Se fuld version : Plapre, plapre, plapre....
Skrevet af admin: Jeg har en del af de slettede tråde liggende på det gamle forum. Disse vil jeg overføre ved at poste dem her i samme rækkefølge, de var postet dengang... Det vil tage hundrede år, men jeg gør det alligevel mellem 1-4 tråde hver dag fremover og indtil de alle er her, gældende til den dato vi flyttede forum. #-o Det er selvfølgelig "tilladt" at kommentere, selv om det er gamle tråde.....
Skrevet af Anina: Ons Feb 21, 2007 11:38
Da de havde bebudet snestorm med vindstød op til orkanstyrken havde jeg straks kunne se for mit indre blik min søn bliver blæst væk fra Øresundsbroen mår han skulle hjem til fyraften....
Straks vågnede jeg til dåd og smuttede på indkøb, for vi skulle jo have noget at spise når han kom til at strande over hos mig senere på dagen.
Jeg handlede ind som det skulle vare flere dage og inden aftenen var 4 skinkemignoner småsimret i en gammeldags svampestuvning, en lille skinkesteg i merian, timian og en anelse af hvidløg - var færdigstegt.... sådan på den gammeldags måde - i en ikke for varm ovn men til gengæld i 4 timer, mør og aromatisk og meget vellykket.
I mellemtiden rørte jeg fars og stegte frikadellerne af 1,5 kg Antonius 3-7% og kogte en hel masse kartofler med skræl til kartoffelsalaten senere hen.
Til sidst skrællede jeg og skårede 3 forskellige meloner i mundrette stykker, hældte lidt Grand Marnier over og satte det hele i køleskabet i en glasbovle med låg. Ved siden af, for ikke at glemme (jeps, kan godt finde på at glemme hvad der ikke ligefremt står forrest i køleskabet) en skål friskskyllede blåbær, der skulle hældes over melonerne når vi nåede så langt.
Klokken blev omkring 17 da jeg pakkede den sidste opvask i maskinen og så ringede telefonen. Junioren i den anden ende spurgte mig om jeg vidste hvor stormen er blevet af, for når det ikke er så slemt så man kan risikere at broen lukker og man så skal kukkelure i bilkøen i timevis - ja, så kan han lige så godt køre hjem - og det gjorde han så.
Jeg er nu sådan tosset indrettet, at hvis jeg forbereder noget med en bestemt hensigt, så som at spise sammen f.eks. - og det går i vasken af en eller anden grund - ja, så kan jeg altså ikke spise af maden og endda mister appetitten så godt som helt.... Og det er ikke fordi jeg pludselig er gået hen og blevet ked.... det var jo trods alt ikke souflè jeg havde tilberedt.... så maden kunne sagtens tåle at vente til dagen efter - for at stormen ville komme - det var jeg sikker på, særlig på grund af min "meteorologiske albue" der aldrig tager fejl hvad rod i luftrykket angår...
Og hvis sandheden skulle helt frem - var jeg også blevet totalt flad efter all denne husholdning, jeg ellers ikke længere beskæftiger mig med af pligt.... men kun for en, efterhånden sjælden fornøjelse...
Og jeg kunne bare ikke tage mig sammen til at køre på job som planlagt ved 8-tiden.... Og så syntes jeg, at min seng med varmetæppe var SÅ indbydende, men jeg har taget mig selv i nakken og bestemte mig for - bare for en lille stund at sætte mig godt til rette og lige se en krimi, før jeg skulle pakke sydfrugterne.... og daffe af.
Men der kom altså en krimi til og en til..... da jeg slog øjnene op igen når klokken var ved 1-tiden i nat - kunne jeg slet ikke huske hvem var den skyldige og endnu før jeg kom helt til bevidsthed - huskede jeg alle 3 krimier blandet sammen med til en pærevælling og uden at huske en eneste afsløring af de skyldige skurke.
Jamen så vandrede jeg over til computeren for at se om der var sket noget interessant siden sidst jeg var logget på - og det var der: Sisse har svaret og Yvette og.... Anne, denne globetrotter, der havde taget på et familiebesøg og var væk i hele 3 dage :shock: . Men det værste var, at da jeg prøvede at logge på Hejdiens k10.dk - kom der en skilt med besked: "Suspended, Bandwidth Limit Exceeded, Best regards, Your Servage.net team".... omsider har udbyderen givet op over for denne enorme søgning der er på K10.dk (gætter jeg mig til) og dette endda den allerførste dag Hejdien skulle nyde sin velfortjent ferie :? - surt show!! Og da jeg tjekkede for lidt siden - er K10.dk fortsat nede.... øv!
Ved ikke hvordan det kan løses, men her har vi en anden ordning.... skulle det samme ske, at søgningen på siden blev overvældende en skønne dag - opgraderer udbyderen selv på eget initiativ vores båndbredde og hvis trafikken holder sig på det højere niveau i 30 dage - skal vi opgradere vores aftale, uden at siden har været lukket af den grund i mellemtiden...
Sikken en redelighed.... gad vide hvordan Hejdien og gemalen har det med det hele lige nu :? . Sikkert ikike for hyggeligt.... jeg har godt nok skrevet straks en mail til Hejdien kl. 1:03 , men har ikke fået svar endnu.... De har sikkert travlt med andet end at svare på bekýmrede mails :?
Nåh... men det blev altså omkring ved 3-tiden i nat da jeg omsider havde taget mig sammen mens jeg fortrød bitterligt min regnorms ryggrad - og kørte på job. Der blæste en smule men ikke noget der lignede storm i anmarsh.... Og så tænkte jeg, at storm eller ikke storm - knægten havde bare at indfinde sig, for jeg ville ikke hænge på al maden alene, basta!
Når klokken var omkring 9 i morges, midt i København - og jeg havde været i færd med at lede efter mine ørevarmere - ringede telefonen og min slukørede søn fortalte mig, at han kom til at sidde fast mellem to bomme i betalingsanlægget på Øresundsbroen for der er gået kuk i automatikken og han var nødt til at vente på en personlig assistance (han kører med BroBizz) så han ikke kom til at betale for alle de forgæves forsøg på at få bommen til at hæve sig.... og hver gang havde scanneren meddelt, at et nyt beløb blev bogført på BroBizz-kontoen.... Så til sidst kom der assistance til og han kunne fortsætte mod Sjælland. I mellemtiden har han så ringet og nu kunne vi begge se på omgivelserne, at det kun var spørgsmål om kort tid, før stormen rullede sig ud for alvor. Snakken endte så med at jeg sagde ordet: "frikadeller" hvorefter knægten svaret kort og kontant: "vi ses" :wink:
På vej hjem fra jobbet smuttede jeg forbi Lidl og købte lidt ekstra frugt, feta, mozarella og en pose kartofler til i aften... Det blæste godt igennem da jeg skulle læsse mig af bilen med alt habengut og omsider kom jeg indendøre med strithår og sne i skoene....
Lige så snart jeg kiggede på computeren - blev jeg med èt meeeeget træt og skulle lige hvile mig foran skærmen med en kop kaffe jeg trak i maskinen, der samtidigt meddelte mig at nu skal den renses. Men det får altså lov til at vente til jeg er færdig med at skrive mit "plapre-indlæg" og får en kop kaffe til.
Og så skal jeg jo til at få sat lidt skik på denne rodebutik, få skiftet sengetøj, sætte vask over og når jeg har været i bad - kommer jeg nok til igen at tjekke om der er sket noget spændende på Internettet.
Med det kendskab jeg har til mig selv og mine "narkoleptiske" tilbøjeligheder - kommer jeg sikkert til at snorksove og bliver vækket af den sultne, frikadelletrængende ungersvend, der har sin egen nøgle og derfor behøver jeg ikke at holde mig selv ved bevidsthed i denne anledning. Og så ender det med at vi får spist, han vasker op og jeg (igeeeeen) kommer til at lade mig friste til at "vente lidt" med at tage afsted på job, hvilket jeg kommer til at fortryde igen, som sædvanligt og så drager jeg ud i stormen en gang ved samme tid som i nat.... Jeg lærer det bare aldrig!
Det er som om at livskvotaen for selvdisciplin har allerede været opbrugt længe og lige meget hvad jeg prøver på - kommer jeg altid afsted i sidste øjeblik :-k og hver gang det sker - fortryder jeg altid at jeg ikke havde taget afsted tidligere, men næste gang gør jeg præcis det samme igen og igen.... Flovt :oops:
Så piger - det var så hvad jeg render og foretager mig.... hvordan går jeres dag så? Lige så (lidt) smart som min(e) eller bedre :smi054
Skrevet af Anne: Ons Feb 21, 2007 13:53
Den mad, du der har fremtryllet - den gad jeg godt spise!!! :smt045
Hvor hyggeligt med sådan et plapre-indlæg! Indlæg, der slet ikke handler om noget bestemt - bare om, hvad vi sådan foretager os her og nu - SKØNT! =D>
Min effektivitet ligger helt under gulvbrædderne i disse dage. Det er nu 6. dag, hvor jeg hoster vrangsiden udad, øjnene svømmer, hovedet er stoppet ud med vat, halsen irriterer, udenfor står regnen ned i stænger og det blæser en halv pelikan - kort sagt, en rigtig ØV-dag - igen!
Det eneste, jeg har fået lavet i dag, er at få vasket noget tøj og proppet det i tørretumbleren - og der ligger det så og roterer lige nu, mens jeg sidder foran computeren med et krus varm kamillete med honning i! :-&
I eftermiddag skulle jeg gerne have lidt bestyrelsesarbejde ordnet, og ellers skal det bare være en lave-ingenting-dag, hvor jeg hører musik, læser, og leger ved computeren. Det er jo et privelegium, at man kan tillade sig det.
Badningen har jeg opgivet i disse dage, for der er jo ingen grund til at fylde sauna og omklædningsrum med mine forkølelsesbakterier! Der går nok nogle dage, inden jeg vover mig af sted igen, men jeg har jo heldigvis fundet ud af, at det ikke er noget problem at holde pause ind imellem.
Nu vil jeg gå ind og ligge på langs en halv times tid! :smi019
Masser af forkølede kram til jer alle! :smi001
Anne :smi0055
Skrevet af Bea: Ons Feb 21, 2007 15:42
Uhm hvor lyder det godt det du har lavet og jeg kan godt forstå du gerne vil spise det sammen med din søn. Mine tænder løber faktisk i vand, for i dage har jeg kun spist to stykker knækbrød med ost og så min obligatoriske havregryn som morgenmad.
Jeg har sovet længe og nusser bare rundt og lave lidt engang imellem. jeg vil nyde mine fridagege inden jeg skal starte på job - kursus. Jeg nyder det, for jeg har ved nu at jeg frit kan være mig. det er en ny og dejlig fornemmelse.
Kørte i bilen ned til åen, og slap hunden ud, så han kunne lufte sig selv, imens jeg læste i en biografi af Mærsk. Bogen ligger i bilen så jeg kan læse når jeg ikke gider gå eller jeg bare er blevet træt før hunden. Der kommer engang imellem en enkelt løber forbi. Gad vide hvad han tænker? når hans ser min løse hund fare rundt og så jeg, der bare sidder og læser. Dovenskab, men det er der ikke noget at gøre ved. jeg går mine ture i det omfang jeg synes jeg kan. Min hund har brúg for mere motion end jeg kan give ham, hvis han er i snor. Den løber bare for at løbe. Hvis jeg engang skal have hund igen, skal den ligne mig lidt mere, den skal være lidt doven fnis..........
Nu sidder jeg så skiftevis ved computeren og ved fjernsynet og indimellem får jeg lavet lidt. Støvsugeren står og kigger på mig, så jeg må nok hellere svinge lidt rundt med den også.
Jeg skal til tøjparty i aften. Jeg går ikke til den slags, men hørte overraskende mig selv sige ja tak, da jeg jo har fri hele ugen. Partyet skal holdes i mine bekendtes sommerhus, så jeg tror ikke jeg vorver at køre, hvis vintervejret stadig raser. Vi får se.
Alt i alt har jeg en dejlig afslappende dag og jeg skal ikke noget særligt før jeg skal lave aftensmad, som består af wookstegte grøntsager og nogle karbonader fra i aftes.
Rigtig god bedring Anne, det er ikke sjovt at være angrebet af virus :smt056
Kan i hygge jer derude i vintervejret.
Knus Bea :smi001
Skrevet af Sisse: Ons Feb 21, 2007 17:16
Hvordan dagen er gået? fint. Jeg har ligget en del på langs i den sidste tid, haft naboer til at handle for mig, så det var første gang i mere end en uge jeg var oppe og købe ind.
Var inde på biblioteket, lånte et par krimier, jeg læser jo masser af bøger. Det var, og er regnvejr hernede, kold og sur blæst. hjemme ventede, udover vasketøjet, ingenting. Så jeg flottede mig med en stor dusk tulipaner, cacaomælk og udstyret med bøger varm cacao med et ordentlig skvat cognag fik jeg hygget mig i sofahjørnet. (jeg aner ikke om lumumba virker på influenza rester og let angrebne bihuler, men det smager skønt) :D Så om det er anbefalelsesværdigt ved jeg ikke Anne, men jeg synes altså det giver en vis lettelse når man er forkølet.
Jeg havde optaget den udsendelse der hed "Verdens største skib, Emma Mærsk" den har jeg lige set, og så må jeg vel hellere få lagt det strygetøj væk, inden jeg skal ind ved naboen og spise.
Fortsat god dag til Jer.
Knus :smi054
Sisse
Skrevet af Laura: Ons Feb 21, 2007 19:19
Min dag har gået med arbejdet såmen!!jeg har cyklet og cyklet hele dagen i det dejlige snevejr :twisted: fra borger til borger ,men beløningen kommer når jeg ser de glade ansigter som jeg kan hjælpe i løbet af dagen 8) ,så føltes det ikke så slemt endda på trods af meget sne :wink: .knus laura som ligner en snemand ha ha
Skrevet Anina: Tors Feb 22, 2007 11:31
Min dag har gået med arbejdet såmen!!jeg har cyklet og cyklet hele dagen i det dejlige snevejr :twisted: fra borger til borger ,men beløningen kommer når jeg ser de glade ansigter som jeg kan hjælpe i løbet af dagen 8) ,så føltes det ikke så slemt endda på trods af meget sne :wink: .knus laura som ligner en snemand ha ha
Jow Laura :smt058 - men det var i løbet af dagen i går, da snevejret endnu ikke var kommet godt i gang, som senere på aftenen....
Og nu siger de i radioen, at Roskildevej er spejlglat og ellers lyder det ikke som om der var ordentlig gang i snerydningen - så jeg håber meget, at du skal ikke cykle så meget i dag.... småfarligt, hvis man spørger mig :smi039
:smi054
Skrevet af Anina: Tors Feb 22, 2007 12:51
Uhm hvor lyder det godt det du har lavet og jeg kan godt forstå du gerne vil spise det sammen med din søn. Mine tænder løber faktisk i vand, for i dage har jeg kun spist to stykker knækbrød med ost og så min obligatoriske havregryn som morgenmad.
Hmm... Bea :-k
Det lyder faktisk som om du ikke får proteiner nok.... og den mad du beskriver er ganske vist fattig på kalorier, men samtidigt sætter den forbrændingen ned og så reagerer kroppen med at "deponere" hvad den kan komme til for at samle "reserver" til dækning af det, den opfatter som nærmest hungersnød.... Havde du derimod suppleret med et kogt æg og en håndfuld f.eks. rejer til eller en lille, hurtigt tørstegt skive eller to af en snitzel e.l. - havde du fået proteiner nok til, at forbrændingen var blevet fastholdt eller forøget og du ville ikke mærke sulten i meget længere tid....
Det er når man mærker sulten gnave under overfladen, at man bliver enten nemmere at friste eller bare irriteret på denne følelse af sug i maven, der føles at være der "hele tiden".
Skrevet af Bea: Tors Feb 22, 2007 13:06
Jeg får for lidt proteiner. I dag tager skal jeg nok huske det. Det er lige netop som du skriver at jeg bare bliver sulten og så spiser jeg bare noget sent på aftenen af det som ikke er sundt. I aftes spiste jeg en karbonade af magert kød, stegt i becel og så masser af grønt til.
Desværre kommer det ofte til at gå sådan når jeg går alene hjemme. Jeg gider ikke at spise noget. Jeg skal også sørge for at de rigitge ting er købt ind. Jeg er ikke altid god ved mig selv på den måde. Når jeg er hjemmefra spiser jeg sundt. Laver salat og får brød og proteiner hver dag til middag. Måske lige modsat af hvad andre gør?
Jeg hader begrebet at tage sig sammen, men det er det jeg skal, når vi taler om mad og det at gå hjemme.
Knus Bea :)
Skrevet af Hejdien: Fre Feb 23, 2007 14:20
Og mine dage tjaaaa ... :? :?
Har lagt mig med en ordentlig gang halsbetændelse mellemørebetændelse feber og snottede så kom ikke her og sig at jeg ikke forstår at holde ferie :)
Som en af mine kollegaer sagde da jeg mandag kørte til fysioterapi inden arbejdet fordi jeg havde ondt over det hele, og tirsdag opdagede at jeg havde feber og mine kollegaer konstaterede at det vist var godt at jeg havde ferie ...
DET kendetegner en god medarbejder ;) hold din sygdom i ferien :twisted:
Nå men kære Anina så godt din besked og opdagede også selv at vi havde den melding på ...
Men tro mig, jeg var ikke bekymret he he , jeg havde det så elendigt at jeg sådan set ikke kunne være mere ligeglad jeg gad såmænd ikke engang at ringe til kærsten og sige det, derfor kom din mail godt tilpas du havde nemelig kopieret beskeden det havde jeg glem :roll:
Nå men vi har fundet synderen og det var IKKE K10 :)
vi burde klart kunne klare den, vi må have lidt over 2000 GB trafik om ugen, det har de så delt ud på dag hos udbyder, hver dag er bliver den så nulstillet og lige denne dag nåede vi limit lige inden de nulstillede derfor vi fik den besked, men K10 har godt nok meget trafik, (vi ville for længst være blevet smidt af hos en dansk udbyder) men altså K10 står kun for de 14-20 GB om ugen, så det var såmænd en af Webs egne sider der var synderen og heldigvis ikke min :lol:
Altså når jeg læser din menu , så bliver jeg misundelig, her i huset har vi levet af rugbrød med en dejlig variation af tun og makrel kunne ikke formå mig selv til at handle...
Men nu er jeg heldigvis ved at være ovenpå igen og nu er min ferie jo også ved at være slut, pillerne fra dig har jeg slet ikke fået taget mig sammen til at starte på , bare at læse hvornår jeg skulle tage hvad har været en kæmpe opgave, men nu starter jeg i morgen og tænkte at det nok også var smarter at vente til jeg havde det bedre :)
Her har vi også sne så det batter, i morgen er der skole hjem samtale på sønnens efterskole og jeg skal have ringet til ham og sagt at den må han tage selv, han går i skole hvor de fraråder alt udkørsel og min bil har det med at tro at den er bambi på isen så snart det er lidt glat , så jeg skal IKKE have kørt den vej og godt nok er jeg ved at være ovenpå men ikke så meget at jeg orker en tur til den anden ende af sjælland med det offentlige ;(
Heldigvis har han selv foreslået at han klare den selv og skolen skriver så bare en udtalse på ham til mig, der er en del elever der må klare det på den måde da mange jo kommer fra Jylland af...
Så jeg fatter ved gud ikke hvorfor de ikke bare udsætter de skole-hjem samtaler :!:
Nå det var så lidt om hvad min ferie går med :)
Og nu vil jeg lige overfalde min sofa en times tid inden jeg skriver en mail sønnen har heldigvis lige været her, for at høre om jeg skulle have noget med fra brugsen så nu kan jeg få smøger til min hoste jubbiii ..
Skrevet af Yvette: Lør Feb 24, 2007 0:54
Hei! :smt039
Slutter meg til dere. Artig å lese om hverdagslige sysler. :D
Jeg er utslått av influense "light", hoster, nyser, tett i nesen, øynene renner og feberen herjer. Synes allikevel det går rimelig bra. Dristet meg til en tur til frisøren i dag og fikk klippet håret. Våknet i dag etter 2 dager nærmest sengeliggende, og speilbildet.. :shock: ...fikk meg til å LØPE til frisør..bare MÅTTE!
Så da dro jeg like gjerne på polet og handlet rødvin, som jeg koser meg med nå... :wink: Tok meg tid til en kafè runde sammen med en tidligere kollega før jeg vendte nesen hjem.
Jeg har frosset så mye som jeg ikke kan huske på lenge, og det er helt sikkert åre- årevis siden jeg ble rammet av noe lignende. Bare jeg får bort feberen, så er det ingen makter som kan hindre meg i å komme meg ut i naturen og trimme litt. Leser at Anne ikke får ta sine bad....Har du like mye "abstinens" kanskje? Tipper det! :?
Men jeg er så trett...så utrolig trett..Dette er ikke meg! Jeg håper det går over snart. Dessverre er jeg ikke sovetrett - bare sliten. Blir andpusten av å gå trappen...helt sprøtt..kjenner ikke meg selv igjen...
Eier ikke matlyst og kiloene siger av. Det er jo deilig, men når jeg leser menyen til Anina...så håper jeg en dag at jeg kan få nyte et måltid som dette. Det ville være en kulinarisk opplevelse av dimensjoner for meg...Jeg er mektig imponert! Selv er jeg fullstendig talentløs. Hadde gjester noen dager denne uken, men det ble til at vi gikk ut hver kveld for å spise. Jeg kan ganske enkelt ikke å lage middag. Alle ingrediensene i butikkene forvirrer meg. Kom allikevel hjem med en honningmelon i dag, samt noe pasta og pastasaus. Skal helles i stekt kjøttdeig visst nok. Det såg enkelt ut da jeg fikk det demonstrert, men hehe :=) Gjenstår å se....
Nå lytter jeg til vakker musikk og tenker på dere fine damer på forumet.. :smi004
Knus :smi0055
Skrevet af Anina: Lør Feb 24, 2007 1:54
Influenza-epidemi er på vej
Du kan godt finde næsekludene frem. Influenzaen hærger omkring os og ventes til Danmark i løbet af to uger.
Influenza-lamperne lyser gult i det meste af Europa. Herhjemme lander epedemien formentlig i løbet af de næste to uger, vurderer Statens Seruminstitut over for morgenavisen dato.
»Der er influenza i landene omkring os lige nu, så det ville ikke undre mig, hvis den snart kommer til Danmark,« siger overlæge Lars Peter Nielsen fra Virulogisk Afdeling til dato.
Mod nord er Norge hårdt ramt af influenza, og ifølge lægerne har patienterne værre symptomer end normalt.
Syd for Danmark er influenzaen udbredt i såvel Polen, Holland som Sydeuropa. Også her er influenzaen ofte af type A - en virus, der ifølge Statens Seruminstituter er kompliceret at komme af med.
»Hvis Danmark bliver ramt af en epidemi i denne sæson, forventer jeg, at den kommer i løbet af de næste to uger,« siger overlæge Lars Peter Nielsen.
Hvis du bliver ramt af influenza, er det vigtigt at få ro, søvn - og masser af vand. Før influenzaen rammer kan eventuelt blive vaccineret. Den mulighed brugte 180.000 danskere sidste år.
Kilde: Dato
Lagt på www.berlingske.dk af Jan Bjarke Nielsen
Hmm.... det lader til at de fleste her enten har eller er i gang med at skrante for tiden.... og det ser ud til, at dette er ikke engang den "rigtige" influenza-epidemi (med undtagelse af Yvettes :smt056 )...
Faktisk er det velkendt, at man skal helst skåne sig selv psykisk og fysisk - i perioden hvor ens immunitet skal bruges til at bekæmpe en udefrakommende smitte, som tilfældet er i influenzaq-perioden. Og hvis man i denne periode udsætter sig for større, energikrævende sysler eller biologiske shocks - kan det resultere i at man bukker under hvor man ellers kunne have en chance for at modstå skidtet....
Men den indre ro er nu det vigtigste middel til at understøtte kroppens immunitet, så det faktisk ikke nytter stort, hvis man oveni den sygdom man i forvejen har - også er utålmodig og selvbebrejdende...
Yvette :smt058 - jeg tror at nu når du er nødt til at holde med at træne lige så meget som før - kan du komme til at opleve visse abstinenser, der udspringer fra at du ikke (over)producerer endorfiner i samme grad som før, når du trænede flere timer hver dag. Og dette endorfin-underskud kan faktisk give dig depressionslignende symptomer, indtil kroppen igen kommer i en tilstand hvor endorfindannelsen igen genoptages, denne gang uden en "tilskyndelse" fra den fysiske (over)udfoldelse. Bare du ikke fortvivler og tror er det er verdens ende, mens det står på.... Dette fænomen er velkendt indenfor sporten på eliteplan, hvor der trænes fuldtids og med kun få "fridage".
For alle, der er faldet for en infektion som dette års influenza - gælder det, at den selv-pleje man yder sig selv EFTER sygdommen er VIGTIGERE en det man gør under selve sygdommen. Der kan gå op til et par måneder inden vejrtrækningen bliver genoprettet fuldt og hosten forsvinder.... og derfor er tålmodighed og mest muligt hygge - det bedste man kan gøre for sig selv og det bedste for at forkorte rekonvalescensen.
Desuden er den nyeste influenza rigtig slem til tilbagefald.... så uanset hvad, slipper man ikke for at skulle være god ved sig selv..... Ellers vanker der tilbagefald og den samme tur forfra igen.
Jeg selv er rask som en havørn og influenza (stort set) bider ikke på mig af en eller anden mystisk årsag (eller netop ikke mystisk = anvender selv alle mine gode kosttilskudsråd og har gjort det i årevis)... Jeg kører ud hver dag, sne eller ikke sne :twisted: og i en bil på 2,2 tons og en stor motor lykkes det mig at sno mig mellem alle snedriver. Det kræver dog mere end sædvanligt, da min valgfrihed m.h.t. arbejdstiderne er pt suspenderet og jeg tager afsted når der er færrest problemer på vejene.... Dette gør mig mere træt end sædvanligt og derfor er jeg en del mindre bl.a. her på siden.
God bedring til alle syge og dem der endnu har "fornøjelsen" tilgode :smt057
Skrevet af Hejdien: Lør Feb 24, 2007 2:11
Hmm.... det lader til at de fleste her enten har eller er i gang med at skrante for tiden.... og det ser ud til, at dette er ikke engang den "rigtige" influenza-epidemi (med undtagelse af Yvettes :smt056 )...
Nej se jeg tænkte det sgi nok, det er ikke andet end en lille fake influenza jeg har :(
Men så vil jeg meget gerne frabede mig alt andet der kunne komme, migræne og voldsom hoste, det hænger bare ikke sammen, man venter hvert minut at se ens hjerne sidde oppe på væggen :(
Faktisk er det velkendt, at man skal helst skåne sig selv psykisk og fysisk - i perioden hvor ens immunitet skal bruges til at bekæmpe en udefrakommende smitte, som tilfældet er i influenzaq-perioden. Og hvis man i denne periode udsætter sig for større, energikrævende sysler eller biologiske shocks - kan det resultere i at man bukker under hvor man ellers kunne have en chance for at modstå skidtet....
Hmm gad vide om det også gælder andet, min datter blev sendt hjem fra skole i uge 7 (lige inden vinterferien ) så havde hun lige et par gode dage her i ferien og nu ligger hun der igen med snot feber og ondt i halsen, bliver nok nød til at ringe til skolen og sige at det ikke er første omgang der er så slem men at det er vendt tilbage :(
Men den indre ro er nu det vigtigste middel til at understøtte kroppens immunitet, så det faktisk ikke nytter stort, hvis man oveni den sygdom man i forvejen har - også er utålmodig og selvbebrejdende...
He jeg bebrejder kollegaer der går på arbejdet når de er syge og så smitter os andre :(
Jeg selv er rask som en havørn og influenza (stort set) bider ikke på mig af en eller anden mystisk årsag (eller netop ikke mystisk = anvender selv alle mine gode kosttilskudsråd og har gjort det i årevis)...
Er glad for at høre at den ikke har bidt på dig :) du har så rigeligt at se til i forvejen så husk at passe på dig selv ;)
Og nu er jeg spændt på kosttilskud jeg har linet det hele op til i morgen tidelig med et helt brev til mig selv om hvornår og hvordan , så håber jeg at det giver gode resultater og så håber jeg også at der snart kommer noget forår..
Jeg syntes da at jeg aldrig har været så tæt på at gå ned med flaget som de her sidste måneder af en eller anden grund, det hele vælter bare en gang i mellem , men jeg troede godt nok ikke at det lå til mig sådan noget som at gå ned med flaget så ville det vel også være sket for længe siden ;)
God bedring til alle syge og dem der endnu har "fornøjelsen" tilgode :smt057 :roll:
Den tilslutter jeg mig lige , også må du Anina passe ekstra godt på dig selv i denne tid og kør lige ordentligt ikk ;)
Knus
Hejdien
Skrevet af Yvette: Lør Feb 24, 2007 7:27
Yvette - jeg tror at nu når du er nødt til at holde med at træne lige så meget som før - kan du komme til at opleve visse abstinenser, der udspringer fra at du ikke (over)producerer endorfiner i samme grad som før, når du trænede flere timer hver dag. Og dette endorfin-underskud kan faktisk give dig depressionslignende symptomer, indtil kroppen igen kommer i en tilstand hvor endorfindannelsen igen genoptages, denne gang uden en "tilskyndelse" fra den fysiske (over)udfoldelse. Bare du ikke fortvivler og tror er det er verdens ende, mens det står på.... Dette fænomen er velkendt indenfor sporten på eliteplan, hvor der trænes fuldtids og med kun få "fridage".
Takk! Jeg tror du har rett. Jeg er totalt utslått. Skriver mer siden. Ønsker for dere andre at dere ikke blir rammet av dette. Men jeg forstår ingenting. Har ikke vært slik syk på en mannsalder...Jeg har også tatt mine kosttilskudd og har unngått dette hvert eneste år - til tross for at min sønn må bukke under for influense med 40 i feber en gang i året...
Knus Anina for oppmuntring :smt057 Sengen lokker....
Skrevet af Anne: Lør Feb 24, 2007 9:18
God morgen piger!
Det er dog skrækkeligt som alle har influenza for tiden! :evil:
Det ligner heller ikke mig at skrante så længe, men nu kan jeg da mærke, energien er ved at vende tilbage, og hosten er for aftagende.
Du har ret Yvette, jeg har abstinenser! Jeg trænger så hårdt at komme i vandet igen, og jeg satser på, jeg kan starte i morgen eller i overmorgen, afhængig af vejret.
Det blæser meget kraftigt fra sydøst, og det medfører meget høje bølger, som jeg stadig ikke er helt tryg ved på grund af min brækkede storetå. Godt nok slipper vi ikke badebroen, når vejret er sådan, men den er glat, så det kan så nemt gå galt.
Om en time kommer min veninde til formiddagskaffe, og når hun igen er kørt, skal jeg i gang med at koge suppe - rigtig gammeldags klar suppe. Dvs. suppen kogte jeg i går aftes, så nu skal den gøres færdig, for vi skal have gæster i aften og har besluttet, at vi skal have god gammeldags mad: Klar suppe med kød- og melboller, oksespidsbryst med peberrodssovs og som dessert et eller andet med rabarber og marcipan (jeg skal lige først finde en opskrift).
Så skal jeg have bagt en krydderkage og nogle boller, og så må det være nok.
De venner vi skal have bsøg af, kommer fra Odense, og når vi besøger hinanden starter vi med en kop kaffe om eftermiddagen og så middag om aftenen. Så bliver det ikke så sent, og vi kan alle få vores velfortjente skønhedssøvn.
Rengøringen har min bedre halvdel lovet at tage sig af. :razz:
Nu er det kun vejret der afgør, om der i sidste øjeblik kommer afbud, for bliver der isslag igen som i går, er det alt for farligt at køre, men heldigvis kan al maden fryses ned, og så må den gemmes til de kommer.
I må alle have en rigtig dejlig weekend - I er forhåbentlig ikke sneet inde rundt omkring!
Knus, Anne :smi0055
Skrevet af Anina: Lør Feb 24, 2007 10:20
Nej se jeg tænkte det sgi nok, det er ikke andet end en lille fake influenza jeg har :( Men så vil jeg meget gerne frabede mig alt andet der kunne komme, migræne og voldsom hoste, det hænger bare ikke sammen, man venter hvert minut at se ens hjerne sidde oppe på væggen :(
Jeg tror det er andet og mere der plager dig "under overfladen" og dræner dig for kræfterne + det er helt sikkert et wink med en vognstang, at tiden er inde til at sætte dig selv lige så højt på prioriteringslisten, som du sætter ALLE andre. :smi021
Faktisk, hvis du virkeligt har andres bedste på sinde - er den første du bør tænke på først og fremmest: dig selv! Du har en fælles interesse i at holde dig gående nogenlunde frisk og med kræfterne i behold, da du sidder i en nøgleposition dette sted, hvor de syge og nedtromlede henvender sig.... Dette varetager du bedst ved at passe på dig selv. Jo hurtigere du erkender det, jo bedre for dig og alle andre....
Hmm gad vide om det også gælder andet, min datter blev sendt hjem fra skole i uge 7 (lige inden vinterferien ) så havde hun lige et par gode dage her i ferien og nu ligger hun der igen med snot feber og ondt i halsen, bliver nok nød til at ringe til skolen og sige at det ikke er første omgang der er så slem men at det er vendt tilbage :(
Jeps... det lyder so, et vaskeægte tilbagefald, men hvis din pige ser dig "negligere" dig selv - gør hun selvfølgeligt det samme. Men samtidigt ser jeg det som et lille bevis på, at her skal vi ikke "skylle" på alderen og henvise til, at vi er blevet ældre og derfor mindre modstandsdygtige overfor smitte m.m.
Bare lad hende få et par ekstra dage under dynen, på betingelse af at hun sørger for at øve sig i at slappe af, ikke mindst mentalt + giver sig selv "god tid" uden at blande "utålmodighed" og "irritation" i sin hverdag som influenzaramt.... Evnen til at bringe sig selv ind i den indre stilhed og trivsel er mere helsebringende end alverdens piller....
He jeg bebrejder kollegaer der går på arbejdet når de er syge og så smitter os andre
Ja, det kunne jeg også finde på, men det vigtigste er ikke at undgå smitte (det kan man nemlig ikke når alt kommer til alt....), men at kunne modstå smitten (ja, ja, jeg ved at jeg lyder som en gammel og vranten tante efterhånden.... men hvad skal man gøre, når det eneste man kan gøre er for sine venner er at..... skrive, kun skrive :evil: )
Jeg selv er rask som en havørn og influenza (stort set) bider ikke på mig af en eller anden mystisk årsag (eller netop ikke mystisk = anvender selv alle mine gode kosttilskudsråd og har gjort det i årevis)...
Er glad for at høre at den ikke har bidt på dig :) du har så rigeligt at se til i forvejen så husk at passe på dig selv ;)
Og nu er jeg spændt på kosttilskud jeg har linet det hele op til i morgen tidelig med et helt brev til mig selv om hvornår og hvordan , så håber jeg at det giver gode resultater og så håber jeg også at der snart kommer noget forår..
Faktisk er jeg lidt irriteret på skæbnen over, at du ikke kunne finde kræfterne til bare at starte allerede da du fik remedierne.... vover faktisk formodningen om, at det der skete fornyligt m.h.t. at blive slået ud - i stor udstrækning ville kunne undgås... da ressourcerne ville blive styrket i stedet for yderligere brugt op...
Desuden har jeg min egen lille fordom omkring din arbejdssituation. Uanset hvor kvik, dynamisk eller energisk man er - er telefonsalg hvor man skal tjene sin egen løn ind - i min verden - ikke et job for mennesker, der har så rigeligt med andre mentale udfordringer og opgaver i tilværelsen. Du har også skrevet før om at bossen er ikke en verdensmester i rimmelighed.... og dette sammen med at man så gerne ønsker at lykkes, fordi der står så meget på spil rent personligt - giver en større belastning end godt er for et hvilket som helst menneske..... Faktisk har jeg fået den "skøre" tanke at du er meget mere værd end den anerkendelse din boss kan overhovedet præstere over for nogen som helst....
Håber faktisk, at en skønne dag (snart) kommer et andet og bedre jobtilbud forbi dig og du slipper for at skulle ligge under for præstationskrav, der overstiger dine i forvejen enorme indsatser på jobbet.
Jeg syntes da at jeg aldrig har været så tæt på at gå ned med flaget som de her sidste måneder af en eller anden grund, det hele vælter bare en gang i mellem , men jeg troede godt nok ikke at det lå til mig sådan noget som at gå ned med flaget så ville det vel også være sket for længe siden :wink:
Lige netop "denne" kan jeg godt huske fra mig selv for efterhånden længe siden.... denne erkendelse af sin egen "dødelighed" (ledsaget af en voldsom indre protest) d.v.s. begrænsningerne man var nødt til at erkende og tilpasse sig..... Og jeg også havde påstået frejdigt, at "så ville det vel også være sket for længe siden"..... Jamen, det sker jo f.eks. ved at man bukker under for noget, der før kun var noget der overgik andre.... for hvis man ikke anerkender dette behov for og nødvendigheden af at tillade sig selv hvile og selv-omsorg - skal kroppen nok selv finde ud af at skaffe sig disse, bare på en anden måde og en meget mindre hyggelig een.
Jeg tror, at hvis man ønsker at beholde kontrollen over sit befindende - er man nødt til at tilpasse sig og holde op med at tro, at det der virkede før vil også altid blive ved med at virke.... Det gør det nemlig ALDRIG! Man skal tilpasse sig de behov kroppen og sindet meddeler èn og derved kan man faktisk forøge sin daglige præstation senere, selv om man først og umiddelbart synes (til at begynde med), at tiden på langs eller med "overflødige" hyggesysler er spildt. Det er den ikke! Tværtimod!
Men hvor godt kan vi fatte netop dette er jeg selv i tvivl om, for vi tilhører jo den generation der skulle stille sig selv bagest, når omsorgen skulle omdeles i den nærmeste personlige kreds.... Vi kunne "altid nå de senere"... Gu` gjorde vi så!. Det skal være "nu og her".... hvis det skal nytte for os selv OG alle andre der er afhængige af os!
God bedring til alle syge og dem der endnu har "fornøjelsen" tilgode :smt057
Den tilslutter jeg mig lige , også må du Anina passe ekstra godt på dig selv i denne tid og kør lige ordentligt ikk ;)
Knus
Hejdien
Jeg kører aaaaltid ordentligt :smi021
Skrevet af Bea: Lør Feb 24, 2007 11:03
I går havde jeg den store oplevelse at høre mit lille barnebarn sige hej mormor i telefonen. Det varmede så dejligt om hjertet. Hun kan sige mormor og farfar. Når jeg spørger kan du sige morfar siger hun nej, eller siger farfar. Det er snart fjorten dage siden jeg har set hende så så snart jeg kan komme derud for sne vil jeg ud og lege lidt med hende. Hun er så sjov og glad. Jeg elsker den spontane glæde og vrede hun viser. Tænker at jeg kan lære noget af det.
Jeg har ikke været så meget ude, jeg er bange for at falde. Jeg triller jo rundt, bare ved det mindste. I går da jeg skulle ud med hunden lokkede jeg med min mand så vi kunne følges, så kan han jo samle mig op, hvis jeg "skvatter". I dag er der kommet islag, så jeg forbliver nok forsigtig.
Vi skulle til middag hos nogle venner i aftes, men det blev også aflyst. Jeg havde glædet mig, men gad heller ikke sidde fast i en snedrive. I stedet for en god middag spejlede jeg nogle æg og vi fik rester fra i fredags. Det smagte forøvrigt rigtig godt.
Jeg er stadig doven, kan ikke tage mig sammen til noget. Jeg trænger til at komme lidt hjemmefra igen. Jeg vil læse en bog igen, kan lige så godt udnytte dovenskaben.
Vi skulle efter aftalen køre op til min far i morgen, men det ser ikke for godt ud. Jeg kan mærke far bliver skuffet, når jeg siger det til ham, men så må vi afsted næste weekend. Det kan heldigvis godt lade sig gøre. Min far har desværre dage hvor han ikke forstår så meget. Han bliver desværre mere og mere dement. Hans personlighed ændres og jeg synes det er slemt.
God bedring til Yvette og Anne. Håber I snart kan få gang i jeres sysler igen. :smt056
Jeg skal også til frisør inden længe. Jeg har haft " økonomihår" længe. Dvs at jeg lader håret vokse og sætter det op hver dag. Jeg klipper selv pandehåret. Nu skal håret klipper rigtigt. Jeg er dog nået dertil at jeg vil have hår, jeg kan sætte op. Hver gang jeg bliver klippet helt kort, så fortryder jeg bagefter. Frisøren siger ikke hvad hun mener, om den måde hvorpå jeg passer håret, men ansigtsudtrykket fortæller alt fnis.............
Nu vil jeg ind og høre vejrsituationen i Nord Jylland, så jeg kan se om vi kan køre i morgen, men inderst inde kan jeg mærke, det er dumt, hvis vi gør det, så far må leve med skuffelsen. Hans veninde kommer heller ikke i de her dage på fordi der er glat. Sidste år faldt hun og brækkede håndleddet, så far er meget alene lige nu.
God weekend til alle.
Knus Bea :smt057
Skrevet af Anina: Lør Feb 24, 2007 11:03
....skal jeg i gang med at koge suppe - rigtig gammeldags klar suppe. Dvs. suppen kogte jeg i går aftes, så nu skal den gøres færdig, for vi skal have gæster i aften og har besluttet, at vi skal have god gammeldags mad: Klar suppe med kød- og melboller,
Godmorgen.... ehmmm :smi038 .... god formiddag Anne og alle andre vidunderlige tøser :smi003
En god, gammeldags suppe er en bedrift i disse tider.... og jeg har et lille trick, der giver klarsuppe et ekstra smagsløft: et par skrællede løg skæres over på midten i et lige snit med en skarp kniv, så snitfladen er helt lige.
Man lægger de overskårede løg med snitfladen ned på en varm kogeplade, så det bliver "brændt" sort (!).
Disse "brændte" løg lægges efterfølgende i suppen (før den sies clean når det er klarsuppe) og småkoger med i nogle minutter eller længere.
"Brændte" løg i suppefonden giver to fordele: 1. ekstra smag; 2. klarer de suppen/fonden så den bliver endnu mere klar og perlende når den er færdig..... Virker hver gang :smi0012
Her hjemme står den også på suppe i dag.... en god, gammeldags Majs-chowder jeg allerede i går havde kogt fonden til på en fin, sprængt nakkekam. Sådan en fond får lov til at stå på køl natten over og så kan fedtet bare brækkes af og smides væk.... Sådan en "tør-kogt" nakkekam er bare en oplevelse og rigtig god ved maven, hvilket er ret så vigtigt for mig på det sidste....
En gryde majs-chowder til weekenden er næsten lige så dejligt et spise som klar suppe med tilbehør.... selv om den ikke kan fryses, hvis man gerne vil bevare "biddet" i ingredienserne.... Sig til, hvis nogen ønsker en opskrift.... Majs-chovder kan sagtens tilberedes uden fond der er kogt på forhånd og smager lige så herligt.
Nu er det kun vejret der afgør, om der i sidste øjeblik kommer afbud, for bliver der isslag igen som i går, er det alt for farligt at køre....
Hmm... på Trafikken.dk "siger" de at der er isslag på hele Fyn (og andre steder for den sagsskyld... Det er ikke umuligt at køre på, hvis man kan holde sig fra gaspedalen og lader bilret klare det meste.... men det er nok også lidt afhængigt af den personlige mod på at køre under usikre trafikforhold....
Men uanset hvad det bliver til - har din bedre "bedre halvdel" taget rengøringstjansen til den tid, så mon I alligevel ikke får en herlig lørdag - gæster eller ikke gæster....
I må alle have en rigtig dejlig weekend - I er forhåbentlig ikke sneet inde rundt omkring!
Mange tak og i lige måde.... Jeg skal afsted om lidt og det ser ikke ud til at natten havde bragt det helt store, nye snefald over os her på Vestegnen... Så mon jeg ikke kan klare at komme hjem igen i et stykke alligevel :smi304
Skrevet af Anina: Lør Feb 24, 2007 11:31
I går havde jeg den store oplevelse at høre mit lille barnebarn sige hej mormor i telefonen. Det varmede så dejligt om hjertet. Hun kan sige mormor og farfar. Når jeg spørger kan du sige morfar siger hun nej, eller siger farfar. Det er snart fjorten dage siden jeg har set hende så så snart jeg kan komme derud for sne vil jeg ud og lege lidt med hende. Hun er så sjov og glad. Jeg elsker den spontane glæde og vrede hun viser. Tænker at jeg kan lære noget af det.
Det kan man godt.... lære af småbørn. Det har jeg selv opdaget og gjorde en del ved. Mener selv, at det faktisk er lykkedes meget fint....
Da min knægt var helt lille og jeg begyndte at se ham vokse og udvikle sig - spurgte jeg ofte mig selv, hvorfor det umiddelbare, spontane og ikke mindst - ærlige i den grad forsvinder når vi bliver til store børn og senere også voksne.
Faktisk blev jeg (dengang) så vred over, at de bedste egenskaber, der gør det hele værd at leve for - bare bliver "taget fra os" i opdragelsens hellige navn - at det havde påvirket mit liv efterfølgende.... efter at min søn var blevet født havde jeg faktisk lært mindst lige så meget af ham, som han lærte af mig.... Det har jeg aldrig fortrudt.... og er faktisk fortsat i gang med at følge denne "linie" fra den gang. Og lader mig ikke byde mindre end "godt" - så er det bare sagt :smi039
Jeg har ikke været så meget ude, jeg er bange for at falde. Jeg triller jo rundt, bare ved det mindste. I går da jeg skulle ud med hunden lokkede jeg med min mand så vi kunne følges, så kan han jo samle mig op, hvis jeg "skvatter". I dag er der kommet islag, så jeg forbliver nok forsigtig.
Hvis du kunne skaffe dig vinterstøvler der skal bindes stramt med snorebånd hele vejen op - ville du opleve en meget større tryghed ved at gå på "usikker grund".... Men ellers kan gode ankelstøtter købt hos bandagisten eller i sportsforretningen - gøre underværker... Det ved jeg fordi jeg har hypermobile led, der kan finde på at give efter, også selv om jeg går på et lige og skridtsikkert underlag.... lige når man allermindst venter det - har man skvattet fordi ankelen ikke lige gider at sidde ordentligt fast i leddet :roll:
I kunne måske prøve lige at tænke på at få jeres computerudstyr opdateret lidt med et webcam? Så kunne I se hinanden, når I ellers sludrer med barnebarnet og din datters familie til hver dag.... De bor jo ikke lige i nabolaget og selv om vejret arter sig o.k. det meste af tiden - kunne du også se din øjesten når hun kalder på dig med dit mormor-navn...
Du er sådant et rart menneske - Bea :smt058 - du mangler bare at lære, at hvile og fornøjelse er IKKE dovenskab eller slendrian, men en nødvendig investering i fremtiden, så du også rent faktisk får kræfter til at leve og nyde det liv du så hårdt og altid havde kæmpet for :smi054
Skrevet af Anina: Lør Feb 24, 2007 11:41
Jeg er totalt utslått. Skriver mer siden. Ønsker for dere andre at dere ikke blir rammet av dette. Men jeg forstår ingenting. Har ikke vært slik syk på en mannsalder...Jeg har også tatt mine kosttilskudd og har unngått dette hvert eneste år - til tross for at min sønn må bukke under for influense med 40 i feber en gang i året...
Knus Anina for oppmuntring :smt057 Sengen lokker....
Selv-knus Yvette :smi001
Måske glemmer du lidt, at du havde gæst/gæster fra gamle dage på besøg og den slags kan, specielt hvis man ikke har set hinanden længe i mellemtiden - koste så mange ekstra kræfter, at dette kan resultere i at man bukker under for sygdommen meget mere end sædvanligt....
Det kunne være, at den gode kødsauce du har købt ind til kan faktisk løfte dig lidt mere op end kosttilskuddene alene, nu når behovet for ekstra energi er større.....
Krydser fingrene for en rigtig god bedring http://img93.imageshack.us/img93/5633/godbedringll2.jpg (http://imageshack.us)
:smi003
Skrevet af Anina: Lør Feb 24, 2007 11:55
Hvordan dagen er gået? fint. Jeg har ligget en del på langs i den sidste tid, haft naboer til at handle for mig, så det var første gang i mere end en uge jeg var oppe og købe ind.
Mjaa, jeg regner da med at møde på arbejde på fredag...
Det var så i går - Sisse :smi001
Håber meget at du ikke er kommet for tidligt ud af fjerene.... også selv om Lolland-Falster befandt sig på den rigtige side af grænsen mellem vejret og uvejret.... eller gjorde det ? :-k
Skrevet af Yvette: Lør Feb 24, 2007 13:05
Hei Bea og dere andre med vinter og glattis :smi055
Med fare for å være totalt uvitende om vinterforholdene generelt i Danmark så tillater jeg meg å tipse om brodder....
http://www.sportogfiske.no/subcategory/6553/6634.html
http://www.oslosportslager.no/subcategory/2757/7822.html
Dere har slike tilgjengelige i butikkene eller...? :oops: Sorry hvis jeg er helt på bærtur her...Vi er så vant til iskalde vintrer med mye snø og glattis, og disse er geniale. Greitt å ha i hus i påkommende tilfelle...
Ellers tusen takk for hilsener og jeg ønsker dere alle en god week-end. :norge3 Vi har sne også, men ikke mye nå - heldigvis...
Skrevet af Bea: Lør Feb 24, 2007 15:02
Tusind tak Yvette for de gode Link, jeg kigger nærmere. Jeg har sat dem over under foretrukne link, så jeg altid kan finde dem.
Jeg har snøre - støvler ( en slags skistøvler) der går lige op over anklen, tror du de skal være længere? Jeg gør som du og vrider over en gang imellem. Så er der lige det med balancen som kommer fra en rodafklemning i nakken. Efter at få oversat mine lægepapirer ordentligt har fys fra Reva også fortalt at der er overtryk i ventrikelsystemet, som medfører disse balancefordtyrrelser. Jeg har faktisk undret mig en del, nden jeg fik en til at hjælpe mig med at læse papirerne. Jeg havde fået forståelsen af, at de ikke betød noget som jeg kan mærke. der kan man bare se. Jeg træner balancen dagligt ved at gå på ujævnt terræn og på vippebræt. Jeg trænede en del på Reva, men det har ike hjulpet på disse balanceforstyrrelser, som viser sig især, når jeg er træt.
Jeg vil tale med min datter om noget Web. det kunne være rigit skægt for os. Du er fyldt af gode ideer Anina.
Ja, vi kan lære af de små. Vores børn er heldigvis meget mere frie end jeg var som barn. Vores søn kan spille og synge for flere hundrede mennesker uden at blinke. En aften for et par år siden kom jeg hjem fra arbejde. Jeg skulle have benzin på bilen, da jeg skulle på arbejde næste morgen. Da jeg steg ud af bilen hørte jeg min søn synge i natten til det årlige marked vi har her i byen. Jeg blev meget stille og lyttede intenst. Jeg var glad i mit indre. Min søn har lært at tro på sig selv og give sig hen til noget han holder af. Han har lært det, som jeg mangler noget af.
Vores datter og svigersøn er heldigvis heller ikke så " pæne", så mit barnebarn skal også nok lære at tro på sig selv. Jeg vil også gøre det jeg kan.
Nu håber i alle sammen bliver raske og kommer til "hægterne" inden længe. Jeg troede influenzaen var kommet, jeg hørte i TV den skulle komme sidste weekend. Det må jo så være en anden virus?
Kan i alle have en god weekend og passe godt på jer selv. Jeg nyder denne lørdag hvor jeg kan gå ind og læse og skrive til alle jer dejlige tøser.
Knus Og tanker fra Bea :smi004
Skrevet af Sisse: Lør Feb 24, 2007 17:54
Mjaa, jeg regner da med at møde på arbejde på fredag...
Det var så i går - Sisse :smi001
Håber meget at du ikke er kommet for tidligt ud af fjerene.... også selv om Lolland-Falster befandt sig på den rigtige side af grænsen mellem vejret og uvejret.... eller gjorde det ? :-k
Jo, jeg var på arbejde i går. En 7-13 vagt er en nem sag der hurtigt er overstået :) Og godt det samme, det tager noget tid før man kan "det hele" igen. Bare det at gå derop,- det tager under et kvarter, - fik mig til at puste som et lille damptog. Men det var glat i går morges, så jeg tænkte at frisk luft og motion ville gøre godt.
Det var islag i morges, og da kom jeg frem uden at blive forpustet. men jeg skal have rørt mig noget mere, og tager den nok på gå ben igen i morgen.
Sne aner vi ikke noget om hernede, andet end fra hukommelsen og de billeder vi ser. Ialt har vi vel fået 2-3 mm. Så jeg vil mene vi har befundet os på den rigtige side. :) Men is fra i morges er der masser af endnu. :(
Den solsort jeg bor hos :lol: var temmelig vred da jeg kom hjem i dag, og sikken uorden; is i fuglebadet, der ellers drikkes ivrigt af, og kanten af det var dækket med 2 cm is, så fuglene kunne ikke stå og hakke hul.
Æblet, kirsebærrene og den halve mælkekarton med fugle nam-nam havde også tykt islåg på. Jeg nåede dårligt ind efter at have ordnet det, før der var fyldt op med fugle derude.
God bedring til de ramte
Knus til alle :smi054
Sisse
Skrevet af Anina: Man Feb 26, 2007 22:08
Nu er det kun vejret der afgør, om der i sidste øjeblik kommer afbud, for bliver der isslag igen som i går, er det alt for farligt at køre, men heldigvis kan al maden fryses ned, og så må den gemmes til de kommer.
Hmm.... Anne :smi003 ?
Hvad kom der så gang i? Gæsterne eller fryseren? Håber på det første, men taget i betragtning at øen var tæt forseglet i isslag (tror nok det var den dag), tager jeg ingenting for givet....
Knus til denne varme, syngende Fynboinde :smi002
Skrevet af Anne: Tirs Feb 27, 2007 0:01
En god, gammeldags suppe er en bedrift i disse tider.... og jeg har et lille trick, der giver klarsuppe et ekstra smagsløft: et par skrællede løg skæres over på midten i et lige snit med en skarp kniv, så snitfladen er helt lige.
Man lægger de overskårede løg med snitfladen ned på en varm kogeplade, så det bliver "brændt" sort (!).
Disse "brændte" løg lægges efterfølgende i suppen (før den sies clean når det er klarsuppe) og småkoger med i nogle minutter eller længere.
Det har jeg godt nok aldrig hørt om, men det lyder da som noget, der er værd at prøve. :razz:
Suppen blev fremragende og peberrodssovsen . . . mums!
Hvad kom der så gang i? Gæsterne eller fryseren? Håber på det første, men taget i betragtning at øen var tæt forseglet i isslag (tror nok det var den dag), tager jeg ingenting for givet....
Vore gæster meddelte omkring middagstid, at de godt turde køre, og at de ville pakke tandbørster og nattøj ned, hvis nu der skulle blive isslag igen om aftenen.
Ved midnatstid var der 2 plusgrader og fint føre her på Fyn, så de kunne også sagtens køre hjem igen, så alt gik jo som planlagt! :razz:
- og jo - min bedre halvdel havde gjort rent samtidig med jeg bagte krydderkage og suppebrød!
Her hjemme står den også på suppe i dag.... en god, gammeldags Majs-chowder jeg allerede i går havde kogt fonden til på en fin, sprængt nakkekam.
Ku' man be'om opskriften? Vi kan nemlig godt lide suppe herhjemme hos os! :wink:
Jeg er også ved at være helt på højkant igen. Det er godt nok mange år siden, jeg har været så hårdt ramt af influenza eller hvad det nu har været for noget skidt, jeg har raget til mig. Jeg har da været i vandet både i går og i dag, så nu gider jeg ikke mere forkølelse de næste par år!
Jeg håber, I andre også er ved at være på højkant igen!
Skrevet af Anina: Tirs Feb 27, 2007 3:51
Ku' man be'om opskriften? Vi kan nemlig godt lide suppe herhjemme hos os! :wink:
Så gerne :smt057
Denne er, sådan ca. den opskrift jeg bruger enten som den er eller som udgangspunkt for lidt mere.
http://img185.imageshack.us/img185/3738/majschowderlargexs2.th.jpg (http://img185.imageshack.us/my.php?image=majschowderlargexs2.jpg)
Dette "lidt" mere kan være en fond kogt på et eller andet (husk "brændte løg :wink: ) som jeg tilsætter i stedet for vand og hvis fonden er kogt uden salt, kan man sagtens tilsætte boullionterning alligevel. Eller....
.... ekstra grøntsager tilsat suppen på samme tidspunkt man tilsætter majs til suppen og hvor alt småkoges yderligere 10 minutter. På denne måde er der fortsat "bid" i grøntsagerne.... Det kan være godt med fintsnittet hvid- eller savoykål og (optøede) grønne bønner i 3cm-stykker, eller andet man holder af såsom blomkåls- eller broccolibuketter (det sidste hellere lidt senere end for tidligt, da det ellers bliver overkogt)....
Til den oprindelige opskrift kan man tilsætte kogte hvide-, heste- eller andre bønner for at gøre suppen proteinrigt. Et hårdtkogt æg i halver tager sig også flot ud svømmende på overfladen (tilsat til sidst) OG - ikke at forglemme - Majs-chowder kan udmærket anvendes med (bagefter) tilsat på tallerkenen dampet torsk i mindre stykker.... Men fede kogte fisk mener jeg ikke passer specielt godt til den.
Jeg kan godt finde på, hvis der f.eks. er skinketerninger på tilbud - at svitse dem i lidt raps- eller olivenolie i en gryde, når de er næsten færdigsvitsede tilsætter jeg godt med tørret merian og lidt vand så det kun dækker halvvejs.... og så lader jeg de hele simre svagt en time eller halvanden, til skinketerningerne næsten falder fra hinanden. Sådan en "blanding" kan jeg godt finde på at smide ind i gryden med Majs-chowder eller anden suppe for den sagsskyld.... og får et helt måltid ud af, der oveni det hele kan stå til dagen efter og smager lige så godt indtil suppebovlen er tom igen....
Hvis man ikke har friske timiankviste, kan man sagtens nøjes med tørret timian, bare der er nok af den og ikke for lidt (alligevel vær forsigtig, så det ikke går hen og bliver for meget.....)
Velbekomme :smt058
Skrevet af Anne: Tirs Feb 27, 2007 13:23
Tusind tak for opskriften, Anina :smt058
Der går ikke mange dage, før jeg prøver den, og så skal jeg nok give en anmeldelse!