Se fuld version : Vægtstigning i overgangsalderen
Hej alle
hvor mange har oplevet vægstigning i forbindelse med overgangsalderen ?
Jeg kan fortælle at det har jeg :(
Jeg har altid ligget på en vægt svingende fra 47 kg og til 52 kg, men ganske langsomt sneg den sig opad - ca. 10 kg, jeg holdt op med at veje mig.
Jeg gik på kur, men intet hjalp, og jeg havde også meget væske i kroppen.
Nu føler jeg ikke det er så slemt med væsken mere, men vægten skal jeg nok vænne mig til.
Det positive er jo så, at det skulle forbygge knogleskørhed.
Min mand siger jeg kun er "skør" :lol:
Hej fra Sine
Hej Sine :cry:
Fra jeg forlod hospitalet efter min søns fødsel og til jeg var ca. 45 år vejede jeg præcist 48 kg. Så sneg den sig opad, stille og roligt....Jeg holdt op med at veje mig efter at vægten har passeret de 65 kg og nu ved jeg blot, at den må lægge på mere endnu. Fra str. 34 til 44 :cry: :cry: :!:
Jeg holdt ikke blot op med at veje mig.....jeg holdt også op med at købe tøj, gå i karbad, ordne negle o.s.v. På 10. år venter jeg fortsat med det til jeg igen er en sylfide :evil: . Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal blive det igen. Det eneste jeg har lært om vægtkontrol er passende kost og bevægelse. Problemet er blot, at ingenting hjælper. Godt nok står vægten stille og har gjort det længe, men at kravle ned - nope, det vil den ikke.
Kun et mirakel kan hjælpe, og disse er som bekendt, langt imellem.
Jeg holdt op med hormoner ene og alene for at teste om min vægt vil reagere - men nu snart 6 måneder efter, står min vægt lige så stille som nogensinde. Det ser ud til, at det ikke er hormontilskud, der er "skurken" og skyld i min overvægt. De fem år gamle (sidste og eneste) bukser jeg har, begynder snart at falde af mig. Jeg ved ikke om jeg kan undgå nervesammenbrud hvis jeg skal i butikkerne og lede efter nye...
Stort kram med mine tykke overarme :shock: .
Hilsen - Anina
Hej.
Jeg har altid været slank, tynd, da jeg var barn og ung.
Efter mine børns fødsler gik jeg fra str 36 til str 40 i bukser. Der er jeg stadig. Slank, med mave :evil: som jeg ikke kan komme af med, MEN det er min egen skyld. Jeg dyrker ikke motion og holder mig ikke tilbage med de søde sager :wink:
Jeg er 171 og vejer 64 kg. Lyder k´jo OK for så vidt, men der ER altså for meget mave.
Da jeg blev skilt for 12 år siden, tabte jeg mig så meget, at selv cykelbukser hang på mig. Jeg ved ikke hvad jeg lignede. Jeg tabte 10 kg, men jeg spiste stort set heller ikke i ½ år, drak kaffe og røg mange smøger.
Jeg har taget et par kilo på i o.a. og skal nok arbejde for at smide dem igen.
Hilsen Sissan
Jeg er gået i overgangsalderen fornyligt.
D.v.s. jeg havde den sidste menstruation i oktober sidste år. Har ofte mavesmerter uden at der sker noget. Oplever månedlige humørsvingninger og at jeg "koger" både om dagen men især om natten.
Nattesøvn er en by i Rusland, og alene af denne grund overvejer jeg at søge læge.
Men min vægt!!! Jeg har intet ændret - spiser hverken mere eller mindre og får en masse motion - men vægtstigningen på 4 kg. har sat sig udelukkende på maven!!!
Og jeg der ikke ville have konefacon!
Hvad jeg kan gøre ved det? Sulte og røre mig endnu mere - og det er jeg vel nødt til, hvis jeg vil leve op til mit eget ideal.
Hej alle
Jeg tror altså ikke, vi hverken kan gøre fra eller til med de ekstra kg, hvis vi da ellers har levet nogenlunde sundt indtil de kom på.
Det har noget med hormonerne at gøre.
Jeg husker en slem influenza, i den periode hvor de ekstra kg. var begyndt at sætte sig, og jeg spiste næsten intet i 12 dage, men da jeg stod ud af sengen, så var der ikke røget et gram :?
For mit vedkommende, der står vægten også stille, jeg passer mit tøj som jeg har haft i de sidste 6-7 år - jo jeg har fået nyt siden, trods alt :lol:
Hilsen Sine
Hej alle.
Da jeg sidste år flyttede og samtidig have influenza tabte jeg mig et par kilo..skøøønt. Efter 14 dage sad maven der igen, eller hang :evil: , ude at jeg havde spist mere end jeg plejede.
Så det var det.
KH Sissan
Hej alle.
Da jeg sidste år flyttede og samtidig have influenza tabte jeg mig et par kilo..skøøønt. Efter 14 dage sad maven der igen, eller hang :evil: , ude at jeg havde spist mere end jeg plejede.
Så det var det.
KH Sissan
Kære Sissan - jeg har fundet min egen kur, og den er bestemt ikke værd at anbefale :roll:
For ikke at tage på "må" jeg spise et halvt stykke rugbrød med pålæg til frokost, et halvt stykke om aftenen og dertil drikke 3 liter vand. Surt sjov :evil:
Med alt det jeg rører mig om dagen lyder det fuldstændigt vanvittigt, og jeg kan da heller ikke følge den kur, med det reslutat, at vægtnålen står og svinger omkring de 65 kg. 5 kg ekstra er det blevet til siden oktober!
For mig er det ALT for meget - men hvad skal jeg gøre, andet end at vente på, at hormonkuren hjælper?
De skide (undskyld udtrykket) hedeture er ved at pibe mig ud af den...stadig ingen søvn, og trætheden hænger som en dyne over hovedet på mig. Jeg er gået hen og blevet irritabel på mine gamle dage, men jeg håber, at jeg snart ser lyset igen :)
KH
Sally
Hej Sally.
Åh ja, hedeture kan tage livet af enhver- det er og bliver ulideligt. Hvis/når man læser om andre kvinders oplevelser med deres hedeture, så er det egentlig utroligt så forskelligt det kan arte sig...men alle lider under det.
Du skrev, om vi andre kendte til hedeture, for kort efter at fryse. Ja, MON ikke, sådan forløber mit døgn..på døgn på døgn osv.
Jeg har næsten altid kun en ærmeløs bluse på eller en kortærmet t-tshirt, hvor andre mennesker har tykke bluser på. Og har jeg mere på, fordi det blev for koldt ovenpå en hedetur, er det ALTID noget, der kan tages hurtigt af igen.
Farvel til mine helt almindelige lidt tykke bluser. Folk kigger på mine bare arme, når de selv fryser...og ryster på hovedet...men de kan bare vente til det bliver deres tur engang. For mit vedkommende kører det på 4.år. Jeg vågner mange gange om natten af en hedetur, smider dynen af og kort efter hundefryser jeg..dynen på. Ak ja, for et kvindeliv.
Men...var du ikke i gang med et forløb med syntetiske hormoner?
KH Sissan
Hej Sally.
Åh ja, hedeture kan tage livet af enhver- det er og bliver ulideligt. Hvis/når man læser om andre kvinders oplevelser med deres hedeture, så er det egentlig utroligt så forskelligt det kan arte sig...men alle lider under det.
Du skrev, om vi andre kendte til hedeture, for kort efter at fryse. Ja, MON ikke, sådan forløber mit døgn..på døgn på døgn osv.
Jeg har næsten altid kun en ærmeløs bluse på eller en kortærmet t-tshirt, hvor andre mennesker har tykke bluser på. Og har jeg mere på, fordi det blev for koldt ovenpå en hedetur, er det ALTID noget, der kan tages hurtigt af igen.
Farvel til mine helt almindelige lidt tykke bluser. Folk kigger på mine bare arme, når de selv fryser...og ryster på hovedet...men de kan bare vente til det bliver deres tur engang. For mit vedkommende kører det på 4.år. Jeg vågner mange gange om natten af en hedetur, smider dynen af og kort efter hundefryser jeg..dynen på. Ak ja, for et kvindeliv.
Men...var du ikke i gang med et forløb med syntetiske hormoner?
KH Sissan
Næh...kære Sissan...jeg venter stadig på resultatet af blodprøverne, og så må jeg se, hvad den rare doktormand synes jeg kan hjælpes med :P
Jo, folk her ryster også på hovedet af mig, men de undskylder mig med at jeg er dansker og altså opvokset under køligere himmelstrøg :D
Ja, i denne tid kunne jeg ønske mig hen hvor peberet gror - heldigvis er jeg velsignet med en forstående mand, som når jeg spørger til, om jeg forstyrrer om natten smilende svarer : jamen, jeg snorker jo...
Kan godt forstå hvis hunden lusker af undervejs :D
KH
Sally
Kan godt forstå hvis hunden lusker af undervejs
Ka`være den også har hedeture http://www.langkawi.dk/smileys/l40.gifhttp://www.langkawi.dk/smileys/u67.gif
KH Sissan
EDIT/ADMIN: læs også relaterede tråde i denne "afdeling" Overvægt eller "bare" vægt (http://www.overgangsalderen.net/forum/forumdisplay.php?f=313)
Hej alle
hvor mange har oplevet vægstigning i forbindelse med overgangsalderen ?
Jeg kan fortælle at det har jeg :(
Jeg har altid ligget på en vægt svingende fra 47 kg og til 52 kg, men ganske langsomt sneg den sig opad - ca. 10 kg, jeg holdt op med at veje mig.
Jeg gik på kur, men intet hjalp, og jeg havde også meget væske i kroppen.
Nu føler jeg ikke det er så slemt med væsken mere, men vægten skal jeg nok vænne mig til.
Det positive er jo så, at det skulle forbygge knogleskørhed.
Min mand siger jeg kun er "skør" :lol:
Hej fra Sine
Pyha...... Det har jeg ihvertfald. En del af det er sikkert vand i kroppen, men derfor fylder det jo alligevel som fedt. Øv :cry:
Jeg har altid været en høj slank pige. Da jeg var teenager var jeg faktisk undervægtig (45 kg og 176 cm. høj) og blev sat på fedekur - fnis - tænk engang.
Idag er det sørme ligemeget hvad jeg gør. Spiser grønt, groft, fedtfattigt, sundt, osv. Jeg taber mig ikke!!! Heller ikke hvis jeg lader være med at spise - eks.vis hvis jeg har influenza.
Stille og roligt sniger der sig flere og flere kilo på.
DET er til at blive sur og gal over.
Min egen holdning til det er, at det må være på grund af hormonelle ændringer i kroppen i forbindelse med O.A.
Jeg har også kronisk forstoppelse og det at komme på toilettet er ligesom at vinde den store gevinst. Ren lykke når det endelig sker :oops:
Jeg har prøvet alskens naturmidler og gode råd og brugt rigtig rigtig mange penge på at finde noget der duèr, men det er som om kroppen vænner sig til midlet, og efter en kort tid virker det ikke mere.
Regelmæssig motion har heller ingen indvirkning på det....
Nu har jeg så valgt at det må være som det er. Når det så er helt galt - 4-5 dage uden toiletbesøg, tager jeg magnesia i et par dage bare for at få en lille smule "hul på bylden" (Hvor pinligt at skrive om, men det kan jo være at der er andre der har det ligesådan...)
Desuden er det for mig sådan at jo mere forstoppelse, jo mere væske i kroppen.
Jeg føler mig tung, oppustet, uformelig og trykket, som om hele systemet er gået i stå??
Gad vide om der er nogen af jer der har samme problemer? Og måske har fundet noget der får "systemet" til at fungere normalt??
Med kærlig hilsen fra Lotte
Kære Lotte!
Jo tak, jeg kender det.
Omkring din forstoppelse kan jeg give dig det råd at tage Magnesia. Det gør ikke tarmen sløv men virker ved at binde væsken i afføringen. Altså er det ikke "vanedannende", og kroppen "vænner" sig ikke til det.
Tag to tabletter om aftenen før du går i seng. Der kan godt gå et par dage, før det virker, men hvis du gør det til en vane at tage dem før du går i seng, vil du opleve en lettelse.
Hvis du tager flere ( de er uskadelige) får du måske tynd mave.
KH
Sally
Hej Lotte :D
Ja - det er da altid en lille trøst at vi ikke er alene om det problem.
Det gør det så ikke bedre at du går så længe imellem dine toiletbesøg, der har jeg ikke noget problem, jeg tager en Rinadyl til frokost - den er udrensende og vanddrivende, og selvom man må tage flere, kan jeg klare mig med den en pille.
Åbenbart er den ikke vanedannende for maven, så den pludeselig ikke virker, for jeg har taget den dagligt i 2-3 år.
Men jeg kender alt for godt til det at føle mig tung, og det er væsken i kroppen der gør det .
Kærlig hilsen Sine
Lotte skrev;
Min egen holdning til det er, at det må være på grund af hormonelle ændringer i kroppen i forbindelse med O.A.
Jeg har også kronisk forstoppelse og det at komme på toilettet er ligesom at vinde den store gevinst. Ren lykke når det endelig sker
Hej Lotte.
Jeg er endnu en lidelsesfælle. Jeg har også uorden i mit fordøjelsessystem...suk suk suk, ja, det er en PLAGE!!! Min forstoppelse begyndte også i forbindelse med o.a. Min læge benægter, at det kan hænge sammen....men hvad ved han?!
Jeg har også prøvet al verdens midler. I starten virker de fleste mærker, men efter en 2-4 uger, så går det ikke mere. Jeg fik anbefalet et planteenzym af Anina ..og det er nok det naturmiddel der har virket i længst tid. Virkningen fortog sig imidlertid og så var jeg igen på bar bund. Jeg gør nu det, som også Sally skriver, at jeg tager to Magnesia om dagen og indtil videre holder det maven nogenlunde i gang. Har jeg flere dage uden toiletbesøg, så tager jeg et par Thea Go`(fra Drogeriet ) sammen med 1 Magnesia, så sker der noget næste dag. Thea Go` må man KUN tage engang imellem, da det i modsætning til Magnesia er vanedannende for tarmen, som risikerer at blive "doven".
Jeg har imidlertid også det problem, med midler mod forstoppelse og for meget mavesyre, at de i længden giver mig problemer med tør mund (jeg tror, at det er disse midler, der er synderne, da jeg lider MEGET af tør mund for tiden ...og det har jeg aldrig gjort før jeg begyndte at tage dem regelmæssigt).
Jeg ved ærligt talt ikke hvad der er mest ubehageligt og uønsket..forstoppelse eller tør mund. Det er pest eller kolera :evil:
Men i hvert fald så virker Magnesia på mig ved regelmæssig brug. Og så er de billige :wink:
Man kan supplere med "Masin", det skulle være rigtig godt. Jeg tager 20 dråber 2 gange om dagen for tiden, men har ikke taget det længe nok til at kunne berette om effektiviteten af dem.
Håber du kan bruge noget af det her Lotte,..du er i hvert fald ikke alene om problemet.
Måske er der flere der har gode råd?
KH Sissan
Hej.
Her er et link, hvis du/I vil læse om "Masin".
http://home.worldonline.dk/isl45853/Masinxx.html
KH Sissan
Man kan supplere med "Masin", det skulle være rigtig godt. Jeg tager 20 dråber 2 gange om dagen for tiden, men har ikke taget det længe nok til at kunne berette om effektiviteten af dem.
Hej Sissan og Lotte :D
Da Sissan skrev "dråber" faldt tiøren - jeg kan nemlig godt huske, fra en periode med flere måneders hård mave, at jeg blev rådet til at bruge Arabiamin1 fra Bioforce - 25 dråber i et glas koldt vand som det sidste inden jeg skulle sove om aftenen og det første før jeg rejste mig op af sengen om morgenen. 10 dage og 3 dages pause; så forfra igen 3-4 omgange. Bagefter løb jeg tør, glemte at købe ind og det viste sig at forstoppelsen var væk forevigt....stort set. Nu bruger jeg det akut når jeg føler mig "for tung" .... Virker/letter hver gang.
Advarsel: bittert som bare h....de.
Knus. Anina
P.S. Sissan
"Tør mund" - meeeget tør mund havde jeg før jeg gik over på hormonkur for mange år siden....jeg fik nu igen en periode med tør mund når jeg er løbet tør for cremen og den fra Norge kom 2 måneder for sent (de skurke!!), men nu 4 dage efter at jeg igen begyndte at smøre mig - er min mund o.k. igen. Måske skulle du smøre dig dobbelt (hvis du ikke allerede gør det). A.
Kære alle.
Tak for nogle gode og søde svar!!!
Det er altså noget værre noget at vi sådan skal bøvle med alt muligt bare fordi vi er i O.A.
Jeg føler med jer alle der også har en masse gener.
Det er lidt underligt at det ikke er alle kvinder der får gener af O.A.? Jeg arbejder sammen med to på omkring de 60 år, der aldrig har mærket noget til det, og jeg tror de synes jeg er lidt skabet fordi jeg somme tider kommer til at sige at jeg har det ad H..... til. Ligeledes siger lægen at den træge mave og O.A. IKKE har noget med hinanden at gøre!!
Sikke noget, ikk`? Vi kan da for pokker selv mærke hvordan vi har det, og vi kender da efterhånden vores krop skulle jeg mene :lol:
Jeg tager faktisk Masin :-) og har gjort det længe, men virkningen stoppede efter noget tid. Derfor holdt jeg pause med det i et par mdr. Nu er jeg startet på det igen - tror efterhånden jeg har drukket 8-9 flasker af det, men virkningen udebliver nu! Derfor tager jeg nu kun Magnesia når det er helt galt.
Jeg har spist mange kilo svesker, mange pakker HUSK skaller, hørfrø, Appital, Gastroform, klid-piller, ja.... you name it and I have eaten it.
Det fylder meget i hverdagen når maven er som den er, og den skal nok huske at fortælle os at den er der!!! Jeg håber da at det bliver bedre når O.A. er slut. Både med den ophobede væske, den manglende energi, ditto sexlyst, forstoppelsen og søvnløsheden. Suuuk, det glæder jeg mig til.
Jeg ønsker jer alle en rigtig god Pinse
Kærlig hilsen Lotte
Anina skrev:
P.S. Sissan
"Tør mund" - meeeget tør mund havde jeg før jeg gik over på hormonkur for mange år siden....jeg fik nu igen en periode med tør mund når jeg er løbet tør for cremen og den fra Norge kom 2 måneder for sent (de skurke!!), men nu 4 dage efter at jeg igen begyndte at smøre mig - er min mund o.k. igen. Måske skulle du smøre dig dobbelt (hvis du ikke allerede gør det). A.
Hej søde A.
Hvaaadd!!???
Er tør mund OGSÅ et o.a. symptom???
Jeg afskyr det!!! Det er simpelthen MODBYDELIGT at ha` tør mund. Nå, men så kan det da være, at det hjælper med cremen på sigt...jeg smører mig lige nu 1½ gang om dagen...måske skulle jeg gå op på 2!
KH Sissan[/quote]
Kære Alle..
Tør mund - ja, nu I skriver det - det har jeg da også, så derfor er een gang tandbørstning om morgenen aldrig nok - og jeg har undskyldt det med, at jeg nok var så udmattet, at jeg sov med åben mund.
Jeg bruger meget tyggegummi for tiden - og det hjælper.
KH
Sally
Idag er det sørme ligemeget hvad jeg gør. Spiser grønt, groft, fedtfattigt, sundt, osv. Jeg taber mig ikke!!! Heller ikke hvis jeg lader være med at spise - eks.vis hvis jeg har influenza.
Stille og roligt sniger der sig flere og flere kilo på.
Hej Lotte :D
Nej, du er ikke alene om at blive trukket i manegen af en gal badevægt....
Når vi bliver ældre mindskes vores muskelmasse helt automatisk. Jo mindre musklerne - desto lavere stofskifte. Jo lavere stofskifte - det større fedtdepoter. Jo mindre mad - kompenserer organismen det mere og lagrer flere "reserver" til dårlige tider. En skrue uden ende.
Jeg kender kun en metode til at trodse hormonerne, alderen og alt det andet. Denne metode kan jeg godt anbefale, men kan ikke dyrke den selv - tilværelsen, jobbet og andre pligter tillader ikke den stramme regime, som er nødvendig at indføre i hverdagen for at bringe det ønskede resultat frem....
Det er ikke helt korrekt, at jo mere fedtfattigt jo bedre. Hvis fedt mangler helt eller næsten i den daglige kost og man heller ikke får proteiner i overkanten (nok) vil organismen spare på sine fedtlagre og forbrænde musklerne i stedet ( dette er en meget uretfærdig "kvindeting" som ikke længere har sin biologiske berettigelse).
Faktisk hvis man sørger for at tilføre den daglige kost de sunde fedtstoffer - forbrændes vore fedtreserver med, i stedet for - som når man spiser meget fadtfattigt - at spare på depotterne.
Så nr. 1 - sørg for at ca. 20% af dan daglige næring stammer fra olive-, raps-, hør- og kæmpenatlysolie og grøntsager (grøntsagrnes næringsværdi m.h.t. kaloriemængde er som regel meget lav).
Nr. 2 - sørg for at mindst 50% af næring stammer fra proteiner d.v.s. gerne lyst kød, fjerkræ (ikke for meget fisk undt. de "slanke" som torsk og rødspætter = minus tungmetaller).
Nr. 3 - sørg for, at ikke mere end 30% af den daglige næring stammer fra brød, ris, pasta, kartofler o.l. og erstat gerne disse med grøntsager.
Nr. 4 - sørg for, at det eneste sukker du får stammer fra frugt og grøntsager.
Nr. 5 - tilrettelæg en madplan for en uge ad gangen og spis hver 3. time undtagen om natten. Man skal spise til man lige er mæt, men ikke stopfyldt. En "udskejelse" om ugen eller to er ikke noget problem. Bemærk: man MÅ IKKE spise for lidt!.
Nr. 6 - mindst to gange i døgnet FØR du skal spise bør du gå en hurtig tur på min. 2 kilometer - og du skal sørge for at være forpustet når du er hjem igen (på denne måde kickstartet forbrænding holder sig oppe i op til 6-7 timer derfefter - derfor må man ikke gå denne tur lige før sengetid - så sover man nemlig ikke lige med det samme).
Nr. 7 - sørg for at drikke et glas vand hver anden time i den vågne tid og FOR GUDS SKYLD - LAD VÆRE MED AT DRIKKE TIL MÅLTIDERNE - drik det du skal drikke før og EFTER....ikke UNDER måltidet.
Nr. 8 - en "Børnealbyl" eller "Hjertemagnyl" hver morgen på tom mave med et glas vand i stuetemperatur (medmidre man HAR mavesår).
Kosttilskud i forbindelse med OMLÆGNINGEN:
- "Multivitamin til kvinder i overgangsalderen" fra New Nordic
- Mega-C 1500 mg depot 1xdag
- mineralkapsel lige meget hvorfra bare det er "aminolekeret" 2xdag
- Ø10 30 mg 2xdag
- Glycoernæring fra Naturdrogeriet (drysses 1/2 tskf. over maden 3xdag)
- Oliemix Udos Choise (på køl før og efter køb) 1 spskf. 3xdag UNDER måltider.
Bemærk: for hvert år man bliver ældre - skal man lægge 1/2 - 1 kilometer mere til de to daglige gåture. Dette for at kompensere for den naturlige aldersslid på de indre organer og deres dalende effektivitet.
Først ville du opleve "som om" din fordøjelse bliver endnu mere træg en uges tid eller halvanden ....men hurtigere end du regner med ville du opleve en lettelse, komfort og tiltagende - meget mere energi. Du ville også opleve, at dine kropslugte vil MIDLERTIDIGT ændre sig til det værre, så man må i bad et par ekstra gange om dagen.
Denne metode er effektiv overfor ALLE organubalancer som stammer fra aldersforandringerne - hormonmæssigt OG p.g.a. aldersslid. Det vil sige, at både fordøjelsen/evnen til at optage næring, udskillelse af affaldstoffer som helhed, organfunktion generelt samt ikke mindst regenerering på celleniveauet o.l. gavnes af disse kompenserende tiltag.
Dette er hvad jeg ville have gjort selv, hvis jeg ikke havde været nødt til at arbejde som jeg gør, men selv i dag prøver jeg at indrette tingene således, at jeg i en ikke alt for lang en fremtid kan igen begynde at leve på den måde som her beskrevet. Det er ikke så frygteligt vigtigt HVAD, men mere HVORDAN hvis I forstår.
I hvert fald virker intet som helst mere som jeg er vant til at det gjorde for år tilbage. Hverken forskellige diæter, eller faste, eller naturlægemidler. Det er mit indtryk, at hvis jeg skal have vægten ned - er der ikke noget vej udenom at ændre hele sin livsførelse. Spørgsmål er dog om jeg er villig til at afskaffe alle glæder (ikke nødvendigvis madglæder) som f.eks. at sove længe om søndagen, at sumpe foran computeren uden at skulle have sit mellemmåltid hver tredje time og hvad med, når man slet ikke er hjemme længe nok ad gangen til at kunne overholde denne strategi....? Der er mange daglige ting, som skal laves om på og jeg er endnu ikke parat med et svar på - hvad det er jeg er villig til at ændre for den slanke linies skyld.....
Mange knus og tanker :smt052
Anina
Kære Anina
Det var sørme noget af en omgang :D
Jeg tror heller ikke jeg har tid til alt det i en travl hverdag. Men jeg er da helt sikker på at hvis man gjorde de ting, ville man få det bedre. Hvorfor skal man i grunden tage en børnemagnyl?
Jeg har fuldtidsjob, er kæreste med en enlig far til 3 børn med fuld forældremyndighed (vi bor ikke sammen, men er jo alligevel sammen) og der er meeeeget at gøre. Og hammersvært er det med 3 pap-teenagebørn og en papmor i O.A. #-o
Pyha DET er svært og tager meget energi.
Jeg venter bare efter at kroppen finder et leje der er til at leve med.
Jeg er begyndt at tage 3 magnesia hver dag, og det går da rimeligt lige for tiden (så længe det varer)
Jeg tror bestemt heller ikke det er sagen at stoppe med at spise, heller ikke at spise alt for lidt. Men appetitten er nu ikke ret stor når det er flere dage siden man var på toilettet :oops:
Nu skal det så blive op til 30 graders varme i weekenden - pyha vi stakler kommer til at sveeeeeeeede :-)
Kære Lotte :)
Ja det var en ordentlig omgang, Anina her kom med :) og selvom jeg ikke har noget vægtproblem, kender jeg godt til forstoppelse engang imellem. Jeg er også nysgerrig med hensyn til denne børnemagnyl - hvorfor? Her i denne svada :) fra A. er der meget jeg vil begynde at nærlæse :)
Min mand tager en hjertemagnyl 75 mg, hver morgen fordi han har haft lidt hjerteflimmer, og jeg har overvejet at gøre det samme, for at beskytte mig mod en blodprop, men har læst at det så skulle give risiko for lettere at få hjerneblødning - Dette må Anina have en mening om :roll:
Lotte skrev
Det er lidt underligt at det ikke er alle kvinder der får gener af O.A.? Jeg arbejder sammen med to på omkring de 60 år, der aldrig har mærket noget til det
Tror du på dem :?: flere kvinder på den alder (bare ikke mig :) ) har tabu omkring deres O.A. Min egen dejlige veninde siger at hun aldrig har mærket noget, men en kold vinterdag kan du se hende med røde kinder og en bluse kun med stropper - Ja hvad fortæller det os :lol: men når jeg siger O.A. siger hun nej jeg har ingen gener :oops: .
Kærlig hilsen JS :)
Kære Alle!
Nu har jeg lige udfyldt JS' link vedr. kost... og "faldt" så over denne tråd! :)
Jeg har ellers altid været slank, men det er så sandelig ved at være ovre! De sidste år har jeg observeret badevægtens nål bevæge sig opad i 1½ - 2 kg.' ryk, og det bliver bare ved... Jeg er 162 høj og vejer nu 66,5 kg... Det er mindst 10 kg for meget.
Jeg har rygrad som en regnorm, så det der med at beslutte mig for daglige gå-ture, grøntsager i bunkevis, farvel til vin og godter - ja, det har indtil videre ikke holdt én meter! :shock:
Men det ender jo galt! Jeg kan jo allerede nu stå og stirre "facineret" på mine blævrende deller og nærmest bilde mig ind, at det bare er en overgang - og i virkeligheden slet ikke "mig"!
Jeg tror faktisk, at jeg efterhånden, i baghovedet, tænker på vægt 70% af min vågne tid!! :roll:
Faktisk har jeg to gange oplevet at blive spurgt om, "hvornår det skal være" - altså hvornår jeg skal føde :shock: :!: :!:
Hvorfor er det så, at jeg ikke kommer igang med den helt store omgang kostomlægning og motion???
Altså!
Hver aften tænker jeg: "I morgen..." -Og alligevel bliver det ikke rigtig til noget!
Men noget SKAL der jo ske!
Er der andre her, der kender til at være så regnormsagtig???
Kh
Linda.
Kære Linda!
Regnormsagtig? Ja, det kan du tro! :?
Jeg har taget 5 kg. på siden oktober sidste år, da jeg havde min sidste menstruation! Og de vil ikke af igen.
Jeg tror vitterligt, at jeg skulle spise som en mus og ikke drikke sukker/alkoholholdige varer overhovedet - sige nej tak til lørdagspizzaen og invitationer generelt, hvis jeg skulle tabe dem igen.
Og det er ikke fordi, jeg ikke får motion nok, skulle jeg mene.
Jeg læste om sundhedsstyrelsens anbefalede 10000 skridt om dagen og købte for sjovs skyld en skridtmåler. Mit gennemsnitlige resultat over 5 dage var 19000 skridt. Men jeg har også hund, der skal luftes.
Jeg tænker med gru på sommeren - min selvkritik har sagt farvel til strop-bluser og badedragt - jeg skammer mig simpelthen over min krop!
Jeg var engang en pæn 47-årig - nu er jeg en grim næsten 49-årig. Det er hamrende uretfærdigt, for indeni er jeg kuns 30 - ca. :D
KH
Sally
P.S. Jeg ORKER altså ikke Aninas "kostregler"....suk
Kære Linda og Sally :)
Jeg har aldrig haft problemer med vægten og heller ikke nu hvor jeg er fyldt 60, jeg vejer ca 66 kg og måler 172 cm men det er ikke fordi jeg ikke også er regnormsagtig :lol: - et godt udtryk. Jeg synder engang imellem, men herhjemme spiser vi mange grøntsager da jeg ikke er så vild med kød ( jeg skriver det ikke for at virke frelst :lol: ) men jeg tænker meget på hvad jeg putter i munden, køber alt hvad jeg kan få økologisk, selvom det ikke i sig selv slanker. Smør er helt forsvundet fra køleskabet og jeg bruger kun olie til at stege i. Men jeg har en sød tand og når vægten fortæller mig at jeg har taget et par kilo på så er der slut med det søde indtil jeg har tabt disse kilo igen, men en ting vil jeg ikke undvære og det et godt glas rødvin til week-enden.
Jeg ved godt at jeg er heldig, jeg har altid haft en hurtig forbrænding og cykler hver dag til arbejde og har svært ved at sidde stille, og min appetit er meget selvregulerende, jeg kan bare ikke fylde mig selv om maden er lækker. Nå nu må I ikke blive misundelige vi er jo forskellige og jeg tror ikke på hvad du skriver Sally - at du er grim :lol:
Min mand derimod tager også let på trods vi spiser det samme, men hans appetit er stor, han siger tit at det er min skyld, for jeg kan bare lade være med at lave så lækker mad :lol:
Kærlig hilsen JS :smt052
Kære JS
Glæd dig kun over dit held - det gør jeg!
Min mand ligner din med hensyn til madglæde, og jeg hører også jævnligt at jeg har ansvaret for de ekstra kilo.
Ak og ve - når jeg kun serverer grøntsager besøger han jævnligt køleskabet om aftenen :D
KH
Sally
Kære JS,
Du er altså heldig! Tænk at du både er høj, aktiv, har en høj forbrænding og selvregulerende appetit - og laver sund og fedtfornuftig mad... jamen, hvad mere kan man bede om! =D> Gaver fra naturens hånd, men samtidig gør du også noget selv - godt gået! :D
Min største fornøjelse er at læse, og det forbrænder desværre ikke mange kalorier!
Så måske jeg skal satse på at vokse 10 cm... så passer vægten bedre! :wink:
Nu må jeg hellere gå ud og smøre en kalorielet madpakke - og ryge en fedtfattig cigaret....
Kh
Linda
Kære Sally og Linda :D
Jeg fortryder helt at jeg skrev om mit held, for jeg vil på ingen måde virke - se jeg kan - det var ikke mit budskab :)
Da jeg var ung vejede jeg ikke 50 kg og har hele mit liv været for tynd, såmeget at alle troede at jeg fejlede noget, og er faktisk blevet mobbet meget med tankeløse spørgsmål. Efterhånden blev jeg jo ældre og begyndte at tage på dejligt, og i dag er jeg vældig tilfreds :) .
Den nye kostomlægning kan jeg takke mine to voksne piger for, da de var trætte af vores traditionelle kost, begyndte de at foreslå noget andet, og vi blev efterhånden glade for denne forandring. Ja man kan lære meget af de unge på mange punkter, hvis man slår ørerne ud :lol: For min mand var det nok sværere i begyndelsen men i dag spiser han det med glæde bare med mere kød end jeg. Men selv om vi lever sundt skal han alligevel passe på pasta, kartofler, brød og ris feder jo også hvis man spiser for meget.
Jeg fangede lige din Lindas bemærkning om en cigaret, den last har jeg, og det er noget jeg arbejder med at få væk, men hvor er det svært, så I kan se at jeg ikke kun er sundt tænkende. Men det kan jo være at vi skal holde op Linda sammen en dag, for det at ryge giver mig en dårlig samvittighed :(
Morgenhilsen til alle JS :smt052
Kære JS
Jamen, du må da ikke fortryde, at du skrev, som du gjorde! :D
Jeg glæder mig oprigtigt over, at du er glad og tilfreds med din vægt!!!!!!!
Jeg ryger osse - og jeg nyder det - desværre! :D
KH og glade smil
Sally
Kære alle
Fedtfattig cigaret......
Hi hi den var go`
Uha ja, jeg ryger osse :oops: og nyder det meget. :mrgreen:
Jeg har prøvet at holde op i et halvt år, og der røg 8 kilo (ja jeg skrev 8) kilo på i det halve år. Pyha hvor det er en belastning at tage så meget på på så kort tid!!
Jeg startede igen med at ryge, og der røg kun 3 kilo af igen.
Med det oveni den forb....... vægtstigning som jeg ikke ved hvad kommer af (O.A.? - det må det jo være for jeg spiser ikke slik, kager, fast food m.m.)
så skal jeg nu ikke holde op med smøgerne på nuværende, for så går det da helt rivende galt.
Jeg ved godt at alle "røgkonsulenterne" siger at det er noget vrøvl at man tager meget på når man stopper med at ryge, og at det kun er en overgang.
Men nej, jeg har prøvet det på egen krop, og ved at JEG tager vildt på ved rygestop.
Jeg tænkte ellers meget på hvad jeg spiste mens jeg var røgfri, netop fordi jeg ikke ville tage på.
Mine smøgerstatninger bestod af gulerod- agurke- & bladselleri stave, havregryn m. skummetmælk og mini-skefuld sukker, æbler, jordbær, m.m. Alt sammen noget der ikke burde give mere af mig :roll:
Såeh......
Jeg fortsætter lige med smøgerne lidt endnu.
Kærlig hilsen Lotte
Kære Lotte
Jeg kan helt tilslutte mig dine grunde til ikke at holde op med at ryge.
Jeg tager også voldsomt på og det har jeg ikke lyst til.
Det er farligere at ryge end at være let overvægtig, siger de kloge! Ja, da, men jeg ved ikke, om ikke det psykiske velbefindende også har stor betydning? Således bryder jeg mig meget mindre om mig selv og har mindreværdsfølelse og "skammer" mig over min regnormsrygrad jo tykkere jeg bliver - og det kan vel heller ikke være befordrende for sundheden?
Mine "fedtfattige" cigarretter er superslims og superlights og giver mig stor nydelse!
Heller ikke jeg er til søde sager og fastfood - bortset fra vores traditionelle lørdagsugeindkøbspizza, som for mit vedkommende er en Viva l'estate (friske cherrytomater, mozarella og efter bagningen masser af rucola-salat)
KH
Sally
Min mand tager en hjertemagnyl 75 mg, hver morgen fordi han har haft lidt hjerteflimmer, og jeg har overvejet at gøre det samme, for at beskytte mig mod en blodprop, men har læst at det så skulle give risiko for lettere at få hjerneblødning - Dette må Anina have en mening om :roll:
Hej JS, Lotte og andre :D
Dèn er svær, men ikke umulig (tror jeg) at forsøge at svare på...
Hjerneblødning kan man få når man har skrøbelige karvægge (f.eks. meget let til blåmærker) eller hvis man har så meget fedt i blodet så det "fedter til" (tilkalker) blodårene, hvor en klump kan rive sig løs og ende et sted hvor der ikke er passage nok, og enten stopper blødgennemstrømningen og/eller sprænger blodåre med en blødning til følge.
Da det er oftere det "andet" der er galt - er det nok det bedste at sørge for at holde sit blod nemmere flydende v.h.a. en børnemagnyl end at lade være. Jeg har dog foreslået den daglige børnemagnyl fordi vi alle har tendesen til, med alderen at få blodtrykstigning OG tykkereflydende blod. En børnealbyl holder blodet "tyndere" og på denne måde er også optagelsen af næringsstoffer fra blodet mere effektiv, hvilket igen kan afhjælpe depotdannelsen organismen reagerer med hvis næringsoptagelsen er ringere end det aktuelle behov for næringsstofferne.
Det er min teori....jeg VED det ikke, men jeg har det på FORNEMMELSEN. Hvorom alt er - er det under alle omstændigheder gavnligt med en lille børnemagnyl - medmindre som skrevet før - lider man af skrøbelige karvægge. Dog heller ikke i dette tilfælde ville jeg udelade det for min skyld, da presset på karvægge fra et tyktflydende blod og evt. blodprop må under alle omstændigheder være større end fra tyndere blod. En børnemagnyl indeholder (vist nok) kun 150 mg af det aktive stof, mens en alminelige hovedpinepille indeholder 500 mg og man tager som regel to af dem....så under alle omstændigheder må det være pebernødder i sammenligning.
Mange knus :D
Anina
Kære JS, Sally og Lotte :D
Altså hi-hi... og tak for bekendelserne vedr. rygning! :lol:
Det var nemlig lige før, jeg var i tvivl om, om jeg skulle afsløre, at jeg har den lidet populære - og usunde - vane!
Nå, men jeg vovede jo pelsen og var samtidig HELT sikker på, at jeg nok skulle få bemærkninger - der er jo intet, der går jeres næse forbi ( :D ). Spørgsmålet var bare, hvilken form for kommentarer der ville komme - og tænk: så er vi alle rygere!! :smt025
Der blev jeg godt nok overrasket!
Kære JS - jeg kan desværre ikke sige, at jeg gerne vil stoppe med at ryge. Jeg kan SÅ godt lide at ryge... Jeg vil ønske, at jeg på et tidspunkt får lyst til at prøve at stoppe - men ind til videre er jeg slet ikke i nærheden af at have det sådan.
Og - kære JS - du må endelig ikke fortryde, at du skrev om din vægt og din livsstil!
Jeg under dig af mit ganske hjerte, at du er godt tilpas og ikke døjer, som vi andre nu gør! Du tog åbenbart slæbet, da du var ung!! :(
For lidt og for meget - det er lige skidt!
Knus,
Linda
Osse...mig http://www.langkawi.dk/smileys/b201.gif
Kære Sally, Lotte, Linda og Anina :smt025
Hold da op her har vi åbenbart samlet rygerne, de er ellers snart en uddød race, og til dig søde Linda så må jeg jo prøve at klare et rygestop alene :lol:
Anina skrev
Hjerneblødning kan man få når man har skrøbelige karvægge (f.eks. meget let til blåmærker)
Se det er faktisk mit problem jeg har let ved at få blå mærker, men jeg vil overveje om jeg tør, jeg er lidt af en kylling, når det drejer sig om mit luksuslegeme :lol: Jeg går helst både med livrem og seler 8)
Knus og god fredag aften JS
Kære JS! :)
Jeg får også nemt blå mærker....
KH
Linda
Kære Linda :)
Min læge har faktisk fortalt mig, at jeg roligt kan tage en hjertemagnyl hver dag. Fordi jeg har let ved at få blå mærker på kroppen, er det ikke det samme som at jeg har let ved at få en blødning i hjernen da disse blodårer er anderledes beskyttet. Men jeg må indrømme at jeg har læst noget andet og jeg tror ikke altid på hvad læger siger :roll: min tillid til læger kan nogengange ligge et lille sted.
Anina skrev
Det er min teori....jeg VED det ikke, men jeg har det på FORNEMMELSEN. Hvorom alt er - er det under alle omstændigheder gavnligt med en lille børnemagnyl - medmindre som skrevet før - lider man af skrøbelige karvægge. Dog heller ikke i dette tilfælde ville jeg udelade det for min skyld, da presset på karvægge fra et tyktflydende blod og evt. blodprop må under alle omstændigheder være større end fra tyndere blod. En børnemagnyl indeholder (vist nok) kun 150 mg af det aktive stof, mens en alminelige hovedpinepille indeholder 500 mg og man tager som regel to af dem....så under alle omstændigheder må det være pebernødder i sammenligning.
Se dette lyder meget fornuftigt og en bedre begrundelse end min læges så jeg vil begynde at tage en hver morgen for at beskytte mig mod blodpropper.
Anina skrev
En børnealbyl holder blodet "tyndere" og på denne måde er også optagelsen af næringsstoffer fra blodet mere effektiv, hvilket igen kan afhjælpe depotdannelsen organismen reagerer med hvis næringsoptagelsen er ringere end det aktuelle behov for næringsstofferne.
Også denne forklaring lyder fornuftig og endnu en grund til at gøre det, ja jeg er blevet overbevist af Aninas forklaring.
Kærlig hilsen JS :D
Kære JS,
Jeg synes også, at Aninas forklaringer og begrundelser for at tage en børnemagnyl hver dag er til at forstå - og, ikke mindst, til at stole på! :D
I det hele taget er jeg imponeret af Aninas overvældende viden om både fysiske og psykiske spørgsmål - og hendes formidable og energiske evne til at formidle den til vi andre! =D> .
KH
Linda
I det hele taget er jeg imponeret af Aninas overvældende viden om både fysiske og psykiske spørgsmål - og hendes formidable og energiske evne til at formidle den til vi andre! =D> .
Også denne forklaring lyder fornuftig og endnu en grund til at gøre det, ja jeg er blevet overbevist af Aninas forklaring.
Kære Linda, JS og andre :smt058
Ja, jeg er altid blevet betegnet som underlig og sær, da jeg nærmest aldrig kunne skojte let over noget som helst, jeg oplevede eller hørte undervejs gennem tilværelsen. Desuden har jeg altid indbygget en hvilken som helst erhvervede viden direkte og omgående i den praktiske tilværelse - hvilket igen blev en uudtømmelig kilde til konstante brydninger med mine nære omgivelser. I hvert fald ingen mænd kunne holde til, at jeg strengt taget kunne undværre dem som forsørgere og de daglige "støtter" - meeeeen hvis det er hvad der skal til.....at lægge sig på ryggen med alle fire potter i vejret, se bedende op og kalde på medfølelse og omsorg - før en mand kommer ud af starthulerne og gør det naturligste i hele verden - at være noget for hinanden....ja, så blæser jeg på denne form for betingede omsorg og pleje.... (Jeg har øjensynligt kun tiltrukket de mænd, som havde brug for det, de forstod som en "svag kvinde" til at bekræfte sig selv, men derfor har jeg ikke i sinde at overføre denne "fordom" på alle mænd.)
Jeg tror selv, at kilden til denne "velorientering" i mangt og meget ligger i min barndom hvor jeg har tilbragt en del år mutters alene i mit hjem fra tidlig morgen til tidlig aften, 6 dage om ugen og disse år (fra ca. 3,5 -4 til 7) fortsat opleves af mig, sammen med årene efter at jeg har fået min søn - som de lykkeligste i mit liv, da jeg havde masser af timer til rådighed jeg kunne bruge til hvad som helst og uden indblanding, overvågning, "opdragelse" og "afretning". Jeg er blever "relegeret" fra børnehaven med henvisning til min "uegnethed" til at indgå i sociale sammenhænge....medens min egen erindring blot er, at jeg ikke ville sove, tisse, spise og lege på kommando. Jeg var nysgerrig, veltalende og spurgte altid efter begrundelser for alle "kommandoer". Jeg var kort sagt en "satansunge" og da mine forældre ikke kunne få mig anbragt i alternativ pasning - fik jeg (gudskelov) lov til at passe mig selv i selskab med en højt anbragt radio indstillet på non-stop klassisk musik (i dag findes der nok ikke et klassist musikstykke jeg ikke kan nynne med på :D) og et bibliotek fyldt med bøger.
Jeg har blandt meget andet lært mig selv at skrive og læse flydende før jeg var fyldt 5 år og....Sally :D.....i dag jeg taler og skriver tre sprog flydende uden at have selv det ringeste begreb om grammatik. Selv i gymnasiet, hvor jeg havde leveret oceaner af opgaver i sproglige fag er det ikke nogensinde gået op for lærerne, at jeg var en grammatisk analfabet og jeg dette til trods, scorede elleve- og trettentaller på stribe :D. Jov, jeg kan da se af og til, at jeg begår skrivefejl hvor "reglen" er måske noget ulogisk, medens jeg selv skriver "logisk" - men for pokker ....jeg kender da masser mennesker som kan deres grammatik og alligevel har ikke altid styr på egne skrivefejl.
Hvis man sammenholder ovennævnte med, at jeg voksede op hos en moderat paranoid og maniodepressiv mor samt en slapsvans af en far - kan man nok hurtigt gætte sig til, hvor min agtpågivenhed, iagttagelsesevnen og handlekraften kommer fra. Alle disse egenskaber/færdigheder har utallige gange reddet mit sind og endda også mit liv - helt bogstaveligt.
Specielt efter at min mor omsider ikke længere kunne fungere i sit job og min lille søster lige er blevet født - er jeg blevet dèn, som fra syvårsalderen har fået den opgave, at foretage mig det fornødne udenfor hjemmet d.v.s. købe ind, få min lillesøster vaccineret, senere følge hende til børnehaven, købe underhyldere o.l. til min far, følge søsteren i skole og til dans om aftenen, møde op til forældremøder.. Ja...jeg fik så sandeligt betalt en høj pris for min tidligere frihed....min mor forlod ikke hjemmet fra jeg startede i skolen som syvårig til jeg var fyldt 14 og i alle de år var jeg så afskåret fra at dyrke noget som helst andet, end at snydelæse bøger under dynen om natten. At min lillesøster var en krøllblond engel og mors øjesten - som på sidelinien mobbede konstant sin store, tykke og grimme storesøster hjalp jo heller ikke på tingenes tilstand og egne tanker er derfor blevet det eneste refugium der var til rådighed. Så ja... det er jeg god til....at tænke altså :D.
Rent genetisk er jeg dog heldigvis præget af en arvelighed, som heldigvis stammer fra andre familiegrene end min mors - så jeg selv skal nok ikke frygte at skulle komme til at forpeste min søns liv, som det kunne blive tilfældet, hvis jeg slægtede min mor på....
Nåh Piger.....det må være nok i denne omgang...pligterne kalder og jeg kigger ind senere igen.
Ha` en god weekend :smt039
Anina
Det var nemlig lige før, jeg var i tvivl om, om jeg skulle afsløre, at jeg har den lidet populære - og usunde - vane!
Nå, men jeg vovede jo pelsen og var samtidig HELT sikker på, at jeg nok skulle få bemærkninger - der er jo intet, der går jeres næse forbi ( :D ). Spørgsmålet var bare, hvilken form for kommentarer der ville komme -
Hej Linda :D
Den eneste form for kommentarer, der evt. ville komme er udelukkende venlige, vedkommende og tolerante...
På dette forum vil intet "ideologiske" korstogt imod noget som helst (og dette inkluderer også rygning) vil blive tilladt/tolereret. Ingen som helst form for en "diskussion" som ofrer nogle af deltagere på "rigtighedens alter" vil blive tilladt på nogen måde, på noget tidspunkt og for nogen som helst "sag". Herinde stopper ytringsfriheden hvor mobningen og :smt075 undertrykkelsen af andre brugere starter, lige meget hvor "gode" hensigter man har. Basta!
Hilsen
Admina :smt074
Kære JS - jeg kan desværre ikke sige, at jeg gerne vil stoppe med at ryge. Jeg kan SÅ godt lide at ryge... Jeg vil ønske, at jeg på et tidspunkt får lyst til at prøve at stoppe - men ind til videre er jeg slet ikke i nærheden af at have det sådan.
Hej Linda og alle I andre rygesøstre herinde....
Jeg har en lille solstrålehistorie, jeg gerne vil dele med Jer....
Jeg har nu røget i snart 35 år og, som Linda - nyder jeg min cigaret så godt som hver gang. Men også jeg, lige som JS m.fl. er jo modtagelige for de fornuftige budskaber om hvorfor og hvordan man bør lade være....o.s.v.
For fire måneder siden har jeg tilmeldt mig et medicinsk forsøg hvor jeg igennem de næste 5-6 år bliver tilsagt til en undersøgelse og en CT-scanning af lunger med henblik på at få fastslået rygningens egentlige indflydelse på antallet af lungekræfttilfælde over en årrække etc.
I forbindelse med den første undersøgelse fik jeg mål min lungekapacitet ved at blæse ind i en maskine, som så har målt luftmodstanden OG luftmængden ved udånding ( :shock: ). Efter at jeg havde blæst ind i denne helvedes indretning kiggede sygeplejersken med store øjne op på mig - og (så tænkte jeg "fuck..[undskyld] dèn er slem siden hun glor på mig så intens") var ved at dratte om af ubehag. Hun kiggede op igen og har bedt mig om at blæse igen. Det gjorde jeg så, så jeg næsten hyperventilerede og så stjernene....
Sygeplejersken kiggede op igen og sagde, at sådan noget har hun aldrig oplevet hos en inkarneret ryger før...."kære frue - De har en lungekapacitet som en ung kvinde".... jeg må indrømme, at det kom helt bag på mig. Selv om jeg jo ryger frivilligt og med velbehag - har jeg jo selv forventet, at der må være en påvirkning at påvise. Men ak nej, jeg trækker vejret næsten som om jeg aldrig røg.
Personligt har jeg kun et bud på en forklaring for, hvorfor jeg er så lidt påvirket af min rygning.... og svaret er....de store depotC-vitaminer og MiniTar.....
MiniTar er små plastikrør med en lillebitte metalskive inden i. Jeg så dem første gang for mange år siden på et apotek. Siden kan man købe dem også i mange velassorterede kiosker til en pris af 14,95 for 12 styk.
Hver en MiniTar kan optage tjære af 10-12 cigaretter med filter og ca. 7-8 cigaretter uden filter. Jeg har brugt dem lige siden og hvis jeg en dag er så dum, at glemme købe nye - kan jeg IKKE få mig selv til at ryge mere den dag. Jeg, som ellers ryger ca. 25-30 stykker hver dag hvoraf kun de 7-8 ryger delvis sig selv. Men når man først har set al den tjære i det lille, gennemsigtige rør - er man kureret for rygelysten indtil man igen kan få fat på de små "frælsere" igen.
Knus og kram :smt052
Anina
Kære Anina! :)
Jeg bliver gang på gang overvældet af dig! Altså på den gode måde! :wink:
Du ER noget helt specielt! (Og det har du åbenbart været lige siden din tidligste barndom!! :wink: )
At du har overlevet, ja, mere end det - at du er kommet ud på den anden side af en særdeles krævende barndom og opvækst med din sunde fornuft, din kritiske sans samt omsorg for andre og tro på dig selv i behold - viser med al tydelighed, at du er gjort af et helt særligt stof! :D
Og hvor er det dejligt, at du har overskud - og lyst - til at dele ud af dine (u-udtømmelige?) kilder af visdom og indsigt til os andre!
Men forhåbenlig har du også nogen, der er der for dig, når du har brug for en kærlig skulder?
For selv om man er psykisk stærk og har et stort overskud at dele ud af, så kan der jo godt "være lavvande" en gang i mellem. :cry:
De kærligste hilsner,
Linda
Mine smøgerstatninger bestod af gulerod- agurke- & bladselleri stave, havregryn m. skummetmælk og mini-skefuld sukker, æbler, jordbær, m.m. Alt sammen noget der ikke burde give mere af mig :roll:
Hej Lotte :smt052
Det er lidt svært at forestille sig, men mange vegetarer som indtager ikke flere kalorier end man skal....er faktisk overvægtige. Nogle kan man se det på, mens andre "holder vægten" meeeeeen.....deres fedtprocent er lige så høj som de var synligt overvægtige - fedtet sidder blot i kroppen omkring indre organer og denne form for overvægt er den aller farligste.
Hvad der er alfa og omega er en for lav andel af protein i kosten. Vegetabilsk protein er fint nok, men dennes muskelopbygende egenskaber er ikke så udtalte. Det samme gælder stofskiftet - der skal noget mindre energi til at forbrænde vegetabilsk protein end hvis proteinet er animalsk.
Et tankeeksperiment: hvis du sørger for at erstatte hver cigaret du ellers ryger med et stykke stegt/kogt kylling - 20-30 gr. ad gangen - vil du ikke alene ikke tage på ved rygestop, men højst sandsynligt vil du endda gå ned i vægt på sigt. I hvert fald lige så længe som du "ryger" kylling :D. Hvis du derimod erstatter cigaretterne med grønne snaks - vil din organisme geare ned og begynde at lagre energi i form af kropsfedt til "dårlige tider", da endnu ingen kan præstere en større anstrengelse på blegselleri alene - alt dette i anledning af, at proteinandel i kosten er for ringe.
En del af svaret findes i de "råstoffer" kroppen bruger til at frembringe den ene eller den anden form for væv til regenerationsprocessen. Det er ikke så svært at omdanne kulhydrater til kropsfedt som at omdanne proteiner til det samme. Jo flere proteiner man indtager jo højere bliver ens stofskifte. Derimod skal der ikke så meget energi til at forbrænde kulhydrater og vand (= grøntsager) og omdannelsen af disse til fedt er også rimeligt enkelt. Til gengæld kan man næsten ikke tage på af at spise en tørstegt snitzel 6 gange om dagen, hvis hver vel at mærke, er ledsaget af godt grønt og stænk af en god olie. Og sådan kan man blive ved.
Jeg tror selv på, at hvis vi kvinder var dygtige nok til at justere kulhydraterne ned og proteinerne op med alderen - ville langt færre af os have "omfangsproblemer" end tilfældet er.
Lidt senere vil jeg også skrive lidt om den praktiske belastning i den daglige tilværelse (et arbejde, en kæreste, 3 (?) papbørn og måden man får sig selv til at overleve/fungerer på, har også en stor betydning for vores (over-)vægt. Jeg tager i hvert fald hatten af for dig og et af dine indlæg som handler netop om dette efterlod mig fuldstændigt forpustet. Jeg håber at det er en god kæreste du har....som du slidet i det :shock: .
Knus. Anina
Det er lidt svært at forestille sig, men mange vegetarer som indtager ikke flere kalorier end man skal....er faktisk overvægtige. Nogle kan man se det på, mens andre "holder vægten" meeeeeen.....deres fedtprocent er lige så høj som de var synligt overvægtige - fedtet sidder blot i kroppen omkring indre organer og denne form for overvægt er den aller farligste.
Hvad der er alfa og omega er en for lav andel af protein i kosten. Vegetabilsk protein er fint nok, men dennes muskelopbygende egenskaber er ikke så udtalte. Det samme gælder stofskiftet - der skal noget mindre energi til at forbrænde vegetabilsk protein end hvis proteinet er animalsk.
Kære Anina
Ja, det er lidt underligt med alt det der med mad-valg og vægtstigninger eller ej. Det er noget af en jungle at hitte ud af. Jeg tror du har ret i at vi skal spise mere kød.
Jeg har en kollega som af og til tager en "bikini-kur" :wink: og hun spiser meeeeeget kød i den tid hun er på kur. Hun spiser desuden kæmpestore portioner råkost/salat - ja faktisk mere end der kan ligge på en stor tallerken, og jeg forstår ikke hvordan hun kan spise så meget mad? Så er der mellemåltiderne :? De består af f.eks en blendet banan med kærnemælk, eller en tallerken hytteost med syltetøj....... Ja jeg kunne altså slet ikke spise så meget som hun gør.
Jeg er faktisk begyndt at tænke over om der kan være lidt om snakken i forhold til Atkins kuren? Jeg så en udsendelse om det for noget tid siden hvor jeg tænkte, at noget af det der blev sagt lød ganske fornuftigt. F.eks blev der sagt, at hvis kroppen får tilført rigeligt med fedt og animalsk protein hver dag, "gemmer" den ikke på det sparsomme fedt den får tilført når vi efterlever de [sunde] råd vi får tudet ørerne fulde af. Altså fedtfattig og grøn kost.
Jeg har levet efter disse ting i flere år nu, og forstår jo ikke at jeg blir` ved med at vokse udad :D selvom jeg spiser sundt, fedtfattigt og grønt.
Jeg spiser sjældent kage, fastfood, slik, chips, osv. Derfor ved jeg ikke hvad jeg skal skære væk efterhånden? Hvis jeg skærer noget væk, får jeg slet ikke noget mad mere, og det går jo ikke.
Gad vide om vægtøgningen er et beskyttelses skjold man opbygger på grund af andre ting????
Ja Anina, det er et utroligt hektisk liv med 3 papbørn m. problemer, men kæresten er det hele værd :-) og børnene bliver vel voksne en dag???
Kærlig hilsen Lotte
Kære Anina
Ja, det er lidt underligt med alt det der med mad-valg og vægtstigninger eller ej. Det er noget af en jungle at hitte ud af. Jeg tror du har ret i at vi skal spise mere kød.
Jeg har en kollega som af og til tager en "bikini-kur" :wink: og hun spiser meeeeeget kød i den tid hun er på kur. Hun spiser desuden kæmpestore portioner råkost/salat - ja faktisk mere end der kan ligge på en stor tallerken, og jeg forstår ikke hvordan hun kan spise så meget mad? Så er der mellemåltiderne :? De består af f.eks en blendet banan med kærnemælk, eller en tallerken hytteost med syltetøj....... Ja jeg kunne altså slet ikke spise så meget som hun gør.
Jeg er faktisk begyndt at tænke over om der kan være lidt om snakken i forhold til Atkins kuren? Jeg så en udsendelse om det for noget tid siden hvor jeg tænkte, at noget af det der blev sagt lød ganske fornuftigt. F.eks blev der sagt, at hvis kroppen får tilført rigeligt med fedt og animalsk protein hver dag, "gemmer" den ikke på det sparsomme fedt den får tilført når vi efterlever de [sunde] råd vi får tudet ørerne fulde af. Altså fedtfattig og grøn kost.
Jeg har levet efter disse ting i flere år nu, og forstår jo ikke at jeg blir` ved med at vokse udad :D selvom jeg spiser sundt, fedtfattigt og grønt.
Jeg spiser sjældent kage, fastfood, slik, chips, osv. Derfor ved jeg ikke hvad jeg skal skære væk efterhånden? Hvis jeg skærer noget væk, får jeg slet ikke noget mad mere, og det går jo ikke.
Gad vide om vægtøgningen er et beskyttelses skjold man opbygger på grund af andre ting????
Ja Anina, det er et utroligt hektisk liv med 3 papbørn m. problemer, men kæresten er det hele værd :-) og børnene bliver vel voksne en dag???
Kærlig hilsen Lotte
Hej Lotte :smt052
Sikken en god snak vi kan få ud af dette her og....hvad er endnu vigtigere - til glæde for flere her og der..... Jeg vil nok helst undgå at bruge betegnelsen "Atkins" fordi folk i almindelighed trækker ordet "fedt" ud af sammenhængen og slår løs på hinanden med stegt flæsk i tonsvis, postulerende at "det kan umuligt være sund" og
det har de ganske ret i. Det er IKKE sundt, men det er heller ikke stegt flæsk med persillesovs Atkins pladderer for....i hvert fald ikke som jeg forstår det.
Jeg vender frygteligt tilbage, når jeg er hjemme igen fra jobbet :D.
Knus :D. Anina
Hej alle tøser http://www.langkawi.dk/midis/36.gif
Kan I huske Lotte?
Lotte var bl.a. med til at opfinde de "fedtfattige" sammen med os andre rygere....:)
Sidste vi har hørt fra Lotte var kort før hun skulle på en ekstremt velfortjent sommerferie. Siden har hun ikke været omkring, men taget i betragtning, at Lotte skriver kun fra jobbet og på det tidspunkt havde hun yderligere opgaver, da hun afløste for mange af sine kollegaer i sommerferien - inden hun selv skulle afsted - ja, så er det ikke noget at sige til, at man kan komme fra det meste..... ikke "kun" stedet her....
Jeg har så skrevet til Lotte for at høre om det er blevet nemmere siden, men svaret tyder altså ikke på, at eftersommeren har været med Lotte....
Hej Lotte
Sidst i juni er lang tid, men ikke lang nok til at glemme dig. Og så kommer man til det punkt, der hedder "ingen nyheder er langt fra nødvendigvis gode nyheder". Den lange tavse tid fra et livsstykke som du kan få een til at undres om alt er som det skal være eller om der er grund til at bekymre sig..... med eget liv, kæreste med børn og et travlt job er alt muligt.
Håber du snart kan svare og berolige.
Knus :)
Admina
Hej Admina
Tja, intet nyt er jo nødvendigvis ikke altid godt nyt. Jeg har sørme ikke glemt dig/jer, men der er så meget..........
Min O.A. er der ikke så meget at byde ind med :) den er jo som den er. Der er okay dage, også er der sorte dage. Ikk´? :)
Så er der jo alt det andet du hentyder til.....
Suk........ Eget liv, kæreste med problembørn, travlt job, osv....... Nu er der så kommet et mere oveni!! Jeg har ad omveje fundet ud af at kæresten har rod i økonomien. Dette på grund af gammel gæld med sin ekskone OG at han i 3 år har valgt at betale for sin ene datters efterskole + lommepenge og transport (4500 kr. pr. md.) hvilket betyder at han nu i over 3 år har ladet være med at indbetale til flere financeringsselskaber. (Han var også arbejdsløs, men har lige p.t. et sæsonjob på 5 mdr. som slutter om en uge) Dette har medført en gæld som han ikke engang kan afdrage renterne af......
Alligevel synes han at børnene skal have store lommepenge, og at den yngste også skal på efterskole på samme udgifter. Skidt med at hans eget liv ender i et bundløst hul.... Siger han. Jeg prøvet at forklare at hans liv også er mit liv, og at hvis vi skal have en fremtid sammen må vi finde en løsning. Jeg får kun nogle lidt vattede svar som jeg ikke rigtig kan bruge til noget.....
Jeg aner efterhånden ikke hvad jeg synes om det hele???? Jeg elsker ham meget højt og kan ikke forestille mig en fremtid uden ham, men jeg synes ikke jeg har en glad hverdag mere. Der er hele tiden store problemer med enten det ene eller det andet af hans ting.
Ting som jeg finder ud af sådan lidt pø om pø, for han holder kortene tæt ind til kroppen, og fortæller bestemt ikke mig noget. Jeg må trække det ud af ham, også ved jeg endda ikke om han fortæller mig sandheden?
Så jeg ved ikke hvad jeg skal?
Håber du fik lidt indblik i hvorfor jeg er så "tavs" for tiden søde Admina.
Tak for interessen :)
Knuser fra Lotte
Kære Admina
Ja, så er det jo, at jeg synes, at Lotte skal komme forbi og få nogle gode knus og nogle dybfølte meldinger på, hvordan hun kan komme videre med sit liv...
Hun skal bakkes op om, skal hun... :D
KH
Sally
Jeg aner efterhånden ikke hvad jeg synes om det hele???? Jeg elsker ham meget højt og kan ikke forestille mig en fremtid uden ham, men jeg synes ikke jeg har en glad hverdag mere. Der er hele tiden store problemer med enten det ene eller det andet af hans ting.
Ting som jeg finder ud af sådan lidt pø om pø, for han holder kortene tæt ind til kroppen, og fortæller bestemt ikke mig noget. Jeg må trække det ud af ham, også ved jeg endda ikke om han fortæller mig sandheden?
Så jeg ved ikke hvad jeg skal?
Håber du fik lidt indblik i hvorfor jeg er så "tavs" for tiden søde Admina.
Tak for interessen :)
Knuser fra Lotte
ØV! ØV! ig atter ØV!!!
Kære Søde Sveske Lotte :(
Det er ikke til at holde ud at læse.... du kunne lige så godt dele liv med en ludoman eller alkoholiker, for selv om man ikke ligefremt er "afhængig" af gæld - er virkninger af tilstanden, de daglige fortrængninger, stress og angst liggende på lur bag hver og een hverdagsting - den samme og som en vandtæt hindring (for ham) for at kunne hengive sig til, elske og stole på et andet menneske....
Hvor er det altså synd for Jer begge, men i mine øjne endda mest synd for dig..... du har jo allerede lagt en kæmpe indsats i kærestens tilværelse samtidigt at du har alt det andet, daglige at få til at gå op i en højere enhed.... og i vores alder, er der ikke længere plads til en langtidskredit på det basale, følelserne, at kunne gro sammen og være der for hinanden på sine gamle dage .... tingene må og skal ske indenfor en mere snæver horisont, end tilfældet var da vi var yngre.
Det er sikkert også nærliggende, at man stopper op ind imellem og funderer over om "gaverne" man kommer med, stille og roligt er gået hen og er blevet til "fornødenheder" og om man bryder sig om det...... og om man selv synes man har et alternativ eller om man kan gøre mere og andet end man allerede har udrettet i forhold til "sin" gældsplagede kæreste....
Jeg har fundet den gamle tråd om bl.a. overvægten du skrev sidst, også lidt om det hektiske liv du førte med "jobbet, barn, kæresten, papbørnene - men før du blev klar over det med gælden.... http://www.overgangsalderen.com/kvindesnak/viewtopic.php?t=362
Du har før givet mig generelt lov til at citere fra din post, så jeg regner med at det også er o.k. denne gang. Jeg skriver mere, når jeg har fordøjet nyheden fra dig og du er velkommen til at kigge forbi, når du en dag orker .... For mig at se, sidder du nu i en følelsesfælde som synes bundløs...... men bundløst er der ikke noget der er (jow...gælden måske :( ) Det kan dog sagtens ske, at du en skønne dag vågner op og føler dig fri og ubunden igen ..... og at tingene kan løse sig selv på denne måde for dig. Kærlighed eller ej - i mine øjne er det ikke rart at forestille sig, at du skulle tilbringe resten af dit aktive liv + evt. pensionstiden i små kår, spinkende og sparende for at betale af på en gæld, du var for klog til selv at stifte.
Ens vej gennem livet blir liflig at vandre
den dag man forstår sin inderste sjæl:
Det er ikke nok, at man glæder de andre,
man skal også huske at glæde sig selv.
"Der er ikke nok" af Piet Hein
Mange knus http://www.langkawi.dk/midis/55.gif
Admina