PDA

Se fuld version : Fra DR`s Spørg om sundhed - om hormoner og o.a.

Anina
11-04-05, 11:12
Af Carsten Vagn Hansen
Tirsdag, 17. december 2002

Hormoner for overgangsalder:

Lytter skriver: Jeg er en dame på 68, 164 cm høj og vejer 63 kg. Det jeg vil spørge om, er din mening om at tage hormoner for overgangsalderen. Jeg har ingen livmoder, den blev fjernet da jeg var 37. Jeg begyndte at tage østradioler, da jeg var 52 p.g.a. hedeture og har taget dem lige siden. For en måneds tid siden holdt jeg helt op og har nu hedeture igen, så jeg er tilbøjelig til at tage dem igen, men min egen læge siger, at man højest skal tage dem i 6 år. Jeg holdt op med at tage dem, da jeg læste den amerikanske rapport om, at man nu blev mere udsat for blodpropper o.a. hvis man spiste hormoner. Men hvad med afkalkning af knoglerne? Som kosttilskud tager jeg Longo Vital og Skanalka og tager ingen former for medicin. desuden svømmer jeg, cykler og går ture. Jeg vil være meget glad for at høre din mening, da jeg sætter stor pris på dine svar.

NB. Jeg lider af herpes en gang imellem, men bruger hybenkerneolie, det fjerner det næsten med det samme:

Jeg har aldrig været særlig meget for at ordinere hormonbehandling efter overgangsalderen, da jeg er mest for naturlige løsninger. Efter de seneste videnskabelige undersøgelser, der viser, at der er øget kræftrisiko både ved kombineret hormonbehandling og ved behandling med østrogen alene, vil jeg fraråde brugen af hormoner. Ved meget svære og livskvalitetsødelæggende problemer med hedeture kan der dog stadig være en grund til en kort tids behandling med hormoner.

Det er jo påfaldende, at tidligere undersøgelser har vist, at hormoner kunne nedsætte risikoen for hjerte- og kredsløbssygdomme, mens de seneste har vist øgning af risikoen. Der bliver manipuleret med videnskabelige undersøgelser af profithensyn. Det må være konklusionen. Det nordiske Cochrane Intistut, der overvåger videnskabelige undersøgelsers kvalitet, har også meldt ud, at det kun er omkring 6% af de lægevidenskabelige undersøgelser, der er ordentligt tilrettelagt og til at stole på.
Vedrørende afkalkning af knoglerne, så er den vigtigste forebyggelse at holde sin krop godt i gang med belastning af knoglerne, fx gåture og legemligt arbejde med løft. Desuden at sikre, at man får nok kalk til knoglerne. Alle kvinder over 45 år bør tage et gram kalk (calcium) dagligt med D3-vitamin og magnesium. D-vitaminet er nødvendigt for optagelsen af kalken, og magnesium er nødvendigt for indbygningen i knoglerne og for at bevare kalken i knoglerne. Er man over 70, skal man tage halvandet gram kalk med D3-vitamin og magnesium. Desuden er der en masse kalk i vand, der ikke har været kogt, og alle bør jo drikke to liter vand om dagen, hvis de ikke har problemer med nyrerne. Der er også en masse kalk i grønsager og at godt fra havet. Mælk er derimod ikke nogen god kilde til kalk. Der er godt nok en hel del kalk i mælk, men der er også meget protein, som gør kroppen sur, og der bruges så kalk fra bl.a. knoglerne til at rette op på kroppens syre-basebalance, så man mister mindst lige så meget kalk med urinen, som man får ind med mælk. Spiser man aldrig kød eller fisk, vil man dog nok kunne få noget glæde af mælk. Men det er kun i lande, hvor man drikker meget mælk, at man finder knogleskørhed.

Det findes en række naturmidler med østrogenlignende virkning, der kan modvirke hedeture uden at øge risikoen for kræft, snarere tværtimod. Det gælder fx soja, Remifemin, Femal og FemiPlus.

Hvis man vælger kvindelige hormoner alligevel, er det en fordel at bruge plaster eller gel på huden, der optager hormonerne fint, og kroppen udnytter dem bedre, når de går udenom leveren. Og så belaster man ikke leveren. Man kan så nøjes med helt ned til en tyvendedel af den mængde hormon, man skulle have gennem tabletter og som delvist nedbrydes i leveren, før det er udnyttet i kroppen.