Zuzan
29-11-08, 20:56
Linda har en fantastisk opskrift på æbleskiver, som kan anbefales. :bukke1 Jeg har næsten ikke snydt, men min version smagte herligt. :uhmm1 Her kommer den:
Æbleskiver (Ca 30 stk)
3 æg
3 spsk sukker (økologisk rørsukker)
1/4 l kærnemælk
2 dl fløde (cremefine - madlavning)
250 g mel (Amo Hvid Hvedemel - se nedenfor)
2 tsk bagepulver
Revet skal af 1 usprøjtet appelsin (økologisk)
Pisk først æggehviderne helt stive.
Pisk derefter æggeblommer og sukker sammen, til det er hvidt.
Tilsæt kærnemælk og fløde.
Tilsæt mel og bagepulver, og pisk til det er uden klumper.
Bland appelsinskal i, og vend til sidst æggehviderne i.
Bag dem ved middel varme i smør, og vend dem ofte under bagningen.
Velbekomme! Det kan anbefales at beregne en lille "prøvespisningspause", men husk at gemme nogle til gæsterne.:august15
Mere om Hvid Hvedemel.
Jeg læste på nettet, at Hvid hvedemel skulle være langt at foretrække, og undersøgte ikke nærmere om, hvad det egentlig var eller hvorfor det skulle være bedre. (Så det kommer en anden gang.)
Så jeg sprang på hovedet ud i æbleskivebagningen med en for mig helt ukendt type mel, og æbleskiverne smagte fantastisk godt - men nu har jeg jo aldrig smagt Lindas opskrift før, så jeg ved jo ikke, hvordan de "burde smage".:rulle1
Så hvis man ikke "tør" binde an med hvidt hvedemel, så må man jo bruge det kendte - og usunde.:ikkehoere1
På melposen står der følgende: Flere fibre, flere vitaminer og mineraler. Fuldkornsmel malet af hele kornet. Brød bagt med hvid hvedemel smager som almindeligt hvedebrød, men har samme egenskaber som groft brød.
Så det er blevet til Lindas fuldkorns-æbleskiver med en snert af appelsinsmag, som gør dem så lækre, at man kan spise dobbelt så mange. :flovt1
Velbekomme og tak for opskriften. :smi003
Pris: 20 kroner for eet kilo. :sur111
Amo Hvid Hvedemel
Usigtet formalet hvid hvedemel med alle skaldele og kim.
Nettovægt 1 kg.
Næringsindhold pr. 100 g Energi 1300 kJ/310 kcal
Protein 12 g
Kulhydrat 59 g
Fedt 2 g
Kostfibre 12 g
http://www.amo.dk/produkter/mel/amo_hvid_hvedemel.html
:smi004
Æbleskiver (Ca 30 stk)
3 æg
3 spsk sukker (økologisk rørsukker)
1/4 l kærnemælk
2 dl fløde (cremefine - madlavning)
250 g mel (Amo Hvid Hvedemel - se nedenfor)
2 tsk bagepulver
Revet skal af 1 usprøjtet appelsin (økologisk)
Pisk først æggehviderne helt stive.
Pisk derefter æggeblommer og sukker sammen, til det er hvidt.
Tilsæt kærnemælk og fløde.
Tilsæt mel og bagepulver, og pisk til det er uden klumper.
Bland appelsinskal i, og vend til sidst æggehviderne i.
Bag dem ved middel varme i smør, og vend dem ofte under bagningen.
Velbekomme! Det kan anbefales at beregne en lille "prøvespisningspause", men husk at gemme nogle til gæsterne.:august15
Mere om Hvid Hvedemel.
Jeg læste på nettet, at Hvid hvedemel skulle være langt at foretrække, og undersøgte ikke nærmere om, hvad det egentlig var eller hvorfor det skulle være bedre. (Så det kommer en anden gang.)
Så jeg sprang på hovedet ud i æbleskivebagningen med en for mig helt ukendt type mel, og æbleskiverne smagte fantastisk godt - men nu har jeg jo aldrig smagt Lindas opskrift før, så jeg ved jo ikke, hvordan de "burde smage".:rulle1
Så hvis man ikke "tør" binde an med hvidt hvedemel, så må man jo bruge det kendte - og usunde.:ikkehoere1
På melposen står der følgende: Flere fibre, flere vitaminer og mineraler. Fuldkornsmel malet af hele kornet. Brød bagt med hvid hvedemel smager som almindeligt hvedebrød, men har samme egenskaber som groft brød.
Så det er blevet til Lindas fuldkorns-æbleskiver med en snert af appelsinsmag, som gør dem så lækre, at man kan spise dobbelt så mange. :flovt1
Velbekomme og tak for opskriften. :smi003
Pris: 20 kroner for eet kilo. :sur111
Amo Hvid Hvedemel
Usigtet formalet hvid hvedemel med alle skaldele og kim.
Nettovægt 1 kg.
Næringsindhold pr. 100 g Energi 1300 kJ/310 kcal
Protein 12 g
Kulhydrat 59 g
Fedt 2 g
Kostfibre 12 g
http://www.amo.dk/produkter/mel/amo_hvid_hvedemel.html
:smi004