PDA

Se fuld version : Hvordan blev I 100% sikker på, I var i overgangsalderen?

Tilje
26-04-05, 17:23
Jeg ved ikke så meget om overgangsalderen, men den må jo snart komme. Jeg har læst lidt om det rundt omkring på nettet, men det virker så teoretisk.

Hvordan mærkede I det og var sikre på, det var overgangsalderen?

Jeg ved godt, at der kommer uregelmæssig mens. og hedeture. Er det et stensikkert tegn?

Jeg har fået at vide, at man normalt kommer i overgangsalderen på ca. samme som ens mor gjorde det?

Har det nogen betydning, man har født børn? Det har jeg desværre ikke.

Det er nok lidt begynderspørgsmål, det må I undskylde. Men emnet er begyndt at optage mig lidt.

Tilje
26-04-05, 17:25
Undskyld jeg glemte "tidspunkt" efter samme. Men jeg kan ikke finde ud af at rette i mit indlæg.

26-04-05, 18:29
Hej Tilje
Det er så forskelligt fra kvinde til kvinde, og den med sin mor, den passede ikke på mig - heller ikke da jeg ventede mine børn, jeg havde en meget slem kvalme, og kunne ikke spise noget, og tabte mig, så jeg var tæt på indlæggelse - det problem havde min mor ikke - heller ikke hedeture.
Men det var overgangsalderen - og der er ikke noget stensikkert :)

Hos mig begyndte hedeturene først da mens. sluttede.

Måske får du aldrig en hedetur :D

Kærlig hilsen Sine

Sissan
26-04-05, 21:41
Hej Tilje.

Min o.a. startede med en hedetur, da jeg var 48 og stadig havde mens. Herefter begyndte mens så småt at blive uregelmæssig og til tider med ret voldsomme blødninger. Det stoppede, da jeg fik en hormonspiral. Da jeg efter 1 år fik hormonspiralen taget ud, var min mens helt stoppet.

Det er nok lidt begynderspørgsmål, det må I undskylde. Men emnet er begyndt at optage mig lidt.
Du skal ikke undskylde noget, bare spørg. Vi er her for det samme :)

Undskyld jeg glemte "tidspunkt" efter samme. Men jeg kan ikke finde ud af at rette i mit indlæg.
Du kan ikke rette i indlæggene. Årsagen er, at når andre svarer på dine indlæg og du evt efterfølgende retter i dem, er der ingen sammenhæng i trådene og dermed uforståelige for andre. Trykfejl og mangel på et enkelt ord gør ikke noget :wink: (det oplever vi jo alle)så længe meningen kan forstås.
KH Sissan

Sally
26-04-05, 22:14
Jeg ved ikke så meget om overgangsalderen, men den må jo snart komme. Jeg har læst lidt om det rundt omkring på nettet, men det virker så teoretisk.

Jeg ved godt, at der kommer uregelmæssig mens. og hedeture. Er det et stensikkert tegn?

Jeg har fået at vide, at man normalt kommer i overgangsalderen på ca. samme som ens mor gjorde det?

Kære Tilje
Jeg begyndte at få uregelmæssige blødninger for 4 år siden - de kom faktisk hver 14. dag i en lang periode. En behandling med minipiller i 3 mdr. rettede dem ind et halvt års tid - så var den gal igen.
Samtidig begyndte jeg at få flere og flere skæg-hår på hagen ( har vel en 20 stykker, som jeg flår ud, når jeg mærker dem) - et tegn på - går jeg ud fra - at det mandlige hormon har fået overtaget, og at østrogendannelsen er på nedtur.

I 2004 havde jeg 4 menstruationer - den sidste i oktober - og herefter har hedeturene voldsomt meldt deres indtog.
Så jo, jeg er ikke i tvivl om at JEG er i overgangsalderen :evil:

Men du behøver jo ikke at få det sådan :D

KH
Sally

Tilje
26-04-05, 23:44
Tak for svarene.

Min mor regnede ikke overgangsalderen for noget, siger hun.

Jeg har en veninde på min egen alder (42), hun fik desværre kræft for nogle år siden. Pga. kemobehandling m.v. gik hun i overgangsalderen med det samme. En anden har fået fjernet en æggestok, og hun kom også i overgangsalderen med det samme.

Sissan jeg kan så se, at du fik en hormonbehandling. Er det en god løsning? Jeg er lidt nervøs ved det, men nu kan jeg jo heldigvis lære af jer, inden det bliver min tur.

Er der overhovedet nogen som helst måde medicin eller andet, der kan holde overgangsalder helt uden problemer.

Sissan
27-04-05, 11:43
Hej Tilje.

Sissan jeg kan så se, at du fik en hormonbehandling. Er det en god løsning? Jeg er lidt nervøs ved det, men nu kan jeg jo heldigvis lære af jer, inden det bliver min tur.

Jeg fik kun en kort hormonbehandling, med Livial , plaster og gel. En 3 mdr`s periode med dem alle 3.
Jeg turde/ville ikke fortsætte med noget af det og Livial fil jeg så meget rastløs energi af, at jeg ikke kunne falde til ro.

Hormonspiralen fik jeg taget ud, da jeg ikke ville have nogen form for syntetisk hormon, og heller ikke i en spiral. Men ja, den afhjalp hurtigt mine problemer med voldsomme blødninger. Desværre er det også det eneste den gjorde.
Jeg havde ikke fået tilstrækkelig oplysning om spiralens virkning og troede derfor -fejlagtigt- at den også ville tage mine hedeture. Det fandt jeg hurtigt ud af, at det gjorde den så ikke. Jeg fik derfor syntetiske hormoner (Østro-Gel) samtidig, med det resultat, at jeg fik den ene cyste efter den anden i brysterne. De struttede og var så spændte, at jeg lignede en teenager. Efter besøg hos gynækolog for at få undersøgt dette, stoppede jeg med gelen ..og spiralen ville jeg have ud og det kunne bare ikke gå for hurtigt.
Det var den epoke ! Jeg ville ikke have syntetiske hormoner igen, selv om det er et evigt helvede at have hederure døgnet rundt...og især om sommeren.

Men hellere det end syntetiske hormoner. Nu smører jeg mig med ProgestaCare og beder inderligt til, at det også virker på mig, som det gør på Sine.

KH Sissan

27-04-05, 13:05
Hej Tilje
Er der overhovedet nogen som helst måde medicin eller andet, der kan holde overgangsalder helt uden problemer.

Det kommer nok an på hvor slemt man bliver ramt.
Jeg havde hedeture for hvert kvarter døgnet rundt - hjertebanken fulgte med - snurrende fornemmelser i arme og ben og ja - overalt.
Jeg fik Livial, men havde stadig nogle få hedeture alligevel.

Det har jeg også med cremen, men det er til at leve med.
Får jeg en hedetur om natten, så vender jeg dynen og sover videre :D

Kærlig hilsen Sine

Sally
27-04-05, 13:37

Kære Tilje
Om det har betydning, at du ikke har fået børn, er jo ikke sådan til at svare på. Der bliver man vist nødt til at se på, hvorfor du ikke har fået børn - var det på grund af fysiske problemer hos dig? :?:

Ellers er der jo så mange andre - og helt private grunder - der kan spille ind.

Hvis du har haft en eller anden fysisk "defekt" som har gjort, at du ikke KUNNE få børn, så kan man godt forestille sig, at det kan have indvirkning på, om du får flere/færre (andre) gener end "normalt" i overgangsalderen.
Disse spørgsmål skulle du kunne få afklaret hos din læge.

Nu skal du ikke gå og bekymre dig unødigt, men bare spørge løs, som du har gjort indtil nu :D

KH
Sally

Tilje
27-04-05, 19:17
I er da søde til at svare. Tak.

Jeg kan godt få børn, men min mand og jeg mødte hinanden sent. Desuden får jeg medicin, som ikke er det bedste i forbindelse med graviditet. Det ville være både synd og urimeligt over for et eventuelt barn.

Den medicin, jeg får, er resultatet af alle mulige slags medicin og i alle mulige kombinationer.

Og endelig er vi for "gamle" til at sætte børn i verden, synes vi. Vi har vist nærmere alderen til at være bedsteforældre :)

Jeg må ærligt indrømme, at jeg gerne ville slippe for overgangsalderen, hvis jeg kunne. Men jeg vil være ked af at skulle spise mere medicin.

Sally
27-04-05, 19:57
I er da søde til at svare. Tak.

Jeg kan godt få børn, men min mand og jeg mødte hinanden sent. Desuden får jeg medicin, som ikke er det bedste i forbindelse med graviditet. Det ville være både synd og urimeligt over for et eventuelt barn.

Den medicin, jeg får, er resultatet af alle mulige slags medicin og i alle mulige kombinationer.

Og endelig er vi for "gamle" til at sætte børn i verden, synes vi. Vi har vist nærmere alderen til at være bedsteforældre :)

Jeg må ærligt indrømme, at jeg gerne ville slippe for overgangsalderen, hvis jeg kunne. Men jeg vil være ked af at skulle spise mere medicin.

Kære Tilje
Du er sikkert helt afklaret omkring dine forhold, men gammel det er du ikke. Jeg kender flere mødre på din alder.

Lad det nu ligge.

Om du skal have medicin eller ej, når du kommer i overgangsalderen kommer jo helt an på, hvordan du har det til den tid.
Og ikke al medicin har uønskede bivirkninger, hvis det er det, du er bange for! :)

Du er næsten nødt til at tage det som det kommer og så bare spørge løs og komme med kommentarer :D

KH
Sally

Tilje
27-04-05, 20:14
Tak Sally - du har selvfølgelig ret. Den kommer, når den kommer. Og så må jeg tage den derfra. Der er ikke nogen grund, til at gøre det sværere, end det reelt er.

Kh fra Tilje

Anina
27-04-05, 20:36
Tak Sally - du har selvfølgelig ret. Den kommer, når den kommer. Og så må jeg tage den derfra. Der er ikke nogen grund, til at gøre det sværere, end det reelt er.
Kh fra Tilje

Hej Tilje :)

Det lyder som om du har gjort dig en del tanker om o.a. og har endda tilmeldt dig vores side her - hvilket kunne tyde på, at du måske frygter et eller andet sted denne nye livsfase, som på et tidspunkt også kommer til dig.

Du skriver også et sted her, at du allerede er på en permanent medicinering - så mere til "af samme skuffe" d.v.s. skavanker, hormoner m.m. kunne gør fremtiden endnu mere uoverskuelig for enhver i lignende situation...har jeg helt uret?

Hvorom alt er, er du også på mere end en måde heldig. Når du skriver at du og din mand har mødt hinanden sent - er der også indbygget et løfte om en god fremtid sammen i sådan en forening.

Det er ikke sikkert, at man ved alt, blot fordi man er blevet ældre. Hvad der derimod er sikkert er, at i din og vores alder ved de fleste af os hvad og hvem vi ikke ønsker at spilde livet på. Om muligt er det nok mere værdifuld end at tro, at man ved hvad man vil. Når det kommer til stykket, viser det sig ofte at det man gik i årevis og drømte om - ikke nødvendigvis er fem sure sild værd, når man omsider har opnået det. En (nu af mig) glemt forfatter skrev engang noget i retning af: "pas nu på hvad du ønsker dig. Det kan være at du får dit ønske opfyldt" :wink:

At møde hinanden i en sen alder er derfor på mange måder mere et gensidigt valg end en nødvendighed. En meget god måde at få noget godt ud af livet sammen. Jeg har ikke helt uret, vel ? :)

Mange kram fra Anina :D

Tilje
27-04-05, 21:11
Kære Anina

Det var meget, meget smukt skrevet, og du har ret hele vejen igennem. Jeg er utroligt glad for dit svar - mange tak.

Ja jeg frygter den kommende livsfase. Og af de mest fjollede årsager - fx medicin og humørsvingninger :lol: Om man mister venner på den konto, fordi man måske bliver en hidsigprop, der ikke er i stand til at styre sit temperament osv.

Jeg har haft diverse oplevelser som andre gennem livet. Og jeg føler faktisk, at jeg kan klare meget. Men lige den her overgangsalder!

Men det kan jeg selvfølgelig, når jeg når til den, når jeg har jeres erfaringer med i bagagen. :wink:

Det var et godt citat!

Kh Tilje

Anina
27-04-05, 21:32
Om man mister venner på den konto, fordi man måske bliver en hidsigprop, der ikke er i stand til at styre sit temperament osv.

Tilje!
Mister man venner på den konto....er det ikke venner man har mistet, men man er blevet fri for en bunke ufølsomme idioter og dette er en gevinst!

Kram - Anina :D

Tilje
27-04-05, 21:59
Du er en person, der kan vende alt i positiv retning, tror jeg?

admin
28-04-05, 01:10
Men det kan jeg selvfølgelig, når jeg når til den, når jeg har jeres erfaringer med i bagagen. :wink:
Hej Tilje :D
Du kan roligt regne med vores erfaringer. Bare hæng på og hvis du også forventer dig det bedste, er du afgjort på sikker grund.

Hilsen og god nat :)

Anina
28-04-05, 11:04
Hmm, nok ikke alt men det, der allerede er på vej....Jeg er bare lidt hurtig til at spotte når noget/nogen er positivt ladet...tror jeg nok :-k.

Knus
Anina

Tilje
28-04-05, 11:42
Hmm, nok ikke alt men det, der allerede er på vej....Jeg er bare lidt hurtig til at spotte når noget/nogen er positivt ladet...tror jeg nok :-k.

Knus
Anina

Det er da en herlig egenskab at besidde :)

Knus tilbage