PDA

Se fuld version : Guggul stimulerer omdannelsen af T4 til T3

Thyra
11-11-08, 20:57
I disse fedmehidsige tider kommer mange informationer frem, som ellers ville forblive ukendte eller uopdagede.

Sådan en information handler om Guggulsteroner med oprindelse i planten Commiphora Mukul.

Guggulsteroner er en blanding af flere forbindelser isoleret fra planten Commiphora Mukul (også kaldet Gum Guggul). Adskillige videnskabelige undersøgelser viser, at guggulsteroner reducerer legemsvægt, hovedsagelig på grund af deres stimulerende virkning på skjoldbruskkirtlen, som styrer stofskiftet.

Guggulsteroner naturligt stimulerer aktivitet i skjoldbruskkirtelen. Iflg. resultater af en undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Current Therapeutic Research, har testpersoner, som har indtaget tilskud af guggulsteroner forbrændt fedt tre gange hurtigere i sammenligning med kontrolgruppen, der udelukkende benyttede diæt og motion. Når forskere havde målt aktivitet i skjoldbruskkirtlen - fandt de en 8-10% stigning i thyroideahormoner hos tre ud af fire testpersoner.

Guggulsteroner anses for at være en af de sikreste former for tilskud til formålet idet de ikke stimulerer nervesystemet på samme måde som efedrin, der ellers har samme egenskab ved at stimulere interaktionen mellem T4 og T3.

De er godkendt i Indien som et kolesterolregulerende midddel med dokumenteret sænkning af de forhøjede kolesterol- og triglycerid-tal. Undersøgelserne viser, at guggulsteroner sænker triglycerider samt LDL og VLDL-kolesterol (det "dårlige" kolesterol). Samtidig højner guggulsteroner HDL-kolesteroltallet (det "gode" kolesterol).

Dosering: 25 milligram tre gange daglig, i form af Guggul ekstrakt standardiseret til 10% guggulsteroner.

Og nu kommer jeg til det vigtigste for os, stofskiftepatienter (og fibromyalgi syge ser det ud til - se her... (http://www.overgangsalderen.net/forum/showthread.php?t=11005) ) tilhørende den gruppe, som ikke i tilstrækkelig grad (eller slet ikke) har evnen til at omdanne Eltroxinets T4 til T3.

Hvad jeg har fundet beskrevet i adskillige sammenhænge omkring guggulsteroner er - at de rent faktisk understøtter kroppens omdannelse af T4 til T3 og der er heri, at guggulsteronernes styrke og virkning har en særlig betydning for os, "eltroxin-resistente" stofskiftepatienter.

At det også hjælper på hypothyreosens anden bagside - det "obligatorisk" forhøjede eller direkte løbske kolesterol - er ingen skade til, selvfølgelig.

At efedrin er samme type understøttende "katalysator" for kroppens omdannelse af T4 til T3 - er heller ingen nyhed. Dog er det kun de færreste af os, som huske efedrin-dråberne mod tilstoppet næse, som jeg bl.a. samt mange andre stofskiftepatienter havde brugt til at få gang i livet hver dag, 2-3 gange i døgnet, hvilket vi gjorde uden at vide, at efedrin faktisk "reparerer" kroppens evne til denne omdannelse af T4 til det aktive T3 - og at efedrin derfor anvendtes til at understøtte Eltroxin/Synthroid behandling, hvorfor den reelt faktisk var mere effektiv, end den er nu - hvor efedrin ikke længere er tilgængelig, hvorfor hundredsvis tusinde af eltroxin-resistente patienter måtte begynde leve med en hypothyreose, som bare blev værre og værre....

Her har vi så planten Commiphora Mukul eller Guggul - med lignende egenskaber, men som ikke påvirker nervesystemet som efedrin. Det sidste har dog ikke ret meget relevans for os eltroxin-resistente hypothyreosepatienter, idet vores "almindelig" underaktivitet i alle kroppens systemer - taget i betragtning, skal der sørme en spandfuld efedrin til, før vi ville føle os bare lige så kvikke som de raske gør helt uden stimulanser. Vi bliver ikke "høje" af efedrin. Vi bliver bare o.k. som alle raske ellers tager for givet - man er.

Det er dette, som hverken almindelige mennesker eller læger IKKE kan forestille dem - kan være muligt. At gå i en evindelig tilstand af "hjernetåge", uden adgang til sin initiativ, foretagsomhed eller bare uden at kunne tænke.... Oppustede, langsomme, kuldskære, forstoppede, med smerter og konstant "flade" osv. Hvor et par pust med efedrinspray i næsen kan lige pludselig sætte gang i omdannelsen af T4 fra Eltroxinet til T3 - netop det som er jo meningen med pillerne.... men som af forskellige grunde IKKE fungerer for alle eltroxinbrugere.... og man lever igen - som alle andre. I hvert fald i nogle timer, til virkningen fortager sig.... T3 bliver igen for lavt - og så starter det hele forfra igen efter en ny dosis af T3-stimulernede efedrinspray.

Personligt mener jeg faktisk, at efedrin næsespray burde FRIGIVES til stofskiftepatienter, hvor man burde kunne få recept på en bestemt mængde af stoffet udregnet i antal dage = receptinterval.... Og så ville antallet af stofskiftepatienter, der IKKE er hjulpet af Eltroxin alene - falde drastisk.

Men hvorfor mon tvivler jeg på, at det nogensinde sker? Fordi det er ikke politisk korrekt at frigive efedrin til en bestemt gruppe patienter, når "man" har gjort sig så megen umage for netop at fjerne stoffet fra markedet. Igen-igen pga. af nogle fucking misbrugere, som ikke kunne holde nallerne væk og åd stoffet helt uhæmmet for at opnå et fucking vægttab på den nemme måde - som vi, stofskiftepatienter nu betaler for med ødelagte liv for os og vores pårørende, fordi vi nu ikke længere kan få fat på det T3-stimulerende efedrin.

Så er det måske alligevel en udvej for os ved hjælp af Guggul-planten... Her er noget jeg ikke vil anbefale nogen at bruge eller bare at høre på mig. Nope! Men, det er altså IKKE forbudt at lette bagdelen for selv at gå i gang med at undersøge emnet og dernæst selv beslutte - om man vil eller ikke vil - give Guggul-plantens guggulsteroner en chance.

Så vidt jeg ved - har danske læger og endokrinologer ingen andre og bedre forslag til løsning af problemet - en stor gruppe af Eltroxinbrugere har - den manglende eller ringe evne til at omdanne T4 til T3.... Der er ingen løsning jo i lægernes slåen-ud-med-armene :smt102 og deres opfordringer til at lære "leve med det"... hvis de da overhovedet tror på at problemet eksisterer. Det er jo meget nemmere at sætte mistilliden til patienternes udsagn foran erkendelsen af, at man reelt (som læge) ved ikke så forfærdelig meget om den sygdom, man "behandler" de syge for.... Der er bare den hage ved det, at problemet forsvinder ikke af, at lægerne lukker øjnene og leger at det ikke findes.

Fortsættelse følger når jeg har fundet ud af mere.... men det er ikke forbudt, selv at gå ud og google efter info.... :smi022

Karina
14-11-08, 11:35
Hej :D
Jeg har prøvet de dersens Guggul (kan med fordel købes på Iherb.com til en billig penge, og gerne fra mærket NOW foods!) og jeg må sige at en bivirkning ved dem er mavekramper i stor stil, hvilket jeg blev velsignet med!
Så hvis nogen prøver, så nøjes i første omgang med en lille pakke, for kan du ikke tåle dem går der omkring 3 dage, så kommer kramperne.
Det er en velkendt bivirkning, den naturlæge der gav mig dem, glemte bare at fortælle det, og jeg vidste ikke det var Guggul der gav de kramper, så dem havde jeg fornøjelse af i nogle uger, indtil jeg læste om dem på nettet, og opgav dem!

Til gengæld ved jeg at de hjælper på nogle! Og der er de super!!

Venlig hilsen
Karina