Se fuld version : mikrobølgeovne
Jeg har for ikke længe overgivet mig til mikrobølgeovnens hurtige madlvningsglæder! Jeg har ellers nægtet at anskaffe mig en, på grund af manglende bevis på farlige/ikke farlige stråler.
Men, jeg læste på nettet om opskrifter i ovnen samt om de store besparelser, der er ved at bruge komfuret mindre.
Nu er den så jævnligt i brug og jeg var glad ved, at den var godkendt på forbrugersiden på nettet, ellers havde jeg ikke købt en.
Men, så læste jeg i min datters blad "Sirene", marts måned, en notits om, at de stråler, mikroovnen udsender, får cellerne i kroppen til at "koge", ligesom maden gør og... at det er kræftfremkaldende!!
Jeg har derefter skrevet til forbrugerrådet, 2 gange, henvist til artiklen i bladet og bedt dem om et svar, men ikke fået noget. Æv.
Hvad siger I??? Bruger I mikrobølgeovn, er den ganske ufarlig og "Sirene" er amatører, der ikke ved hvad de skriver eller??
Hilsen Sissan
Hej Sissan
Jeg havde en i sommerhuset, den stod der da jeg købte det, men vi brugte den kun til popkorn :)
Da vi engang ville varme noget steg, blev det hårdt som sten, og da vi ville varme boller blev de som dej :(
Nå - noget må vi jo have gjort forkert ...
Men min datter mener også at stålerne er farlige, og det er jo lidt betænkeligt, at så mange bruger den til at opvarme sutteflasker.
Jeg gav min datter min, hun bruger den i klinikken, den er god til at opvarme voks, når hun fjerner uønsket hårvækst på ben m.m.
Den kan også bruges til at opvarme en "pude" man lægger på ømme muskler, inden massage.
Men man skulle jo tro at det med de farlige stråler var undersøgt af forbrugerrådet, så jeg håber da snart de kommer med et svar til dig.
Kærlig hilsen Sine
Ja, jeg har været indlagt med en baby på Rigshospitalet, der bruger man også mikroovn til opvarmning af flasker,...og vi gør det også på mit arbejde.
Brød kan ikke varmes i mikroovn, det bliver som gummi, det kan højst optøes, men alligevel der skal det ristes bagefter.
Kød der er blevet for sejt har fået for meget varme på for kort tid.
Jeg synes det er underligt, hvis der virkelig er noget om snakken med de farlige stråler, at der ikke forskes mere i det.
KH Sissan
Hvis I går på www.taenk.dk og søger på mikrobølgeovn - kommer der en masse artikler frem om emnet og en del test også.
Min private overbevisning er, at sålænge metalkassen/ruden er i orden og tæt - sker der intet udslip af microbølger, som kan jo ikke trænge igennem metal. Så er der selvfølgelig ruden i lågen - men den er spærret indvendigt at en perforeret metalnet, der forhindre microbølgerne at slippe ud den vej. Efter hvad jeg har læst mig til, er det ikke nødvendigt, at metalafskærmning er massivt.
Med det såkaldte Faradaysbur, som består af kobbertrådnet, kan man forhindre f.eks. radiobølger at trænge ind i burets indvendige rum, så selv om der er frit passage gennem "maskerne" - er sådant er bur 100% effektivt mod indtrængen af radiobølger udefra. Denne effekt udnyttes bl.a. i hospitalslokaler hvor radiostilhed er nødvendig for, at scannere og andet følsomt udstyr kan fungere uforstyrret.
Hilsen - Anina
Hej Anina
Linket virker ikke, jeg prøver lige med :
www.taenk.dk
Ha`en god dag :D
Knus fra Sine
Hej Anina
Linket virker ikke, jeg prøver lige med :
www.taenk.dk
Ha`en god dag :D
Knus fra Sine
Kære Sine :D
Tak. jeg har rettet :oops: .
Kram fra Anina
Men, så læste jeg i min datters blad "Sirene", marts måned, en notits om, at de stråler, mikroovnen udsender, får cellerne i kroppen til at "koge", ligesom maden gør og... at det er kræftfremkaldende!!
Jeg har derefter skrevet til forbrugerrådet, 2 gange, henvist til artiklen i bladet og bedt dem om et svar, men ikke fået noget. Æv.
Hvad siger I??? Bruger I mikrobølgeovn, er den ganske ufarlig og "Sirene" er amatører, der ikke ved hvad de skriver eller??
Hilsen Sissan
Kære Sissan!
Jeg tror ikke, at "Sirene" er helt seriøs - det er efterhånden vel 20-30 år siden, at mikrobølgeovnen blev opfundet.
Bølgerne bringer væsken i maden i svingninger og disse svingninger udvikler varme.
Jeg bruger flittigt min mikrobølgeovn til optøning, til opvarmning af tilberedt mad og til en gang i mellem at koge en kop vand til te.
Når jeg ikke bruger den til f.eks. kogning af grøntsager, er det fordi jeg har været for doven til at sætte mig ind i effekt/tider.
Brød kan man ikke varme, men kan tøes op, som een herninde skrev.
Æg kan man ikke koge - de eksploderer.
Men alt i alt er det en god opfindelse, især hvis man har færdigretter i fryseren og får uventede gæster.
Hej Sally.
Nej, man kan ikke kalde Sirene seriøst :) men derfra og så til at trykke en sådan artikel, det er alligevel for tåbeligt, når der ikke er noget hold i det.
M h t brugen af ovnen:
Jeg har ikke god erfaring med at optø brød i mikroèn, det bliver som gummi. Varm cacao til en enkelt kop er hurtigt og nemt. Har du lavet urtete og den er blevet lunken, kan den også med fordel opvarmes i ovnen.
Karfofler skal man også huske at prikke i, de eksploderer også.
KH Sissan
Hej.
Hmmm...her er nogen, der bestemt ikke er enige i, at mikrobølgeovnen er aldeles uskadelig.
http://www.helsemail.dk/show.php?sec=4&area=59&show=163
KH Sissan
Hej.
Hmmm...her er nogen, der bestemt ikke er enige i, at mikrobølgeovnen er aldeles uskadelig.
http://www.helsemail.dk/show.php?sec=4&area=59&show=163
KH Sissan
Kære Sissan!
Du har ret - det ser ikke for godt ud.
Der er dog to ting der slår mig ved artiklen: 1) Den er opstillet rodet og bruger for mange fagudtryk, hvoraf nogle er direkte nonsens
2) Den er holdnings-farvet - på forhånd har man vedtaget at Mikrobølgeovnen har Fanden skabt.
Jeg ville meget gerne se de to forskeres resultater i en "ren" artikel, som på menneskesprog gør rede for deres fund. :)
KH
Sally
Hej Sally.
Ja, du har ret. Jeg tænkte også, at det virkede forudbestemt farvet, da jeg læste artiklen.
Men jeg har mine tvivl om ovnen...så jeg vil gerne se sagen belyst fra flere sider.
KH Sissan
Hej Sally.
Ja, du har ret. Jeg tænkte også, at det virkede forudbestemt farvet, da jeg læste artiklen.
Men jeg har mine tvivl om ovnen...så jeg vil gerne se sagen belyst fra flere sider.
KH Sissan
Jeg vil også helst have facts på bordet, men ikke af den slags, vi ofte har mødt. F.eks. da tomater var "farlige" og derefter skulle vi endelig spise dem.
Lagde du mærke til, at den side også var kommerciel? Altså, der er firmaer/sider på nettet som bruger skræmmekampagner og derefter tilbyder deres fortæffelige produkter, der kan løse lige netop de ting, som de først har brugt i en skræmmekampagne...hvis du forstår, hvad jeg mener :)
KH
Sally
Hej Sally.
Nej, jeg må indrømme, at jeg ikke kiggede efter kommercielle sponsorer. Men selv om de har del i det, kan oplysningerne stadig være værd at tage med i en kritisk vurdering.
KH Sissan