PDA

Se fuld version : Citronolie

admin
16-02-08, 10:19
Skrevet af admin: Jeg har en del af de slettede tråde liggende på det gamle forum. Disse vil jeg overføre ved at poste dem her i samme rækkefølge, de var postet dengang... Det vil tage hundrede år, men jeg gør det alligevel mellem 1-4 tråde hver dag fremover og indtil de alle er her, gældende til den dato vi flyttede forum. #-o Det er selvfølgelig "tilladt" at kommentere, selv om det er gamle tråde.....

Skrevet af Anne: Fre Sep 15, 2006 15:45

I et andet indlæg læste følgende:
Den æteriske citronolie kan købes i Bjerringbro hos http://www.urtegaarden.dk

Kan denne olie fx bruges i stedet for revet citronskal i bagværk og lign.? Jeg kan ikke altid få fat i usprøjtede citroner, og så var dette måske et alternativ.

Anne :smi0055

admin
16-02-08, 10:20
Skrevet af Anina: Fre Sep 15, 2006 16:00

I et andet indlæg læste følgende:
Den æteriske citronolie kan købes i Bjerringbro hos http://www.urtegaarden.dk

Kan denne olie fx bruges i stedet for revet citronskal i bagværk og lign.? Jeg kan ikke altid få fat i usprøjtede citroner, og så var dette måske et alternativ.

Anne
Det er ikke "kun" et alternativ. Dette er et alletiders alternativ. Mmmums.... siger jeg bare. Et par dråber i olielampen gør også underværker og alle de højtblodtrykkede trækker vejret med velbehag, når citronolie-joner kommer i luften indendørs (de fleste myg hader den også) :smt045

Eller.... lidt smør rørt med denne olie giver "citronsmør" til pynt på bøffer f.eks. Om man vil røre smørret med citronolie alene eller med enten meget fint hakket persiller eller dild - er succes i huset under alle omstændigheder.

Citronolien kan bruges til alt, hvor man ønsker at opnå en "ægte" citronsmag :smt045 Har du f.eks. prøvet flødeskum pisket med et par dråber citronolie? Uden sukker er meget fin til pynt på mad, med lidt sukker - alletiders til alt pynt eller fyld i kager eller pandekager samt fyld sprøjtet ind i vanillemuffins.... mmmums... Eller citronmayonaise.... og jeg kunne blive ved og ved :shock: .

:smt058

admin
16-02-08, 10:28
Skrevet af Anne: Fre Sep 15, 2006 16:07

Tak, Anina! :smt058

Jeg vil, lige så snart jeg kommer ned i byen, kigge ind i vores udmærkede helsekostforretning. Hun har den helt sikkert også.

Nu kommer jo snart tiden, hvor olielampen skal i brug, og jeg kan forestille mig, at citronilien ikke er så "sød" som mange andre æteriske olier. Så kunne det være, jeg fik taget min olie-fyrfadsstage frem igen, for den har været gemt væk et par år, fordi jeg ikke rigtig kunne klare alle disse vammel-søde dufte - og jeg har afprøvet endda nogle stykker.

Knus, Anne :smi0055

admin
16-02-08, 10:29
Skrevet af Anina: Fre Sep 15, 2006 16:26

Jeg vil, lige så snart jeg kommer ned i byen, kigge ind i vores udmærkede helsekostforretning. Hun har den helt sikkert også.

Selv tak :smt049

Prøv nu alligevel at kigge på Urtegårdens, "bare for sjov". Det er nemlig ikke ligemeget hvor olien kommer fra og jeg personlig rører aldrig ved hverken olier eller glucosamin fra Kina. Urtegårdens olier er ret rene, dvs. "slam" i olielampen er ikke så udtalt, som når jeg brugte olier fra Matas. Bl.a. bruger jeg meget Lavendelolie. Så meget, at jeg køber den i 100 ml flasker til et par hundrede kroner og så er der nok til en hel vinter.....

Forresten.... lavendelolien egner sig meget fint til at "marinere" små, letkandiserede blomsterblade e.l., som kan bruges til pynt på flødekager og desserter, hvor man ellers ville anvende kandiserede violer.... + man kan få brochurer om bolchekogning m.m. som kan faktisk inspirere til nye "opfindelser" i køkkenet.

Deres priser er også fine nok + de sender vedlagt et girokort. Jeg lover, ikke at overdrive med flere anbefalinger, men skal lige huske at sige, at dette er en ren kvinde-forretning etableret i havlfjerdserne af hippie-piger, der i dag går ikke længere med lillableer om håret :wink:

admin
16-02-08, 10:30
Skrevet af Anne: Lør Sep 16, 2006 0:08

Prøv nu alligevel at kigge på Urtegårdens, "bare for sjov". Det er nemlig ikke ligemeget hvor olien kommer fra og jeg personlig rører aldrig ved hverken olier eller glucosamin fra Kina.

OK, det vil jeg gøre! Jeg spørger lige i "vores" forretning, hvor deres olier kommer fra. Det kunne da være spændende at vide.

Det bliver nok ikke før engang i næste uge, men jeg skal nok vende tilbage med respons, når jeg har været der, og når jeg har fået kigget på Urtegården.

Knus, Anne :razz:

Anne
18-02-08, 15:59
Det er da fint, vi lige får taget de gamle tråde igen, for efterhånden som der kommer nye, glemmer man jo mange gange at følge op på de gamle.

Jeg synes, jeg skylder jer at sige, at jeg har fulgt Aninas råd, og at jeg i dag bruger rigtig meget citronolie i min madlavning og bagning. Det er simpelthen suverænt, og så er man da sikker på, at det ikke er forurenet på samme måde som citronskal.

Anne :smi0055

Anina
18-02-08, 16:09
Og det skader jo ej heller, at den "rigtige" citronolie (ægte) regulerer blodtrykket så det befinder sig hvor det skal være, uanset hvor "ældre" vi er glad1