PDA

Se fuld version : Æg i størrelse XL

Anina
27-06-08, 13:12
Er det kun mig, eller er de store æg blevet betydelig mindre siden mine unge dage? Eller er der bare mig, der er blevet så langtsynet, at æg "ser" mindre ud end de er i virkeligheden? :-k

Yvette
27-06-08, 14:24
Er det kun mig, eller er de store æg blevet betydelig mindre siden mine unge dage? Eller er der bare mig, der er blevet så langtsynet, at æg "ser" mindre ud end de er i virkeligheden? :-k

:smi024 En underlig problemstilling, men reflekteringen kan jeg forstå. Får du problemer når du skal bake...mht de øvrige ingrediensene? :hvad?:

Unnskyld - jeg kunne ikke dy meg. :smi010 Jeg har ikke problemet bare. Lykke til med "forskningen". Sorry, men jeg sprutet ut i latter da jeg leste. :ny008

Føler meg slem. :smi001 Mener det ikke....kram kram.

Zuzan
27-06-08, 14:50
Ja, jeg forstår også, hvad du mener.:smi008

Man skal købe strudseæg, hvis størrelsen skal være den samme som "i gamle dage".chok1

:smi004

Anina
27-06-08, 15:19
Ikke straks strudseæg... men gerne lige så store, som store æg skal være eller hur? Jeg synes "store" æg i dag er som "medium" æg var før... Endnu en "optimering" af overskuddet? :smi025

Helle
27-06-08, 16:28
Jeg køber mine æg gennem Arnes gårdmand, lige fra gården, det er STORE æg med en flot gul blomme og de smager som æg skal smage :madglad: Det eneste problem er at jeg skal købe 30 hver gang og det er mange æg :shock:

Jeg har ikke købt butiksæg i flere år, så jeg ved faktisk ikke om det er blevet kyllingeæg :smi021

Anina
27-06-08, 18:01
Det ER blevet "kyllingeæg" :!:

Jeg køber butiksæg i str. XL (jeah right! :wink: ), men jeg har også de "gamle" æggeholdere til blødkogte æg fra før i tiden... Og jeg kan love for, at de "nye" XL-æg kan altså spille foodbold i de gamle æggeholdere - så der ER forskel i størrelsen fra før til nu. Sidste gang æggene skulle ind i holderen - skulle jeg først komme groft salt i - bare så de ikke væltede hele tiden.... :august33:

Helle
27-06-08, 18:26
Så er de vel også blevet meget billigere?? Når nu de er blevet meget mindre :smi010 Jeg giver 42 kr for 30 STORE æg og det har jeg gjort i flere år nu :ny18

Anina
28-06-08, 07:10
Jeg gav kr 25,95 for seks øko-æg i den officielle størrelse XL, men i virkeligheden kun medium i fortidens målestok... Så 42 kr for 30 STORE æg er den rene foræring. chok1

Folk "siger" at gårdmandsæg er ikke "sikre" pga. salomonella. Men i virkeligheden har der altid været "spilleregler" omkring anvendelse af æg i husholdningen. I hvert fald i mine år som husmor, hvilket jeg heldigvis nu er fri for. glad1

Skulle man anvende rå æg i desserter, koldskål eller lignende - havde jeg altid først vasket æggene rene udenpå og piskede dem (til legering eller dessert) altid over et varmt vandbad. Med eller uden sukker, afhængig af hvad de skulle bruges til. Det har jeg lært som ung pige, at man "bare" gjorde, hvis man ville være sikker på, at der ikke sneg sig noget "ondt" med i maden... :smi060

Kan endnu godt huske de stakler, der havde tilberedt en kiksekage med egne æg, et sted i Jylland (tror jeg) og forærede den til nabofamilien som værtindegave (?). Kan ikke huske om det var faderen og en søn i familien, der døde af salomonellainfektion, eller var det to sønner... En tragedie i hvert fald - så her spiser vil ikke (længere) rå æggeblommer uanset hvor æggene kommer fra...

Helle
28-06-08, 07:19
Jeg tror man kan undgå mange ting hvis man bruger sin fornuft i køkkenet, alm omtanke og hygiejne så kommer man langt :)

Vi har 7-9-13 aldrig haft sygdom pga mad herhjemme, jeg har en gang fået nogle dårlige rejer da vi var i byen og DET var ikke sjovt :(

Anina
28-06-08, 07:22
:oktober28: Jeg fik altid at vide, at hvis rejer lugter "for meget" af fisk, skulle man helst ikke spise dem....:-k

Helle
28-06-08, 07:23
så her spiser vil ikke (længere) rå æggeblommer uanset hvor æggene kommer fra...

Nej rå æggeblomme spiser jeg heller ikke (desværre) Uhm... et stykke med tatar, capers, peberrod og så lige en blomme på toppen.... :madglad:
det har jeg ikke fået i mange år :smi026

Carmen
28-06-08, 10:28
Har ikke lagt mærke til om også æg med tiden er blevet mindre i størrelses angivelsen, men jeg ved at da vi selv havde høns i haven, da var størrelserne MEGET forskellige. Nogle var KÆMPE og andre igen nærmest likør æg :wink:

Jeg spiser gerne rå æggeblommer, men kun når det er mig selv. Skal jeg lave noget til andre, bruger jeg altid de pasteuriserede.

Jeg har hørt at drikker man jævnligt rødvin så er der stoffer i rødvin som modvirker eller forebygger salmonella. Men jeg ved ikke om det virkelig har noget på sig.

Kærlig hilsen
Carmen

Anina
29-06-08, 10:32
Når man købte STORE æg hos købmanden eller i supermarkedet, var det ikke så sjældent, at man kunne finde et stort æg med hele to æggeblommer i... Så det er forandret, vil jeg æde min gammel hat på... :oktober51:

Helle
29-06-08, 15:12
Når jeg får æg fra Steen så er der rigtig mange med 2 blommer i :razz: det er både godt og skidt, Lea kan ikke lide blommen fra æg, men kun hviden (og JO det er underlige æggemadder hun sætter til livs) :madglad:

Yvette
29-06-08, 17:45
, Lea kan ikke lide blommen fra æg,

DET kan jeg forstå! Navlestrengen er jo i plommen. :bwadr: Og den er synlig!!!! Jeg må ha de hardkokte. :wink: