Se fuld version : Er det overgangsalderen, der er ved at splitte familien ad?
Hej
Min kone som er 49 har i flere år lidt af meget store humørsvingninger. I den sidste tid (ca et halvt år) er det blevet helt slemt. Hun er trist, super nærtagende og virker hele tiden som om hun er i forsvarsposition. Hun bryder i gråd ved mindste anledning, kan ikke overskue dagligdagen og slet ikke hvis der er problemer eller bare ændringer af den daglige rutine.
Vi har tre børn heraf en hjemmeboende på 19 og ingen økonomiske eller andre problemer. Det virker som om den mindste form for modgang - også almindelige dagligdags ting, som andre ikke tænker over (en pære springer, der skal handles ind, fjernsynet laver om på programsætningen, etc.) kan bringe hende fuldstændig ud af fatning og i voldsom affekt. Hun bliver meget nemt ophidset og ved den mindste modstand (hvis man f.eks. prøver at argumentere med hende) bryder hun sammen, græder og bliver voldsomt deprimeret. Dette gælder ved den midste kritik (som hun for øvrigt ikke selv er bleg for at give). Hun truer gerne med "at gå - så vi bliver helt fri for hende".
Jeg kan ikke - selv på kattepoter - forsøge at tilbyde hende ekstra hjælp eller behandling, da jeg så bare får at vide, at jeg nok synes, hun er tosset. Hvis man forsøger at aflaste hende i dagligdagen ved at udføre nogle af hendes normale opgaver (madlavning osv) bliver hun også vred og spørger gerne, hvorfor der skal tages særlig hensyn - " er hun måske ikke god nok til det og det "... Hun tror de fleste mennesker handler med intentioner om at nedgøre hende eller skade hende eller hendes hunde eller hest. Jeg går ud fra at en del af problemet måske er overgangsalder -måske noget hormonelt ?
Hvad kan man gøre - vores forhold holder ikke til dette i længden ligesom hun er unødig grov ved børnene, der også har svært ved at forstå hende.
Hilsen en spørger.
(fra NetDoktor)
Kære Spørger,
Godt at du tager bladet fra munden og fortæller, hvordan det står til med din kone og jeres forhold. For det er helt tydeligt for mig, at din kone hurtigst muligt har brug for psykiatrisk hjælp, før hun har fået ødelagt for meget for sig selv og for hele familien.
Det lyder, som om hun lider af depression, der muligvis bunder i hendes overgangsalder, der for nogle kvinder er en svær periode. Hendes selvværd er på spil, og det er vanskeligt for dig at hjælpe hende, idet det bliver fortolket af hende, som om hun ikke er god nok.
Du må fortælle hende, at der er hjælp at hente, og at hendes situation ikke er usædvanlig, og at mange kvinder kan have det som hende, når de er i overgangsalderen. Det kan skyldes hormonale årsager, og det er derfor vigtigt, at hun henvender sig til en psykiater, som kan give hende den nødvendige støtte og muligvis medicin i en periode. Hvis hun har behov for det, kan du tilbyde hende at gå sammen med hende til en psykiater, således at du også kan få nogle råd med henblik på at give din kone den bedst mulige støtte fremover.
Med venlig hilsen
(Birgitte Winkel, NetDoktors samlivsterapeut)
Det er sgu enkelt nok viser det sig....vi skal bare alle sammen til psykiateren og så er alle vor problemer rettet op på :roll:
En gang i mellem kan problemerne altså godt være så belastende, at man må have nogen til at hjælpe sig! Dermed ikke sagt, at vi alle skal til psykolog eller psykiater hver gang livet byder os kamp.
Jeg vil tro, at min mand også har haft nogle svære år med mig (nu fyldt 50 for ikke længe siden), men han har gået selv med det. Jeg synes, det er rigtig godt, at du henvender dig.
Selv om din kone føler sig hudløs og mis- eller ikke forstået, kan du prøve at vise hende dit indlæg - og svaret. Måske er hun ikke bevidst om, hvor belastende situationen er for dig (selv om jeg nu tror, at hun også selv har det elendigt med det og netop derfor får det endnu værre!)
Hun er ikke alene - vi er mange, der har det ad h. til i overgangsalderen (hvis det ellers er den, der er på spil). Læs bare de mange indlæg her på hjemmesiden.
Held og lykke til jer begge/hele familien.
Linda.
Hej A.
Det er sgu enkelt nok viser det sig....vi skal bare alle sammen til
psykiateren og så er alle vor problemer rettet op på
Næh, nok ikke. Men det tilfælde du har sakset her fra ND lyder temmelig alvorligt, synes jeg. For konen her er ikke bare deprim, hun føler sig også forfulgt:
Hun tror de fleste mennesker handler med intentioner om at nedgøre hende eller skade hende eller hendes hunde eller hest.
Det er muligt, at denne kvinde lider af o.a. problemer, men der er større følelser involveret her. Så hellere gå til en fagperson og få det snakket igennem og undersøgt.
Depression er en farlig tilstand, der har kostet mange mennesker først ægteskabet og dernæst livet, sidsnævnte både rent bogstaveligt, men næsten lige så trist også "at leve".
Hun lyder meget bitter, ikke. Det må være rædselsfuldt at være i en situation, hvor man ikke har fået gjort noget ved de tanker og problemer man tumler med og derfor er blevet bitter på alt og alle.
Hvad og hvor er vejen ud af sådan en bitterhed?
KH Sissan
Jeg har i hvert fald svært ved at acceptere, at overgangsalderen skal gøres til noget sygeligt psykiatrisk noget, som skal afhjælpes hos en psykiater.
Det der sker med os er noget rent fysisk baseret på mangel af nogle hormoner.
Eksemplet er dog slående: mand og børn forstår slet ikke hvad der sker, og kvinden sikkert heller ikke.
Det er igen tiden til at tage kvinders overgangsalder op i medierne, men i et sprog som får også mænd til at læse...
Hvordan forfatter man en artikel, som også mænd ville være interesseret i at læse?
"Kære mand, din kone ved du ikke, hvor du har?"
Er det indledningen? :D
KH
Sally
Eller hvad med:
"Lær at forstå din kone i overgangsalderen"
Der vil sikkert også være mange kvindelige læsere til en sådan titel!
Kh
Linda.
Jeg har i hvert fald svært ved at acceptere, at overgangsalderen skal gøres til noget sygeligt psykiatrisk noget, som skal afhjælpes hos en psykiater.
Det der sker med os er noget rent fysisk baseret på mangel af nogle hormoner.
Ja, det er jeg helt enig i :) ...men dette eksempel lyder så fastlåst, så det lyder som om der trænges til en eller anden form for indsats; hvem det så end er, der skal oplyse de implicerede om, hvad det er der sker med kvinden...i o.a.
Lær at forstå din kone i overgangsalderen"
eller hvad med "Lær at forstå dig selv i overgangsalderen!" :wink:
KH Sissan
Hvordan forfatter man en artikel, som også mænd ville være interesseret i at læse?
"Kære mand, din kone ved du ikke, hvor du har?"
Er det indledningen? :D
KH
Sally
Hej Sally og andre :)
Hvad med at èn eller flere skriver denne artikel og starter med at publicere den her, når artikelmodulet bliver installeret i løbet af 2-3 uger? Senere skal jeg nok få lokket de rette læsere hertil og måske bliver det til lidt eller meget mere....Verden trænger så grueligt meget til oplysning om disse ting og hvem er bedre til at tage fat end dem det direkte vedrører?!
Der er i hvert fald så mange værdiløse gylp fra sagkundskaben, at enhver beskrivelse fra en uspoleret hånd, må nødvendigvis være en øjeåbner for omverden.
Mange hilsner :D
Hej A.
Ja, det kunne der ligefrem komme en bog ud af! Feks
"Historier fra det virkelige liv"
... kvinder i overgangsalderen beretter fra hverdagen...
ku`være interesant :)
KH Sissan
Hej Sissan og andre på tråden
Et er at mænd nok ikke forstår, hvad det vil sige at være i overgangsalderen, men hvis kløften mellem forståeligheden, forstår du, hvad jeg mener?, :lol: altid har været stor, bliver det ikke bedre af, kvinden kommer i overgangsalderen ?! I bund og grund handler det vel om at blive informeret og få information :wink:.
Men det er jo ingen sygdom, som Sally også skriver, at være i overgangsalderen; det er en naturlig fysiologisk proces. Der, hvor jeg tror vanskelighederne er, er fordi der er/har været ubalancer i forvejen enten psykisk og/eller fysisk. Jo mere i balance et menneske er, jo bedre er det vel, til at klare de ting der naturligt sker i kroppen ??!! :!: :?: Ergo et liv i nogenlunde balance og i overensstemmelse med ens egne værdier, tror jeg på, er med til at holde diverse fysiske/psykiske gener væk....og så er der alt det med arvemassen...det ved jeg, men jeg tror mere på den sociale arv.
Puha........ #-o
Knus fra jasmin
Hej Sissan og andre på tråden
Et er at mænd nok ikke forstår, hvad det vil sige at være i overgangsalderen, men hvis kløften mellem forståeligheden, forstår du, hvad jeg mener?, :lol: altid har været stor, bliver det ikke bedre af, kvinden kommer i overgangsalderen ?! I bund og grund handler det vel om at blive informeret og få information :wink:.
Men det er jo ingen sygdom, som Sally også skriver, at være i overgangsalderen; det er en naturlig fysiologisk proces. Der, hvor jeg tror vanskelighederne er, er fordi der er/har været ubalancer i forvejen enten psykisk og/eller fysisk. Jo mere i balance et menneske er, jo bedre er det vel, til at klare de ting der naturligt sker i kroppen ??!! :!: :?: Ergo et liv i nogenlunde balance og i overensstemmelse med ens egne værdier, tror jeg på, er med til at holde diverse fysiske/psykiske gener væk....og så er der alt det med arvemassen...det ved jeg, men jeg tror mere på den sociale arv.
Puha........ #-o
Knus fra jasmin
Kære Avalon
Jeg ved godt hvor du vil hen med dine overvejelser omkring balance...
For mit vedkommende er det dog således, at jeg har været ganske og aldeles ude af stand tiul at forestille mig, at det skulle være SÅ slemt for mig at komme i overgangsalderen.
Jeg føler mig "taget på sengen" "med bukserne nede" :evil:
Du har ret i, at mange mænd slet ikke kan sætte sig ind i hvordan vi har det. Og du har selvfølgelig ret i, at kommunikationsproblemer før i tiden ikke befordrer mere forståelse efter overgangsalderens indtræden.
Hvordan skal jeg næsten udtrykke mig? Jeg har jo kun mig selv og min egen situation at forholde mig til...
Forleden spurgte min mand mig, om jeg var sikker på, at der ikke var noget, jeg skulle fortælle ham. Jeg undrede mig, men så sagde han, at jeg havde forandret mig.
Jeg fortalte ham, at denne forandring ikke var villet, at jeg ikke brød mig om den, men at den tilsyneladende var normal, idet jeg delte den med mange af mine medsøstre.
Min mand og jeg snakker MEGET sammen, og han har stor forståelse for menneskers psyke, men her mødte han altså noget han ikke forstod.
Da jeg sagde til ham, at han måtte acceptere mine svingninger som hørende mig til i denne vanskelige (for mig) periode, ligesom jeg må acceptere hans dårlige ryg og evindelige smerter, forsto han pludselig..
Og nu kommer der en hedestigning til...jeg må ud.. :oops:
KH
Sally
Hej Jasmin
men hvis kløften mellem forståeligheden, forstår du, hvad jeg mener?, altid har været stor, bliver det ikke bedre af, kvinden kommer i overgangsalderen ?! I bund og grund handler det vel om at blive informeret og få information .
Jep, du kan tro jeg forstår. I forvejen er det vanskeligt som køn at forstå hinanden..og når så kvinden pludselig (sådan ser det vel ud for manden) forandrer sig...hva gør man så, når man nu knap nok ved det selv!
Ja, information og det kan ikke gå for hurtigt. På dette område mangler der virkelig noget håndgribeligt og nede på jorden materiale, som f eks den fiktive bog vi taler om her...hverdagen i overgangsalderen.
OG..så mangler vi at få emnet opprioriteret som et interessant videnskabeligt emne, så der er nogen der gider forske i det, både på det rent fysiske plan, men også samfunds- og kultur relateret.
Derfor: flere kvindelige forskere til fadet , tak.
KH Sissan
Hej sally og sissan (igen, igen).
Ja, der skal meget mere på bordet om denne reelle tilstand, foandringsproces, kvinder kommer i, når hun er ved at være ovre den befrugtningsdygtig alder.
Måske kvinder prøver ar undskylde sig selv og sin tilstand, (hvis vi lige kaster et blik tilbage til tidernes morgen, hvor kvinder har været underlagt, (selv valgt)?? :roll: manden. Så er det jo ikke så sært, vi måske føler det her som en yderligere faktor, der skal forklares og måske undskyldes. :?: :?:
Vi skal føle os, som de stærke troldkvinder, gudinder der var engang, de der fulgte naturens gang og dermed hele livets gang. For di ER stærke og ranke og magiske væsner. :wink: Vi skal bare lige have andre overbevist om det også :wink: :wink:
Jeg kan godt forstå mænd, nogle gange synes vi er underlige for, fra den kollektive kvindelige underbevidsthed, sendes der sikkert en masse manglende selvværd og underlegenhed ud i universet som selvfølgelig opfanges af manden. :smt026
Jeg kan godt læse, jeg er ved at bevæge mig ind i en større filosofisk udredning, så jeg må hellere stoppe nu; men jeg mener altså vi er værdige, stærke kvinder, der skal være deres værd bevidst. :smt041
Men har I noget at tilføje til det højtragende, men ærligt mente skrevne, så skriv endelig!!
Knus fra Jasmin
Ja, der skal meget mere på bordet om denne reelle tilstand, foandringsproces, kvinder kommer i, når hun er ved at være ovre den befrugtningsdygtig alder.
Måske kvinder prøver ar undskylde sig selv og sin tilstand, (hvis vi lige kaster et blik tilbage til tidernes morgen, hvor kvinder har været underlagt, (selv valgt)?? :roll: manden. Så er det jo ikke så sært, vi måske føler det her som en yderligere faktor, der skal forklares og måske undskyldes. :?: :?:
Vi skal føle os, som de stærke troldkvinder, gudinder der var engang, de der fulgte naturens gang og dermed hele livets gang. For di ER stærke og ranke og magiske væsner. :wink: Vi skal bare lige have andre overbevist om det også :wink: :wink:
Jeg kan godt forstå mænd, nogle gange synes vi er underlige for, fra den kollektive kvindelige underbevidsthed, sendes der sikkert en masse manglende selvværd og underlegenhed ud i universet som selvfølgelig opfanges af manden. :smt026
Jeg kan godt læse, jeg er ved at bevæge mig ind i en større filosofisk udredning, så jeg må hellere stoppe nu; men jeg mener altså vi er værdige, stærke kvinder, der skal være deres værd bevidst. :smt041
Men har I noget at tilføje til det højtragende, men ærligt mente skrevne, så skriv endelig!!
Knus fra Jasmin
Kære Jasmin
Jamen, du har da ret i, at vi skal være mange personligheder på een gang, og nogle af disse personligheder har da helt sikkert også været opfattet som værende "farlige". Der en himmelvid forskel på at blive opfattet som jomfu/hore om aftenen, moder/heks/gudinde om dagen og alt det der ligger midt imellem.
Når manden ikke forstår, afviser han....
Derfor er det så hulens svært at formulere noget helt konkret vedr. overgangsalderen, som manden gider at læse, og vel at mærke : tage til efterretning.
Og vi gider jo heller ikke at blive sygeliggjorte, vel? :)
Skal der tages hensyn til os eller ej? Bryder vi os overhovedet om det der himmelvendte blik, det lille suk, der siger - øj, nu er hun der igen igen?
Jeg ved det ikke..... :?
KH
Sally
Knus fra Jasmin
Kære Jasmin
Jamen, du har da ret i, at vi skal være mange personligheder på een gang, og nogle af disse personligheder har da helt sikkert også været opfattet som værende "farlige". Der en himmelvid forskel på at blive opfattet som jomfu/hore om aftenen, moder/heks/gudinde om dagen og alt det der ligger midt imellem.
Når manden ikke forstår, afviser han....
Derfor er det så hulens svært at formulere noget helt konkret vedr. overgangsalderen, som manden gider at læse, og vel at mærke : tage til efterretning.
Og vi gider jo heller ikke at blive sygeliggjorte, vel? :)
Skal der tages hensyn til os eller ej? Bryder vi os overhovedet om det der himmelvendte blik, det lille suk, der siger - øj, nu er hun der igen igen?
Jeg ved det ikke..... :?
KH
Sally
Jeg ved det ikke.....
Hovsa, kære Avalon...
Glemte du at skrive en lille kommentar? :D
KH
Sally
Hej Sally :D
Jeg fik godt nok kludret i det, da jeg skulle prøve at indsætte et citat; hvordan gør man det?! :?
Men du skrev noget om hensyn, om vi overhovedet vil have der bliver taget hensyn!
Jeg mener, ikke at det skal sygeliggøres eller tages specielle hensyn; men det skal RESPEKTERES :!: :!: :!: :!: at der i en overgang sker noget i en kvindes krop, der gør hun agere, føler m.m.. som hun gør. Himmelvendte øjne er ikke at vise respekt for et andet menneskes tilstand; det være sig alt lige fra gråd over en mistet kat, vild glæde fordi man har fået at vide man er ved at blive lidt bedre til Salsa o.s.v. o.s.v. : etc.. Noget med empati også selv om man ikke forstår...men det kan man komme til ved at spørge og respektere de svar der kommer. Alting bliver altså nemmere, når der er respekt og accept med i spillet. (Jeg ved godt det er nemmere at skrive end at handle efter til daglig, når man kommer hjem fra arbejde og skal nå 100 ting), men det kan betale sig at arbejde med, synes jeg.
Bortset fra det fik jeg ikke købt de der tabletter igår; på vej til arbejde begyndte 2 røde lamper at lyse i bilen; ringede til værkstedet og fik at vide det nok er generatoren. :evil: I hvert fald måtte jeg vente på Dansk Autohjælp i en time, kom for sent på arbejde og skulle have arrangeret, hvordan jeg kom hjem. :x Jeg arbejde på nordfyn og bor i Odense. Jeg havde nået at handle en del, men manglede lidt, bl.a. tabletterne, som skulle købes i Otterup; (arbejdsbyen). Så det må blive i dag, når jeg henter bilen ca. 3000,- fattigere, :smt026 men det går nok altsammen; det har det da gjort indtil nu!
Knus fra Jasmin
Hej igen sally
Jeg kan se ude i panelet i siden der står "tøvende" under mit navn :wink:
hvordan retter jeg det??
Knus igen :D
Kære Jasmin!
Stakkels dig....!
Du trykker på Citer-knappen i øverste højre hjørne inde i det indlæg, du vil citere fra. Derefter sletter du kun det, du IKKE vil have med, men lader [quote] koderne stå...
Du har helt ret omkring det med empati, selfølgelig - min kommentar gik kun på situationen omkring overgangsalderen og hvor svært det er at kommunikere vores problemer ud, så manden "gider" forholde sig til dem.. :shock:
Ja, det er dyrt at få lavet bil, de tager vel 500 kr bare for at invitere dig indenfor på værkstedet :oops:
KH
Sally
Hej igen sally
hvordan retter jeg det??
HA,HA...Avalon har du set, at de kalder mig "modig"?
Gad vide hvor de har fået den ide fra?
KH
Sally
Heyy, hvad vil du egentlig gerne kaldes Avalon/Jasmin? :D
Jasmin eller Avalon?
Hvor kommer navnet Avalon fra? :D
KH
Sally
Hej igen sally
hvordan retter jeg det??
HA,HA...Avalon har du set, at de kalder mig "modig"?
Gad vide hvor de har fået den ide fra?
KH
Sally
Hej begge :D
Se: http://overgangsalderen.net/kvindesnak/viewtopic.php?t=598
Et bud på "Avalon" : http://www.selvet.dk/front/index.asp?action=links_categories&CatID=280
("The sisterhood of Avalon")
Mange kram :D
Hej igen igen Sally
Jeg har en svaghed for "Tågerne omkring Avalon", så det vil jeg selvfølgelig gerne kaldes, men det er bare lidt upersonligt; så jeg tor jeg vælger mit navn; det er jo det jeg bl.a. har det til. :smt002
Ja, jeg så godt du er modig; gad vide hvem der mediterer over de navne?? :lol:
Knus fra jasmin
....det gør sitets ejer, men I er meget velkommen til at meditere noget bedre frem - for en rangorden skal vi have.... :lol:
se også: http://overgangsalderen.net/kvindesnak/viewtopic.php?t=598
....det gør sitets ejer, men I er meget velkommen til at meditere noget bedre frem - for en rangorden skal vi have.... :lol:
se også: http://overgangsalderen.net/kvindesnak/viewtopic.php?t=598
Kære Admin...jeg kom til at grine, for ordet "rangorden" fik pludselig en erindring frem.
Jeg læste i mine unge dage bogen ( hed den noget med Napoleaon?), hvor dyrene overtager samfundet og straks deler sig med forskellig rang.
Der var et slogan - altså min hukommelse er ikke hvad den har været - som hed noget med "Fire ben godt - to ben skidt, fire ben godt - to ben skidt"
Bogen var vist en beskrivelse af det russiske regime og kommunisterne.. :D
KH
Sally
Hej igen igen Sally
Jeg har en svaghed for "Tågerne omkring Avalon", så det vil jeg selvfølgelig gerne kaldes, men det er bare lidt upersonligt; så jeg tor jeg vælger mit navn; det er jo det jeg bl.a. har det til. :smt002
Knus fra jasmin
Kære Jasmin - så kalder jeg dig ved navn for fremtiden! :D
Jeg skal vist læse bogen "Tågerne omkring Avalon" - den lyder herligt mystisk :D
KH
Sally
Hej sally
Ja, det vil være fint, altså at bruge mit navn. Men jeg elsker mystik, noget jeg kan grave i og finde ud af, hvis jeg nogensinde gør det. Alt mystisk har en dragende effekt på mig. :shock: :?: :!:
Gad vide om der er noget ved overgangsaldren der er mystisk ??? :D :lol:
Knus fra Jasmin
Hej sally
Lige for at blive ved det magiske og mystiske, så er det den måde tingene bliver serveret for mænd på, tror jeg, der er afgørende for om han "gider" bruge tid på det. Altså en kommunikation der taler til en mand. 8)
Jeg har det ofte med at komme ud i mange afkroge når jeg skriver men så stop mig endelig, hvis det bliver for meget. :oops: :oops: :D
Knus fra jasmin
Hej sally
Lige for at blive ved det magiske og mystiske, så er det den måde tingene bliver serveret for mænd på, tror jeg, der er afgørende for om han "gider" bruge tid på det. Altså en kommunikation der taler til en mand. 8)
Jeg har det ofte med at komme ud i mange afkroge når jeg skriver men så stop mig endelig, hvis det bliver for meget. :oops: :oops: :D
Knus fra jasmin
Kære Jasmin
Bliv endelig ved med at skrive - det kan vist ikke blive for meget! :D
Jo, mænd skal have det serveret pakket ind i Alfa Romeo med røde bøffer og skysovs til.. :D
Bogen hed "General Napoleon" forresten...
KH
Sally