PDA

Se fuld version : Spørgsmål ang. overgangsalderen

Joanna
17-09-05, 09:35
Kære alle

Jeg ved ikke ret meget om overgangsalderen. Jeg er 48 år, har stadig min menstruation
regelmæssigt, og har ikke nogen tegn (så vidt jeg ved) på at jeg er på vej til at komme
i overgangsalderen. Hvornår starter overgangsalderen normalt? Er der mon nogen kvinder
som er så heldige at de ikke mærker de helt store forandringer, og slipper for alle ulemper
i forbindelse med denne livsfase?

Kærlig hilsen
Joanna

Dinah
17-09-05, 10:30
Kære Joanna!

Jeg har veninder, der først begyndte at mærke noget til uregelmæssige menustrationer et par år efter de 50 - og vel at mærke stadig lever et særdeles godt liv uden særlige gener.

Jeg oplever, at der er lige så store forskelle indenfor dette område, som indenfor alt muligt andet.

Tidspunkt og "måden", har jeg af lægen fået at vide, ofte vil ligne ens mors...

Knus,
Linda :D

Joanna
17-09-05, 11:28
Kære Linda
Tak for svaret.
Jeg har en tanke, måske er den forkert, men f.eks. startede jeg allerede med
at have menustration regelmæssigt som 12årig, nu er jeg 48år og stadig "aktiv" på dette område, min mor fik også menustration som 12 år og hendes menustrationer stoppede først da hun var 54 år, hun har ikke haft de store
ulemper, siger hun. Måske hvis man "starter" tidligt og "slutter" i en høj alder med at have mennustration, man går lettere igennem denne periode.

Det jeg også bygger min tanke på, er mine oplysninger fra samtaler med afrikanske
kvinder, nogle jeg har talt med, fik deres første barn allerede som 13 - 14 årige,
og måske sidste barn som 42 årig. Altså de har haft en lang årrække med menustrationer. Jeg har aldrig hørt afrikanske kvinder omtale en "overgangsalder"
- altså svedeture, manglende energi, og hvad det ellers kan medføre af fysiske og psykiske ulemper.

Kærlig hilsen
Joanna

Sally
17-09-05, 16:54
Kære Joanna

Jeg var lige fyldt 11, da jeg fik min første menstruation, og jeg havde min sidste menstruation i oktober sidste år, et par måneder efter at jeg var fyldt 48...

Hedeturene, hvor jeg ikke svedte tran som nu! begyndte et par måneder efter, omkring jul..

Jeg kan desværre ikke sammenligne hverken med mor eller søstre, for jeg er den eneste af os, som har beholdt livmoder/æggestokke.
Både min mor og søstre fik fjernet "alt i underlivet" i begyndelsen af 40erne og kan derfor ikke give informationer overhovedet.

Det er interessant at afrikanske kvinder ikke har vores gener...gad vide hvad det skyldes?

KH
Sally

Joanna
17-09-05, 19:18
Hej Sally

Måske de har så mange andre problemer af enhver art at "overgangs" problemerne "forsvinder" i mængden????

De kvinder (veninder, bekendte) jeg havde og har kontakt til stadig, ser på denne periode som en slags fase - fra at føde børn - til at have ret til at trække sig tilbage, og ikke være produktive mere, end slags (lise og mere fredfyldt tilværelse)
- jeg har aldrig hørt andet, end det er noget positivt for dem, hvor de får mere tid til sig selv, og i samfundet nyder de en slags "ære" og respekt. De yngre kvinder søger altid råd og vejledning hos andre kvinder der er over den fødedygtige alder.
Selv afrikanske mænd har respekt for modne og ældre kvinder...
K.h.
Joanna

Dinah
18-09-05, 15:45
Ok - lad os rejse til Afrika! :D

Nej, pjat.

Mit forløb har været næsten nøjagtig som Sallys... menustration som 11 årig og ophør af samme som 48 årig.

Kh
Linda

Joanna
18-09-05, 22:38
Kære Linda

Nej, jeg tror ikke vi skal bytte vores tilværelse ud med et "afrikansk kvindeliv"-
men være glade for "hvem vi er" - med eller uden overgangs ulemper og besværligheder.

Kærlig hilsen
Joanna