Se fuld version : Et TV-program om mobning blandt voksne
Et TV-program om mobning blandt voksne
http://www.dr.dk/arbejdsliv/programbeskrivelser/program02.asp?
På dette link finder man omtalen af et TV-program om mobning.
Ved at klikke på: "Se klip fra 'Når voksne mobber'" kan man se et klip af programmet, og ved yderligere klikke på "se resten" (ved siden af "skærmen") regner jeg med, at man kan se hele den udsendelse om voksne der mobber.
Sendes første gang:
Mandag den 20.september 2004
kl. 17.10 på DR2
I programmet taget vi fat i en del af det psykiske arbejdsmiljø - voksenmobning. Adskillige arbejdspladser har i dag ingen mobbepolitik, og er det i bund og grund ikke også et problem, som vi voksne selv kan løse uden en særskilt politik?
Det forsøger programmet at svare på blandet andet ved at besøge et autoværksted i Brønderslev, hvor de ansatte har voksenmobningen tæt inde på livet. En tidligere lærling har anklaget for mobning. Vi følger sagen.
Vi møder også Winnie Hollænder, som har været udsat for mobning i sit voksne liv. Efter næsten 25 år på samme arbejdsplads blev hun frosset ud. Hun fortæller sin historie.
Og så kigger vi indenfor på Amcor Flexibles, der både har brugt kræfter på at stoppe fysiske og psykiske arbejdsskader. Tidligere følte hver femte sig mobbet eller chikaneret. Efter de har indført mobbepolitk, har medarbejderne fået det meget bedre.
Ekspert Eva Gemzøe Mikkelsen, Crecea - Bedriftssundhedstjenesten i Horsens fortæller, hvad man kan gøre ved problemerne.
Hej piger :smt049
Jeg har været væk i længere tid af forskellige årsager, men er nu klar igen.
En af årsagerne var en massiv gang mobning jeg blev vidne til i min praktikperiode på et turistbureau, det var så groft at helvede ikke ville være varmt nok til de gimper der foretog.
Jeg startede i marts måned og blev fint modtaget :) jeg fik mit eget kontor hvor jeg skulle sidde og lave noget som chefen kaldte et hestearbejde :o . Det gik ud på at jeg skulle lave en statistik over priserne på samtlige sommerhuse på øen :x :x :x . Nå men det gik der godt 2 mdr med.
Så blev det maj, hvor jeg d. 29 april fik at vide, at jeg skulle flytte ind til de andre og sidde i et hjørne fordi der om mandagen skulle starte en medarbejder, der skulle sidde og sælge færgebilletter :?: :?: Jeg var meget forundret over måden det blev sagt på , men ok.
Jeg havde ikke siddet på min pind ret længe før jeg opdagede ,hvad der foregik i blandt de ansatte, som bestod af 3 piger. De var godt og grundig i gang med at køre en stakkels pige på kun 25 år helt ned. :twisted: Der blev ikke talt til hende overhovedet, så det tog jeg mig til at gøre, hvilket jeg mærkede hun blev meget glad for.
En uge inde i maj skulle pigebarnet holde 3 ugers ferie, og jeg skal love for de rakkede hende ned over for mig, hun skulle aldrig have haft jobbet, hun var alt for usikker o.s.v Jeg tillod mig at replicere at jeg synes hun var sød og meget venlig over for kunderne, så skal jeg love for luften blev kold, men jeg havde kun 3 uger igen af min praktikperiode så jeg var bedøvende ligeglad.
Da jeg sluttede gik jeg hen til pige sagde pænt farvel og gav hende mit telefonnr. og sagde så kan du ringe, jeg vidste hun ville få brug for. Det er endt på den måde at hun 3 gange bad om en samtale med chefen uden nogen effekt og til sidst bad om en fyreseddel.
Alt dette p.g. af nogle misundelige gimper der ikke kunne tåle at der kom en der bedre kvalificeret end de var, fy for den :evil: Hun holdt ud til sidste arbejdsdag, men som jeg sagde til hende , du skulle have sygemeldt dig, så havde det kostet chefen penge, så havde måske gjort noget radikalt ved problemet. Aninas ordsprog med at der findes et sted i helvede for kvinder de ikke hjælper hinanden kom virkelig til utryk. Sådan noget har jeg heldigvis aldrig oplevet før og håber aldrig at komme til det igen, det tærer virkelig på en :cry:
Ha en god dag
Knus Biddi :D
Hej Biddi
Dejligt at høre fra dig igen :smt058
Hvor er det godt gået, for man skal nemlig ikke sidde og bare se på at voksne mennesker mobber andre. Hvor er det typisk at mobberne har mindreværd og er bange for at der er nogen der er dygtigere end dem. det var bare synd at de fik held af deres foretagende. Chefen er heller ikke sin opgave voksen. På den måde vil det bare ske igen igen...........
Desværre sker det jo mange andre steder også især hvis der sidder en konfliktsky chef og bare lader stå til. Godt du kom fra stedet, selv om det jo ikke er en særlig positiv oplevelse, når man gerne vil have et job. Jeg kan kun sige bedre held næste gang, du har bestemt ikke fortjent at skulle arbejde med sådan nogle gimper.
Kan du selv have en god dag.
Knus Bea
:smi001
Hej Biddi
Hvor dejligt, du er her igen - du har været savnet! :smi002
Det er trist læsning om mobberi, og desværre sker den slags rigtig tit.
På en arbejdsplads som denne, med en mandlig chef og kun kvindelige ansatte, er det mere reglen end undtagelsen, at den slags mobberi forekommer. Vi kan sagtens blive enige om, at chefen burde have grebet ind, men så enkelt tror jeg ikke, det er. Chefen er en mand og forstår slet ikke, at der er et problem, heller ikke selv om han får det at vide. Mænd tænker nemlig helt anderledes, og han aner givetvis ikke, hvad han skal stille op.
Jeg ved godt, at så er han ikke egnet som chef, men ikke desto mindre findes den slags mænd i mange chefstillinger. Havde chefen selv været kvinde, tror jeg, hun ville have handlet anderledes - i hvert fald hvis hun var sig sin opgave bevidst.
Det er simpelthen forskellen på mænds og kvinders måde at tænke på og se problemstillinger på der ofte skaber den slags problemer på en arbejdsplads. Det er i hvert fald min teori, for jeg synes, at man så ofte oplever den slags på rene kvindearbejdspladser.
Godt det ikke var en blivende arbejdsplads for dig, Biddi! :smi006
Knus, Anne :smi055
Kære Anne
Du har fuldstædig ret, det havde jeg ikke tænkt på før, den med den mandlige chef og de kvindelige ansatte.
Han har ikke anet hvad han skulle stille op med det murreri i krogene, jeg har ikke haft en mandlig chef siden min tid itandlægebranchen og da var der ikke andet end 2 ansatte kvinder, så det var ikke eksisterende i min erindring med mobning.
Jeg vil til en hver tid gribe ind hvis jeg støder på det igen, og ja Anne jeg er glad for at det ikke blev min arbejdsplads
Hav en god dag
Knus Biddi :D