PDA

Se fuld version : Vinterbadning

admin
02-03-08, 21:17
Skrevet af admin: Jeg har en del af de slettede tråde liggende på det gamle forum. Disse vil jeg overføre ved at poste dem her i samme rækkefølge, de var postet dengang... Det vil tage hundrede år, men jeg gør det alligevel mellem 1-4 tråde hver dag fremover og indtil de alle er her, gældende til den dato vi flyttede forum. #-o Det er selvfølgelig "tilladt" at kommentere, selv om det er gamle tråde.....

Skrevet af Anne: Tors Aug 10, 2006 22:30

Jeg har altid beundret de mennesker, der gik i vandet året rundt, men har aldrig selv prøvet det. Her i byen har vi en stor vinterbaderforening med næsten 200 medlemmer, som har til huse i den tidligere "offentlige badeanstalt". Udenomsarealerne og badebroerne er åbne for offentligheden, og vi bader ofte her, da der er fine badebroer og bruser til at skylle saltvandet af!

Igennem flere år har jeg leget lidt med tanken om at prøve vinterbadning, men da jeg jo kender mig selv ret godt, ved jeg også, at hvis jeg skal alene af sted, vil jeg kunne finde et hav af undskyldninger for ikke at tage af sted "lige netop i dag, hvor det regner, eller blæser eller sner, eller.......!"

For ca. 3 uger siden, da vi va mødte vi nogle bekendte dernede, og de var begge vinterbadere. De viste os de lækre lokaler med opholdsrum, køkken, bad og sauna, og vi var begge solgt - mere gruppepres skulle der ikke til, så havde vi lagt en seddel om, at vi gerne ville meldes ind i foreningen - om ikke andet, så for at bruge fasciliteterne og deltage i det sociale samvær.

For en uge siden kom indmeldelsesbekræftelsen, og vi betalte omgående kontingentet frem til 1. januar - og er nu fuldgyldige medlemmer i foreningen.

I den uge, der er gået, har vi selvfølgelig været dernede hver eftermiddag - og vi går i vandet hver dag, som vi har gjort hele sommeren. Indtil videre er det jo nemt nok med vandtemperaturer på omkring 22 grader!

Efter badning drikker vi kaffe, og af og til er der en, der har kage med! Det er rigtig hyggeligt, og vi er blevet taget rigtig godt imod af de "gamle" medlemmer!

Nu er det jo så spændende, hvordan det går fremover i takt med, at vandtemperaturen daler, men de andre påstår, at det ikke er så slemt, så det vælger vi at tro på!

Badesæsonen går fra 1. september til 1. maj, og inden for den periode skal man på 2 år havde mindst 80 badedage for at blive døbt som "rigtig" viking!

Det var en lidt trist oplevelse at komme derned i går. Unge vandaler havde om natten fornøjet sig med at brænde samtlige udendørs borde og bænke! Det er jo ufatteligt, de unge mennesker ikke har mere respekt for andres ting!

Jeg vil i denne tråd prøve at følge op, hvordan jeg/vi klarer det - om ikke andet, så for at give mig selv lidt moralsk oprustning! Om vi kan overholde vores planer om at bade hele året, eller om vi vil vedblive med at være "skrællinger" - en titel vi beholder, indtil vi er døbt, vil kun tiden vise, men jeg vil i hvert fald gøre et hæderligt forsøg på at blive en respektabel skjoldmø!:-k

admin
02-03-08, 21:24
Skrevet af Anina: Tors Aug 10, 2006 22:51

Hej Anne :smt052

Hmm.... tillykke med Jeres (kolde) planer (wrrrrr......wrrrr). Mon det vil se ud, sådan lidt som hos disse gæve mennesker her, der sidder på et isflage og ser ud til at stortrives.... www.isbjornen.com/forside.html (wrrrrrr!!!)

Jeg har fundet et passende billede på Nettet fra Norda(?) vinterbadere og efter at have studeret det nærmere - bukker jeg mig i støvet af beundring for jeres kuldeforagt :wink: Er ret sikker på, at jeg vil ikke kunne præstere lignende....

http://img102.imageshack.us/img102/4707/vinterbadvb3.jpg (http://imageshack.us)

Jeg tror også, at muligheden for at slappe af med en vinterforkølelserne og romtoddy - kan I vinke farvel til, sålænge I leger grønlandske sæler :wink:

admin
02-03-08, 21:25
Skrevet af Helle: Fre Aug 11, 2006 6:37

Hej Anne
Held og lykke med projektet.... Jeg fryser bare ved tanken, men det skulle jo være sundt chok1

admin
02-03-08, 21:27
Skrevet af Bea: Fre Aug 11, 2006 8:20

Uh - ha, det ser koldt ud!!!!!

Det er et billede, det udstråler så meget livsglæde at jeg bliver helt godt tilpas af at se på det.

Har du mod på det Anne? ja, det ville ikke undre mig, for jeg er overbevist om at du vil kunne gennemføre dette. Dine indlæg udstråler også livsglæde og sundhed. =D>

Knus Bea :D

admin
02-03-08, 21:28
Skrevet af Anne: Fre Aug 11, 2006 9:44

Herligt billede!

Forleden dag talte jeg med en ældre herre, mens vi var i vandet. Han fortalte, at da han fik et syvtal foran sin alder, var det på tide at blive vinterbader. Det var forrige år, og han har siden været i vandet hver eneste dag undtagen juleaften og nytårdag, hvor han ikke var hjemme!

Hvis han kan, kan jeg også - og ja Bea, jeg har virkelig mod på det! Jeg håber sådan, det lykkes! :wink:

Det med vinterforkølelsen har nu aldrig været det store problem for mig. Jeg er sjældent forkølet, og man kan vist roligt sige, jeg har et jernhelbred! Bortset fra slidgigt i mine knæ og problemer med bentøjet, har jeg aldrig fejlet noget særligt rent fysisk. Det er jeg meget taknemlig for, og jeg er også taknemlig for, at jeg er født med mit lyse sind og min livsglæde. Det er desværre ikke alle forundt.

Jeg har haft en periode med en voldsom depression for år tilbage, og i de år, hvor min husbond var helt ude i tovene, var mit humør ikke altid helt på toppen. Han er efter flere års behandling nu så stærk, at han også har fået livsmodet og livsglæden tilbage, så hvad kan man ønske sig mere?

Som jeg før har skrevet, så er vi fattige på materielle goder, men rige på alt andet! Vi er begge udadvendte og aktive, og hvis vi selv skal sige det, temmelig fordomsfrie - det åbner utroligt mange døre til gode oplevelser og samvær med andre mennesker - og vi tager imod med åbne arme, for kun på den måde kan vi give igen til andre!

Jeg vil bruge denne tråd som en slags "dagbog" over min vej til at blive vinterbader, så her vil jeg jævnligt skrive om mine tanker i den videre proces, hvad enten det går den ene vej eller den anden.

Knus til jer alle fra
Anne :smi0055

admin
02-03-08, 21:30
Skrevet af Laura: Lør Aug 12, 2006 11:58

Hej Anne :D prr prr det ser koldt ud ,glæder mig til at høre mere om det når det bliver koldt :mrgreen: Jeg vil tænke på dig når jeg går til Yoga som jeg har meldt mig til, det er noget mere varmt end det du skal til at yde :lol: knus laura

admin
02-03-08, 21:31
Skrevet af Anne: Lør Aug 12, 2006 13:12

Hehe - Laura, jeg er også selv spændt på, hvordan det vil gå!

Yoga er nu heller ikke det værste - det er bare så hundedyrt at gå til her i byen, for det findes kun i privat regi.

Knus, Anne :smi0055

admin
02-03-08, 21:32
Skrevet af JS: Lør Aug 12, 2006 13:30

Hej Anne

Jeg må indrømme at det ser koldt ud, og bare at tænke på det så får jeg kuldegysninger :lol: men godt gået at tage sådan en beslutning, og jeg vil spændt følge dig når temperaturen daler 8)

Jeg selv elsker et havbad, men først når varmen er på sit højeste, men jeg er også en frossenpind, tager sokker på i seng om vinteren, så hedeturene fra dengang bød jeg altid hjertelig velkommen :oops:

Knus JS :smt060

admin
02-03-08, 21:34
Skrevet af Anne: Søn Aug 13, 2006 16:31

jeg er også en frossenpind, tager sokker på i seng om vinteren

Jeg kan betro dig, JS, at det gør jeg også! Jeg har konstant kolde fødder om vinteren, og jeg kan ikke falde i søvn, når jeg fryser om tæerne.

Om morgenen ligger mine sokker altid nede i fodenden, så de bliver automatisk sparket af, når jeg har fået varmen!

admin
02-03-08, 21:35
Skrevet af Laura: Søn Aug 13, 2006 17:08

Hej Anne :D jeg tagger yoga på aftenskole det er et tilbud ,har de ikke det i din by ? prøv at undersøge om de ikke har sådan noget ,det er langt billigere end hvis man skal gå et rigtig sted,men du har vist også nok i at vinterbade ha ha prr prr :mrgreen: knus laura :smt061

admin
02-03-08, 21:36
Skrevet af Anne: Lør Aug 26, 2006 21:31

Hej Anne :D jeg tagger yoga på aftenskole det er et tilbud ,har de ikke det i din by ? prøv at undersøge om de ikke har sådan noget ,det er langt billigere end hvis man skal gå et rigtig sted,men du har vist også nok i at vinterbade ha ha prr prr :mrgreen: knus laura :smt061

Hej Laura.

Undskyld, jeg først svarer nu, men jeg ligger lidt "underdrejet" for tiden, så som regel når jeg kun lige at læse de indlæg, der er kommet siden jeg sidst var logget på. :?

Nej, vi har ikke yoga på de "normale" aftenskolehold her i byen. Vi har en yogaskole i privat regi og det er meget dyrt at gå der. Det er sikkert for at forhindre konkurrenceforvridning, at AOF, FOO og hvad de ellers hedder, har fravalgt yoga.

Jeg ved nu heller ikke lige, hvordan jeg skulle kunne nå mere, end jeg allerede er rodet ind i - jeg bliver vist snart nødt til at fravælge nogle af mine aktiviteter, for jeg kan mærke, det er ved at blive for meget.

Det bliver nu ikke badningen, der bliver valgt fra, for det er vist ved at blive en nødvendig vane, tror jeg. Jeg har ligefrem abstinenser, hvis der er en dag, hvor jeg ikke kan komme i vandet. Endnu er der jo heller ingen problemer, for vandet er stadig 18-19 grader.

Nu er der så kun 6 dage, til sæsonen begynder, og vi begynder at tælle badedage. 1. september kommer der også varme på vores flotte, nyrenoverede sauna. Det bliver skønt.

Loftet i saunaen er stjernehimlen lavet i lysdioder. Så fjernes skodderne fra vinduerne og alt andet lys slukkes, så vi kan sidde og nyde udsigten over den smukke Storebæltsbro! Det bliver vist ren selvforkælelse!

Knus, Anne

admin
02-03-08, 21:37
Skrevet af Laura: Søn Aug 27, 2006 12:12

Hej Anne :D det er helt ok at du først svare nu, det lydet dejligt med saunaen :mrgreen: men badningen kan jeg godt undværrre ha ha. Det må være dejligt i saunaen når i kan nyde udsigten udenfor, og måske tælle stjerner hvis det er aften sauna 8) Du må have en god Søndag knus laura :smt061

admin
02-03-08, 21:38
Skrevet af Anne: Fre Sep 01, 2006 9:21

I dag begynder vinterbadningssæsonen. Kl. 15.00 er der standerhejsning, og herefter vil saunaen være tændt 4 timer morgen/formiddag og 4 timer eftermiddag/aften.

Vi starter allerede kl. 13.00 med et stykke rugbrød med nyrøget ørred eller nyrøget rygeost til dem, der møder på det tidspunkt.

Fra i dag tæller hvert et kryds på afkrydsningslisten. Det skulle gerne blive til min. 80 stk. inden næste sommer, så vi kan blive døbt som "rigtige" vikinger!

Jeg tror på, det vil lykkes! Nu kan vi mærke, vandet bliver koldere, men det er fantastisk, at jeg allerede fra om morgenen glæder mig til dagens svømmetur. Det er ubeskriveligt, hvilken følelse det daglige "kick" er. :razz:

Vi har investeret i neoprenstøvler - sådan nogle, som surferne bruger. Når fødderne ikke bliver kolde, er velværet endnu større!

Knus, Anne

admin
02-03-08, 21:39
Skrevet af JS: Fre Sep 01, 2006 10:27

Hej Anne

Jeg vil ønske dig god fornøjelse med dagen og din start som vinterbader :lol: :lol: og jeg må indrømme at jeg er lidt misundelig på dit store mod til det store kolde gys når det bliver vinter :mrgreen:

Det er sq.. frisk gjort af dig, og selvfølgelig vil det lykkes =D>

Jeg har overvejet om jeg skulle begynde at tage en kold bruser hver morgen 8) selvom jeg godt ved at det absolut ikke kan sammenlignes.

Knus JS

admin
02-03-08, 21:40
Skrevet af Anne: Fre Sep 01, 2006 16:58

Jeg har overvejet om jeg skulle begynde at tage en kold bruser hver morgen selvom jeg godt ved at det absolut ikke kan sammenlignes.

Sådan startede jeg faktisk med at vænne mig til "det kolde gys" allerede i januar måned, da jeg begyndte at gå i motionscenter 2 gange om ugen. Dengang tænkte jeg slet ikke på vinterbadning.

Det var skrækkeligt lige i starten, men lige pludselig tænker man slet ikke på det mere, men gør det bare. Så du kan roligt gå i gang - du vil ikke fortryde. Det giver altså et fantastisk velvære bagefter.

God fornøjelse!

Knus, Anne :smt049

admin
02-03-08, 21:41
Skrevet af Jeanne: Fre Sep 01, 2006 17:23

Hej Anne. :)
BRRRRR mit blod fryser til is bare af at se billedet hi hi, det er da sikkert sundt nok bare ikke for mig :D Stor knuzer fra Jeanne.

admin
02-03-08, 21:42
Skrevet af Anne: Tors Sep 07, 2006 23:10

Hvilken skøn aften! Fuldmånebadning! \:D/

For et stykke tid siden blev der sat en liste op, hvor vi kunne skrive os på, hvis vi havde lyst til at deltage i fællesspisning med efterfølgende badetur i fuldmånens skin!

Det ville vi selvfølgelig gerne, så kl. 19.30 troppede vi op med badetøj i tasken. Der var mødt ca. 25 personer, og et par flittige damer havde lavet biksmad med spejlæg til alle samt et par lækre dessertkager!

Omkring kl. 20.30 gik vi i vandet - og hvilken oplevelse! Lige netop på det tidspunkt var himlen over os skyfri, og fuldmånen stod flot og klar, og som vi havde hørt i tv, var der delvis måneformørkelse, så en bid af venstre side foroven var forsvundet i jordens skygge. Det var bare SÅ smukt!

Herfra direkte ind i en 90 grader varm sauna - i vandet igen - i sauna igen - og i vandet for tredie gang! Herefter et brusebad, og omkring kl. 22.00 var vi hjemme igen - mætte, veltilfredse og med en dejlig afslappet "træthed" i hele kroppen.

Det er en fantastisk fornemmelse at hoppe i det kolde vand direkte fra saunaen! Det føles, som om man er "pakket ind" i en varm hinde, når man kommer i vandet, så det føles ikke koldt.

Så nu ved vi, hvad vi skal lave de aftener, der er fuldmåne! Vi skal i vandet sammen med alle de andre! Man bliver nemlig "høj" af det! http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/k005.gif

Næste fuldmånebadning foregår 8. oktober!

Kæmpekrammer til jer alle! :smi001
Anne

admin
02-03-08, 21:44
Skrevet af JS: Fre Sep 08, 2006 7:02

Hej Anne :smt055

Det lyder som en rigtig skøn og dejlig oplevelse du havde i går jeg bliver helt lidt misundelig, selvom jeg godt ved at det kolde gys nok ikke er noget for mig.

Det er da også utrolig mange der er vinterbader, det er flot at kunne samle så mange.

Næste fuldmåne bliver nok lidt køligere, men du vil jo vænne dig gradvis til at det bliver koldere og koldere :lol:

Morgenkrammer til alle :smt058

admin
02-03-08, 21:45
Skrevet af Anne: Tors Okt 12, 2006 22:47

Hej alle!

Fint at kategorien blev genåbnet, så kan jeg jo lige fortælle, at jeg stadig går i vandet hver eneste dag, og den 9. oktober havde vil fuldmånebadning for 2. gang, og vi har i dag haft bade dag nr. 41, regnet fra 1. september, så nu er vi klar til at blive døbt til sommer!! :smi009

Vandet er nu omkring 14 grader - stadig varmt for årstiden, så vi nyder hver dag! Efterhånden har vi det sådan, at vi ikke slet ikke kan undevære den daglige dukkert mere. At blive vinterbadere er stadig det bedste, vi har gjort for os selv, og vi er ikke et øjeblik i tvivl om, at vi fortsætter vinteren over.

Fra lørdag til og med tirsdag skal jeg i sommerhus ved Vesterhavet. Der tør jeg godt nok ikke gå i vandet, men vi er meget tæt ved Ringkøbing Fjord, så det bliver nok her, jeg skal have min daglige afkøling - dog uden sauna!

I må alle havde det rigtig godt så længe, og god efterårsferie til jer, der evt. skal lave noget særligt! :wink:

Knus, Anne :smt058

admin
02-03-08, 21:46
Skrevet af Helle: Fre Okt 13, 2006 5:52

Hej Anne
Jeg fryser stadig bare ved tanken :lol:
Rigtig god ferie til dig også.

admin
02-03-08, 21:49
Skrevet af Anne: Fre Okt 13, 2006 7:08

Tak skal du have, Helle - jeg tror, tanken om det kolde vand er koldere end virkeligheden! :smt050

kh anne

admin
02-03-08, 21:50
Skrevet af Bea: Fre Okt 13, 2006 9:18

Hej Viking

Jeg tror på det i gør virkelig er godt fo helbredet både psyken og fysikken.

Det er flot i er vedholdende, mend et kommer vel næsten af sig selv, når man først er bidt af det.

Knus :smt058 Bea

admin
02-03-08, 21:51
Skrevet af Anne: Fre Okt 13, 2006 10:51

Hej Bea!

Jeg tror på det i gør virkelig er godt fo helbredet både psyken og fysikken.

Jeg kan love dig for, at det er godt for psyken! Det sætter jo Endorfin-produktionen ret meget i vejret. Jeg hørte på et tidspunkt, at en dukkert i det kolde vand sætter lige så meget gang i systemet, som at løbe en ½ time. Så foretrækker jeg dukkerten, for løbe gider jeg ikke.

Varme krammer til dig og jer andre i vores lille kreds af gæve tøser!
Anne

admin
02-03-08, 21:51
Skrevet af Anina: Lør Dec 09, 2006 11:23

Hej Anne :smt058

Du skal vide, at hver gang jeg hører vejrudsigten - tænker jeg på dig og at jeg endnu ikke havde oplevet (i denne anledning) en større bekymring for temperaturen kontra din vinterbadning :smi022

Når man , i sammenligning tænker på, hvordan havvandet "så ud" i Limfjorden i f.eks. 1928 : http://img209.imageshack.us/img209/1745/annevinteruz6.jpg (http://imageshack.us)

.... der der ikke den store bekymring man behøver at nære for dig , i det iskolde vand, der ikke længere er så iskoldt som vi var vant til før i tiden....

Og så er det at jeg tænker på, om "spillereglerne" bliver ændret når man skal til at blive anerkendt som en fuldgyldig vinterbader - eller fortsætter man bare som hidtil - i dette "lunkne" vand, I i sammenligning har nu til rådighed?

Bevares.... for mig kunne det lige så godt være "iskoldt" som det er nu, men for de garvede kan det umuligt være spændende nok, når man skal vade over det friske græs, istedet for over sne og is - før og efter neddykningen :-k

Skal vi krydse fingre for isvinter eller er det godt nok som det er?

Kram :smi054

admin
02-03-08, 21:53
Skrevet af Anne: Lør Dec 09, 2006 13:56

Haha - for min skyld er det fint, som det er! :razz: :razz: :razz:

Vi er "heldige" med en vinterbaderdebut som denne, hvor vi ganske langsomt bliver vænnet til koldere og koldere vand! Fra en vandtemperatur på 13-14 grader og til nu 9 grader, kan jeg ikke mærke den store forskel - det er bare herligt under alle omstændigheder! :mrgreen:

Det har ingen betydning for, om vi kan blive døbt som vikinger eller ej!

Der er nu kun et par enkelte der brokker sig lidt over vandtemperaturen, i det store hele er de vist godt tilfredse, tror jeg!

Nu vil vi køre til vandet - endelig i højt solskin! :smt039

admin
02-03-08, 21:55
Skrevet af Anina: Fre Dec 29, 2006 17:54

Kære Anne :smt058

Jeg er faldet over noget materiale om vinterbadning - jeg håber du vil blive glad for at læse (og kommentere hen ad vejen :smt045 )....

Det første er en anmeldelse/kronik i Politiken der handler om en ny bog "Vinterbader" skrevet af journalist Klaus Slavensky.

Det andet er et link til DR` udsendelse om bogen....

Det tredje er en fin artikel om vinterbadning på helsenyt.com

Du kan finde det hele under "Anmeld gode bøger - diverse" lidt senere.

Kram :smt058

admin
02-03-08, 21:56
Skrevet af Anne: Fre Dec 29, 2006 18:01

Mens jeg sad på skadestuen forleden nat, læste jeg netop en artikel i et eller andet helseblad (jeg husker ikke, hvad det hed).

Jeg glæder mig til at læse, hvad du har fundet - det bekræfter helt sikkert også min holdning til, hvor sundt det er - både for krop og sjæl!

Knus, Anne

admin
02-03-08, 21:58
Skrevet af Anina: Fre Dec 29, 2006 18:18

Selv knus :smt057

Her er hvad jeg fandt: http://www.overgangsalderen.net/forum/showthread.php?t=9062 =D>

admin
02-03-08, 21:59
Skrevet af Anne: Fre Jan 19, 2007 22:55

JUBIIIII - ENDELIG!!!!!!! :smi009

Så kom jeg i vandet igen - endda hele to gang i dag!

Jeg var ellers meget skeptisk, for jeg har jo holdt pause lige siden juleaften! Det var slet ikke noget problem! Det var nøjagtig lige så dejligt, som jeg huskede det, så nu kan jeg nyde min daglige badetur hver dag igen.

Det bliver så lidt spændende de næste par dage, hvor vi får frostvejr, for så falder vandtemperaturen hurtigt - det er jo stadig 6 grader! De, der har forstand på det siger, at forskellen fra 10 til 2 grader ikke føles særligt stor, så det tror jeg på.

Min tå er stadig noget øm og hævet, og "de kloge" siger, at det vil den nok være et stykke tid endnu, så det er ikke danseskoene, jeg skal have på sådan lige med det samme. Heldigvis går jeg til dagligt i fornuftige sko med god plads i, så dem kan jeg godt bruge - bare ikke for længe ad gangen.

Jeg vil ønske jer alle en rigtig dejlig weekend!

admin
02-03-08, 22:00
Skrevet af Laura: Lør Jan 20, 2007 13:45

prr prr jeg syntes sku at seks grader lyder koldt ! :mrgreen: og så bliver det endda endnu koldere i næste uge :smt026 så held og lykke med badningen knus laura også god weekend til dig :smt061

admin
02-03-08, 22:02
Skrevet af Bea: Lør Jan 20, 2007 14:00

Hej Anne

Hvor er det dejligt for dig, nu hvor du så gerne vil bade i det kolde vand. jeg tror på fornemmelsen er dejlig bagefter, men jeg er for stør en " tøsedreng" :shock: til at hoppe i det kolde vand.

Du holder dig sund på den måde, og jeg synes altså du sej.

Knus Bea :)

admin
02-03-08, 22:04
Skrevet af Anne: Lør Jan 20, 2007 16:06

Hej Laura og Bea

Tak for jeres hilsen - jeg har lige været i vandet, og i dag står der en stiv vestenvind ind over badebroen. Det er koldere at gå ud af broen, end det er at hoppe i vandet.

Ja, det bliver spændende i næste uge, når vi får frostgrader! :razz:

admin
02-03-08, 22:10
Skrevet af Anne: Ons Jan 24, 2007 22:40

Hej alle i dejlige Quinder!

I forgårs, da det stormede en halv pelikan, blev jeg fotograferet på vej ind fra min vandtur! De andre fotos giver et lille indtryk af, hvor lang vej der er fra huset til enden af badebroen - broen er 40 m og græsplænen foran huset ca. det samme!

Vandet er nu 3,6 grader, og det føles såmænd ikke koldere, end da det var 12 grader! Det er værre med luften, når det blæser som det gjorde i forgårs og som det gør i dag. Så bider den godt nok, men det gør det jo bare dobbelt dejligt at komme ind i saunaen bagefter!

http://img167.imageshack.us/img167/462/pvejind8ka.jpg (http://imageshack.us)

http://img77.imageshack.us/img77/9904/badebroen6ol.jpg (http://imageshack.us)

http://img77.imageshack.us/img77/9741/klubhuset3ix.jpg (http://imageshack.us)

admin
02-03-08, 22:11
Skrevet af Anina: Ons Jan 24, 2007 23:06

Heeeelt ærligt Anne :smi304

Du er jo lige til at kramme :smi054 , og så kan jeg nu bedre forstå at du i den grad skriver med hjerte, hvor de mange nøjes med blækket :smi039

:smi051 :oops: (sorry)

admin
02-03-08, 22:12
Skrevet af Anne: Ons Jan 24, 2007 23:16

Tak for dine søde ord, Anina! :smt050

Tjah - det er jo så sådan jeg ser ud - næsten - lidt vindblæst frisure, men praktisk påklædt til anledningen! :razz:

admin
02-03-08, 22:13
Skrevet af Bea: Tors Jan 25, 2007

Hej Anne

Det ser altså forfærdelig koldt ud, men jeg kan se du er glad. Glæde varmer jo indeni og smitter af på omgivelserne. jeg har sagt det før, men når jeg ser dissse billeder forstår jeg du er lavet af et helt specielt stof.

Knus Bea :D

admin
02-03-08, 22:14
Skrevet af Anne: Tors Jan 25, 2007 13:22

Hej Bea.

Det ER koldt, men man fryser overhovedet ikke, når man har været i vandet! :razz:

Jo, jeg er glad - og det er jeg for det meste, men om jeg er lavet af andet stof end alle andre, tror jeg nu ikke. Jeg er bare heldig at være født med et godt helbred og et lyst sind.

Det betyder ikke, at jeg ikke har haft nedture og nederlag, for det har jeg bestemt også, men jeg har indtil nu været forskånet for at skulle kæmpe imod et urimeligt og menneskefjendsk system! Det kan slå selv den stærkeste ud! :?

admin
02-03-08, 22:15
Skrevet af Anne: Søn Jun 17, 2007 2:49

Så oprandt dagen, hvor jeg kan kalde mig for ægte skjoldmø. Jeg er blevet døbt i dag og hører nu til blandt de indviede i vikingelauget! Min titel vil jeg fremover bære med værdighed og stolthed! :smi009

Det har været en forrygende dag som begyndte kl. 15.00 med selve dåben. Vi var 13, der skulle døbes og alle skulle møde udklædte. Der skal nok komme fotos senere. Dåbsceremonien foregik i et vikingskib (en kano der var klædt ud som et vikingskib) fyldt med grødis. Derefter fik vi en lille en til halsen og herefter var alle nydøbte ude at bade. Efter en tur i saunaen, som var tændt i dagens anledning, blev der serveret kaffe og kage.

Kl. 18.00 var der festmiddag med lækker mad og vine eller øl ad libitum. Menuen bestod af tunmousse og helstegt vildsvin med lækkert tilbehør. Vi var ca. 60 personer til aftenens fest.

Under festmiddagen fik vi udleveret vore flotte dåbsbeviser, som er en håndmalet akvarel udført af en lokal kunstner - rigtig flot!

Ved 02-tiden var mange taget hjem, så de sidste - heriblandt min husbond og jeg - var herefter et par gange i vandet afvekslende med en tur i saunaen. Det er godt nok første gang i mit liv, jeg har været ude at bade kl. 03.00 om morgenen - og hvilken morgen! Havblik og en smal solstribe mod øst - smukkere kan det ikke blive, tror jeg! :smt041

Nu er klokken 03.45, så mon ikke det vil være godt med et par timers søvn?

En rigtig god søndag til jer alle! Vi ses når jeg dukker op til overfladen igen! :smi038

admin
02-03-08, 22:16
Skrevet af Helle: Søn Jun 17, 2007 6:05

Tillykke med dåben Anne :ny18

Det lyder som i har haft en dejlig dag :)

admin
02-03-08, 22:17
Skrevet af Anne: Søn Jun 17, 2007 10:54

Tusind tak, Helle!

Det var en forrygende dejlig og sjov dag. Det bedste var næsten natbadningen og spadsereturen hjem langs stranden og gennem skoven i de meget tidlige morgentimer, hvor det lige netop var begyndt at blive lyst - der er ca. 2 km.

Senére i dag skal vi lige have tømt kameraet for billeder, og så skal I nok få os at se i "festtøjet" - det er et ømt syn, skulle jeg hilse og sige, men hvor var det morsomt. :smi071

Vores "bonus-barnebarn", Nicolai på 8 år var selvfølgelig nede for at overvære dåbshandlingen, og han meddelte, at han også ville være vinterbader, når han bliver stor - og jeg tror bestemt, han bliver det, for han er en lille vandhund, og han var da også med os ude at bade i oktober måned, hvor vandet allerede var ret koldt.

I dag er det så bare "recovery-day", hvor vi skal lave så lidt som muligt, men i eftermiddag skal vi selvfølgelig i vandet.

Ha' en dejlig dag allesammen! :wink:

admin
02-03-08, 22:18
Skrevet af Bea: Søn Jun 17, 2007 15:07

Hej Anne

Tillykke Tillykke med din nye tittel. Fru Skjoldmø.............lyder det ikke flot?

Knus Bea =D>

admin
02-03-08, 22:25
Skrevet af Yvette: Tor Jun 21, 2007 15:40

Heisann! :D

Jeg BADER! I sjøen! Hver dag! Det er fantastisk deilig! Det er melom 10 og 12 grader i sjøen. Aner ikke om det er kaldt, men det går et lite grøss gjennom kroppen i det jeg dukker, men så er det bare herlig....

Anne - er det håp for meg mht å bli isbader?? :smt039 Jeg trenger noen gode råd...hvor lenge er forsvarlig å være ut i? Jeg vet at det IKKE er isbading med slike temperaturer, men når den tid kommer....Jeg har drømt om dette lenge, men aner ikke om jeg får noen med meg. I så fall så bader jeg allikevel. Startskuddet har gått! :ny18

admin
02-03-08, 22:26
Skrevet af Yvette: Tor Jun 21, 2007 21:39

Så har jeg vært i sjøen igjen i kveld. Tror jeg har anlegg for dette. :D Hadde med meg en kamerat og han vasset til knærne, mens jeg svømte i 1/2 time.... :oktober33: og han syntes det var SÅ kaldt...at brrrrr....han orket ikke. Hehe:-)

Stolt? JA! :smi039 Veeeldig! :D

admin
02-03-08, 22:29
Skrevet af Anne: Tor Jun 21, 2007 23:39

½ time i 10-12 grader varmt vand? Det er flot, Yvette! =D>

Så vil du også nyde at bade om vinteren, er jeg sikker på.

admin
02-03-08, 22:30
Skrevet af Yvette: Tor Jun 21, 2007 23:50

½ time i 10-12 grader varmt vand? Det er flot, Yvette! =D>

Takk og takk for oppmuntringen Anne! Det er i virkeligheten dine beretninger som har fått meg til endelig å bestemme meg for å gjøre noe jeg har tenkt på og snakket om mange år.

Stor klem til deg :smt057

admin
02-03-08, 22:32
Skrevet af Yvette: Fre Jun 22, 2007 08:14

Hei! :smt039

Jeg er oppe en tidlig morgenstund og må bare fortelle at jeg har vondt i hele kroppen...pga svømmingen. Jeg har muskler jeg ikke ante eksisterte!! Gode smerter mao..."gangsperre" på norsk folkemunne. Aner ikke hva dere kaller det i Danmark, men overarbeidde muskler. Helt supert! :D

I dag regner deg, men det skal ikke hindre meg. 12 grader i luften, men pytt...Tar med ullteppe...om jeg trenger det??

Ha en fin dag alle sammen. :smi004

admin
02-03-08, 22:33
Skrevet af Yvette: Fre Jun 22, 2007 15:49

Hei igjen alle sammen! :D

Jeg fikk nettopp telefon fra han kameraten min som var med meg i går når jeg badet....og som stod der bare med vannet til knærne...

....og så sier han disse bevingede ord: "Jeg følte at jeg var med deg som en oppasser fra psykiatrisk avdeling". Jeg gapskrattet! :smi024

Jaja...jeg er snart i sjøen igjen....

Anne - bader du hver ENESTE dag? Og er det sauna bestandig etterpå? Jeg har sjansen til det fordi vi har treningssenteret vårt ved en brygge, og i senteret står badstuen på hele tiden....Er det viktig med sauna etterpå? Eller bare deilig?

Klem :smt049

admin
02-03-08, 22:35
Skrevet af Anina: Fre Jun 22, 2007 18:25

Anne - bader du hver ENESTE dag? Og er det sauna bestandig etterpå? Jeg har sjansen til det fordi vi har treningssenteret vårt ved en brygge, og i senteret står badstuen på hele tiden....Er det viktig med sauna etterpå? Eller bare deilig?
Anne "plejer" komme forbi sen aften... så jeg springer lige ind og spørger: har jeg forstået det rigtigt, at saunaen ved træningscentret er altid åben? For hvis svaret er ja - kan det ske, at Anne kommer til at tænke med længsel på Norge hver gang hun bader her i DK, når vejret ikke er alt for lunt... Her lukkes saunaen for sommeren - jeg ved ikke fra hvornår og til hvornår....

Og når vi nu er ved det....

I dag regner deg, men det skal ikke hindre meg. 12 grader i luften, men pytt...Tar med ullteppe...om jeg trenger det??

.... hvad med maden? Skal man ikke spise lidt anderledes når man kold-bader eller vinterbader? Og hvad kan der ske, hvis man ikke spiser "rigtigt" eller "nok" når man vinterbader? Og hvad er "nok"...?

Jo, her og kun her er jeg bekymret.... meget bekymret for dig.... Simpelt hen fordi jeg ved, at du gider lige så lidt som jeg stå i køkkenet og hellere ville ønske man kunne købe all mad i tabletform... Så hvis du kun spiser beskedent og ellers kun supplerer med kosttilskud... kan det ske, at man skal helst lave lidt om på det - hvis man koldbader...

Lover ikke at tage sørgerne på forskud og begynder først at være bange, hvis Anne bekræfter at man skal være lidt mere opmærksom på maden i denne sammenhæng - og i så fald - hvilken slags mad og hvornår....

Jeg har masser opskrifter på (god) mad, man kan tilberede i en storgryde og dele i portioner til fryseren.... nemt og enkelt når man er kommet i gang.... og man behøver ikke engang at spise maden samme dag .... men bare andre dage sørge for lidt ris eller brød til - og så er man mæt og "varm" til vinterbadet.... Øj... hvor jeg dog blander mig :oops:

admin
02-03-08, 22:36
Skrevet af Anina: Fre Jun 22, 2007 18:54

Kjære Anina :smt057

Jeg vil aldri aldri komme til å føle at du blander deg! Tvert imot! jeg trenger alle de råd og innspill jeg kan få. Jeg er helt på tynn is for å være helt ærlig. Jeg skjønner at jeg må søke litt på nettet også så jeg ikke belaster Anne for mye...Så langt har jeg ikke kommet...ennå...

Dette med maten har jeg ikke tenkt på i det hele tatt! Men det begynner å ane meg at det er en viktig del av det hele. Lite eller mye mat i magen før man dukker? Og mat etterpå? Eller vente noen timer? Her trenger jeg en del informasjon ja. Jeg har et elendig kosthold, men føler meg sunn og frisk. :roll: Mat i tablettform? Huff ja - det blir mye den varianten, men jeg liker å spise god mat når jeg får den servert. Blir jo ikke så ofte. Vi får kjøpt sånne ferdige middager innepakket i plast som skal kokes i 10 min. Jeg kjøper en del slike. Forskjellige retter altså..

Joda - saunaen er bestandig varm og åpen i åpningstiden til senteret, så det kan jeg tilpasse. Det er åpent helt til kl 21 om kvelden. På brygga er der en stige ned i vannet så jeg trenger ikke hoppe...Vet ikke hva som er best?? Lørdag hoppet jeg derfra. De andre gangene har jeg besøkt enn liten badestrand, og løpt fort uti og dukket meg.

Spent på hva Anne sier om maten, og takker hjertelig om du har oppskrifter Anina. Enkle? Genialt å lage store porsjoner da! Jeg tenker aldri i disse baner, rett og slett fordi jeg knapt tenker mat...

Og tusen tusen takk Anina for at du bryr deg. :smi054

admin
02-03-08, 22:38
Skrevet af Anne: Lør Jun 23, 2007 00:04

Kære Yvette og Anina.

Ja Yvette, jeg bader hver dag - og nej Anina, du blander dig aldeles ikke :wink:

Vores sauna er åben fra 1. september til 1. maj. Når det er koldt, lidt længere. I år blev den lukket pinsedag. Den 16. juni, da vi blev døbt, var den også åben.

Det er ikke vigtigt med sauna efter badet, men det er utroligt dejligt. Der er en del, der aldrig bruger saunaen.

Vi kan godt gå i vandet 3-4 gange om vinteren også, når vi kan gå direkte i saunaen og blive varmet igennem ind imellem. Hvor vidunderligt det er, kan ikke beskrives - det skal opleves! Man føler et velvære som er helt fantastisk. Det må være lige som at tage narkotika. Jeg kan selvfølgelig ikke vide det, for det stads har jeg aldrig rørt, men jeg tror det. \:D/

Om man skal spise anderledes aner jeg ikke - vi gør det i hvert fald ikke, og jeg har ikke hørt, at andre i vores klub gør det. Men selvfølgelig skal man da nok have en sund, varieret kost, for kroppen bliver jo en del belastet. Det mener jeg nu også, vi får.

Det eneste, jeg ved er, at man ikke skal have dårligt hjerte som vinterbader, for temperaturforskellene kan være for hård en belastning, men er man sund og rask, skulle der ikke være noget som helst til hinder for, at man vinterbader.

Vi tænker heller ikke på, hvornår vi bader i forhold til spisetider. Som regel bader vi om eftermiddagen, og da har vi jo ikke lige fået mad, men helt ærligt, så tror jeg, det er fuldstændig ligegyldigt.

Denne bog fortæller næsten alt, hvad der er værd at vide om vinterbadning: www.vinterbadning.dk

DANMARKS FØRSTE BOG OM VINTERBADNING.

Vinterbader. En brugsbog om koldt velvære
Af Klaus Slavensky
Forlaget Andedammen, 2006
Sidetal: 100, illustreret
Pris: 175 kr. + porto

Bortset fra nogle enkelte festskrifter om lokale vinterbadeklubber er bogen "Vinterbader" den hidtil eneste bog om den nye trend: vinterbadning.
Flere og flere danskere vinterbader, og den udvikling ses også i den øvrige del af verden. Vinterbadning har fornyet wellness-bølgen.

Er du vinterbader, så læs bogen.
Er du ven eller familie til en vinterbader, så giv bogen som gave.
Overvejer du selv at blive vinterbader, så er denne bog en god, praktisk
vejledning til et bedre liv.

Denne bog fortæller om de kolde bades historie fra oldtiden til i dag.
Læs om vinterbadernes skikke, traditioner og ritualer.
Bogen sætter fokus på lægevidenskabelige undersøgelser om vinterbadning og sundhed.
Læs beretninger om vinterbadende vikinger i udlandet og om kølige internationale svømmekonkurrencer.

Reportager fra vinterbadning i mange forskellige lande.
Og så er der masser af gode råd til nye og gamle vinterbadere.
En usædvanlig håndbog om en helt speciel nydelse. Brrrr.

Fakta:
Vinterbader. En brugsbog om koldt velvære
© Klaus Slavensky og Forlaget Andedammen, 2006
Grafisk tilrettelæggelse: Simon de Tusch-Lec
Korrektur: Ditte Goldschmidt
Tryk: Handy-Print A/S, Skive
Sidetal: 100, illustreret
ISBN 87-991554-0-0
Pris: 175 kr. + porto

admin
02-03-08, 22:39
Skrevet af Anne: Lør Jun 23, 2007 00:08

Her kan I læse et lille uddrag fra bogen, hvor Klaus Slavensky fortæller lidt om sine egne oplevelser ved at være vinterbader.

Helt så barske har vore vinterbadervilkår dog aldrig været og bliver det nok heller ikke - i hvert fald ikke så længe vi bader i Storebælt:

Før Uret ringer før hanen galer.

Sådan er det altid i de mørke vintermåneder. De eneste lyde i huset er en svag summen af sovende åndedræt og trappens knirken, da jeg nattevarm går ned til badebukserne. Saltvandet gør dem dag for dag mere stive, og det er snart tid til en tur i vaskemaskinen. Men først skal de en gang til i det iskolde hav. Med et håndklæde over skuldrene stikker jeg fødderne i badesandalerne og åbner bryggersdøren.

Det er som at medvirke i W.C. Fields-filmen ’Øllet blev hans skæbne’. Øjeblikkelig slynger vinden en spandfuld slud i ansigtet på mig. Igen og igen. »Weather’s not fit for man nor beast«, mumler jeg med W.C’s snøvlende stemme og går udenfor.

Sludet gør det ikke nemmere at holde balancen på den glatte vej. Plastiksandalerne får ikke rigtigt fodfæste, og som en kælk, der glider ned ad en bakke, når jeg hjørnet, og vinden fra havet giver mig en mavepuster. Der er 200 meter til stranden, og jeg luner mig ved en anden af W.C. Fields’ udødelige bemærkninger: »I never drink water because of the disgusting things that fish do in it«. Men sådan tænker vi vinterbadere ikke.

Bortset fra vinden, der tuder, bider og flår mig ud af vater, er der ikke en lyd, heller ikke avisbuddets knallert kan høres. Slud sætter sig fast på bryst, mave og lår. Hos en asfaltarbejder er det omvendt. Der er forsiden ekstremt varm, men ryggen er kold. Jeg misser med øjnene for at se havet. Men endnu er der kun en tynd rød stribe i horisonten, og den lyser ikke kystlinjen op. Bølgerne kan nu høres, og snart kan jeg mærke dem.

Jeg husker, hvordan jeg sidste år først måtte forcere isskruninger i vandkanten. Mine fødder var dækket af sne, så jeg ikke mærkede kulden mere, da jeg nærmest kravlende over isflager fik de første isjag fra havet. Der var grødis i flere dage. Det var som at bevæge sig i et kæmpe glas amerikansk whisky – on the rocks. Når vejret er sådan, skal turen ud i vandet gøres forsigtigt, mens man undvigende drejer kroppen fra side til side, så man undgår de værste rifter fra den skarpe is, der støder imod hver en centimeter af kroppen.

Denne december er mere lun. Vandet når mig nu til maven, og trods det milde vejr har kulden fået fat i havets overflade. Jeg kan endnu ikke se havet, men en stor bølge overbeviser mig om, at det er der. Dyk, dyk, dyk siger mine reflekser. Vidunderligt. Det er, som tusinde lamper tændes i hjernen. Jeg har ikke brug for at ånde, ikke brug for luft, ikke brug for lys, men kun for at tumle om kap med de isnende bølgetoppe.

Hele min krop er i bevægelse, og jeg flyder frem og tilbage, mens vinden fyger om ørerne, og det salte vand skvulper ind i næse og mund. Hver en pore i huden renses, hver en knogle slibes. Jeg overgår til en blød goplelignende tilstand og til en følelse af at være blevet til et Michael Kvium-maleri. Lettere deform og med en hjerne, der bare vokser og vokser. Jeg elsker Kviums menneskefortællinger, og jeg elsker fornemmelsen af, at arme og ben strækker sig ud i det uendelige i et frådende hav. Det sitrer i fingre og tæer, og det er på tide at komme op.

På de få minutter har solen også fået nok styrke af at være nede i havet og rejser sig nu som en ildrød kugle. Det gør kroppen også. Farvel til Kvium og goddag til Leif Sylvesters varme, farverige fantasier. Det næsten koger i alle lemmer, og kroppen flyder ud til alle sider, så man ligner Sylvesters leg med det konturløse og frie, der alligevel hænger sammen i et motiv, man straks genkender og holder af. Blodet pulser rundt i kroppen, og alle farver i den indre palet blandes i et virvar af energi, som ingen kræfter kan stoppe. Lucy in the sky with diamonds ...

Den første vinterbader?

Man fristes til at pege på de skabninger, der i forne tider steg op af havet og skabte liv på Jorden. Navn, sted og tid på vedkommende har nok fortabt sig i historiens baghjul, men indtil ilden blev fundet, må man have badet i naturens kolde vand, medmindre man har levet i nærheden af varme kilder, som findes i f.eks. Japan, Tyrkiet og Island.

I middelalderen var der badstuer mange steder i Norden og Europa, og i Østeuropa brugtes røgbadstuer, som vikingerne tog med hjem til bl.a. Sverige og Finland. Den kristne moral forbød i 1400-tallet mange af disse badstuer, dels fordi de fandt det umoralsk, at mænd og kvinder badede nøgne sammen, dels fordi der opstod en reel bordelvirksomhed, der medførte syfilisepidemier.

Helt fra den antikke medicins tid var krop og natur et nøglebegreb. Naturen var selve grundlaget for lægekunsten, og op gennem 1500-1600-tallet var der fokus på, hvordan man behandler sygdomme. Det var først i 1700-1800-tallet, at sundhed som forebyggelse langsomt sneg sig ind i datidens lægevidenskab. Hygiejne dukkede op parallelt med sundhedsoplysningen i slutningen af 1700-tallet og hermed også den moralske opfattelse af, hvordan man levede, fordi sundheden var tæt forbundet med temaer som krop og især sjæl. Nogle fandt deres ideal om sundhed i det antikke Grækenland, andre blandt de ’vilde’ naturfolk som f.eks. indianere, indere og eskimoer; i det sene 1800-tal var det mere realistiske fakta, som prægede sundhedsdebatten: storbyernes vækst, de tætbefolkede boliger og frygten for epidemier.

Da man i begyndelsen af 1700-tallet brugte kolde bade som medicinsk behandling mod både mentale sygdomme og døvhed i bl.a. England, trak man vogne ned til kurstederne ved havet. I Sverige var man mere dannet og pumpede saltvand op til brug i varme bade. Senere byggede man specielle bassiner. Senere igen benyttede man hestetrukne badehuse på hjul, som blev trukket helt ned i vandkanten, så man kunne gå direkte ud i bølgerne. Der var en frygt for havet, og selv om mange kursteder lå med adgang til det friske søvand, så var det ofte kombinationen af det kolde havbad og varmt bad indendørs, der var det normale.

Kurbade opstod flere steder i Europa, og i England byggede kong Georg IV et søbad til sig selv i Brighton. I Tyskland blev kurbadsystemet sat i funktion, og efterhånden spredte trenden sig til de nordiske lande. I Sverige opførtes Rosenbad allerede i 1681 – i dag er det den svenske regerings hovedsæde.

De mange kurbade gik deres sejrsgang i hele Norden. I Norge blev der grundlagt et badekursted i Moss i 1835 og i Sandefjord i 1837. I Sverige var det endnu tidligere i bl.a. Ramlösa. Det var ofte steder, hvor man i forvejen havde såkaldte helbredende kilder.

I Danmark var Silkeborg et af foregangsstederne, der skelede til udviklingen i Nordeuropa. Justitiarius Adolf Ludvig Drewsen besøgte i 1850 sin nevø Michael Drewsen i Silkeborg for at gennemgå en brøndkur med vand medbragt fra Rosenborg Brøndanstalt. Efter en lang række trakasserier med det offentlige om overdragelse af statsskov til private formål lykkedes det i juli 1883 at få stillet et område ved Arnakkekilderne gratis til rådighed for at opføre en vandkuranstalt på området, og Silkeborg Vandkuranstalt kunne tage imod de første gæster. Et af de attraktive tilbud var et stort indendørs koldtvandsbassin.

Den berømte radikale tænker Georg Brandes stiftede også bekendtskab med behandlingen med de kolde bade. Under en længere europarejse i 1871 endte han i februar på et hospital i Rom og skrev hjem til sin mor:

»I dag begyndte vi da med de kolde Vadskninger, det skal fedt hjælpe. Det er en ren Vaudeville-Situation: Den tyske Læge tilraader varme Bade, den italienske kolde Vadskninger; det klogeste vilde jo unægtelig være at lade de to Hvalfisk sluge hinanden, saa kun Halerne blive tilbage, beholde disse til Erindring om disse gode Raad, der som Ordsproget træffende siger, er dyre (10 Franc) og ingen Verdens Ting at gjøre. Men lige meget nu forsøger jeg det kolde«.

København var tidligere med på datidens sundhedsvækkelse. Fra starten af 1800-tallet var Rysensten Badeanstalt kendt for sin sundhedsbrønd og fabrikation af drikkevand til brug for bitterøl mod kolera og sundhedsøl mod gigt. Rysensten var et populært badested, som det bl.a. fremgår af forfatteren Meïr Aron Goldschmidts ’Fortællinger’ (1846), hvor han i ’For otte Skilling Hvedebrød’ lader tre unge mødes en morgen ved Rysensten Badeanstalt. Da gymnastik sammen med svømning blev et obligatorisk skolefag i 1830, var havneområdet ved Langebro stedet, hvor den københavnske svømmeundervisning foregik. Ud for Rysensten fik børnene et reb om livet og måtte hoppe i vandet, mens lærerne i bogstaveligste forstand var tovholdere og kunne redde de dårlige svømmere fra druknedøden. I midten af 1800-tallet var der en del badeanstalter i København, som skulle afhjælpe de frygtelige hygiejniske forhold, der medførte epidemier og dødsfald. I 1884 kom en svensk kaptajn, J.G.A. Nielsson, fra Stockholm til København for at give svømmeopvisning. Det blev starten på Danmarks navnkundige vinterbadeanstalt Helgoland. Den svenske hovedstad havde som nævnt, siden slutningen af 1600-tallet haft badehuset Rosenbad og fra 1885 også Sturebadet, som blandt sine senere gæster talte skuespillerdivaen Greta Garbo. Kaptajn Nielsson syntes, at svømmeforholdene i København var så primitive, at han købte en grund for at bygge en badeanstalt. Samtidig med etableringen af Sture i den svenske hovedstad fik den danske kongeby badeanstalten Helgoland, der var en slags åndelig luftspejling af den tidligere danske ø i Nordsøen. Strandvejen 20 i den gamle kalkbrænderihavn i Svanemøllebugten åbnede 16. juni 1885 som vinterbadeanstalten Helgoland. Både Sturebadet og Helgoland var arkitektoniske perler, der mindede om renæssanceslotte, hvilket er en byggestil for havbadeanstalter, som man kan genfinde mange steder i hele Europa den dag i dag.

Er det sundt at vinterbade? De gamle grækere var sikre i deres sag. Naturfreaks fra 1700-1800-tallet praktiserede det. Læger gennem det 20. århundrede har sagt god for det. Forskere i det nye årtusinde har bevist det. Det er sundt at vinterbade. Vel at mærke: Alt andet lige, fordi det fra flere sider tilrådes, at patienter med hjerte- og nyrelidelser, gigtplagede, diabetikere, gravide og personer med underlivsbetændelse samt mindreårige børn bør blive på land. Men alle vi andre kan roligt tage det daglige kuldechok. Få blodtrykket til at stige og pulsen til at falde. Lade kroppen udskille stresshormonerne og give plads til kroppens eget morfinstof, som giver kicket og den euforiske følelse af at være ’høj’. Når temperaturen falder, så stiger humørbarometeret, fordi vinterbadning også har en positiv mentalhygiejnisk effekt.

I dag er der over 40 vinterbadeklubber i Danmark med mere end 11.000 organiserede vikinger. Hertil kommer alle dem, som bader her og der uden vikingedåb og medlemskort. Og hver dag kommer der flere til. Mange af de danske vinterbadeklubber har lange ventelister. At vinterbade er blevet en del af wellnessbølgen overalt i verden.

– OG EFTER ... Jeg går tilbage mod huset med kogende krop og sind. Det salte havvand bliver til små glasklare, isnende dråber i håret. Tangen sidder klæbet fast på ben, ryg og kinder som tatoveringer i vilde vikingemønstre. Den røde solopgang hænger på mine skuldre som en kappe. I dag er det ikke sne, der knaser, men fødderne. Men snart vender varmen også tilbage til tæerne, og jeg er endnu en gang genfødt som det første liv, der stod op af havet. Det er cool at være vinterbader.
Knus og god fornøjelse
fra Anne :smi0055

admin
02-03-08, 22:41
Skrevet af Yvette: Lør Jun 23, 2007 00:57

Kjære Anne :smt057

Tusen tusen takk for svar og gode råd og for en fantastisk opplevelse bare ved å lese det du skriver og refererer til! Hjertelig tusen takk!!

Jeg føler meg nesten euforisk lykkelig ved tanken på hva jeg har i vente i tiden fremover. Jeg vil gjerne skrive mer i morgen. Jeg må suge til meg alt dette som du så malerisk har gitt meg her..... :smi0055

Jeg har nettopp kommet hjem etter en ny svømmetur i sjøen nå i kveld/natt. Helt ubeskrivelig deilig. Du snakket om narkotika. Man blir jo helt hektet på dette! Men bare mye sunnere...

Igjen tusen takk. :D

Masse klemmer fra Yvette :smi054 Vi "snakkes"....

admin
02-03-08, 22:42
Skrevet af Anina: Lør Jun 23, 2007 06:20

Og her lidt mere omtale af bogen: http://www.overgangsalderen.net/forum/showthread.php?t=9062 :ny001

admin
02-03-08, 22:43
Skrevet af Anne: Lør Jun 23, 2007 10:48

Jeg havde helt glemt, at bogen allerede har været omtalt, men så er der jo lidt mere for Yvette at fordybe sig i! :smi008

Knus, og rigtig god Sct. Hansaften. :smi0055
Anne

admin
02-03-08, 22:45
Skrevet af Yvette: Søn Jun 24, 2007 21:35

Hei igjen! :D

Suksessen fortsetter. Jeg bader og synes det er helt topp! Det er bare 12 grader i luften så jeg kunne godt tenkt meg en sauna i dag, men senteret er stengt på søndager. Allikevel - helt fantastisk!

Men Anne...æhhh....hva med disse?:

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=144748

Grøss! 8-[ Maneter... Samme ord på dansk? Treffer du på slike? Jeg såg et par små gjennomsiktige (transparente) en dag jeg badet, men bare den ene dagen...

Men de skal ikke hindre meg altså.

Klem :smi054

admin
02-03-08, 22:46
Skrevet af Anne: Søn Jun 24, 2007 23:24

Hej Yvette.

Jo, dem har vi også nogle af, men heldigvis ikke så ofte. Vi kalder dem for brandmænd, og selvfølgelig holder vi øje med dem, men de plejer først at ankomme senere på sommeren.

Der hvor vi bader, er vandet klart med fin sandbund og ikke særligt dybt - mellem 1 og 2 m dybde afhængig af flod og ebbe. Vi kan som regel se fra broen, om der er brandmænd i farvendet, og så passer vi selvfølgelig på.

Når vi svømmer længere ud, kan det hænde, vi strejfer nogle tråde, men vi har altid skrabere liggende klar i klubhuset - du ved, sådan nogle som mænd barberer sig med. Så skraber vi huden, hvor det svier og smører med en klørstillende creme, så er generne som regel hurtigt overstået.

Disse brandmænd er ikke farlige - kun ubehagelige.

admin
02-03-08, 22:47
Skrevet af Yvette: Søn Jun 24, 2007 23:59

Når vi svømmer længere ud, kan det hænde, vi strejfer nogle tråde, men vi har altid skrabere liggende klar i klubhuset - du ved, sådan nogle som mænd barberer sig med. Så skraber vi huden, hvor det svier og smører med en klørstillende creme, så er generne som regel hurtigt overstået.

Tusen takk Anne :smt057

Jeg er beroliget og jeg skal utstyre meg med hjelpemidler ja...

Klem Yvette :smi054

admin
02-03-08, 22:48
Skrevet af Yvette: Ons Jun 27, 2007 01:01

Hei Anne! :smt039

Vi har fortsatt bare 10 grader i sjøen, og jeg svømmer ca 1/2 time HVER dag. :D Og det er bare fabelaktig fint.

Men - hva når sommeren kommer (her er det nesten høst :roll: iflg temperaturene i allefall), men er det ikke litt "kjedelig" å bade når vannet er varmt?? Ellers gleder jeg meg til vi får full sommer da, men en vinterbader er vel ikke like "lykkelig" i sjøen om sommeren..? Har ikke lyst til at vannet skal bli noe varmere. Mer spent på hvordan jeg vil reagere når badetemperaturen synker....iiiik...skal gå så bra så! \:D/

I hvor mange år har du badet Anne? Jeg finner det sikkert hvis jeg leser hos deg, men det vil kanskje ta litt tid...Og har jeg spurt før, så kan jeg bare si at hukommelsen min er elendig :oops: .

Knus Yvette :smi054

admin
02-03-08, 22:50
Skrevet af Anne: Ons Jun 27, 2007 20:00

Jeg er faktisk nybegynder som vinterbader, Yvette! Det er min første sæson og så har det ikke engang været "rigtig" vinter - altså ingen is, kun en smule sne og vandtemperaturer på +2 grader. Det iskolde vand har jeg stadig til gode, men det er ikke noget, jeg er nervøs for.

Spørger man de andre vinterbadere, så holder de fleste af at bade både sommer og vinter. Om sommeren er det lige så meget det sociale element, der tæller. Dvs. vi hygger os sammen med kaffe og somme tider, når vejret er rigtig godt, kan nogle blive enige om at tænde grillen på stranden og spise aftensmad sammen osv.

Nu er vandet 17 grader her hos os, og jeg synes egentlig ikke, forskellen er så stor om vandet er 17 grader eller 10 grader. Jeg kan bare ikke være så længe i det, når det er rigtig koldt, for jeg har meget kuldefølsomme hænder og fødder, og det gør frygtelig ondt, når de er for længe i det kolde vand. Om vinteren bruger jeg derfor neoprenesko - sådan nogle, som surferne bruger. Ellers kunne jeg slet ikke gå i vandet.

Hvor er det dejligt, du er blevet så glad for at bade. det er en fornøjelse at læse dine beskrivelser af dine svømmeture i søen!

admin
02-03-08, 22:53
Skrevet af Anne: Fre Ju 06, 2007 00:56

Anne Jeg har det fortsatt toppers i vannet!

Kære Yvette.

Man kan ikke andet end blive glad, når man læser dine indlæg. Det er en fornøjelse at opleve din udelte begejstring for det våde element.

Du er i hvert fald et levende bevis for, hvor velgørende den daglige svømmetur kan være for både krop og sjæl (her burde være en "badenymfesmily") :smi0012

Har man først prøvet at bade en vinter igennem, så vil man være vinterbader resten af livet! :smi008

admin
02-03-08, 22:57
Skrevet af Yvette: Fre Ju 06, 2007 01:46

Kjære Anne :smt057

Takk for at du er her og oppmuntrer meg. :D Det er så fint å ha noen å dele dette med. Jeg lurer på hvor lenge du svømmer nå om sommeren? Jeg plasket i 45 minutter i dag, dvs at jeg svømte hele tiden, og DET er trening! :shock: Treningsnarkoman som jeg er fra før av! Men jeg tør ikke ta med pulsklokka. Den var så dyr. Det står at den tåler vann, men jeg sjanser ikke. Ellers kjenner jeg kroppen så godt under trening at jeg vet at jeg hadde høy puls. Så det et pluss for meg det altså. :smi009

MEN - jeg antar at utover høsten og når vinteren nærmer seg så trenger jeg ikke å tenke i disse baner. :wink: Da regner jeg med at jeg er kjapp opp av vannet. Hehe :lol: Om jeg greier å fullføre dette da, men det tror jeg faktisk. Jeg har jo bestemt meg! :smi039

Og det er fantastisk deilig. Virkelig altså....

Har man først prøvet at bade en vinter igennem, så vil man være vinterbader resten af livet!

Akkurat DET er jeg aldeles overbevist om! :ny18

Klem Yvette :smi054

admin
02-03-08, 22:59
Skrevet af Anne: Fre Ju 06, 2007 21:55

Uha nej, Yvette - så længe som du er i vandet, kan jeg slet ikke klare. Dertil er jeg alt for doven!

Nu her om sommeren - eller fra en vandtemperatur på omkring 15-16 grader, kan jeg godt være i op til ½ time, men så kan jeg til gengæld gøre det 3-4 gange på en dag, hvis jeg er sammen med andre. Er jeg alene, bliver det som regel kun til en hurtig dukkert.

Jeg er ikke nogen særligt god og udholdende svømmer, så det bliver kun til korte svømmeture mellem to badebroer.

Vandet er faktisk igen blevet ret koldt her i Storebælt. For 14 dage siden lå vandtemperaturen på 22 grader. I dag er den nede på 16!

admin
02-03-08, 23:01
Skrevet af Yvette: Lør Ju 07, 2007 02:34

Vandet er faktisk igen blevet ret koldt her i Storebælt. For 14 dage siden lå vandtemperaturen på 22 grader. I dag er den nede på 16!

I dag har vi hatt varmerekord på 30 grader max...så nå blir vel sjøen varm også. Men altså: jeg tror jeg trives best når det er kaldt. Var helt fint med 10 - 12 grader.

Og nå har jeg fått vite om 3 kvinner som vinterbader her på stedet, og jeg kjenner de alle sammen...mer eller mindre. :D Så jeg kommer til å ta kontakt og be om å få være med. Helt supert!

I dag var det SÅ mye mygg rett over vannflaten at jeg kastet meg ut i og var lynende snar på land igjen. :shock: Helt forferdelig! Sikkert pga varmen og stillestående luft. Ikke ett eneste vindpust...phuuu....

Skal bade på dagtid i morgen...

Knus og klem :smi054

admin
02-03-08, 23:03
Skrevet af Yvette: Lør Ju 07, 2007 21:08

I dag har jeg badet sammen med min lille niese - min hjerteknuser :smi0055

Det ble en kjempefin dag og vi var i vannet leeeenge....hun ville ikke på land igjen, og hun svømmer som en fisk. :D

admin
02-03-08, 23:04
Skrevet af Bea: Søn Ju 08, 2007 13:24

God ferie til dig Anne.

Jeg hygger mig lidt med at læse om jeres fælles interresse for badning, og også så meget andet. I er et par glade dejlige piger og det giver lidt kulør på tilværelsen.

Knus til jer begge. :smi001

Bea :)

admin
02-03-08, 23:11
Skrevet af Yvette: Man Ju 30, 2007 22:42

Hei Anne :smi055 Så fint å høre fra deg!

Jeg har ikke været i vandet hele weekenden, da jeg har haft huset fyldt med gæster, men det har jeg til gengæld i dag - super!

Jeg kan godt forstå "abstinensen" din, og du har hatt en super dag i sjøen i dag!

I dag fikk jeg med meg en kamerat som er her og besøker foreldrene sine og resten av familien. Han er en habil svømmer, men er vant til basseng. Hehe! :D Han syntes det var brrr.....kaldt, men han holdt ut...

Det regnet så kraftig at regndråpene traff sjøen med slik kraft at sjøen sprutet i ansiktet...med dertil svie i øynene. Allikevel ble det 1/2 time. Jeg synes det må være såpass, så hvordan det blir når gradene kryper nedover lurer jeg på..Det gir seg selv tenker jeg. :wink:

Lykke til videre med badingen din Anne! :smt058 Fint å få dele dette med deg. Jeg kommer nok med litt spørsmål når høsten og vinteren står for døren tenker jeg...

admin
02-03-08, 23:13
Skrevet af Anne: Man Ju 30, 2007 23:06

Hej Yvette.

Fint at du kunne få din kammerat med i vandet! Måske en ny vinterbader??

Jo tak - jeg har haft en dejlig, men hård weekend, men det kan du læse i en anden tråd.

Jeg synes altså det er flot, du kan være så længe i vandet i sådan et vejr! Når vandet bliver rigtig koldt, så må du love mig, du ikke bliver for længe i vandet, for en så voldsom nedkøling er ikke godt for kroppen - men det kan vi jo tale om, når vinteren nærmer sig!

admin
02-03-08, 23:14
Skrevet af Yvette: Man Ju 30, 2007 23:25

Hei igjen Anne :smt057

Jeg fikk nettopp sms fra min venn. Han kunne ikke dy seg, men dro ut igjen senere på kvelden for å måle temperaturen i vannet. Ikke mer enn 13 grader ennå...men det er helt fint så lenge jeg svømmer hele tiden. Da holder kroppen seg varm og det er bare deilig...

Vi "snakkes".

admin
02-03-08, 23:16
Skrevet af Yvette: Tir Aug 21, 2007 18:46

Hei Anne :D

Hvordan går det med badingen din? Og hvor mange grader er det hos deg? Jeg har badet lenge nå i 12 - 13 grader, men i dag målte jeg 16, og 15 i går. Solen skinner og det er strålende! Jeg svømmer fortsatt ca 30 minutter og nyter dette bare mer og mer...

Jeg har blitt modigere og - flinkere til å beherske svømmeteknikken, så jeg er ikke lenger redd for å svømme langt langt utover....Fantastisk! :ny18 Jeg har ikke nok superlativer for å beskrive hvor mye dette gleder meg...

Knus til alle :smi004 og ha en fiiin kveld. Yvette.

admin
02-03-08, 23:18
Skrevet af Anne: Ons Aug 22, 2007 00:30

Hej Yvette

Hvordan går det med badingen din? Og hvor mange grader er det hos deg? Jeg har badet lenge nå i 12 - 13 grader, men i dag målte jeg 16, og 15 i går.

Her har vandet stadig sommertemperatur. I går var det 19 grader, og i dag nåede jeg desværre ikke at komme i vandet. Det bliver det først, når vinden går om i nord. Så falder temperaturen hurtigt.

Vi bader så godt som hver dag, og en dag som i dag, savner jeg det virkelig. Jeg mangler det der indre velvære, man får, når man har været kølet godt ned og så fået et varmt bad bagefter - den følelse, vi om vinteren får i saunaen. Her afslutter vi så bare med en kold douche´i stedet for! :august21 (jubiiii - søde svømme-smilies!)

Søndag den 2. september har vi standerhejning. Da indleder vi vintersæsonen og da åbnes saunaen igen. Det bliver skønt igen at sidde derinde og nye udsigten gennem de store panoramavinduer.

Jo, vi glæder os begge rigtig meget til en skøn badevinter! :august22

Jeg glæder mig lige så meget til at høre om, hvordan du reagerer, når vandtemperaturen når omkring frysepunktet - hehe!

Knus, Anne :smi055

admin
02-03-08, 23:20
Skrevet af Bea: Ons Aug 22, 2007 09:36

Hej med jer :august21

Det blæiver spændende om du Yvette kan klare det helt kolde grade. jeg er faktisk ikke i tvivl om du kan, fordi du har vilje og når du har sat dig noget for bliver det gennemført. Pas nu alligevel godt på dig selv.

Anne er jo blevet rigitg døbt og er skjolmø og ved at hun kun har nydelse ud af det. derfor er det alligevel spændende at læse om vinterbadningen. Jeg forstiller mig at Anne er det sundeste menneske jeg kender, og heldigvis for det. Jeg er sikker på det er meget sundt, når man ellers er rask.

Hyg jer med badningen. Jeg følger med på sidelinjen :august1

Bea :smi001

admin
02-03-08, 23:21
Skrevet af Anne: Ons Aug 22, 2007 10:57

Jeg tenker at da er det så kort tid i vannet at de rekker ikke å få med seg så mye av seansen...

Gør det noget, folk kan se, du svømmer? Det kunne måske få flere til at gøre det samme.

Men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre når jeg kommer opp av vannet. Ullteppe å kaste over seg? Hva med beina? Fryser fast i bakken vel....? Dette må vi komme tilbake til Anne.

Nej, ikke et uldtæppe. Du skal anskaffe dig en badekåbe af frotté. Den suger vandet fra din krop, så du kan holde varmen, mens du går ind.

På fødderne bruger vi neoprenstøvler - samme slags som surferne bruger. De kan købes i sportsforretninger og er ikke særligt dyre. Så beholder du varme fødder selv om du er i iskoldt vand. De har også skridsikre såler, så du står bedre fast, når det er glat på badebroen enten af vand eller is.

Jeg forstiller mig at Anne er det sundeste menneske jeg kender, og heldigvis for det. Jeg er sikker på det er meget sundt, når man ellers er rask.

Det tror jeg selv på, jeg er, Bea - og det er jeg dybt taknemlig for, når jeg ser, hvor mange mennesker, der døjer med alverdens skavanker. Jeg føler mig virkelig priviligeret. Det er nok arveligt, for hverken min mor, far eller søskende har nogensinde været syge. Min far døde godt nok af en hjerneblødning, men han blev dog 76 år, og min mor lever stadig i bedste velgående som 84 årig.

Man behøver nu ikke være specielt rask for at kunne vinterbade. Det er faktisk kun med hjerteproblemer, man skal lade være. Har man tendens til depression, er det nok noget af det bedste, man kan gøre for sig selv. Det har vi i hvert fald fået bevist, da min mand overhovedet ingen symptomer har haft på vinterdepression, som han ellers har døjet med i mange år.

Hyg jer med badningen

Tak skal du have - det kan jeg forsikre dig for, at det skal vi nok! :smt058

admin
02-03-08, 23:22
Skrevet af Yvette: Man Aug 27, 2007 01:32

Tusen takk for gode råd Anne :august10

Jeg skal gå til innkjøp atr utstyret....så fort som mulig! I dag var det 9 grader i luften og 12 i sjøen...og det plaskregnet noe helt utrolig!

Allikevel :august22 Herlig å hoppe i sjøen! Jeg svømmer fortsatt 30 minutter, og det går helt fint....bare jeg ikke får krampe... :(

Sist jeg badet måtte jeg gå på land etter ca 20 min pga en krame som begynte i tærne og arbeidde seg opp i leggen og helt opp på baksiden av låret. Jeg gikk direkte fra en hard treningsøkt - uten å spise - og rett ut i vannet. Det var fryktelig idiotisk. Så har jeg googlet litt på kramper, og da fant jeg et sted at man kan få det av saltmangel. Jeg har spist kun havregryn, bær og melk iallefall 1 mnd nå...nesten uten unntak...Så jeg har nok saltmangel ja, men det gikk helt fint i dag...

Men! Gru så kaldt det var å komme på land. :shock: Isende vind og 9 grader var en dårlig kombinasjon når jeg ikke var utrustet med frottèkåpen eller noe annet....Jeg hakkkket tenner leeenge etter at jeg var kommet hjem og fått tatt en varm dusj, men pytt...

I morgen blir det innkjøp altså. Kjente at jeg trengte det ja. :oops:

Men det er så morsomt at..... :august23

admin
02-03-08, 23:23
Skrevet af Anne: Man Aug 27, 2007 11:19

Jeg svømmer fortsatt 30 minutter, og det går helt fint....bare jeg ikke får krampe...

Pres nu ikke dig selv mere, end det er nødvendigt, kære Yvette! :smi023

Du behøver ikke at bevise for dig selv, at du kan opholde dig længe i det kolde vand. Når temperaturen er nede på 12 grader, er det, man skal begynde at passe lidt på. En tommelfingerregel siger, at du må tage lige så mange svømmetag den ene vej, og lige så mange tilbage, som vandets temperatur er. Dit velvære er nøjagtig lige så stort, selv om du måske kun har været i vandet et par minutter. Din krop bliver ikke så nedkølet, hvilket absolut ikke er sundt.

Jeg vil bestemt ikke diktere, hvordan du skal gøre, men det bekymrer mig lidt, at du presser dig selv så hårdt.

I stedet for bør du gå i sauna og blive varmet godt igennem og så gå i vandet igen. Sådan gør vi om vinteren - hvis vejret er fint kan vi godt gå i vandet både 4 og 5 gange.

På søndag begynder vores vintersæson, og saunaen åbner igen. Uhm, det bliver skønt selv om vandtemperaturen her hos os stadig ligger på 17-18 grader! :smi009

Knus, Anne :august21

admin
02-03-08, 23:27
Skrevet af Annina: Man Aug 27, 2007 13:20

Det var fryktelig idiotisk.
Hørt! Høøøørt!

Så har jeg googlet litt på kramper, og da fant jeg et sted at man kan få det av saltmangel. Jeg har spist kun havregryn, bær og melk iallefall 1 mnd nå...nesten uten unntak...Så jeg har nok saltmangel ja, men det gikk helt fint i dag...
Det er ikke almindeligt salt. Det er kaliummangel, der forårsager en frygtelig masse problemer. Selv om kalium findes rigeligt i mange fødevarer - skal man faktisk op på en dose på over 3000 mg i døgnet, for at kunne fungerere fysisk. Og du havde også nævnt engang "skjelvningar"... mon også disse ikke kunne pacificeres med tilstrækkeligt kalium i kosten :smi033

Men kan heller ikke få kalium nok, hvis man for ofte lever mest af proteinpulver, vel? :smi037

Lidt om kalium: http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=3841/sprog=1/grp=8/menu=2/ og http://www.vitamindoktor.com/cm72/

Kan du SÅ lære det?? :smi001

admin
02-03-08, 23:30
Skrevet af Yvette: Man Aug 27, 2007 22:33

Anina :smt058

Tusen takk for masse interessant informasjon. Det merkelige er at jeg sitter her med et glass med Kaleorid - som jeg så vidt fikk utlevert på apoteket for en tid tilbake. Men jeg har ikke tatt så mange av de....??

Jeg mener å huske at jeg kjøpte de fordi jeg leste ett eller annet sted at mangel på Kalium kan gi nettopp skjelvinger..

Jeg spiser litt banan....etter trening. Det er også egentlig den eneste frukten jeg liker. Alt annet er surt...ja og så litt melon da, men det blir ikke så ofte. Avocado har jeg smakt. Kan være god...Kylling kan jeg kanskje spise mer av...Glemmer det..Snakker litt med meg selv nå...

Jeg trener masse, og ergo så mister jeg kalium gjennom all sveittingen. Dette er jo helt logisk, og jeg sveitter mye!! Helt gjennombløt. Etter en trening så ser jeg ut som om jeg har kommet rett ut av dusjen...Nå er jeg overbevist om at Kalium er redningen for meg - både mht til skjelving, og nå også kramper... Takk og takk igjen! :smi054

Anne :smt058

Takk til deg også for gode råd. Jeg skal forsøke å lytte til de. Det er ikke så lett å gå på land igjen når jeg føler slikt velvære i vannet. Når jeg svømmer så kjenner jeg ikke at jeg blir nedkjølet. Jeg holder varmen, men jeg skjønner at jeg kan ikke fortsette slik. I dag var temperaturen sunket til 10 grader i sjøen og 6 grader i luften...og nysnø i fjellene! :shock: Jeg gav meg etter 15 min...

Vi har ikke hatt sommer ennå...bare noen få varme dager. Nesten hvert år så får vi en "Indian Summer"-uke i september med temperaturer opp mot 30 grader. Det er ubehagelig, men nå lengter jeg litt etter det faktisk...

Lykke til videre til deg...med badingen...Misunner deg den flotte saunaen! Må være helt fantastisk!

1000 knus :august2 Yvette

admin
02-03-08, 23:31
Skrevet af Yvette: Tir Sept 04, 2007 00,06

I dag badet jeg....i bare 5 minutter. Det haglet noe helt forferdelig! :shock: Vinteren er på vei...

9 grader i sjøen og 6 på land. :august23

admin
02-03-08, 23:33
Skrevet af Yvette: Søn Sept 16, 2007 19:57

Hvordan går det med badingen Anne? :august19 Har det begynt å bli kaldere hos deg? Her holder vannet fortsatt ca 10 grader selv om det har vært kaldt i luften lenge. 2 grader om natten, men i dag 14 grader og sol.

Det ER spktakulæert å ligge og plaske i sjøen og se på de snedekte fjellene...som føles så nære... :D

I dag våget jeg å hoppe fra bryggekanten, og følte meg veldig modig..hehe... :august22 Jeg stupte ikke altså. DET tør jeg ikke! :shock:

Jeg har kjøpt meg neoprenesokker og jeg har bestilt frotté-morgenkåpe pr postordre. Ikke fått den, men trenger den ikke ennå.....men snart....brrr.....Jeg gleder meg til det blir kaldere!! :ny18

Masse knus :august2 Yvette

admin
02-03-08, 23:34
Skrevet af Anne: Søn Sept 16, 2007 23:13

Hvordan går det med badingen Anne? Har det begynt å bli kaldere hos deg? Her holder vannet fortsatt ca 10 grader selv om det har vært kaldt i luften lenge. 2 grader om natten, men i dag 14 grader og sol.

Hej Yvette.

Det går rigtig fint, jeg er i vandet hver eneste dag - vandet er stadig omkring 15 grader og i dag var lufttemperaturen helt oppe på 20 grader. Desværre er der rigtig mange brandmænd derude lige nu, så vi svømmer ikke så meget rundt, medmindre vandet er stille og klart, så vi kan se dem.

Da jeg var hjemme hos min mor, var jeg også i vandet hver dag - ikke hos vinterbaderne, men jeg bader fra en badebro, hvor jeg ofte badede som barn. Der er også rigtig dejlige badeforhold.

Det er fornuftigt, du har købt neoprensokker - ikke kun på grund af kulden, men de er også skridsikre, når det bliver glat.

I morgen skal jeg først bade sent aften, altså når det er mørkt. Der er lys hele vejen ud af badebroen og en projektør, der lyser i vandet, så det er fantastisk dejligt.

Vi har et festlokale, som folk kan leje til mindre fester, og i morgen har min quiltegruppe lejet lokalet til vores 10 års jubilæumsmiddag. Da vi er to vinterbadere i quilteklubben, har vi aftalt, at vi vil bade, inden vi tager hjem. Vi håber så på, vi kan overtale flere, men det er nu nok tvivlsomt. :wink:

Et stort godnatkram til jer alle! :smi017

admin
02-03-08, 23:35
Skrevet af [B]Yvette/B]: Søn Sept 16, 2007 23:51

Hei Anne! :smi054

Fint å høre fra deg! :D Du er flinkere enn meg. Jeg kommer meg ikke i vannet hver dag, men nå har jeg vært plaget av en forkjølelse altfor lenge for min tålmodighet, så i dag tenkte jeg at "pokker heller....jeg bader...". Jeg tror ikke det gjør noe verre så lenge man ikke har feber...

Da jeg var hjemme hos min mor, var jeg også i vandet hver dag - ikke hos vinterbaderne, men jeg bader fra en badebro, hvor jeg ofte badede som barn. Der er også rigtig dejlige badeforhold.

I morgen skal jeg først bade sent aften, altså når det er mørkt. Der er lys hele vejen ud af badebroen og en projektør, der lyser i vandet, så det er fantastisk dejligt.

Høres bare helt fantastisk ut! Jeg blir grønn av misunnelse :mrgreen: men unner deg det av hele mitt hjerte. Jeg prøver å forestille meg både settingen og seansen....og jeg skulle så gjerne ha vært med!

Veldig masse lykke til, og jeg kommer til å tenke på deg. :smt057 Det er gøy at vi har dette sammen. :D

Knus Yvette :august20

admin
02-03-08, 23:36
Skrevet af Yvette: Man Sept 17, 2007 22:13

Oppdaterer litt jeg....for min egen del også. :august22

I dag haglet det så veiene var hvite. Jeg var i tvil om jeg våget å kjøre med sommerdekk på bilen, men det gikk fint...

7 grader i sjøen Anne! :ny18 Og det er sant som du skreiv tidligere. Det føles IKKE noe verre å bade i 7 grader enn i 16 grader, men jeg kjenner at tiden må kortes ned. I dag avsluttet jeg med deilig sauna....

mmmmmmm.....skjønt! :august2 Knus til alle...

admin
02-03-08, 23:37
Skrevet af Anne: Tir Sept 18, 2007 00:58

Det er godt med sauna, Yvette - det hjælper garanteret på din forkølelse! :ny007

Jeg var i vandet klokken 22.15 i aften, og kors, hvor var det lækkert! Vandet var klart, blikstille og 14 grader! Jeg nåede dog ikke at komme i saunaen, for den slukkes klokken 21.00, så temperaturen var for langt nede, til at det gavner noget.

Der er nu noget specielt ved at bade, når det er mørkt! Jeg glæder mig allerede til næste onsdag. Da har vi sæsonens første fuldmånebadning. :smt041

admin
02-03-08, 23:41
Skrevet af Yvette: Fre Nov 09, 2007 09:49

Kjære alle sammen :smi0055

Det er så lenge siden sist. Jeg er innom og leser og jeg tenker på dere, men skrivekløen har vært laber. Av og til er man bare opptatt med annet. Jeg håper jeg kommer sterkere tilbake.

Jeg kan fortelle at jeg har gjenopptatt trening, og - ikke minst badingen! Det er så utrolig deilig. Vi har vinter og sne nå, men jeg hopper i sjøen. Vi har ennå +4 grader og det er bare fabelaktig. Du sa en gang Anne - at jeg ville ikke kjenne forskjell på gradetallene. Det gjør jeg heller ikke. Bare at jeg må opp etter ca 3 minutter. Frottèmorgenkåpen og neoprenesokkene er geniale.

Jeg tør ikke lenger gå ned og opp av den stigen ved senteret, så jeg holder meg i småbåthavnen. Da må jeg vasse utover, men det er ok. Der er et åpent båthus slik at jeg får skylle av meg, og så iler jeg hjem til varm dusj. Jeg blir ikke gjennomfrossen. Det er nesten slik at jeg begynner å sveitte etter den varme dusjen hjemme....

Men slikt et vælvære! :ny18

Du er nok helt sikkert flinkere enn meg Anne, og bader hver dag....Hvordan går det og hvordan er vær og gradetall?

Jeg ønsker dere alle en god week-end og sender mine hilsener til alle. :smi004

admin
02-03-08, 23:43
Skrevet af Anne: Søn Nov 11, 2007 23:52

Alle "andre" mener jeg er mer eller mindre "gal"

Lad dem bare mene det, Yvette - de ved slet ikke, hvad de taler om! :smi022

Det er rigtigt, Yvette - man kan nemlig ikke snakke med andre om vinterbadning - hvorfor det er sådan, ved jeg ikke. Jeg er så usigeligt træt af at høre på alle mulige mærkelige "morsomme" bemærkninger, når folk hører, man er vinterbader. Derfor snakker jeg heller ikke ret meget om det med andre end jer herinde.

Her har vi endnu ikke sne, og vandtemperaturen ligger stadig mellem 7 og 8 grader. Jeg har ikke været i vandet siden sidste fredag, så i dag kom jeg endelig af sted igen - og jeg nyder det lige så meget som dig. Det er helt fantastisk vidunderligt! Man kan jo ikke være i så længe, så vi skifter mellem badning og sauna, så vi kommer i vandet 3-4 gange. Det bruger vi ca. 1½ time på, og derefter tager vi en douche, inden vi tager tøj på og kører hjem.

Jeg glæder mig, til vi også får sne, for det var jo kun en enkelt dag, vi prøvede det sidste vinter. Vi har nattefrost nu, så vandtemperaturen falder meget hurtigt nu. Jeg skal nok få taget nogle billeder, når og hvis vi får "rigtig" vinter.

Fortsæt med at nyde din badning - det vil jeg også gøre - og så må vi holde hinanden underrettet om, hvordan det går! :smt058

admin
02-03-08, 23:45
Skrevet af Yvette: Man Nov 12, 2007 18:06

Det var godt å høre fra deg Anne! :smi054 Tusen takk for fin tilbakemelding.

Lad dem bare mene det, Yvette - de ved slet ikke, hvad de taler om! :smi022

Nei det vet de slettes ikke! Jeg visste ikke selv at det var så utrolig deilig, men jeg har ønsket meg dette i mange år. Jeg er glad jeg endelig kom i gang! :ny001

Det er rigtigt, Yvette - man kan nemlig ikke snakke med andre om vinterbadning - hvorfor det er sådan, ved jeg ikke. Jeg er så usigeligt træt af at høre på alle mulige mærkelige "morsomme" bemærkninger, når folk hører, man er vinterbader. Derfor snakker jeg heller ikke ret meget om det med andre end jer herinde.

Det er derfor jeg lar dette bli min lille badedagbok også. Det nytter ikke å snakke med noen om det. Jeg får bare høre hvor gal og sprø jeg er. Selv om noen nok også er litt imponerte og sikkert ønsker de kunne gjøre det samme....

Det er en litt "ensom" sport her på stedet, men det holder meg ikke tilbake. Jeg kjenner til 3 jenter som vinterbadet i fjor. Jeg har snakket med den ene av de, og jeg kunne få bli med de. Men jeg har ikke tatt mer kontakt....ennå...får se. Jeg greier meg godt alene. Har noen med meg nå da - siden det er så kaldt....

Jeg har ikke været i vandet siden sidste fredag, så i dag kom jeg endelig af sted igen - og jeg nyder det lige så meget som dig. Det er helt fantastisk vidunderligt! Man kan jo ikke være i så længe, så vi skifter mellem badning og sauna, så vi kommer i vandet 3-4 gange. Det bruger vi ca. 1½ time på, og derefter tager vi en douche, inden vi tager tøj på og kører hjem.

Jeg misunner deg dette at du kan skifte mellom bading og sauna. Jeg kan det også i prinsippet, da vi har senteret med sauna og bryggen rett bak. Men jeg ble så redd etter det uhellet jeg hadde at jeg tør meg ikke ned der ennå. Det er en rusten jernstige og langt mellom hvert trinn. Jeg er redd jeg skal få problemer med å komme meg opp igjen - slik som sist. Selv om jeg uansett aldri bader alene mer nå om vinteren. Tror kanskje det vil ta litt tid før jeg mentalt er forberedt på å gå ned der. Jeg håper jeg våger igjen snart - da det er genialt med saunaen så nær. :?

Jeg glæder mig, til vi også får sne, for det var jo kun en enkelt dag, vi prøvede det sidste vinter. Vi har nattefrost nu, så vandtemperaturen falder meget hurtigt nu. Jeg skal nok få taget nogle billeder, når og hvis vi får "rigtig" vinter.

Jeg gleder meg til å få se billeder! :D

Fortsæt med at nyde din badning - det vil jeg også gøre - og så må vi holde hinanden underrettet om, hvordan det går! :smt058

Det skal jeg nok gjøre! Jeg er veldig veldig glad for å få "snakke" med deg om dette. Fortsett å nyte badingen din selv. Jeg får ikke badet hver dag, men så mange dager i uken som mulig. Dette fordi jeg er avhengig av en velvillig sjel til å se etter meg, og det er ikke bestandig det passer. Jeg skulle virkelig ønske meg flere vinterbadere sammen her!

Knus til deg. :august2

admin
02-03-08, 23:48
Skrevet af Yvette: Ons Dec 05, 2007 12:59

Hei igjen Anne. :smt057

Jeg må bare få spørre deg et lite spørsmål. Jeg har badet mye i det siste. :oktober35: Gradetallet ligger på rundt +2 i sjøen. Det er snø og minusgrader i luften. Jeg er ute i ca 2 min, er lynsnar å få på meg frottèkåpen. Jeg iler opp og får på meg varme klær, så jeg fryser aldri. Allikevel tror jeg nå at jeg har fått blærebetennelse. :( Merket tendenser i går og i dag er det verre.

Jeg har handlet tranebærkapsler og håper dette hjelper. Normalt er jeg ALDRI plaget av dette, så jeg lurer på om du vet om slik betennelse kan oppstå ved vinterbading?

Jeg driver og søker litt på nettet om "problemet"....men finner ikke ut av det. Venter uansett til det er over før jeg bader igjen. Jeg håper du nyter dine turer i sjøen. Det er herlig! :oktober37:

admin
02-03-08, 23:49
Skrevet af Anne: Ons Dec 05, 2007 23:36

Sikke da noget skidt, Yvette! :smi054

Jeg har aldrig hørt om, og kender heller ingen, der har fået blærebetændelse af at vinterbade, så desværre kan jeg ikke hjælpe dig. Du må nok hellere tale med din læge om problemet.

Det eneste, jeg kan forestille mig, der måske kan være en årsag er, at du har badedragt på, og at du derfor alligevel bliver for kold, uden at du føler, du fryser. Vi bader uden tøj på om vinteren.

Hvis ikke du har mulighed for at bade nøgen, så nøjes med kun at blive i det kolde vand i max. 10-12 sekunder - og så vil det jo nok være en fordel, hvis du kan gå i sauna umiddelbart efter.

Jeg ønsker dig hurtigst mulig bedring, så du igen kan nyde din dejlige badning.

Knus, Anne :oktober37:

admin
02-03-08, 23:51
Skrevet af Yvette: Tor Dec 06, 2007 00:24

Sikke da noget skidt, Yvette! :smi054

Jeg har aldrig hørt om, og kender heller ingen, der har fået blærebetændelse af at vinterbade, så desværre kan jeg ikke hjælpe dig. Du må nok hellere tale med din læge om problemet.

Det eneste, jeg kan forestille mig, der måske kan være en årsag er, at du har badedragt på, og at du derfor alligevel bliver for kold, uden at du føler, du fryser. Vi bader uden tøj på om vinteren. [

Takk for svar Anne. :smi054

Jeg føler meg litt bedre nå i kveld så jeg avventer legebesøk. Ellers takk for råd om å bade uten tøy. Jeg tror det skal gå bra. Jeg bader mest om kveldene nå og da er det jo mørkt. Jeg får be følget mitt om å snu seg bort noen sekunder.

Jeg ønsker dig hurtigst mulig bedring, så du igen kan nyde din dejlige badning.

Tusen takk! Og nyt din deilige bading selv. :oktober35:

Jeg håper du har det godt! Knus :oktober15:

admin
02-03-08, 23:59
Skrevet af Yvette: Fre Feb 29, 2008 00:50

Må bare oppdatere badetråden litt. :oktober37:

I dag var jeg for første gang sammen med 2 andre jenter som vinterbader. Veldig fint å få være sammen med andre badenymfer. :august23

Det var snø og vind. Derfor iiiiisende kaldt å stå i et åpent rom å skifte på seg tørre klær! *iiiik* Det var for å være litt sosiale. Selve badingen tar så kort tid, men jeg tror jammen jeg drar rett hjem i oppvarmet bil neste gang - som jeg har gjort noen få ganger nå.

Litt galt om man fryser på seg influense bare for å prate litt sammen. *brrrr*

Vi skal møtes igjen snart. Nye dukkerter. Supert! :august22

Hvordan går det med deg da Anne?

Knus :smi0055

admin
03-03-08, 00:00
Skrevet af Helle: Fre Feb 29, 2008 07:09

Kære Yvette
Jeg fryser bare ved tanken, og er lidt glad for jeg bor langt væk fra vand så jeg ikke fristes til at prøve :lol:
Det passer altså ikke sammen SNE og badning (i mine øjne) rigtig god weekende til dig i det norske :smi001

admin
03-03-08, 00:02
Skrevet af Anne: Fre Feb 29, 2008 10:28

Hej Yvette!

Godt du er kommet i gang igen - jeg var begyndt at blive helt nervøs! :smi013

Her går det som det plejer - vi bader så godt som hver dag, men vinteren skal vi kigge længe efter. :oktober37:

Hos os er det luften, som er koldest. Vandtemperaturen ligger i øjeblikket på 5 grader, og det laveste i vinter har været 3 grader, Så vi kan næsten ikke være bekendt at kalde os vinterbadere. Helårsbadere er nok et mere korrekt ord.

Det er nok en god ide, at skynde dig ind i den varme bil, i stedet for at klæde om i kulden. Kan I tøser ikke aftale at mødes et eller andet sted for lidt "prat"?

admin
03-03-08, 00:04
Skrevet af Yvette: Søn Mar 02, 2008 15:20

Hei jenter! :smi0055

Takk for svar! Jeg er ikke så flink som deg Anne, men jeg VIL bade oftere. I går fikk jeg med meg en kamerat, som nå er hjemme hos sine foreldre på besøk. Jeg har nok fortalt om ham før, fordi jeg har lokket ham ut i vannet tidligere i vinter en gang. :ny18

Jeg var førstemann i går. Jeg teller til 60 når jeg er ute i vannet. Synes jeg må holde ut i 1 minutt, og det går akkurat! Noe mer greier jeg ikke. Et triks er å knytte hendene sammen. Da blir de ikke så kalde. Det er jo hendene og føttene som er mest utsatt for kulden. Jeg bruker ikke neoprensokkene lenger. SÅ vanskelig å få de av når jeg er så kald på hendene. Mye å lære....:idea:

Det var +1 grad i luften i går. I vannet vet jeg ikke helt. Orker ikke være ute lenge nok til å få målt. Min kamerat løpte uti, utstøtte et urskrik og kom seg på land i en fart. Vi tok bilder av hverandre. :oktober35:

Det er så gøy dette! Jeg skulle gjerne vært med å hugget hull i isen for så å senke meg ned, men denne vinteren har det vært lite med is på fjorden. Det er håp....til neste år....

admin
03-03-08, 00:05
Skrevet af Anina: Søn Mar 02, 2008 16:03

Jeg bruker ikke neoprensokkene lenger. SÅ vanskelig å få de av når jeg er så kald på hendene. Mye å lære....:idea:
Æv... Yvette Trøst1

Hvorfor ikke bruge også neopren-handsker i så fald? Hvis det er hænderne og fødderne, der er de mest udsatte - så beskyt dem mod kulde så du slipper for at knytte sammen og blive anspændt. Det kan der ikke gavne stort, forestiller jeg mig :smi054

F.eks. http://gbab.dk/fiskegrej/product_info.php?cPath=41_42&products_id=431

admin
03-03-08, 00:06
Skrevet af Anne: Søn Mar 02, 2008 16:03

Yvette, det er en rigtig god ide at bruge neoprenhandsker, hvis ikke du har mulighed for at holde hænderne over vandet.

Jeg prøver at undgå at få hænderne under vand, og jeg dukker heller ikke hovedet under.

I dag har vi badet i stormvejr. Det gjaldt om at holde godt fast i badebroens gelænder, for ellers ville man blive blæst af. Til gengæld føltes vandet helt lunt, fordi luften var så isnende. :august21

admin
03-03-08, 00:07
Skrevet af Yvette: Søn Mar 02, 2008 17:44

Heisann! :smt049

Jeg har tenkt på dette med neoprenhansker, men har glemt det igjen. Nå leser jeg at Anne skriver om å holde hendene over vannet...Gjør dere det Anne? Når det er kaldt? Den tanken har ikke streifet meg i det hele tatt. Føles litt som juks (hva heter ordet på dansk? Finner det ikke i ordboken), men altså: jeg føler jeg må dukke hele meg - ikke hodet da - for at det skal godkjennes som vinterbading. 8)

Ellers takk for link Anina! :smi054

admin
03-03-08, 00:09
Skrevet af Anne: Søn Mar 02, 2008 19:17

Nå leser jeg at Anne skriver om å holde hendene over vannet...Gjør dere det Anne? Når det er kaldt?

Ja, det gør jeg - og jeg mener bestemt, at jeg er vinterbader alligevel! Vi har talt om det i klubben, og derfor ved jeg, at der er mange, der gør det. Mine hænder gør vanvittig ondt, når jeg holder dem under vandet. Jeg må være meget følsom på mine hænder, for jeg kan heller ikke holde ud at have dem i ret varmt vand.

Anne
31-08-08, 00:06
Jubiiii! - nu starter vi på sæson 3! :smi009

På mandag er det første september, og det er samtidig første dag i den nye badesæson. Saunaen blev allerede sat i gang i dag. Det var jo dejligt, og den skulle også afprøves, selv om vandet var næsten 19 grader!

Vi glæder os til den kommende sæson, hvor vi foruden en masse dejlige badedage, forhåbentlig får en masse gode oplevelser sammen med de andre i klubben.

Som sagt indvier vi sæsonen i morgen kl. 14.00 med "Store Legedag", og vejret er jo som bestilt til udendørs leg såsom dart, petanque, vikingespil og hvad vi ellers kan finde på skiftevis med en tur i bølgerne. :oktober37:

Om aftenen bliver den store grill tændt op, så vi kan stege vores medbragte kød. Vi er tre der slår os sammen om en gang spareribs med små marinerede kartofler, blandet salat og flutes! Det skal nok blive godt! :sulten2:

Næste søndag har vi officiel standerhejsning med efterfølgende kaffe og lagkage - også en fast tradition!

Allerede den 15. september har vi vores første fuldmånebadning. Den indledes med en gang biksemad med spejlæg lavet af resterne fra vildsvinet fra vores sommerfest! Spørg lige, om vi glæder os! \\:D/

Hvad med dig, Yvette? Går du i gang med din næste sæson også? :oktober35:

Anina
31-08-08, 08:36
Held og lykke med det (endnu halvt-) kolde gys... brrrrr :oktober36:

Yvette
31-08-08, 09:46
Hei Anne! :smt057

Dere er så avanserte! Jeg blir mektig imponert. chok1 Delvis driver jeg mest alene nede i fjørestenene. Det er litt ensomt, men jeg gir meg aldri! Vinterbading er undervurdert...og deiiilig! :oktober33: Jeg skulle bare ønske flere oppdaget det her på stedet. Vi er noen, men det er vanskelig å treffes. Blir så sjelden, og derfor en ensom aktivitet. Vi trenger å drive hverandre, og vi trenger det sosiale ved det....om kjemien passer da...:D

Jeg tror jeg vil PRØVE å gjøre en innsats for noe felles her. Jeg grubler - spesielt etter å ha lest Annes innlegg.

Du inspirerer Anne. :smi001 Lyyyyke til med dagen din! Den blir formidabel! DET er jeg helt sikker på! :ny18

Anina
16-12-08, 23:50
Jubiiii! - nu starter vi på sæson 3! :smi009

På mandag er det første september, og det er samtidig første dag i den nye badesæson. Saunaen blev allerede sat i gang i dag. Det var jo dejligt, og den skulle også afprøves, selv om vandet var næsten 19 grader!
:wink: Vandet er nu nok lidt koldere end det var i september.... Jeg ved ikke om det er en gældende regel - at jo koldere vandet er, jo mere vinterbader man er.... Men nu kan jeg se (og forstå), at vandet kan også blive for koldt.

Se lige her..... (http://mittklipp.aftonbladet.se/app/viewMovie.action?id=24413) :oktober33: Vinterbadning ser ud til at være så universel en oplevelse, at en oversættelse er, i høj grad - overflødig! :bukke1

Anne? Yvette? :vink3 Har I oplevet noget lignende, eller er det simpelthen umuligt på vore breddegrader? :-k

Yvette
17-12-08, 00:28
:wink: Vandet er nu nok lidt koldere end det var i september.... Jeg ved ikke om det er en gældende regel - at jo koldere vandet er, jo mere vinterbader man er.... Men nu kan jeg se (og forstå), at vandet kan også blive for koldt.

Se lige her..... (http://mittklipp.aftonbladet.se/app/viewMovie.action?id=24413) :oktober33: Vinterbadning ser ud til at være så universel en oplevelse, at en oversættelse er, i høj grad - overflødig! :bukke1

Anne? Yvette? :vink3 Har I oplevet noget lignende, eller er det simpelthen umuligt på vore breddegrader? :-k
Huff og huff! :shock: Det der ser skikkelig vondt ut! Stakkers mann. Jeg håper da inderlig at jeg aldri kommer ut for noe sånt. Jeg tør forresten ikke stupe lenger. :august22 Gjorde det i mine unge dager, men det holder lenge å løpe ut i sjøen og kaste seg i bølgene. :oktober35:

Det blir mørkt så tidlig nå at ofte blir det bading med hodelykt. Ser unektelig noe idiotisk ut, men er nødvendig. Hva med deg Anne? Rekker du lyset? :smt057

Anne
17-12-08, 22:31
Herligt indslag! Nej, jeg tror ikke, det kan forekomme herhjemme - i hvert fald ikke i Storebælt!

Vi kunne heller aldrig drømme om at tage hovedspring. Vandet er slet ikke dybt nok til det her hos os, så det ville være alt for farligt. Når vandstanden er på det højeste, kommer dybden måske op på omkring 2 m, mens normalvandstanden ligger på omkring 1,20 m for enden af badebroen.

Yvette - vi har ingen problemer med mørket, da der er sat lys op hele vejen ud ad badebroen, og i et stort område omkring badebroen er vi "badet" projektørlys. I forhold til mange andre vinterbaderklubber er vi MEGET forvænte her i Nyborg! Vi har alle de faciliteter, vi overhovedet kan ønske os!

Anne, der ikke har været i vandet i flere dage nu, men håber på at kunne genoptage den daglige badning i morgen!!! :modmuren1

Anne
06-01-09, 00:20
Så blev det endelig vinter! :august23

For første gang har jeg badet i vand, der nærmede sig 0 grader - og det var FEDT!!!!

Kl. 17.15 var vi i vandet, og sådan så det ud, da jeg var på vej op af vandet igen - undskyld billedkvaliteten, men det var mørkt:

http://i238.photobucket.com/albums/ff278/yazz-dk/Vandeter1grad.jpg

Sådan så badebroen ud oppefra - den var glat, skulle jeg hilse og sige - og gelænderet temmelig koldt!

http://i238.photobucket.com/albums/ff278/yazz-dk/Isbelagtbro.jpg

Uhm - jeg glæder mig allerede til i morgen! :smi009

Helle
08-01-09, 08:08
For hulen det ser koldt ud... :koldt111 godt nok er jeg vintermenneske, men ikke så meget.
Jeg er nu slet ikke i tvivl om at det er sundt, meeeen... SÅ sund blir jeg vist aldrig :smi010