PDA

Se fuld version : Forhandl dig til et bedre liv.

admin
16-06-05, 02:06
Forhandl dig til et bedre liv.

Af SARAH SKARUM

Kvinder er dårlige til at forhandle, men kan med øvelse blive bedre end mænd.

Forhandling? Hvem? Mig? Øh nej, jeg er jo ikke ansat i FN, vel. Tænker du også sådan, snyder du dig selv. For forhandling er ikke kun noget for mænd med slips og kvinder i spadseredragt, der laver aftaler om millioner eller forhindrer folkedrab i Afrika.

Alle forhandler. Hele tiden. Hver dag. Med børnene, med manden, med kollegerne og med chefen. Og de burde forhandle endnu mere og få både bedre selvtillid...

...og flere penge ud af det, mener Keld Jensen.

Han er direktør i firmaet Market Watch Management, og han lever af at rådgive og uddanne erhvervsfolk til at blive bedre forhandlere.

Han har netop udgivet »Forhandlingshåndbogen«, der skal gøre alle os uden manchetknapper og palm-pilot i stand til at forhandle om at tage opvasken, få bedre renter på lønkontoen eller flere frynsegoder.

»De fleste mener, at de kun forhandler, når de køber en bil, deres hus eller er til lønforhandling. Men det er helt forkert. Alle mennesker forhandler hele tiden. Og jo bedre man bliver, jo mere tilfreds bliver man med sig selv. Det er jo rart at opnå små sejre,« siger Keld Jensen.

Han mener især, at kvinder bør forhandle mere.

»Kvinder bryder sig ikke om at bede om for meget, og de tænker for meget på, om modparten bliver sur eller irriteret, så de kommer sjældent i gang med forhandlingerne, men når de lærer det, er de bedre end mænd, fordi de tænker på relationer.

At alle skal have noget ud af forhandlingen, og at vi skal kunne mødes igen. Det gør mænd ikke. Lærer kvinder at forhandle, bliver de langt bedre end mænd. De skal bare øve sig lidt,« siger han.

Forhandlinghåndbogen er udgivet på Aschehougs Forlag og koster 199 kr.

skr@bt.dk
http://www.bt.dk/kunforkvinder/artikel:aid=368456:fid=100300170/

JS
16-06-05, 08:28
Hold da op hvor er det rigtigt

Alle forhandler. Hele tiden. Hver dag. Med børnene, med manden, med kollegerne og med chefen. Og de burde forhandle endnu mere og få både bedre selvtillid...

For når man forhandler bliver der ikke en taber og en vinder men to vindere og det er for mig vigtigt i alle lives forhold.

Kærlig hilsen JS :lol: