Fleur
28-02-06, 09:17
Hos min datter har de en ondsindet enten virus eller maveinfektion som har varet 9-10 dage nu. Da de er 4 udadvendte travle mennesker, kan det jo komme tit og vare længe. Det fik mig til at kikke lidt på nettet om den slags - og jeg kom i tanke om, at det hvert eneste år bliver fremhævet - det med håndvask, grundigt, og ofte - særligt nu. Se her:
Hvordan spredes infektioner med virus og bakterier?
Virus og bakterier spredes i det store hele på samme måder: En forkølet medarbejder kan sprede smitte både ved at hoste og nyse på omgivelserne, ved at hilse med en hånd fuld af mikrober eller ved at efterlade mikrober på de ting, han/hun berører.
En anden meget vigtig smittevej er den, der går fra et tarmsystem (menneskeligt eller dyrisk) til fødevarer.
Hvad kan jeg gøre for at undgå smitte?
Hyppig og grundig håndvask er et af de bedste midler til at undgå for eksempel forkølelser. Giver du hånd til en snotforkølet person, så undgå at gnide dig i øjnene eller næsen bagefter, med mindre du gerne vil være syg.
Madvarer skal tilberedes hurtigst muligt efter hjemkomsten eller hurtigst muligt køles ned.
Grøntsager og kødvarer skal tilberedes forskellige steder og på forskellige hakkebrætter.
Kødet skal være ordentligt gennemstegt. (citat netdoktor)
Kan det siges for tit -? Knus Fleur :D
Hvordan spredes infektioner med virus og bakterier?
Virus og bakterier spredes i det store hele på samme måder: En forkølet medarbejder kan sprede smitte både ved at hoste og nyse på omgivelserne, ved at hilse med en hånd fuld af mikrober eller ved at efterlade mikrober på de ting, han/hun berører.
En anden meget vigtig smittevej er den, der går fra et tarmsystem (menneskeligt eller dyrisk) til fødevarer.
Hvad kan jeg gøre for at undgå smitte?
Hyppig og grundig håndvask er et af de bedste midler til at undgå for eksempel forkølelser. Giver du hånd til en snotforkølet person, så undgå at gnide dig i øjnene eller næsen bagefter, med mindre du gerne vil være syg.
Madvarer skal tilberedes hurtigst muligt efter hjemkomsten eller hurtigst muligt køles ned.
Grøntsager og kødvarer skal tilberedes forskellige steder og på forskellige hakkebrætter.
Kødet skal være ordentligt gennemstegt. (citat netdoktor)
Kan det siges for tit -? Knus Fleur :D