PDA

Se fuld version : Spørgsmål ang. tidspunkt

Helle
28-02-08, 14:17
Nu har jeg været ved lægen og nærmest krævet at jeg får taget blodprøver for stofskiftet, han holdt på at TSH var udemærket og på den kunne man se om der var noget galt.....
Jeg forlangte at få taget T3 og T4 også, så på blodprøveseddlen står der T3 total, T4 total og TSH, hvad er den bedste tid på dagen at få dem taget og skal jeg være fastende? Det var min læge ikke klar over :shock: ( noget at sige til jeg overvejer at skifte )
Jeg får også taget ALAT, Amylase, Bas, fosfatase?? og så Estradiol og FSH, og det siger mig ikke noget som helst :oops:
Det eneste posetive ved besøget var at han SELV foreslog en scanning af min hals, så det skal jeg d 14/3.
Men sidst jeg fik taget TSH var jeg der kl 13 og det var vist ikke så smart, håber på svar :august6

Anina
28-02-08, 15:40
på blodprøveseddlen står der T3 total, T4 total
Eiii Helle #-o

Det skal helst være FT3 og FT4. F= frit.

Problemet er, at TOTAL er betegnelsen af kroppens totale lager af hormonet, der er BUNDET til "bærer-protein" mens det "venter" på at blive frigjort for at dække behovet for det i forhold til stofskifteprocesser.

Dette "lager" kan være meget stort i forhold til den del, der frigøres fra sit "binde-protein" og så videre til funktion i stofskifteprocessen. Så hvis din læge skal vide, hvordan DIT stofskiftestatus er - er han nødt til at rekvirere prøver på FRIT T3 og FRIT T4 - idet kun på denne måde kan man i virkeligheden se, hvordan dit stofskifte FUNGERER. Ofte er andelen af de aktive "frigjorte-fra-bindeproteinet" hormoner kun ned til 0,003% af "lageret" - så resultatet af den prøve, der angiver TOTAL tal på dit T3 og T4, kan stort set ikke bruges til ret meget, idet det er kun den aktive "andelen", der i virkeligheden fortæller, hvordan dit stofskifte har det.

At måle indhold af det totale T3 og T4 siger altså ikke noget om, hvor meget af de aktive hormon bliver det til.... det kan kun tallet for FRIT T3 og Frit T4 gøre idet her kan man aflæse allerede den faktiske tilstand af dit stofskifte. (Ja, ja, jeg gentager mig selv, sikkert fordi jeg er godt nok irriteret.... hvor svært kan det fandme være!?)

Oooom jeg fatter.... de læger. Hallooo! #-o

Helle
28-02-08, 16:17
Jamen han er altså mærkelig (dårlig) den læge, nu har jeg besluttet at jeg får dem taget, og så får jeg taget den scanning af halsen og så kan han rende mig!!
Jeg nævnte også ant-eller andet (jeg havde skrevet det ned) men det skøjtede han let og elegant hen over :roll:
Men han sagde dog at HVIS stofskifteprøverne viste noget så lavede de på lab. selv de andre, om det passer ved jeg ikke, nu ser jeg hvad de viser :shock:
Jeg smutter der over i morgen tidlig, så har han vel svar i løbet af næste uge.
Tak for svaret :smi001

Yvette
28-02-08, 20:45
Hei Helle. :oktober15:

Noe du kan gjøre selv for å få en indikator på om du har lavt stoffskifte er å måle morgentemperaturen din med det samme du våkner. Selv målte jeg under 36 grader første gangen - noe som er altfor lavt. Etter at jeg begynte med thyroxin økte temperaturen gradvis oppover til at den nå ligger på ca 37 grader.

Bare et lite tips...

Lykke til! :smi054

Helle
28-02-08, 21:25
Hej Yvette
Tak for rådet, det vil jeg prøve :)
Min morgen temp har vist altid været omkring 36,6 men jeg ved det ikke, det er efterhånden nogle år siden, det var inden jeg fik Lea og jeg stadig var i "forsøgsstadiet" :lol:

Helle
11-03-08, 11:38
Svaret på blodprøverne fik jeg i dag.
Stofskifteprøverne var normale (igen) men prøverne for overgangsalderen viste den "var god nok" den ene viste 34 og den anden 0,9 det siger mig ikke vanvittig meget men klinikdamen sagde det betyder overgangsalderen. Så kan jeg da forholde mig til det.
Et eller andet sted er det nu rart nok at jeg kan putte nogle af mine "skavanker" i den kasse, bla mine "mærkelige" hedeture :D jeg sveder nogle gange om DAGEN fra albuerne og op, 2 min efter er det væk :lol: HELDIGVIS (7,9,13) er jeg ikke plaget af det om natten glad1 Jeg er i bedre humør end jeg har været længe :shock: og jeg er lykkelig over at mine mense TILSYNELADENDE er stoppet efter et års tid med meget uregelmæssig mense.... min mor havde en meget nem overgangsalder, jeg håber det er arveligt :lol:
På fredag skal jeg over til en scanning af halsen, og d 25/3 skal jeg til kontrol på Riget, men min lammelse har jeg stadig :( Den skal jeg nok leve med... de får IKKE lov at skærer i mig og min hals :evil: og slet ikke på Riget chok1