PDA

Se fuld version : Hvad er jeres fritidsinteresser?

admin
01-03-08, 09:12
Skrevet af admin: Jeg har en del af de slettede tråde liggende på det gamle forum. Disse vil jeg overføre ved at poste dem her i samme rækkefølge, de var postet dengang... Det vil tage hundrede år, men jeg gør det alligevel mellem 1-4 tråde hver dag fremover og indtil de alle er her, gældende til den dato vi flyttede forum. #-o Det er selvfølgelig "tilladt" at kommentere, selv om det er gamle tråde.....

Skrevet af Anne: Fre Sep 07, 2007 22:16

Håndarbejde og andre fritidsinteresser! En god kategori, som jeg vil tage hul på.

Min holdning er, at det er uhyre vigtigt at have nogle gode fritidsinteresser, INDEN man forlader arbejdslivet. Måske er der ikke så meget tid, når man også skal passe sit arbejde, men derfor kan man alligevel godt finde det eller de områder, man kunne tænke sig at dyrke mere intenst, når den dag kommer, hvor man har oceaner af tid.

Jeg har afprøvet masser af ting op igennem mit voksenliv. Det meste blev droppet igen hen ad vejen - beklædningssyning, porcelænsmaling, maleri, papirklip og meget mere. Tilbage blev så de ting, jeg har mest lyst til at arbejde videre med, nemlig håndarbejde, som jeg har elsket siden jeg var barn - især patchworksyning og strikning - samt korsang, som jeg har dyrket i mere end 15 år - de sidste 10 år i mit fantastiske gospelkor. :smi203

Nyeste disciplin i mit fritidsliv er vinterbadningen og det sociale liv, der følger med der. :august21

Hvilke fritidsinteresser her I andre? Er der noget, I brænder rigtig meget for? Det kunne jo være, det måske kunne sætte lidt skub i andre, der ikke rigtig kan finde ud af, hvad de har lyst til!

Knus, Anne :smi0055

admin
01-03-08, 09:15
Skrevet af Anina: Lør Sep 08, 2007 15:13

Eiiiii Anne.... det skulle du aldrig have spurgt om :ny20

I min egen verden findes der bare intet, der kan måle sig med den stille optagethed af et stykke håndværk, der i hænderne på een forvandler sig til en smuk brugsgenstand....

Jeg havde ellers skrevet en hel del, men når jeg var færdig - kunne jeg se, at det blev i den grad off topic, at jeg skrev det meste af mit svar i en tråd for sig: http://www.overgangsalderen.net/forum/showthread.php?t=10260 .

Jeg håber, at de andre kan holde dem bedre "på sporet" fordi du faktisk spørger om noget vigtigt, der kan udgøre forskel mellem dårlig eller god tid, efter at man ikke længere er jobaktiv....

:smt039

Carmen
12-03-08, 20:34
Jeg synes der er så meget jeg kunne finde spændende. Men det er svært både at blæse og have mel i munden.

Jeg har i perioder danset orientalsk mavedans. Mest for sjov og for motionens skyld, så er aldrig nået op på et niveau som kunne udnyttes til en bi-indkomst.

Siden 2000/2001 har jeg spillet amatørteater.

Og ellers så tegner og maler jeg ind imellem. Jeg er ikke så aktiv hvad håndarbejde angår, men kan både sy, strikke og hækle om det skulle være, hvis ånden lige kommer over mig.

Men efter at computeren kom ind i vores liv, da har den og internettet nok fyldt en del, til tider også for meget.

Men helt sikkert, så ser jeg frem til det bliver min tur til at forlade arbejdsmarkedet. Jeg elsker at gå hjemme.

Kærlig hilsen
Carmen

Ulla
02-04-08, 23:13
Hejsa
Jeg stødte lige på dette emne, og jeg synes at det er da en god måde at lære lidt om hinanden på.
Jeg selv er bidt af en gal slægtsforsker, og i og med, at man kan søge så meget på nettet som man kan nu, så bruger jeg temmelig meget tid på det hjemmefra. Det er dejligt, for jeg er ikke så mobil i øjeblikket. :ny006. Den største ulempe ved slægtsforskningen er at man aldrig bliver færdig, for hver gang man løser en gåde opstår der tre nye :august11
Ellers går jeg ikke af vejen for en god, spændende bog.

Zuzan
02-04-08, 23:24
Jeg har også slægtsforsket i en del år og har fået nogle papirer om noget familie fra cirka 1700... pyha, hvor det kan gribe om sig, for hvilken gran-gran-gran-fætter eller tip-tip-tip-oldemor/-far skal man gå videre med?chok1

Jeg har også nået et punkt, hvor internettet melder pas, så nu hedder det rejser til landsarkiver i København eller Jylland.

Hertil kommer gennemsyn af kirkebøger, som endnu ikke er lagt på nettet... også lidt svært, når man skal rejse hele landet rundt... evt. udlandet.:-k

Så lige nu er det lagt på hylden, men bliver helt sikkert støvet af igen en dag, for det er altså rigtig interessant.

Og ja, det med gåderne har jeg også mødt... og de 3 ganges med 3... mange gange i en uendelighed.:hvad?:

:smi004

Ulla
02-04-08, 23:37
Hej Zuzan
Lige i øjeblikket har vi faktisk gang i noget rigtig spændende. Min svigerfar havde sagt til min mand, at hans mor (altså s.fars:wink:) havde fortalt ham, at hun havde født en dreng, som var blevet bortadopteret :smt058. Moren døde i 1929, så ingen vidste noget og regnede med, at det var en skrøne. Men så da vi på LA så i jordmoderprotokollen over min s.fars fødsels, stod der sørme, at hun havde født to børn tidligere, og s.far havde kun en storesøster, så der var jo noget om snakken.
Dette barn har vi med møje og besvær fundet identiteten på, men han døde i 1985 - i Himlingøje!!, så nu prøver vi at få opsporet, hvor han voksede op. Et kæmpe arbejde, men sjovt.
Så skulle nogen kende Erik Lundkvist Jensen født d. 19/5-1909 på fødselsstiftelsen/Rigshospitalet, og død d. 18/5-1985, så vil vi blive glade for at høre fra jer. Han har boet i København, Ringsted, Roskilde, Køge og på Stevns.

Zuzan
02-04-08, 23:48
Min bedstefar hed Jensen, men hans mor hed Nielsen.:hvad?:

Han var også plejebarn... vist hos Jensen. Han er IKKE døbt, borgerligt konfirmeret osv. Det gør det altså endnu sværere. Øv!!!

Så jo, det med plejebørn og adoptivbørn gør det mere interessant, men sandelig også mere besværligt. Disse børn er jo blevet kastet rundt mellem børnehjem og plejehjem, og registreringerne var ikke altid så præcise som i dag.

Du kan gå på folkeregistret og aflevere cirka 50 kroner - cirka - så kan du måske få oplyst hans gamle adresser. Har du prøvet det?

Ulla
03-04-08, 00:22
Ja, jeg har fået lavet en folkeregisterundersøgelse i Kbh. hvor vi fik fra han flyttede tilbage til Kbh. fra Ringsted i 1969, og til 1973 hvor han boede på Stevns. og så den sidste adresse, hvor han døde fra i 1985, men den havde vi allerede. Vi fik så lidt under hånden at vide på Køge kommune at han havde haft to adresser på Egøjevej i Køge og to adresseri Roskilde, men de er under 30 år gamle så dem må vi ikke få endnu. Den første adresse i Roskilde kan vi dog få d. 2. maj !!! om en måned. Nu vil vi betale os fra en folkeregisterundersøgelse på LA til 516,25 kr, for at få oplysninger fra 1923 til 1969.
Desværre er han slet ikke registreret som plejebarn, som så mange andre heller ikke var. Og ja, Jensen og Nielsen, det kan næsten ikke være værre

Zuzan
03-04-08, 00:29
Da jeg engang fik adresser, var der INGEN begrænsning på... og det var på levende mennesker, så jeg forstår ikke, hvorfor der skal gå 30 år. Det lyder da højst besynderligt blot for en adresse.:hvad?:

Det er jo ikke hele hans privatliv, du beder om at få udleveret.

Som pårørende må du også se i kirkebøger og landsarkivet, mig bekendt, uden de sædvanlige begrænsninger. Men de love laves måske også om hele tiden.:hvad?:

Ulla
03-04-08, 00:32
Ja, det tror jeg de gør. Hende, der stod ved skranken var lige ved at give os oplysningerne, men så ville hun lige høre om reglerne, og så kom der en anden med reglerne på skrift - 30 år ØV ØV ØV.