PDA

Se fuld version : Jeg bryder mig heller ikke om hormoner

Sally
27-04-05, 10:57
hej igen :D
Hvor er det dejligt med sådan en velkomst på en site eller i det hele taget. Det varmer virkelig! :D

Jeg kan godt forstå, du gerne vil have de hormoner; for det er altså svært uden søvn!!!!!!!! Jeg er, som før skrevet vist nok, ved at falde fra hinanden af træthed. :(
Jeg vågner ca. hver 1½ time natten igennem. Så har jeg været på et spirituelt kursus, hvor jeg hørte, der sker meget om natten og det kunne være en årsag. Det er muligt, men uden søvn holder det ikke........engle eller ej! Med al respekt for det jeg selv tror på. :!: :wink:

jeg har fået hormoner ½ ca. så kom den artikel, hvor der stod en masse skidt, så stoppede jeg og synes, jeg fik det bedre. Så nu ved jeg ikke rigtigt hvad.............men jeg vil studere, hvad, der er ellers er skrevet herinde, måske noget jeg kan bruge.........men det vigtigste: nogen at være i kontakt med, der har det ligesom jeg selv.

Det er i hvert fald dejligt at blive modtaget så godt. Tak skal I have!!!

Knus fra avalon/Jasmin God nat !! :D

PS. Får I en mail, når der er skrevet, der hvor I har skrevet et indlæg, eller hvis der er svar på noget I har skrevet? Jeg mener, jeg krydsede af i det felt, men har ikke fået nogen mail ?!

Kære Avalon/Jasmin :D
Du skal kun krydse af, hvis du IKKE ønsker en mail.

Jeg bryder mig heller ikke om hormoner, men mellem 2 onder vælger jeg nu det mindste. Jeg har hørt, at hormonplastre skulle være mindre "farlige" - alt er jo relativt, og hvis jeg kommer ud for en ulykke, fordi jeg går og sløver den om dagen, vil jeg hellere møde den lille risiko, der er for at jeg udvikler brystkræft.
Det kommer helt an på, hvad min læge siger, når han har set mine blodprøver. Der er kræft i familien, så jeg vejer selvfølgelig for og imod.

Jeg kan heller ikke tro, at det er sundt at være så træt. Jeg vågner natten igennem med 15-20 minutters mellemrum, hvilket vil sige, at jeg aldrig kommer ned i den dybe søvn. Drømme gør jeg heller ikke mere - der er simpelthen "ikke tid" :evil:

Men jeg skal nok sige til - og aflægge beretning om, hvordan jeg oplever det, at tage hormoner, hvornår de begynder at virke o.s.v. :D =D>

KH
Sally

Jasmin
27-04-05, 23:06
Hej sally

Ja, jeg må jo give dig ret i en del af, det du skriver :) . Jeg tror heller ikke, det er sundt og måske endda mere sygdomsfremkaldende at være så træt, end det er at tage hormoner. Når man er træt er ens immunforsvar ikke så stærkt, psyken er nede, man er mere sårbar og hudløs, mere irritabel og videre i den genre. Så ud fra det hele hænger sammen, så er et kronisk dårligt humør nok mere farligt end hormoner !! :!: :?: . Men fortæl endelig, hvordan du oplever de ændringer gode som mindre gode; det vil jeg meget gerne høre og sikkert også mange andre. :wink:
Jeg har hørt nogen fortælle, de blev som født påny og ikke kunne drømme om at stoppe med hormoner; at det var som at få et nyt liv !! Sådan oplevede jeg det nu ikke og jeg gagv dem et ½ år til at virke i.
Men det er jo sikkert meget individuelt, som så meget andet.

Knus fra jasmin

Sally
29-04-05, 23:47
Hej sally

Ja, jeg må jo give dig ret i en del af, det du skriver :) . Jeg tror heller ikke, det er sundt og måske endda mere sygdomsfremkaldende at være så træt, end det er at tage hormoner. Når man er træt er ens immunforsvar ikke så stærkt, psyken er nede, man er mere sårbar og hudløs, mere irritabel og videre i den genre. Så ud fra det hele hænger sammen, så er et kronisk dårligt humør nok mere farligt end hormoner !! :!: :?: . Men fortæl endelig, hvordan du oplever de ændringer gode som mindre gode; det vil jeg meget gerne høre og sikkert også mange andre. :wink:
Jeg har hørt nogen fortælle, de blev som født påny og ikke kunne drømme om at stoppe med hormoner; at det var som at få et nyt liv !! Sådan oplevede jeg det nu ikke og jeg gagv dem et ½ år til at virke i.
Men det er jo sikkert meget individuelt, som så meget andet.

Knus fra jasmin

Kære Jasmin

Jeg glæder mig til at blive som født på ny - for dette varmehelvede klarer jeg ikke ret meget længere :evil:

Hvad jeg har opdaget - lige nu - efter at have læst dit indlæg er, at vi alle er mere eller mindre i samme båd - og at vi har en virkelig fælles ting til sammen! Det er skræmmende.

Kvinder kan finde sammen om graviditeter, skilsmisser, børn - men når det kommer til overgangsalderfænomener, så er vi virkelig lige...det handler næsten kun om gradbøjning..

Jeg koger...

KH
Sally

Jasmin
01-05-05, 13:27
hej Sally

Jeg kan godt forstå, du glæder dig, til at slippe af med den varme ](*,) det er jo også til at blive tosset af, men må jeg lige spørge; når du transpirerer, har det så ikke en anden "duft" en "normal" sved ?? Jeg synes nemlig, det bliver mere "kradst" :mrgreen: og har efterhånden også problemer med at finde en hudvenlig og effektiv deo. hvilken bruger du?? :?:

Jeg må jo erkende hedeturerne ikke er mit værste problem men søvnløsheden og de mange gange jeg vågner. Men overvejer at prøve den creme. Kunne dog godt tænke mig et lidt billigere alternativ først. Men du har måske ikke problemere med søvn?!
Knus fra jasmin

Sally
01-05-05, 19:48
hej Sally

Jeg kan godt forstå, du glæder dig, til at slippe af med den varme ](*,) det er jo også til at blive tosset af, men må jeg lige spørge; når du transpirerer, har det så ikke en anden "duft" en "normal" sved ?? Jeg synes nemlig, det bliver mere "kradst" :mrgreen: og har efterhånden også problemer med at finde en hudvenlig og effektiv deo. hvilken bruger du?? :?:

Jeg må jo erkende hedeturerne ikke er mit værste problem men søvnløsheden og de mange gange jeg vågner. Men overvejer at prøve den creme. Kunne dog godt tænke mig et lidt billigere alternativ først. Men du har måske ikke problemere med søvn?!
Knus fra jasmin

Kære Avalon

Jeg spurgte faktisk min mand, om jeg lugter anderledes end før jeg kom i overgangsalderen og han siger nej.
Mærkeligt egentligt, for i dag har vi haft 28 graders varme og jeg har knoklet med at flytte rundt på møbler. Jeg har haft en del hedeture undervejs, hvilket jeg godt kan skelne fra det at svede "normalt", når jeg er i fysisk akitivitet. Jeg har faktisk været drivvåd af sved det meste af dagen :evil:

Jeg var i bad i morges og bruger en Nivea deo - den tåler jeg godt.
Forhen skiftede jeg mellem mærkerne, fordi jeg blev overfølsom overfor dem :svie og kløe, og især Rexona var slem.
Jeg har også prøvet Minirisk og andre, men altid med det resultat, at jeg blev overfølsom overfor dem. Nu buger jeg som skrevet Nivea og har gjort det de sidste par år uden problemer. :)

Du spørger om jeg har problemer med nattesøvnen? Ja, for pokker, jeg kender næsten ikke ordet længere. I de sidste uger har jeg haft hedeture nat og dag med mellem 10 og 20 minutters mellemrum, så jeg får snart ikke lukket et øje.

Sidste nat (i går aftes) skiftede jeg min dyne ud med et lagen!!!
Jeg vågnede 3-4 gange med hedeture og en gang fordi jeg frøs!! :) Men det var vand i forhold til de andre nætter! :D

Men den samlede nattesøvn var helt anderledes, end det jeg har oplevet de sidste uger - jeg følte mig næsten som genfødt! :D

Med hensyn til kropslugten synes jeg at du kan angribe den på to måder: vask dig med sæbe oftere ( jeg vasker mig to gange om dagen med en mild sæbe, skyller grundigt og tørrer mig ordentligt) og drik RIGELIGT med vand! :D
I disse dage skyller jeg nok 3 liter ned om dagen - fylder en sodavandsflaske op og sætter den i køleskabet og den bliver fyldt op et par gange om dagen :D

KH
Sally

Sissan
01-05-05, 21:07
Hej Avalon.

Jeg synes nemlig, det bliver mere "kradst" og har efterhånden også problemer med at finde en hudvenlig og effektiv deo. hvilken bruger du??
Et andet alternativ er krystal deodorant. Jeg har brugt den i mange år. Jeg synes den er effektiv og den er 100% naturlig. Den kan fås i Matas både som pumpespray og som hel krystal. Den koster 60-70 kr og kan holde i månedsvis.

Men overvejer at prøve den creme. Kunne dog godt tænke mig et lidt billigere alternativ først.

Angelika og Remifemin er der også mange der er glade for. Men om de i længden er billigere end cremen ved jeg ikke. Hvis ikke cremen snart virker på mig, så vil jeg prøve en af de to, igen. Jeg har prøvet med Remifemin, men vil give den længere tid at virke i denne gang så.
Der findes også et svensk alternativ, men jeg kan ikke huske hcad det hedder. Jeg vil vende tilbage med navn på produktet, når jeg har fundet ud af det.

Jeg troede egentlig, at cremen var ved at virke på mig, men ak, i dag har jeg haft mange af de slemme hedeture, så ikke endnu. Jeg har nu smurt mig i over 3 uger.
Mine nætter er også konstant afbrudt af hedeture, det er virkelig til at blive desperat over :smt010

KH Sissan

01-05-05, 21:38
Hej alle :D

Da jeg var yngre svedte jeg meget under armene, og jeg kunne lugte af sved kun under den ene arm :? mystisk ...
Efter hedeturene begyndte, lugter jeg faktisk aldrig - jeg ved ikke om det er fordi der bliver renset godt og grundigt ud ..

Jeg er også meget sart, og tåler ikke andre deodoranter end NATURELLE med orkide´duft.
Den er uden alkohol.
Sisssan - jeg håber snart der kommer en virkning, men jeg husker jo, at der gik 3 måneder inden Livial begyndte at virke på mig.
Jeg kan altså heller ikke sige mig fri af hedeture i øjeblikket - især kommer der et par slemme med hjertebanken tidligt om morgenen.
Jeg kan som regel vende dynen og falde i søvn igen, medmindre kl. er 5 - for så skal jeg jo op alligevel.
Psyken spiller ind, det har meget at sige, hvor meget man har at tænke på.

Men et er sikkert - det var cremen der virkede på mig - og ikke som nogen mente, at hedeturene var på retur, for det er der ikke tegn til - desværre.
Men uden cremen havde jeg ikke kunnet stoppe med hormoner.

Kærlig hilsen Sine

Sissan
01-05-05, 21:48
Jeg kan altså heller ikke sige mig fri af hedeture i øjeblikket - især kommer der et par slemme med hjertebanken tidligt om morgenen.

Æv Sine, det har jeg også...og jeg har endda ferie :roll:
KH Sissan

Sally
01-05-05, 21:53
Hej Avalon.

Jeg synes nemlig, det bliver mere "kradst" og har efterhånden også problemer med at finde en hudvenlig og effektiv deo. hvilken bruger du??
Et andet alternativ er krystal deodorant. Jeg har brugt den i mange år. Jeg synes den er effektiv og den er 100% naturlig. Den kan fås i Matas både som pumpespray og som hel krystal. Den koster 60-70 kr og kan holde i månedsvis.

Men overvejer at prøve den creme. Kunne dog godt tænke mig et lidt billigere alternativ først.

Angelika og Remifemin er der også mange der er glade for. Men om de i længden er billigere end cremen ved jeg ikke. Hvis ikke cremen snart virker på mig, så vil jeg prøve en af de to, igen. Jeg har prøvet med Remifemin, men vil give den længere tid at virke i denne gang så.
Der findes også et svensk alternativ, men jeg kan ikke huske hcad det hedder. Jeg vil vende tilbage med navn på produktet, når jeg har fundet ud af det.

Jeg troede egentlig, at cremen var ved at virke på mig, men ak, i dag har jeg haft mange af de slemme hedeture, så ikke endnu. Jeg har nu smurt mig i over 3 uger.
Mine nætter er også konstant afbrudt af hedeture, det er virkelig til at blive desperat over :smt010

KH Sissan

Kære Sissan
Jeg har lyst til at kommentere og alligevel har jeg ikke.. :?

Nu har du "kun" brugt cremen i 3 uger, og jeg ved ikke hvad man med rimelighed kan forvente sig...

Måske virker den kun på 50% af os?

Jeg ville gerne være overbevist om, at der findes en mirakelkur, der kan hjælpe os alle sammen, uden at vi bliver ofre for useriøse mennersker, der kun bruger os og vores lidelser til profit...

Desværre for MIG er jeg endnu skeptisk :(

KH
Sally

Sissan
01-05-05, 22:02
Hej Sally.
For mig er det altså OK, at du er skeptisk :wink: , jeg tror stadig på cremen. Ikke som en mirakelkur, men som den alternative mulighed jeg afprøver lige nu.

Det er muligt at jeg ikke får den samme benefit af cremen, som Sine gør. Men det afholder mig ikke fra i det mindste at prøve...og der kan jo gå op til 3 måneder, før den fulde virkning viser sig. Så jeg venter selvfølgelig de tre måneder.
Bruger man andre naturmidler får man også at vide, at man ikke kan sige om midlet virker, før der er gået 3 måneder.

Og jeg skal bare ikke vove mig ud i de syntetiske hormoner. Sådan afprøver vi jo det, vi tror på er det bedste for os hver især.

KH Sissan

01-05-05, 22:09
Hej Sally
Du tager jo heller ikke hormoner - inden jeg begyndte på dem, havde jeg hedeture for hvert kvarter døgnet rundt.
Men hvis vi er meget hårdt ramt, så er der vist intet der kan fjerne dem fuldstændig - heller ikke hormoner på resept.
Jeg har aldrig været fuldstændig fri af hedeture i de år.
Cremen var for mig springet, til at stoppe efter ca. 7 år med Livial.
Og virkningen er på højde med Livial.

Så hurra for ProgestaCare :smt041

Kærlig hilsen Sine

Sally
01-05-05, 22:11
Hej Sally.
For mig er det altså OK, at du er skeptisk :wink: , jeg tror stadig på cremen. Ikke som en mirakelkur, men som den alternative mulighed jeg afprøver lige nu.

Det er muligt at jeg ikke får den samme benefit af cremen, som Sine gør. Men det afholder mig ikke fra i det mindste at prøve...og der kan jo gå op til 3 måneder, før den fulde virkning viser sig. Så jeg venter selvfølgelig de tre måneder.
Bruger man andre naturmidler får man også at vide, at man ikke kan sige om midlet virker, før der er gået 3 måneder.

Og jeg skal bare ikke vove mig ud i de syntetiske hormoner. Sådan afprøver vi jo det, vi tror på er det bedste for os hver især.

KH Sissan

Kære Sissan

Jeg håber ved Gud at den hjælper dig! :D

Men hvorfor virker naturmidler først efter 3 måneder??? Er der en magisk indbygget tidstabel?

Næsten al "medicin" er udvundet af planter i naturen. Siden lærte man sig at fremstille dem syntetisk.

Hvad jeg har læst om progesteron er, at man ad syntetisk vej kan genskabe det menneskelige molekyle...

Hvis molekylerne er ens....hvor er så forskellen?

Jo, jeg er ikke så klog, så jeg spørger bare. :D

KH
Sally

Sally
01-05-05, 22:13
Læs lige: Jeg går ikke ind for syntetiske hormoner overhovedet - for mig er alt i øjeblikket et åbent land..

Sissan
01-05-05, 22:23
Jo, jeg er ikke så klog, så jeg spørger bare.
Hej Sally.
Jeg ved ikke en brik mere om det end du gør..forsøger mig bare frem..ud af helvedet.

M h t de tre måneder: tjahh, nogen naturmidler er bare længe om at give den fulde virkning...og så er det vel også en slags helgardering, mon ikk` :D

KH Sissan

01-05-05, 22:26
Hej Sally

Men hvorfor virker naturmidler først efter 3 måneder??? Er der en magisk indbygget tidstabel?

Det gælder ikke kun for naturmidler - det er det samme med reseptpligtige hormoner.

Jeg overgav mig det år lige før pinse husker jeg - nu ville jeg nyde pinsen uden hedeture - men ak - der var ingen forandring :smt010

Jeg ringede til min læge, og fortalte at pillerne ikke virkede - nej det skal du ikke regne med før efter 3 måneder :o
Man skal have opbygget et lager før de/den virker :D

Hej Sine

Sally
01-05-05, 22:37
Kære Sissan og Sine

Tak for Jeres svar....

Da jeg fik hormoner for at regulere de uregelsmæssige blødninger, virkede de i løbet af en måned. D.v.s. at jeg fik min menstruation 28 dage efter, at jeg begyndte på p-pillerne.

Alle hormoner er vel receptpligtige?

Progesteroncremen kan ikke længere købes i Danmark, forstod jeg?
Fordi den ikke regnes som medicin, men som naturlægemiddel....eller har jeg igen misforstået noget?
Jeg tror, at jeg har rodet mig ud i en diskussion, hvor jeg er "umulius" og hvor 20 andre har den "rigtige" version? :(

Håber at I bærer over med mig! :)

KH
Sally

01-05-05, 22:54
Hej Sally
P-piller er noget andet, end de man får for hedeture.

Progesteroncremen kan ikke fås i Danmark mere, fordi den VIRKEDE, og derfor blev reseptpligtig.
Pudsigt nok kan den heller ikke fås på resept - jo - men ikke den der er lavet på yamsrod - det er en rod som kan spises som kartofler.

Ha`en god nat allesammen - med eller uden hedeture :smt015

Hej Sine

Sissan
01-05-05, 22:56
Sally skrev:

Joo, de syntetiske hormoner er.

Fordi den ikke regnes som medicin, men som naturlægemiddel....eller har jeg igen misforstået noget?

Nej, den kan man ikke købe i DK. Den er ikke "bevist" :roll: at være uden bivirkninger. Her er strenge krav til al medicin. Der må gerne være bivirkninger, skam også de meget tvivlsomme, #-o men de skal være kendte. Så gør det ikke noget at man bliver syg af bivirkningerne!
I DK må personalet heller ikke svare på virkningerne af naturmedicinen i forretningerne. Så må man selv se om man kan regne ud hvad naturmedicinen kunne være hjælpsomt for...hvis det ikke er åndssvagt....

Jeg tror, at jeg har rodet mig ud i en diskussion, hvor jeg er "umulius" og hvor 20 andre har den "rigtige" version?

Tror jeg næppe .... :smt112

KH Sissan

Sally
01-05-05, 23:00
Sally skrev:

Joo, de syntetiske hormoner er.

Nej, den kan man ikke købe i DK. Den er ikke "bevist" :roll: at være uden bivirkninger. Her er strenge krav til al medicin. Der må gerne være bivirkninger, skam også de meget tvivlsomme, #-o men de skal være kendte. Så gør det ikke noget at man bliver syg af bivirkningerne!
I DK må personalet heller ikke svare på virkningerne af naturmedicinen i forretningerne. Så må man selv se om man kan regne ud hvad naturmedicinen kunne være hjælpsomt for...hvis det ikke er åndssvagt....

Jeg tror, at jeg har rodet mig ud i en diskussion, hvor jeg er "umulius" og hvor 20 andre har den "rigtige" version?

Tror jeg næppe .... :smt112

KH Sissan

Kære Sissan...

Jeg tror, at jeg afventer dine erfaringer... :D

KH
Sally

Jasmin
01-05-05, 23:04
Hej Sally, Sine m.fl.. :)

Ang. det med krops"duften", kan det måske også være fordi, der er stress med i billedet for mit vedkommende. :? Jeg går i bad om morgnen og vasker mig, når jeg kommer hjem fra arbejde. Lige pt. bruger jeg Biotherms deo uden alcohol, parfume o.s.v.. Men måske jeg skulle prøve den krystal; det har jeg før tænkt på; det er bare blevet ved tanken.
Jeg drikker min. 1½ l vand om dagen og har gjort i mange år, er kronisk tørstig, (er undersøgt). Så...........måske kan stress også få ens sved til at lugte anderledes, jeg ved det ikke??!! :?: :?: :?: men det er træls, når jeg er midt på eftermiddagen på arbejde. Heldigvis kan jeg godt friske mig op derude, men alligevel :oops:

Jeg tror, jeg vil prøve med de tabletter, men det er sikkert rigtigt, det i længden bliver ligeså dyrt som cremen; da det jo er nogle stykker om dagen man skal tage. Men, de af jer der, der har prøvet tabletterne, har det også hjulpet på søvnen????det er jo mit største problem pt.. Hedeturerne kommer periodisk :?: :?: :?
Tabletterne kan jeg jo også købe i morgen og komme hurtigt igang.....cremen skal jeg først bestille.

Knus fra jasmin :D

Sally
01-05-05, 23:09
Kære Avalon

Du er hermed udråbt til forsøgskanin...jeg venter spændt dine resultater :D

Anina
02-05-05, 05:03
Hej Sissan :)
Fortvivl ikke. Da jeg startede på Trisekvens Forte - ventede jeg næsten 4 måneder før den virkede nævneværdigt. 4 måneder er lang tid når man kun har 10 hedefrie minutter hver time og til og med tager et livtag med depression og sortsyn. Jeg holdt dog ud fordi jeg ved at alle fedtopløselige midler, konventionelle som alternative, indtaget i forbindelse med et behov for tilstandsforbedring (ikke en akut symptombehandling), som regel først virker efter nogen tid, efter at man har opbygget en depot i.....eget fedtvæv og den slags....har du jo ikke så forfærdeligt meget af.

Prøv at væbne dig med tålmodighed og afvent, som også står på indlægssedlen:

Da progesteron er fedtopløseligt absorberes det gennem huden til det fedtholdige væv og indgår først da i blodstrømmen. Af denne årsag kan det tage 2-3 måneder at opnå den fulde effekt. I begyndelsen kan progesteronet indgivet i denne form påvirke østrogenreceptorerne, således at symptomerne på ØSTROGENDOMINANS TILTAGER. For at overvinde disse lejlighedsvis opståede gener, anbefales at anvende større daglige dose af cremen i de første 2-3 måneder og vende tilbage til normal dosis når disse symptomer er aftaget.
Hvis du alligevel beslutter dig for de syntetiske a.h.t. de kommende hedebølger - er det snart at du nok skal begynde at bruge dem, da også de syntetiske virker først efter nogen tid.

Kram - Anina :)

02-05-05, 05:42
Hej Avelon
Ang. det med krops"duften", kan det måske også være fordi, der er stress med i billedet for mit vedkommende

Ja - det vil jeg tro - den sved der løber ved en hede/svedetur plejer ikke at lugte.

Jeg husker da jeg var yngre, jeg kunne faktisk sidde og fryse samtidig med, at jeg var helt våd under armene :smt120

Kærlig hilsen Sine

Jasmin
02-05-05, 09:12
Hej sally

Det ved jeg nu ikke, men jeg vil gerne sove godt og ha`det godt generelt................så jeg vil valfarte ind i Matas i dag og købe en af de slags tabletter + en krystal deo. :D

Glæder mig nu til at høre om, hvordan det går med dine hormoner, altså dem du får hos lægen?? :wink: og sidste ende er vores negative tanker omkring noget (måske) med til at gøre det værre?!; hvis du nu forestiller dig at det er bare LYSET for dig; så er det det, og der vil ikke ske noget. Måske er det derfor lægestanden ikke altid kan forklare, hvorfor noget alternativt virker :?: :?: :?:

Mange knus fra Jasmin :D

02-05-05, 11:07
Hej Avelon eller Jasmin :D
hvis du nu forestiller dig at det er bare LYSET for dig; så er det det, og der vil ikke ske noget. Måske er det derfor lægestanden ikke altid kan forklare, hvorfor noget alternativt virker

Det betyder helt sikkert noget, om man er negativ eller positiv - vi ved jo at kalktabletter kan gøre mirakler hos nogen :)

Men jeg tilhører altså dem, der undersøger tingene inden jeg putter dem i munden/maven - eller smører det på huden.
Det alternative supermarked er en jungle at finde rundt i, og jeg tager ikke alt for gode varer :smt078

For mit vedkommende skal der være en forklaring på, at et alternativt produkt virker.
Jeg kunne aldrig finde på at indtage nogle dråber med et nr. på uden anden forklaring.
Måske producenten netop har set LYSET
men hvad for et lys ... :roll: ??

Knus fra Sine

Sissan
02-05-05, 15:45
Jasmin skrev:

Men, de af jer der, der har prøvet tabletterne, har det også hjulpet på søvnen????

Hej Jasmin.
Det er så længe siden jeg prøvede at så længe om at virke, at jeg blev i tvivl undervejs, om produktets beskaffenhed. Jeg husker ikke om det påvirkede min søvn.
Da jeg tog de syntetiske hormoner blev det helt galt med min søvn, men mest fordi jeg blev så - kunstigt- energisk, at jeg ikke kunne falde til ro. Sådan virkede især Livial på mig! men ikke på Sine.
Det er meget forskelligt hvordan hver eneste mærke, syntetisk eller naturligt, virker på os.
Min læges kone fortæller, at hun ikke kunne eksistere uden Livial og at det gjorde hende til et helt nyt menneske...og hun er overhovedet ikke urolig for konsekvenserne...men hendes mand er jo også læge, der ANBEFALER at bruge syntetiske hormoner :wink:

Men hvis man har mange hedeture og vågner deraf, så må man vel sove bedre, når/hvis det middel man tager, begynder at virke.

KH Sissan

Sissan
02-05-05, 15:51
Fortvivl ikke.
Prøv at væbne dig med tålmodighed og afvent, som også står på indlægssedlen:

Da progesteron er fedtopløseligt absorberes det gennem huden til det fedtholdige væv og indgår først da i blodstrømmen. Af denne årsag kan det tage 2-3 måneder at opnå den fulde effekt. I begyndelsen kan progesteronet indgivet i denne form påvirke østrogenreceptorerne, således at symptomerne på ØSTROGENDOMINANS TILTAGER. For at overvinde disse lejlighedsvis opståede gener, anbefales at anvende større daglige dose af cremen i de første 2-3 måneder og vende tilbage til normal dosis når disse symptomer er aftaget.
Hvis du alligevel beslutter dig for de syntetiske a.h.t. de kommende hedebølger - er det snart at du nok skal begynde at bruge dem, da også de syntetiske virker først efter nogen tid.

Kram - Anina :)
Hej modige Anina :smt039

Jeg væbner mig alt det jeg orker...men tak for påmindelsen, det kan nok være tiltrængt, når hedeturene vælter ind over mig...det gør de også i dag...suuuuk!

Jeg har besluttet, at jeg IKKE vil tage de syntetiske, ligemeget hvad (damn, får lige en tur nu igen)...men måske over sommeren et ekstra tilskud af de naturlige med sølvlys eller rødkløver.

KH Sissan

Sally
02-05-05, 23:21
Der er NOGET, der umiddelbart hjælper mig igennem natten for tiden... :D

Jeg skiftede min dyne ud med et lagen! :oops:

Nu vågner jeg kun 3-4 gange med hedeture og en enkelt gang fordi jeg fryser =D>

Men hvor er det herligt at kunne krølle sig sammen i fosterstilling og få varmen og så bare falde i søvn igen :D

KH
Sally

Jasmin
05-05-05, 12:53
hej igen :)

Jeg var hos Matas igår for at finde "vidundermidlet" især mod søvnløsheden :cry: , hedestigningerne er ikke det der plager mig mest, :)
Men..............alle de midler de havde på hylden incl. nogle af dem der har været oppe her; var hovedsageligt omkring hedestigninger, ingenting omkring søvnløsheden. Der er selvfølgelig Baldrian og midler i famlie med det, men dem har jeg prøvet. :?

Så .....er der nogen der kender, udover proge...cremen noget der også afhjælper søvnløshed, de mange opvågnener om natten???? :!: :!:

Sally
05-05-05, 13:07
Kære Jasmin

Er du klar over HVAD der forhindrer dig i at sove?

Hvordan er din dag? Har du mange problemer? Er du også fysisk og ikke udelukkende psykisk træt om aftenen?

KH
Sally

Anina
05-05-05, 14:00
Så .....er der nogen der kender, udover proge...cremen noget der også afhjælper søvnløshed, de mange opvågnener om natten???? :!: :!:
Hej Jasmin :D

Man kan også udvilke en "dårlig" vane i sit "indsøvningsritual" d.v.s. når den "negative spiral" får lov til at vokse og "næres" af hver en ny dårlig søvnoplevelse - bliver den styrket og fortsætter.

Jeg ved ikke om dette også er tilfælde med dig, måske i kombination med de reelle hormonelle forstyrrelser - men i mit tilfælde, dengang også jeg kunne beskrive mine søvnmønstre som du gør - har jeg bedt lægen om et indsøvningspræparat, som jeg brugte sporadisk når jeg kunne mærke særligt udtalt, at denne nat forbliver jeg nok mere vågen end min næste dag har godt af. Og selv om jeg fortsat vågnede i utide om natten - vågnede jeg færre gange og havde nemmere i at falde i søvn igen. Det var trods alt en lettelse alligevel.

Når det er sagt, så kan jeg lige fortælle om et kosttilskud, der i dag virker så udtalt søvndyssende på mig, at jeg nu kun indtager det før sengetid. Jeg har også anbefalet dette middel for Sissan, men har ikke hørt om også hun har oplevet de samme gode (bi)virkninger som jeg har.

Midlet hedder "StressPlus With Valerian Root" (jo, jeg husker at du brugte baldrian uden effekt, men her er det kun tilstede sammen med andet).

"StressPlus" indeholder pr 1 tabl.(dagligt):
Vit.C 500 mg; Thiamine (vit. B1) 30 mg; Riboflavin (vit. B2) 30 mg; Niacin (vit. B3) 150 mg; Pyridoksine (vit. B6) 30 mg; Folinsyre 400 mcg; Vit. B12 50 mcg; Biotin 300 mcg; Panthotensyre 150 mg; Magnesium (oxid) 100 mg; PABA 40 mg; Choline 150 mg; Inositol 150 mg; baldrianrod 200 mg.

Den skal indtages sammen med et halvt stykke mad og (i mit tilfælde) så tæt på dynetid som muligt. Det er en enormt stor tablet som jeg plejer at indtage i to halve med ikke mindre end et glas vand til. Og de nætter vågner jeg enten kun lidt eller slet ikke...

Under alle omstændigheder får man på denne måde også et komplet tilskud af B-vitaminer - så måske er det umagen værd at forsøge? Hvis du vil prøve, vil jeg svare med et link næste gang.

Hilsen - Anina :D
Jeg vil kopiere dette indlæg til emnet "Det alternative" og hvis nogen her ønsker at "tale" mere om det - er det nok mest relevant derinde.

Jasmin
05-05-05, 17:08
Kære Sally :)

Jeg har en kraftig formodning, støttet af min læge, (ikke fordi det er rigtigt, hvad han siger, faktisk kun ca. ½ af gangene) om at det er overgangsalderen, da den jo også kan give de gener.

Jeg har ikke problemer med at falde i søvn; jeg sover 5 min. efter jeg har lagt mig ALTID. Men....vågner med ca. 2 - 1½ times mellemrum natten igennem :( :evil: :? . Jeg har undersøgt, om der er noget der vækker mig, noget jeg mangler, ja alt hvad jeg kan komme i tanke om. Men har ikke fundet en årsag der holder vand.

Jeg synes ikke jeg har mange problemer, ikke nogen der ville kunne holde mig vågen. Ofte efter en god dag, der bare har kørt i olie og jeg er i godt humør, tænker jeg: "så nu sover jeg nok godt i nat"; men nej! :mrgreen: :mrgreen: #o

Fysisk er der altid meget at lave på arbejde; det kan være stressende, Især når jeg kører hjem og har følelsen af, jeg ikke har gjort/nået som jeg gerne ville eller p.g.a. travlhed ikke har kunne holde de pædaggogiske mål, vi/jeg har sat omkring en beboer. Så jeg er både fysisk og psykisk træt.

En ting der måske er achilleshælen, er min til tider overdrevne perfektionisme, der kan grænse til de bitte små ting; så som om et eller andet nu hænger lige :roll:
eller hvordan jeg skal nå at gøre det og det og det herhjemme, altså er måske ofte fremme i tiden eller tilbage i fortiden......det var det med nuet......
Så slemt er det kun når jeg ikke har det godt psykisk.
Men jeg er perfektionist og vil gerne være det med måde. Og kunne sige "nå, det gør jeg en anden dag eller i morgen".
jeg ved bare ikke helt, hvordan jeg slipper den der og bliver mere "flydende", uden det hele kommer til at flyde. :wink: :idea: :?:

Om det er det ved jeg ikke......men jeg vil bare gerne snart kunne sove igennem eller nøjes med at vågne een gang. :D :D :D =D>

Knus
jasmin

Sally
05-05-05, 17:36
Kære Jasmin

Og vi kan selvfølgelig udelukke en lille depression? :)

Årsagen til at jeg spørger er den, at depressioner ofte giver problemer - ikke med indsovning, men med opvågninger, hvor det ofte er svært at falde i søvn igen.

Der er jo "noget" der forstyrrer dig, og du nævner selv din perfektionisme - så her har du noget virkeligt håndgribeligt at arbejde med! :D

Måske skulle vi hjælpes ad - jeg lider nemlig osse af den sygdom! :D

KH
Sally

Jasmin
05-05-05, 17:58
Hej Sally :D

Hvor skønt :) :) at du også har den sygdom, altså ikke for dig selvfølgelig :!: :!: , men så er jeg ikke alene :!: :!: . Tænk een der forstår det....skønt. =D> =D> YES

Den perfektionisme kan meget vel nok være med til at give en lettere depression MÅSKE , jeg ved det ikke; men når alt skal være så perfekt + een selv, hvilket aldrig kan lade sig gøre, kan man jo aldrig slappe af :!: :!: måske heller ikke i søvnen :?: :?: :idea:

Jeg synes absolut vi skal hjælpes ad - helt og aldeles :!: :!: :D

Men hvordan kommer vi lige igang ? admin har lige spurgt om vi ville have et "lukket rum" (ret klaustrofibisk) men fint nok til at snakke om lige den ting; hvis vi eks.vis giver os/hinanden nogle opgaver o.s.v., og så skal melde tilbage...måske det ikke er så tosset til det ??? De har nok også sendt en mail til dig om det?! regner jeg med :) :)

Så kan jeg altså bedre forstå du kommer ind på NUET........... :lol: :lol:

Knus
Jasmin

ps

Jeg skal i bad nu, for vi skal i byen, så jeg er nok ikke så meget på siten mere idag, men imorgen vender jeg stærkt tilbage. :!:

Sally
05-05-05, 18:24
Hej Sally :D

Hvor skønt :) :) at du også har den sygdom, altså ikke for dig selvfølgelig :!: :!: , men så er jeg ikke alene :!: :!: . Tænk een der forstår det....skønt. =D> =D> YES

Den perfektionisme kan meget vel nok være med til at give en lettere depression MÅSKE , jeg ved det ikke; men når alt skal være så perfekt + een selv, hvilket aldrig kan lade sig gøre, kan man jo aldrig slappe af :!: :!: måske heller ikke i søvnen :?: :?: :idea:

Jeg synes absolut vi skal hjælpes ad - helt og aldeles :!: :!: :D

Men hvordan kommer vi lige igang ? admin har lige spurgt om vi ville have et "lukket rum" (ret klaustrofibisk) men fint nok til at snakke om lige den ting; hvis vi eks.vis giver os/hinanden nogle opgaver o.s.v., og så skal melde tilbage...måske det ikke er så tosset til det ??? De har nok også sendt en mail til dig om det?! regner jeg med :) :)

Så kan jeg altså bedre forstå du kommer ind på NUET........... :lol: :lol:

Knus
Jasmin

ps

Jeg skal i bad nu, for vi skal i byen, så jeg er nok ikke så meget på siten mere idag, men imorgen vender jeg stærkt tilbage. :!:

Kære Jasmin

Jeg er ikke på i morgen - nok ikke før lørdag aften...skal til DK :)

KH
Sally

Sissan
05-05-05, 23:11
Hej Avalon.
Jeg ser, at du flere gange har skrevet om nuet..at leve i det. Og der er jo det med mange af os kvinder, at vi tænker meget, har mange opgaver og mange roller. Tænker over, om vi feks nu gjorde dette og hint godt nok (fortid) og er langt inde i fremtiden med vores tanker i forbindelse med planlægning af f eks familiens hverdag...osv osv.
Men- vi kan ikke leve i hverken fortiden eller fremtiden.

Da jeg for nylig var nede med en omgang stress, fik jeg denne bog anbefalet af en supervisor på mit arbejde:

"Nuets kraft" , Nøgle til personlig frigørelse, af Eckhart Tolle.

Måske kunne det give dig lidt inspiration at bladre lidt i den og kigge på hans forslag til og tanker om, hvordan man kan leve i nuet.

Jeg kender det med ikke at kunne sove igennem. Jeg har det sådan, når jeg har for mange tanker, ikke kan slippe alle hverdagens små og store bekymringer. Det værste man kan gøre er at ligge og vende og dreje sig og bekymre sig om, at nu får man ikke søvn nok, i morgen bliver jeg bare så træt osv osv. Hellere stå op og f eks tage noget varmt at drikke, stille og roligt. Den tid du bruger på det, ville du alligevel have brugt til at ligge i sengen og blive mere og mere desperat. Jeg har vænnet mig til at tænke, at det ikke gør noget, at det ikke bliver til så mange timer denne nat og at det er OK. Hellere sove godt 5 timer end skidt 7 timer. Så slipper man lettere kontrollen og giver sindet ro til at slappe af og give efter.

Jeg har et andet trick. Når jeg "bilder mig ind" at jeg ikke kan sove, så tager jeg ørepropper i. Så kan støj ikke vække mig, vel? :wink: Og intet forhindrer mig i at sove. DET er jo ikke korrekt rent fysisk, for man kan faktisk sagtens høre en del, med ørepropper i. Men min hjerne ved, at propper = afslapning...og go`nat, så sover jeg.

KH Sissan

Jasmin
06-05-05, 08:32

Tak for dit tip med bogen; jeg tror jeg vil prøve at læse den, i starten nok mere bladre. Men der er utvivlsomt nogle gode råd og hint og i sidste ende er det jo kontrollen, det at give slip, der er svært, i hvert fald for mig. #-o Også give slip på det ikke skal være så perfekt og få det gjort dagen før det egentlig skulle være gjort.
Jeg har altid været rastløs af natur, vil gerne bruge mig selv, altså min krop (jeg er meget kinestetisk, altså at skulle kunne mærke alting, men det er jo forskelligt hvilke repræsentationssystemer der er stærkest hos hver især) :)

Jeg står også op, når jeg ikke kan sove eller vågner, men er jo dødtræt (underligt)?! og lægger mig så igen.

Den der med at bilde sig ind, hvad man kan eller ikke kan, er faktisk rigtig god. Man kan godt snyde hjernen, putte en ny CD i, så den tror på det man tænker :wink: :wink: bare man selv tror på det.

Jeg sidder lige og tænker på jeg skal finde noget, der er lig med afslapning for min hjerne :idea: og jeg skal nok finde på noget.

Tak for dine gode råd, hvis jeg måske har noget "du kan bruge" så sig endelig til :) :)

Knus
jasmin :)