Se fuld version : hormoner/osteoporose
Hej
Jeg kunn godt tænke mig at høre,hvad i piger stiller op med problemet osteoporose.Stoler i fuldt og fast på at cremen beskytter mod det ?
Jeg spørger fordi min gynækolog,som sagt i dommer var meget bekymret for netop denne sygdom hos yngre kvinder.Der kategoriserede han mig.
Han sagde,at jeg burde tage hormoner netop p.g.a. osteoporose,havde jeg været 10 år ældre ville han ikke have bekymret sig.
Jeg tog hans hormoner men kun i 14 dage ,så stoppede jeg(vægtøgning)
b.l.a
Nu spekulerer jeg på om det er nok med cremen ,og motion og kalk i kosten.
hvad gør i :?
knus Biddi :D
Kære Biddi
Jeg må ærligt tilstå, at jeg slet ikke ved, om jeg er i risikozonen ud over det normale.
Jeg tager ikke hormoner, men jeg er stadig indenfor det normaltvægtige ( selv om jeg gerne ville være 5 kg. lettere) og jeg får rigeligt med motion.
Jeg spiser sundt og får den kalk, jeg efter anbefalingerne skal have...
Nogle læger sværger til hormoner, andre fraråder dem på det alvorligste..
For mit vedkommende vil jeg tage hormoner af en eneste grund: hvis jeg slet ikke kan hænge sammen p.g.a. overgangsaldergener!
Og egentlig har jeg slet ikke lyst til hverken at tænke på bivirkninger eller andre ting : rynker, ældes "med ynde", dø før tid o.s.v.
I aften synes jeg bare, at livet må gå sin gang, som det gjorde det for århundrede siden.... men jeg er vist også lidt "overspændt og utilregnelig" - måske skulle jeg have haft min menstruation, men det er et år siden, jeg havde den sidste...
Hedeturene er ved at gøre det af med mig! :oops:
Undskyld! :mrgreen:
KH
Sally
Kære Biddi
Jeg gik tidligt i overgangsalder (41 år) og havde i den forbindelse meget snak med min læge, som anbefalede mig hormoner. Som Sally tog jeg dem kun meget kortvarigt, da jeg slet ikke følte mig godt tilpas med dem (bl.a. vædske i kroppen).
Min læge anbefalede mig dernæst at tage to kalktabeletter om dagen, hvilket jeg så har gjort lige siden. Jeg fik også en knoglescanning for at påvise, om jeg allerede var i risiko for knogleskørhed (det var jeg ikke).
Kh
Linda
Kære Linda :D
Sådan har jeg også valdt at gøre ,men hvis bare man om det var nok.
Men man må også risikere noget her i livet .
Me ndet var også bare for at høre jeres mening og indstilling :D
Knus Biddi :D
Hej
Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad I piger stiller op med problemet osteoporose. Stoler I fuldt og fast på at cremen beskytter mod det ?
Jeg spørger fordi min gynækolog, som sagt i sommer var meget bekymret for netop denne sygdom hos yngre kvinder. Der kategoriserede han mig.
Han sagde,at jeg burde tage hormoner netop p.g.a. osteoporose, havde jeg været 10 år ældre ville han ikke have bekymret sig. Jeg tog hans hormoner men kun i 14 dage ,så stoppede jeg(vægtøgning) b.l.a
Nu spekulerer jeg på om det er nok med cremen , og motion og kalk i kosten. hvad gør I :?
knus Biddi :D
Hej Biddi :smt039
Jeg tror faktisk, at det kun os to herinde, som bruger progesteroncremen.... og en af mine grunde til at "kæmpe" for at få fat på den, trods alle de mange hindringer var og er netop den forebyggende effekt mod osteoporose.... kendt bl.a. siden trediverne, når man første gang har sat dette plantestof i arbejde. Man har ikke kunnet konstatere osteoporose hos de kvinder, som siden trediverne, fyrrerne og halvtresserne har faktisk brugt stoffet mod forløb og mangeltilstande som følge af klimakteriet.
Når det er så sagt, så er det jo klart at progesteroncremen "genererer" ikke den nødvendige kalk i vores kroppe. Den forhindrer bare, at vi taber den kalk vi allerede har i vore knogler. Omvendt, har vi jo brug for en tilførsel af kalk til den nødvendige genopbygning som følge af det almindelige behov for vævsfornyelse.... og her kan vi komme ud for en del problemer, som følge af med alderen nedsat produktion af mavesyre.
Problemet ligger i, at kalk tilført som karbonat optages fint i organismen sålænge vi har den normale mængde af mavesyre til disposition. Falder mavesyren derimod med alderen, som det faktisk ofte sker - optages calcium karbonat ikke længere så fint som før.... Derfor, ved en aldersbetingede nedsat produktion af mavesyre bør man indtage kalktilskud i form af citrat - som optages fint, trods den nedadgående mængde af mavesyre.
Jeg har været opmærksom på det længe og for et par uger siden fandt jeg et kalkpræparat som netop består både af calcium citrat og karbonat. Det hedder Osteoform. Er produceret af Biosym og består af kalk, magnesium og D-vitamin. Jeg kan ikke lige husker den eksakte pris, men for 120 tabletter (2 om dagen, men jeg tager kun een) tager de omkring 86 kroner....
Jeg tror på, at med cremen + et letoptagelig kaltilskud + selvfølgelig velvalgt kost og motion (de sidste halter altså meget hos mig)... burde du ikke behøve at bruge tiden på flere bekymringer. Jeg tror, at vi er godt beskyttet og dækket ind. Jeg tror heller ikke, at vi behøver frygte, at ende som dronning Ingrid... egentligt mærkeligt... hun behøvede strengt taget ikke lade det udvikle sig til det som det blev for hende, med krum ryg og alt det andet.
Kram :smt052
Anina
Kære Anina :D
Som altid har du et godt råd på hånden, jeg ved ikke hvad jeg skulle gøre uden dig ,straks imorgen vil jeg få fat i osteoform, du er en perle :)
Knus og kram
Biddi :D