PDA

Se fuld version : forurenet frugt og grønt

Sissan
13-04-05, 17:31
På mit arbejde var vi en dag ved at skylle frugt til børnene. Min kollega fortæller, at hun havde set et program om dyr i zoo. En dyrepasser fortalte, at før dyrene skulle have frugt og grønt, blev det lagt i blød i ½ time; ellers risikerede de, at dyrenes fertitlitet blev ringere, på grund af frugternes overfladebehandling!
Godt nok er det alment kendt, at dyr i fangenskab ikke avler så problemløst som deres fæller i den fri natur...men alligevel! det siger noget om, hvad vi putter i munden og hvor vigtigt det er at skylle frugt og grønt. Men alt det andet, det kan vi jo ikke skylle. Jeg ville gerne købe al min mad økologisk, men det er desværre for dyrt.
KH Sissan

Anina
14-04-05, 00:28
På mit arbejde var vi en dag ved at skylle frugt til børnene. Min kollega fortæller, at hun havde set et program om dyr i zoo. En dyrepasser fortalte, at før dyrene skulle have frugt og grønt, blev det lagt i blød i ½ time; ellers risikerede de, at dyrenes fertitlitet blev ringere, på grund af frugternes overfladebehandling!

Hej Sissan :)
Det er ikke noget nyt og nej, det hjælper ikke længere, blot at skylle frugt i rindende vand. Vandet skyller kun de urenheder, der ligger på overfladen af frugter, men ikke de urenheder der ligger forseglet under det svampbekæmpende vokslag uden på. For ikke at glemme selve voksen.

Hvis man ikke har tid til at lade frugt ligge i vandbad 1/2 time, skal man enten skrubbe den med en børste under rindende vand eller skrælle.

Allerede som ung mor har jeg modtaget adskillige hån fra nær og fjern, når man så den behandling all frugt har fået inden den skulle blive til mos eller blot til at gnaske på....Meeeeen - den gang som i dag er jeg kold et vist sted når jeg fortsat hører for det. Ingen skal grine og latterliggøre mig til, at jeg skal servere eller selv spise voks med svampemidler forklædte som frugt.

I dag kniber det dog med at have tid til (gide :roll: ) at gøre så meget ud af eftermiddagens frugt. Jeg har fanget mig selv i, at jeg hellere lader helt være med at spise frugt end bruger masser af tid på at skrubbe frugterne en for en (skrubbet frugt holder sig kun kort tid i og udenfor køleskabet).

Så nu står dèn på en frugskål i køleskab, fyldt op for en dag ad gangen og som skal være tømt inden sengetid. En helt anderledes og bedre fornøjelse end før, man skulle til at skylle, skrubbe og vaske hver gang man ville spise en sølle blomme, æble e.l.

Hilsen - Anina

Anina
14-04-05, 00:58
Jeg ville gerne købe al min mad økologisk, men det er desværre for dyrt.

Hej Sissan
Lidt er bedre end intet. Det er mit indtryk, at hvis man handler i gårdsbutikkerne hvor der er økologisk landbrug - er priserne stort set til at betale. De fleste holder åbent i weekenden og på helligdage. En del desuden også leverer. Køber du f.eks. for mindst 300 kr - kan du få leveret til døren fragtfrit. Bare et køb hver anden uge halverer indtaget af pesticidrester og svampevoks m.m. Se f.eks. http://www.birkemosegaard.dk/default.asp . Godt nok bor de helt oppe på Sjællands Odde men leverer til resten af øen hver tredje uge og har en gårdbutik.

Eller her: http://www.hoshedelund.dk/frugtoggroent1.htm - hvis det passer, hvad der står på siden - er det absolut til at betale. Desuden har de frugt - og grøntkasser også i ydmyge størrelser.

Hvis man blot går til supermarkederne, får man lov til at betale mellemhandlerens avance. Jeg er ellers for en fri handel, men hvis dette forhindrer nogen i overhovedet at kunne få den sunde mad på bordet - ja, så er jeg ikke så liberal alligevel.

Kram - Anina

Sissan
14-04-05, 09:45
nyt er det ikke. Bare en opfriskning og stof til eftertanke. Jeg tror, at man (jeg) har tilbøjelighed til at glemme oplysninger om dit og dat. Vi lever i et ínformationssamfund og informationerne hagler ned over os..og ikke nok med det..de skifter stilling fra tid til anden. Så er det sundt, så er det ikke, så er det alligevel osv. Man må bruge sin sunde fornuft og afbalancere sig i forhold til den og samfundets informationer.

Mht gårdbutikker, så kender jeg jo konceptet og synes tanken er god. Men jeg vil selv vælge min frugt sammensætning og hvor meget af hver.
Men jeg vil da kigge på linket :D
KH Sissan

Anina
15-04-05, 11:36
Mht gårdbutikker, så kender jeg jo konceptet og synes tanken er god. Men jeg vil selv vælge min frugt sammensætning og hvor meget af hver. Men jeg vil da kigge på linket :D

Hej Sissan :)
Det kan du bare gøre her: http://www.landkoeb.dk/englegaarden/ som vist nok ligger tæt på Næstved.

Hilsen - Anina

Sissan
15-04-05, 12:06
Jamen, det ser da interessant ud. Jeg kommer tit til Karrebæksminde, der bor min veninde. Tror jeg vil kigge derind næste gang jeg kører ned til hende. Aurion brødet har jeg vældig lyst til at prøve, skulle være noget af det bedste. Og speltnøddetoppene, uhhm. Så ku` der måske også lige ryge et par grønsager i, nu jeg er der. :)
KH Sissan

Jeanne
19-07-05, 20:55
Hejsa.
De problemer har jeg ikke for tiden vi har selv blomme og æbletræer i haven, der er godt nok ikke kommet frugt på endnu, men det er dejligt når det kommer. Knuz Jeanne. :D