PDA

Se fuld version : 69 børn!

Anina
19-04-08, 09:01
D. 27. februar 1982 har et russiske kloster i Nikolskij indberetter til Moskva, at en kvinde gift med bonden Feodor Vassiljev har født i alt 69 børn. Hun er dermed den kvinde i verdenshistorien, der (bevisligt) har født flest børn. De 69 børn kom ud af 27 svangerskaber som resulterede i 16 gange tvillinger, 7 gange trillinger og 4 gange firlinger.

Fødslerne fandt sted i tidsrummet fra 1725-1765. Kun to af børnene døde som små.

Kilde... (http://da.wikipedia.org)

Rekorden i børnefødsler i moderne tid tilhører chileneren Leontina Albina
(født i 1925), som i 1981 fødte sit sidste barn - nummer 55 i rækken.

chok1 chok1 chok1 chok1 chok1 chok1 chok1 chok1 chok1 chok1

Anne
22-04-08, 10:17
Stakkels kvinder, der har måttet lægge krop til så mange fødsler! #-o

Så kan man jo også spekulere lidt på, hvordan den produktive familiefar dengang har kunnet formå at brødføde så mange børn. Det er svært at forestille sig, selv om manden var bonde, og sikkert både dyrkede markerne og holdt kvæg. Der skal godt nok nogle gulerødder og noget mælk til bare et enkelt måltid!

Selvfølgelig ville en del af børnene være store nok til at hjælpe til, efterhånden som nye kom til, men alligevel.... :hvad?:

Anne :smi0055

Anina
22-04-08, 12:05
Jeg ved ikke hvordan chileneren Leontina Albina havde klaret at brødføde så mange børn, men jeg ved at den russiske kvinde med de mange flerbørnsfødsler - hun blev hentet til Moskva og præsenteret for zaren - hvilket ikke sker medmindre det rygtedes længe i forvejen. Det ville slet ikke undre mig hvis hun og familien er kommet på "finansloven" hos de mægtige og derfor kunne overleve.

Der var jo "kun" to af børnene, der døde som små og dette tyder på, at der var mad nok til dem alle.... I tider, hvor de russiske bonder var ludfattige - kan det næsten kun være rigelig hjælp udefra, der kunne sikre overlevelsen af en så stor familie. chok1 Tror jeg :-k