PDA

Se fuld version : Øjne, synet og stofskifte

Yvette
04-01-08, 17:46
Jeg vil gjerne skrive litt om problemer med øynene ifbm stoffskifteproblemer. Jeg har tatt 2 operasjoner pga dette. Den siste i går. Øyelegen min har omfattende erfaring med dette. Han underviser legene ved lokalt sykeus om øyeplager og stoffskiftet, og - han reiser rundt og holder foredrag om denne problematikken.

Da jeg selv fikk diagnosen hypothyreose, hadde jeg i lang tid vært plaget med tåkesyn, tørre og også rennende øyne. Jeg hadde også en følelse av tyngde over øynene - i det hele tatt plagsomme synsproblemer, Jeg skjønte ikke hvorfor, og levde med det i flere år. Selv etter at jeg fikk konstatert hypothyreose var det ingen som fortalte meg at dette hadde noe med sykdommen å gjøre. Ingen leger, og det fantes heller ikke noe stoff om dette i Norsk Hypothyreoseforening.

Til slutt ble symptomene så plagsomme at jeg tok kontakt med privat øyelege. Jeg skjønte at det hadde ingen hensikt å oppsøke det offentlige. Det første han spurte meg om da han kikket på øynene mine var om jeg hadde stoffskifteporblemer. Jeg hadde ikke sagt noe om det, da jeg ikke ante at det hadde noe med problemene mine å gjøre. Jeg kunne bekrefte det, og han fortalte meg da at det var mange som var plaget med samme symptomer. Han kalte det fettprolaps, og det kommer av at det dannes fett bak i øyehulen, som presser seg frem. Dette pga av et dårlig regulert stoffskifte.

Den første operasjonen tok jeg i slutten av februar 2006. Jeg har vært medisinert med thyroxin i litt over 3 år. Dessverre hadde jeg fått nye fettprolapser på begge øynene, og i går tok jeg ny operasjon. Han kunne meddele meg at det er ikke utenkelig at det kan komme mer fett dersom stoffskiftet ikke stabiliserer seg.

Jeg var våken under operasjonen. Bare lokal bedøvelse. Operasjonen varte ca 1,5 timer. Det gjorde ikke vondt, men var kjedelig å ligge så lenge. Det er heller ikke vondt i dag. Bare ubehagelig, og jeg anbefaler alle med samme problemer å få gjort noe med dette. Etter det første inngrepet var jeg helt fin i lang tid, men dessverre så kom det tilbake. Jeg betalte kr 5 000,-. Andre gangen ingenting, da det gikk på garanti.

Diagnosen jeg fikk av legen kalles ENDOKRIN ORBITOPATI.

Jeg tok et googlesøk: http://www.google.no/search?hl=no&cr=countryNO&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=Endokrin+orbitopati&spell=1

Videre på den første linken: http://www.helse-bergen.no/avd/oye/diagnose/Endokrin_oftalmopati.htm

Endokrin oftalmopati, også kalt endokrin orbitopati (orbita = øyehule) eller endokrin eksoftalmus er uttrykk for øyeplager som oppstår i tilslutning til sykdommer i skjoldbruskkjertelen.

Og her finner jeg MYE som stemmer med mine plager:

Symptomer:
De første symptomer som oppstår fra øynene, er gjerne irritasjon, ruskfølelse, tåreflod og lysskyhet. Pasienten eller pasientens omgivelser opplever at utseende forandrer seg og blikket blir mer stirrende. Hevelse omkring øynene er meget vanlig, særlig om morgenen. Et vesentlig problem er pressfølelse bak øynene. Påvirkning av øyemusklene fører til nedsatt bevegelighet av øynene og dobbeltsyn, gjerne i bestemte blikkretninger. Mange pasienter opplever problemer med lesing og får ubehag ved TV-titting og arbeid foran dataskjerm.
Videre:

Behandling:
Behandling av stoffskiftesykdommen
Til å begynne med er det viktig å stabilisere stoffskiftet. Dette gjøres i de fleste tilfeller med medikamenter som hemmer produksjonen av hormoner fra skjoldbruskkjertelen (Neo-Mercazole eller Propylthiouracil). Ved øyeproblemer bør man fortrinnsvis benytte såkalt blokkerende behandling og gi tillegg av thyroxin for å unngå svingninger i stoffskiftet. Radiojodbehandling har vært noe omdiskutert hos pasienter med øyeplager idet behandling med radioaktivt jod alene innebærer en noe større risiko for forverring av øyeplagene enn operativ behandling hvor kjertelen fjernes i sin helhet. Imidlertid forsvinner denne forskjellen dersom man samtidig gir behandling med Prednison i doser på 30 mg pr. dag i 2-3 måneder etter radiojodbehandlingen. Man må unngå lavt stoffskifte da dette vil kunne forverre en oftalmopati. Røyking bør man forsøke å slutte med da røyking er en risikofaktor for utvikling av øyeforandringer.

Øyelokkskirurgi:
Forandringer i øyelokk inkluderer løfting av øvre øyelokk (retraksjon) evt. at nedre øyelokk trekkes ned, samt tilstedeværelse av overflødig vev p.g.a. væskeansamling eller fettvev som har presset seg frem. I tillegg utvikler mange pasienter kraftige vertikale rynker i pannen som kan være meget påfallende utseendemessig. Sistnevnte kan behandles med injeksjoner av botulinumtoksin. Løfting av øvre øyelokk gjør det nødvendig å senke øyelokket. Dette gjøres i lokalbedøvelse ved å løsne festet for muskler som løfter øyelokket (m. levator palpebrae og Müllers muskel) fra tarsus. Øyelokkets stilling kan så justeres. Ved retraksjon i nedre øyelokk kan man forlenge eller bygge opp øyelokket med en bindevevsplate eller med kunstig materiale (Medpor). Overflødig hud, fettprolaps og kronisk ødem kan fjernes relativt enkelt. Inngrep på øyelokkene medfører lite ubehag. Operasjonene skjer som dagkirurgi. Justering av øyelokkets stilling vil utføres dagen etter operasjon. Det vil være litt hevelse og misfarging i huden de første dagene. Ca. 1 ukes sykemelding er vanlig, og stingene fjernes etter 1 uke.

Det anbefales øyedråper (Oxyal) og øyesalve (VitA-pos). Den siste om natten.

Jeg håper jeg slipper dette inngrepet en 3. gang!

Kram/klem til alle som kjenner seg igjen. Jeg håper dere får hjelp! :august6

Thyra
05-01-08, 18:20
Diagnosen jeg fikk av legen kalles ENDOKRIN ORBITOPATI.

Ögonlockskirurgi

Operationer i ögonlocket kan bli aktuella antingen p.g.a. lagoftalmus i samband med uttalad exoftalmus om orbital dekompression av andra skäl är kontraindicerad, eller p.g.a. kosmetiskt otillfredsställande rima med ögonlocksretraktion i utläkt skede. Den äldsta metoden, tarsorafi, är idag framför allt aktuell som halvakut ingrepp vid lagoftalmus. Man skall här dock alltid överväga orbital dekompression först. Ett flertal metoder för korrektion av ögonlocksretraktion kan användas såsom tillbakaläggning av Müllers muskel (180,181), delning av levatorfästet (182,183). Implantat av sklera i syfte att förlänga levatorn kan också vara aktuell (183).Sänkningen av ögonlocket kan dels ge utseendemässig förbättring och dels lindra de subjektiva besvären.

Ovanstående behandlingstyper är väl etablerade vid EO såväl nationellt som internationellt. Utöver dessa har ett flertal andra behandlingsmetoder prövats (Tabell 8 ).

Læs mere... (http://www.swedeye.org/SOTA/endokrin/sta/2002-123-1.htm)
Ovenstående henvisning til en meget udførlig omtale af ENDOKRIN ORBITOPATI kan være svær at opfatte idet artiklem henvender sig (sikkert) til fagkundskaben....

Der er også en del billeder med....

Alligevel kan det være meget nyttigt som en henvisning for dem, af vores læger, der ikke kender nok til netop denne aspekt af følgeproblemmer man kan være udsat for, som resultat af en stofskiftesygdom.

Selv om det lyder utroligt, er der altså en del læger, der faktisk ikke er bekendt med disse problemer, for slet ikke at glemme patienterne, hvoraf kun de færreste ved, at deres problemer med synet stammer eller kan stamme fra deres stofskiftesygdom.

Hejdien
09-01-08, 11:12
Jeg syntes nogen gange at man bliver helt rundt på gulvet af alt den information der er mht stofskifte ....

Netop det du omtaler her Yvette har min søster været udsat for , hun har et stirrende blik og hendes øjenlæge bad hende om at gå til lægen og blive tjekket for netop stofskifte sygdom , det fik hun så gjort ved en blodprøve og de frikendte hende for stofskiftesygdom efter en prøve og efter hvad man så læser rundt omkring her på siden, så er en blodprøve ikke nok til at frikende nogen ...

Så er der mig selv med d vitaminmangel .. og min bror med det samme og min søn( min søster venter svar endnu) det kan være at vi hver med hver vores symptomer ikke kan mistænke stofskiftesygdom (selv om jeg kan se i mine lægepapir at de tager en del prøver på mig netop for at kigge efter dette) men lægger vi vores ting sammen tja...

jeg syntes det er svært at hitte rede i :D

Anina
09-01-08, 11:34
Jo, Hejdien.... og du er ikke ene om at "være rundt på gulvet". Det gør endokrinologerne også og hellere beskæftiger dem med diabetes end lavt/højt stofskifte. Det er meget indviklet, men lader sig "teste" ved at få folk sat i behandling, hvilket meget hurtigt ville vise sig virke eller virke... samt hvordan forløbet arter sig efterfølgende.

Og på denne måde, gennem erfaring, som stofskiftelægerne gjorde FØR helvedespillen - det syntetiske Eltroxin kom på marked og indbildte hele lægestanden, at stofskifte ordnes let med en pille - forbistrede primitiver...!! Det gør de nemlig ikke mere.... arbejder gennem erfaring. Nu glor de hellere på blodprøvetal de ikke engang har kundskaber nok til at vurdere - fordi de mangler i den grad ERFARING!!

Og erfaring får de aldrig, fordi de ganske simpelt ikke sætter folk i behandling - før de, af dem selv bestemte reference-niveauer "siger" godt for det. Skide arroganter!

Der findes en privatpraktiserende endokrinolog af den rette slags (havde jeg ladet mig fortælle) i København, men han koster penge hver gang og det, der karakteriserer jo de fleste "stofskiftevrag" er, at netop deres sygdom og den u-behandling de modtager for den - havde allerede ruineret så mange mennesker, at når de endelig SELV har lært nok om sin sygdom og ved nærmest bedre end lægerne, hvad der endnu kan afprøves, for at få det bedre - er deres økonomi ikke længere til at kunne bære disse udgifter.

Det officielle tal på den årlige tilgang til patientgruppen "stofskiftesygdomme" er 2000. JEG tror, at tallet er meget højere og derfor er jeg også overbevist om, at de ubehandlede og de under- og fejlbehandlede kan ikke længere bidrage nok til samfundets økonomi endsige deres egen og på denne måde, denne lægernes blinde forgabelse i et halvt-virkningsløst lægemiddel - koster samfindet et hobetal af milliarder hver eneste år.

Gid fanden tog dovne og visionsløse læger, der helt frivilligt havde opgivet at lære-gennem-erfaring og valgte i stedet en medicingigant at sætte deres lid til. Og vi andre? Ja, vi visner bare hen..... og med os visner også alle vores... :smt097

Thyra
28-09-08, 13:25
Jeg syntes nogen gange at man bliver helt rundt på gulvet af alt den information der er mht stofskifte ....

Netop det du omtaler her Yvette har min søster været udsat for , hun har et stirrende blik og hendes øjenlæge bad hende om at gå til lægen og blive tjekket for netop stofskifte sygdom , det fik hun så gjort ved en blodprøve og de frikendte hende for stofskiftesygdom efter en prøve og efter hvad man så læser rundt omkring her på siden, så er en blodprøve ikke nok til at frikende nogen ...
Hejdien? :smi054

Prøv at overtale din søster til at prøve "Barnes Basal Temperature Test". Info om det praktiske og "fortolkningen" findes her: http://www.overgangsalderen.net/forum/showthread.php?t=10899

Jeg er ikke helt færdig med at skrive på den tråd, men det indledende, din søster evt. kan få noget ud af - er skrevet. Og så må vi tage det derfra senere.... :smt049