Hej venner og andre, det behager at kigge forbi :smi001
Vores jul i år var, lige som alle andre år - behagelig, kærlig og ikke overdådig i mad, drikke og "sukker-ting". :smi022
Vi afstod fra forretten og gik direkte til hovedretten - skinkesteg uden svær. Fine skiver af skinkestegen blev anrettet på tallerken sammen med råstegte kartoffelbåde (uden skræl), dampede grønne bønner og et stænk af en fin pebersauce. Det er heeeelt utroligt hvor godt det smagte. :smi043
Til dessert fik vi Brownies, der i "vores" udgave ligner og smager nærmest som konfekt.... (takket være et par "hemmelige" ingredienser :smi049 ) og til sidst en frugtsalat-bowle, fyldt med mundrette stykker af forskellige meloner, appelsin"fileter", sprøde, syrlige æbler og ananas. Alting "nedlagt" i appelsinsaft tilsat en smule Grand Marnier.
Det var en middag for guderne, selv om de traditionelle juleretter denne gang blev udskiftet med "alternative". Og jow! Vi havde også ris à la mande, men den kom først på bordet næste morgen, da vi kunne altså ikke tage hul på den til julemiddagen. Det var helt umuligt at stoppe mere mad i os den aften. :uhmm1
Hvad med I andre - piger :smi054 - traditionelt, utraditionelt eller - blandet? :smt049
Vi afstod fra forretten og gik direkte til hovedretten - skinkesteg uden svær.
Når man gerne vil tilberede skinkestegen på en anden måde, end den sædvanlige - er sværen "i vejen" og må derfor ofres.
Aftenen før har jeg skåret svær af stegen, men efterlod fedtkanten. Så fyldte jeg en 8-liters dybfrostpose med en blanding af timian (1 spsk), merian (1 spsk), kværnet sort peber (1/2 spsk) og kværnet havsalt (1 spsk) og 4 fed knust hvidløg. Alt er blevet godt rystet sammen i posen hvorefter stegen er kommet i og blev "rystet" med, indtil den var helt dækket af kryderier. Jeg har så viklet stegen i posen, så der ikke var så meget luft i og ind på køl med den.
Næste aften, ved 17-tiden lagde jeg stegen ind i en "stegeso" af ovnfast glas, hvori jeg har stillet en slags metalkurv man bruger til at stege i en kuglegrill. Det passede sådan ca. med størrelsen på underdelen af stegesoen. Stegen blev lidt krøllet af "kurvens" form, men så blev den også skånet mod at koge i stegeskyen senere under stegning. Det hele (uden låg) blev stillet i ovnen i 15 minutter i temperatur på hele 250 grader. Efter de 15 minutter skruede jeg ned for varmen ned til 175 grader og lagde låg på. Jeg kom ikke vand ved. Efter 2 timer var stegen fuldstændig færdig. Mør, ikke tør men heller ikke dryppende af saft - lige tilpas. Den fik lige 5-6 minutter uden låg, under grillen, for lidt ekstra sprød overflade og det var det hele.... :smi043
Til dessert fik vi Brownies, der i "vores" udgave ligner og smager nærmest som konfekt.... (takket være et par "hemmelige" ingredienser :smi049 )
Det er såmænd ikke så hemmeligt endda. Jeg har før fortalt folk, hvad det er som gør "vores" Brownies til en oplevelse. Men af en eller anden grund - er der endnu ikke nogen, som har anvendt disse tips. 1. godt med pulverkaffe i tør tilstand fyldes i en snapseglas, hvorefter man tilsætter dråbevis vand og rører det med en pind eller andet "rundt" (ikke ske e.l.) indtil det ser ud til, som tjære. Dvs. tyktflydende og træg at røre i. Hvis man tilsætter det æggesnapsen af æg og sukker - vil det kunne indgå uden at skille dejen. Så først derefter - tilsættes kakao-pulveret, som det står i opskriften. 2. derudover tilsætter jeg dejen nogle få dråber af ægte æterisk appelsinolie fra Urtegården (http://www.urtegaarden.dk/%C3%86teriske%20olier-2327.aspx), hvilket dominerer ikke, men gør "brownien" mere flyvsk (let) i smagen og fremhæver den "mørke" chokoladesmag. :smi060
Og jow! Vi havde også ris à la mande, men den kom først på bordet næste morgen, da vi kunne altså ikke tage hul på den til julemiddagen.
Jeg kender flere, som hellere afstår fra ris à la mande, end vil stå og passe koge risengrød, mens den koger. Sådan har jeg også haft det før, indtil jeg opfandt (genfandt?) en anden måde at få risengrød til at lykkes.
Jeg koger såmænd 500 gr grødris i 3/4 liter vand i en suppegryde med tyk bund. Når der begynder at "mangle" vand i den kogende ris - tilsætter jeg først en liter øko let- eller sødmælk og mens jeg hele tiden rører rundt i gryden - venter jeg til at risen er ved at koge op. Så ind med den anden (og sidste) liter mælk, jeg så fortsat rører i indtil det starter med at koge op igen. Så er det, at jeg skruer helt ned for kogepladen - til det kun lige akkurat simrer på minimumvarme og lader det stå i fred den næste halv- eller trekvart time (med låg på). Rører af og til med en træspatel så det ikke gror fast til grydebunden og det er det hele.
Hele denne "aktive" og opsynskrævende del af risengrøds-tjansen tager dårligt mere end 10-12 minutter. Og når riskornene er blevet møre - tilsætter jeg det varme grød lidt vanille og xylitol (http://www.overgangsalderen.net/forum/showthread.php?t=9648), samt blander masser af mandelsplitter i. Og jeg mener "masse" dvs. mindst 300 gr. Så er grøden klar til afkøling og senere plantes den i køleskabet 1-2 dage, afhængig af, hvornår skal ris à la mande færdiggøres.
Når der tid til ris à la mande - koger jeg kirsebærsauce af dessertkirsebær fra glas og med Maizena. Tilsætter kun en smule sukker + en enkel dråbe af bittermandelolie eller 1-2 spsk Amaretto (mandellikør) og så stiller jeg saucen til afkøling. Piskefløden piskes til flødeskum og en del af denne "risengrød" der er kogt i forvejen kommes i en røreskål, hvor den bliver løsnet igennem med dejkroge. Flødeskummet røres blidt i og det hele flyttes over i en høj glasskål, hvor kirsebærsaucen hældes over risengrøden, så den dækker helt. Nu kan denne min afart af ris à la mande stilles igen på køl, indtil den skal ud og pynte midt på bordet. Enjoy :bukke1
P.S. Er der en rest af denne "risengrød" tilbage, kan denne rest passende deles op i to halve portioner og fryses ned i en frysepose eller lignende. Egner sig fortræffeligt til at optø igen og fortsætte "som intet er hændt" med enten at spise den, som den er - eller - at tilberede en ny omgang ris à la mande. Denne gange uden at skulle tilberede den helt fra bunden. :fint1