PDA

Se fuld version : Roundup !!

Anina
09-05-08, 13:52
Så har den økologiske moi omsider givet op og købt en dunk Roundup med pumpe og det hele.... Sidste år lykkedes det ikke at komme i gang med væksterne fordi hele haven var fyldt med ukrudt og specielt citronmelisse har invaderet alle frie jordpletter.... med rødderne helt ned til kineserne og ikke til at få bugt med.

Citronmelissen havde kvalt selv skvadderkål og alle andre planter, og hver eneste dag var der nye skud, selv om jeg liiige troede at nu måtte den give op idet jeg havde endda gravet en hær af skud op med rødderne med en spade.... Men ak no... to dage efter var den i gang igen - så nu er det nok! I morgen tidligt vil jeg gå ud og rounduppe alle de steder hvor bæsterne titter frem igen og igen.

Så meget for økologi i haven.... :smi030

Helle
09-05-08, 16:39
Nu er haver ikke det jeg har allermest forstand på, men jeg kan næsten se dig for mig, iført arrig skulende øjne og sommerhat :lol: på jagt efter ukrudt.

Jeg kan slet ikke kende forskel på blomster der må/skal være der og ukrudt så min hjælp vil du helst være foruden.
God "fornøjelse"
:smi001

Anne
10-05-08, 00:02
Jeg har altid kviet mig ved at bruge Roundup i min have, men jeg kan godt se, det bliver nødvendigt, hvis jeg skal få bugt med min citronmelisse!

Jeg har også forbandet denne plante langt væk - lige så langt væk som den lille dusk erantis, jeg i sin tid plantede. Denne lille dusk har efterhånden invaderet HELE haven.

Sidste år startede jeg med at grave alle de erantis op, som jeg overhovedet kunne, men det er svært at få alle de små knolde med op, så en stor del af dem er kommet igen - og så formerer de sig med lynets hast, så nu er jeg igen i gang med spaden, så efterhånden må der da blive færre af dem!

Citronmelissen har nu indtaget mit rosenbed! Jeg havde endda plantet den i en urtepotte, som jeg gravede ned, men jeg skal love for, der kommer små nye planter op overalt - så Roundup er nok den eneste løsning! Uf, hvor er det træls! :evil:

Til gengæld har jeg nu høstet årets første rabarber - se, så er der noget ved at have en have!

Anne :smi055

Anina
10-05-08, 07:38
Jeps... og jeg tror, at også Hejdien har vist nok måtte give op og havde udryddet hendes ukrudt på samme måde. Men Hejdien er vist nok lidt for utålmodig, fordi hun havde fjernet de nedvisnede planter allerede to dage efter og dette betyder, at hun skal vist til dèn en gang til, fordi det tager ti dage, inden rødderne er døde. Så der kan ventes en ny vækst fra rødderne igen.... æv.

Hmm... jeg sidder her og læser på brugsanvisningen.... og kan ikke se, hvordan jeg skal kunne undgå at sprøjte på andet end det ukrudt (inkl. citronmelisse), der har fået fat mellem sten på gangarealet.... Det er bondegårdssten lagt forskudt og med masser af ukrudt, der lystigt gror mellem dem. Det bliver vist nok "spændende" at komme i gang, helst nu idet fra kl. 10 og til solen går ned - er der gang i fuld sol her.... :-k

Yvette
10-05-08, 08:53
Huff da dere. Jeg blir helt flau! :oops: En så velfrisert have får jeg aldri! Det er bra sikkert. Her har naturen tatt helt overhånd, og jeg bare lar det stå til. Klipper gresset og rydder noe, forsøker å plante noen fargeklatter midt opp i alt kaoset. Men har dårlig hell....:oops:

Nå satser jeg på at georginene (i krukke) overlever slik at jeg kan plante de ut. Tjihi :ny008 Kanskje jeg skal legge ut bilde av min nyervervede minihave - en krukke. *fnis* Hejdien - hvor er tråden din? :smi008

Min stolhet er RØDE....hva heter de...rhododendron, men bare så synd at de står ikke så lenge. :(

Jeg har gress langs veien opp til huset, men betrakter det som en natursti. Hehe. :smi071 Ingen roundop mao....

Lykke til med kampen dere andre! :smi021

Anina
10-05-08, 10:21
Så er det overstået for denne gang... regner med, at om nogle dage skal jeg til den igen, hvis det viser sig at jeg har misset noget.

Der var også et par mystiske ukrudtplanter, der ved kontakt med forstøveren havde "skudt" frø ud i "selvforsvar". Så bliver det noh nødvendigt at nakke de unge spirer når de titter frem en dag. Det gør jeg gerne. Min ryg kan ikke holde til denne evindelige jagt på ukrudt, hver gang det behager det at formere sig her.

Og Yvette :smt039 Det er altså ikke for at få det "pænt". Det er mere for at få fred. Passagene bliver nemlig smallere og smallere efterhånden som ukrudtet får bredt sig, så man ikke længere ser hvor man skal træde når man skal igennem. Derudover er det synd for, at alle de planter man selv havde valgt til at glæde øjet og sindet - giver op, en efter en og til sidst er der kun kvikkgræs og citronmelisse så langt øjet rækker.... chok1

Anina
10-05-08, 10:25
Hmm... sidder her og overvejer om jeg ikke også skal få udryddet min kæmpestor løvstikkeplante, der også bliver større og større hvert år. Jeg har allerede delt knolden o jorden adskillige gange og glade andre haveejere har overtaget til deres haver.

Men jeg kan overhovedet ikke få forbrugt så meget løvstikke. Planten har nu igen et omkreds på mindst 2 meter og bliver ved med at være større og større. Hvis den bare var pæn i hele vækstperiode, men efterhånden som tiden går blive den (en staude) mere og mere pjusket, gulner nedenfra og får enorme frøstande, som bladlus (de sorte) er henrykte for.... Måske skal også den få en gang Roundup og så kan jeg i stedet plante stokroser samme sted senere.... :-k

Blomsterne skal i jorden nu (http://politiken.dk/tjek/bolig/boligguider/guiderhaven/article505840.ece) ... skriver Politiken. glad1