PDA

Se fuld version : Nogle spørgsmål om velfærd!!

Anina
17-11-08, 20:25
I begyndelsen blev velfærdsstaten drevet af en forestilling om pligt, og alle pligter er så at sige vokset ud af pligten til at tage sig af næsten og ikke mindst de svageste medmennesker.

Men i takt med udviklingen er pligtaspektet forsvundet. Næstekærligheden og den pligt, der er forbundet dermed, er blevet statsliggjort, hvilket har frataget det enkelte menneske en del af den personlige ansvars- og pligtfølelse. Snart sagt ethvert menneskeligt problem mødes i dag med kravet om, at det offentlige tager sig af det.
Læs hele artiklen "I statens lommer" på kristeligt Dagblad (http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/259895:Leder--I-statens-lommer)

Jeg er ved at være godt og grundigt træt af, evig og altid at skulle lægge øre til beskyldninger rettet mod velfærdsstaten, som værende en grund og en årsag til, at mennesker er egoister og ligeglade med andre. Og så er det, at jeg spørger....

1. Kan man fratage et godt menneske dets godhed, bare fordi staten tager sig af velfærden?

2. Kan et ægte godt menneske, overhovedet lokkes væk fra sit godthjertethed, bare fordi der eksisterer en velfærdsstat?

3. Er det ikke i virkeligheden de skide egoister, der i velfærdsstaten finder en kærkommen undskyldning for at kunne sno sig væk fra anstændighedens krav om at opføre sig ordentligt over for hinanden inkl. de svageste?

4. Kan man være et godt menneske af pligt, eller skal man være et godt menneske i forvejen - for at kunne kalde sig godt - fuldstændig uafhængig af hvor mange velfærdsfaciliteter en stat ellers stiller til rådighed?

5. Hvordan kan man påstå, (medmindre man er fuldstændig skudt i hovedet), at et godt menneske overhovedet kan lade være med at være godt, bare fordi vi har en velfærdsstat?

6. Og hvornår er det skattenedsættelserne og afskaffelsen af velfærdsstaten, der lige pludselig kan trylle en flok dumme egoist-svin om til gode mennesker? Er der nogen der kan svare på det?

JEG SPØRGER BARE! :gal:

Helle
18-11-08, 14:16
Har vi OVERHOVEDET en VELFÆRDSSTAT ??

Når man kigger på den behandling de svage får i dag... og det gælder både børn, syge og ældre.. Er det ikke sådan efterhånden at VELFÆRDSSTATEN kun eksisterer for de rige og de raske ?

Jeg kan ikke i min dagligdag få øje på særlig meget velfærdsstat...

Hejdien
19-11-08, 08:20
Næææ jeg må også indrømme at jeg er kommet til det samme resultat som Helle , der er ikke velfærd i DK mere, det er helt og aldeles væk fra dagsorden...

Jeg syntes godt nok det er deprimerende...

Jeg ved godt at vinteren kommer og det har noget med det hele at gøre også selv om jeg prøver med lys...

men jeg må indrømme at lige pt bliver jeg træt og ked af det når jeg ser hvordan vores medlemstal eksplodere på K10 jeg bliver træt og ked af det når jeg ser at SF åbenbart ikke har tænkt sig at bruge deres mange mandater og deres mulighed for at komme i medierne til at hjælpe de svageste og syge ...

Jeg bliver skide sur når jeg får deres nyhedsmail og det altid er emner som DF har fat i de følger op på ....

alt i alt .. der er ikke noget velfærd i dk og der er ikke nogen der hjælper de svage og de syge , det må de klare selv....

og jeg tror godt nok at vi snart kan annoncere at velfærden er død og borte og jeg tror såmænd ikke at vi får den igen :cry:

Anina
19-11-08, 10:10
Selv om jeg ellers er enig om jeres betragtninger om velfærd... er mit ærinde med trådstarteren altså et andet (i dag).

Jeg vil meget gerne have folk (og jer) til at forholde jer til den påstand - at det er velfærdens skyld, at mennesker bliver egoister og mister deres næstekærlighed og medmenneskelighed.

Det mener jeg er fuldstændig galt ræsonement, idet det er MIN påstand, at ingen velfærd i statens regi kan gøre de mennesker til egoister, som ikke i forvejen er egoister!

Det er altså (denne gang) ikke et politisk spørgsmål, men ganske almindeligt spørgsmål om moral og etik (eller mangel på samme) - som gælder ganske almindelige mennesker og deres adfærd. Dette er, hvad jeg spørger om.... ikke om vi har eller ikke har (længere) velfærd i DK. :bukke1