PDA

Se fuld version : Har været hos Dr. Peatfield. Jeg skal blive bedre!

Thyra
21-03-08, 08:54
Har været hos Dr. Peatfield. Jeg skal blive bedre!

Med tilladelse fra norske Anita, bringer jeg her hendes beretning om den gode oplevelse hun havde hos den engelske endokrinolog dr. Peatfield (http://thyroid-disease.org.uk/index.php?option=com_content&task=view&id=63&Itemid=100)

Anita skrev:

Nå hadde jeg bestemt meg for å bli bra fra før av og altså, men føler meg mer trygg at det vil skje også nå.

Han sier at det KAN man bli, og det SKAL man bli. Ikke mindre enn det. Jeg er på god vei, sa han, kanskje gjort unna to tredjedel av veien sjøl, men han skal hjelpe meg med det som står igjen :D

For det første så er han en svært hyggelig eldre herremann. Eldre enn jeg ventet, så jeg ble litt paff. Og full av glimt og humor, ganske så vittig noen ganger, det ga en virkelig god stemning til konsultasjonen.

Jeg hadde fylt ut side opp og side ned på skjema som jeg ble tilsendt på forhånd, og hadde overvåket helsen min i 4 uker, med temp og puls og andre observasjoner. Det gjorde at det ikke ble så mye oppramsing, men han spurte om endel forklaringer på ting, og hvordan jeg hadde kommet fram til dosen min osv. Han diagnostiserte utfra symptomer jeg hadde listet opp og en klinisk undersøkelse, blodtrykk sittende og stående, puls, reflekser og å stå rett opp og ned med lukkede øyne. Og diagnosen var ikke uventet Low Adrenal Reserve – lav binyrereserve. Dette hindrer opptaket av Armour/Levaxin hos meg.

Skal sende inn spyttprøver for å få det bekreftet, men han sa jeg kunne godt starte på binyreekstrakt med en gang hvis jeg vil. Så jeg skal kutte ut Armour/levaxinen i noen dager, og så starte med binyreekstrakten. Etter tre dager eller når jeg kjenner jeg trenger det skal jeg begynne på med stoffskiftemedisinene. Gruer litt til å stoppe medisinene da, men det må nok til. Det ligger mye tyroksin i kroppen som blir frigjort når binyrene fungerer bedre, og dette kommer jeg til å merke sa han.

Men ikke nok med det. Han mente også at jeg har dårlig konvertering av t4 til t3, så jeg skal i stedet for å ta Armour+levaxin, gå over til Armour + Liotyronin, 20 mcg/d hvis jeg klarer. Det kan også hende jeg trenger mer Armour enn jeg er på nå, og dette skal jeg finne frem til ved å justere dosen selv.

Snakket om hvor viktig det var å vite hvordan det kjennes å være overmedisinert for å kunne justere dosen, fordi den er så individuell, og ikke kan måles på blodprøver. Han fortalte at han selv bruker 6 grain om dagen. Ikke er han en stor mann heller, så det er ganske mye.

Jeg har også hatt candida-relaterte problemer lenge, og selv om jeg holder det i sjakk med diett og urter skal jeg ta en candida-antistoff-profil for å se hvor angrepet jeg er. Hvis det blir nødvendig skal jeg ta en soppdreper i fire uker. Og så skal jeg bli kvitt skiten en gang for alle! :D

Ikveld skal jeg åpne en flaske sjampanje som jeg har liggende i påvente av hendelser som må feires. For dette må virkelig feires! Bare det å bli behandlet respektfullt, med forståelse, bli oppmuntret til å ta kontroll selv, slippe å bli stukket med nåler..ahhh.. det blir sjampis ja :lol:

Anita skrev:

Hvilken binyre ekstrakt er det snakk om?

http://www.yournutritionshop.co.uk/shopexd.asp?id=657&gclid=COrJ9_nZ_ZECFRMvlAodXk1A2A

Binyre- hypofyse- og ørespyttkjertel fra NewZealandsk hornkveg...!
Kombinert med vitaminer og mineraler.

Anita skrev:

Det at man må kutte ut thyroxin i noen velig få dager ellers blir man plutselig overmedisit har jeg lest flrere ganger før.

Det stemmer som Nora sier. Hvis du allerede går på tyroksin, må du stoppe å ta medisinen.

Instruksene jeg skal følge:

Stopp all tyroksin. På den syvende dagen, start med 1/2 tbl Nutri Adrenal Extra. Øk til 1 tbl etter en dag (a day or so..) Start opp igjen med tyroksin (i mitt tilfelle Armour+Lio) etter 10 dager, eller når du føler du trenger det. Øk til 2 etter en uke (or so) Til da vil testene mine være ferdig, og vi kan bestemme om jeg skal øke videre. Kan hende jeg trenger 4. De skal tas til frokost.

Han sa jeg kan regne med å føle meg overdosert etter oppstart. Ta temp og puls som vanlig. (hver morgen straks etter jeg våkner)

Jeg har nå også bestilt fra den linken, og de virker da seriøse nok. Og at de sender utenfor UK er jo toppers, for jeg skal ikke være her for alltid...

Læs venligst hele denne interessant tråd over på Sonjas (http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=2953)

Thyra
21-03-08, 09:07
Dr. Barry Durant-Peatfield er en "omstridt" læge, der tør siges - er et torn i øjet på flere almentpraktiserende (engelske) læger og endokrinologer, siden han udgav bogen The Great Thyroid Scandal and How to Survive It ("Kæmpe thyroid-skandale og hvordan overlever man den"). Læs mere om bogen her..... (http://thyroid.about.com/cs/bookspublications/a/scandal.htm)

Søg gerne på Dr. Peatfield eller Dr. Barry Durant-Peatfield

En artikel: Dr Barry Durrant-Peatfield saved my life (This is Diana's story) (http://www.namastepublishing.co.uk/Tears%20Behind%20Closed%20Doors.htm) - prøver vi at få oversat snarest muligt.....

God bedring venner :august6