PDA

Se fuld version : Findes modige teaterkvinder overhovedet?

Sisse
14-05-06, 17:07
Hvor er de modige teaterkvinder?
Offentliggjort i Berlingske Tidende 30-04-2006
Kvinder for Frihed har nu gennem længere tid forsøgt at finde et teater til et arrangement med den modige kvindelige muslimske stand up komiker, Shabana Rehmann. Det har indtil videre været en endeløs travetur fra det ene nederlag efter det andet.

Betty Nansen startede gildet med selvcensur, som gav genklang. Aveny Teatret svarede aldrig på gentagne henvendelser, Det Kongelige Teater mente ikke, at de kunne rumme stand up. Det på trods af, at der tidligere har været stand up knyttet også til dette teater.

Vega var først interesseret, indtil de opdagede, hvem der skulle optræde. Så fik Kvinder for Frihed et uforskammet svar, hvori indgik at Vega var et rent spillested. Til trods for at også Vega gentagne gange har lagt hus til stand up.

Mungo Parks Martin Lyngby kaldte os for en "racistisk kvindegruppe" og fulgte dermed de massive angreb, som Kvinder for Frihed har været mål for. At kalde os racistiske er ikke bare forkert, men også irrelevant.
Når man er racist forskelsbehandler man en særlig etnisk gruppe og det er der ikke tale om. Kvinder for frihed modarbejder kvindeundertrykkelse.

Så er det Kvinder for Frihed spagfærdigt spørger, hvor er de modige danske kulturkvinder? Hvor findes der en modig teaterkvinde, som tør rumme en muslimsk, kvindelig komiker? Er hele den danske teaterscene i virkeligheden bastet og bundet til massiv selvcensur styret af (chauvinistiske) mænd ?
Eller har Kvinder for Frihed blot være usandsynligt uheldige? Hvis kulturen skal have mening, må den til stadighed udfordre, udvikle og også provokere. Theo van Gogh skulle nødigt være død forgæves.

"snuppet" i forbifarten på:
http://www.kvinderforfrihed.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=2

Anina
16-05-06, 11:56
Hvor er de modige teaterkvinder?
Offentliggjort i Berlingske Tidende 30-04-2006
Kvinder for Frihed har nu gennem længere tid forsøgt at finde et teater til et arrangement med den modige kvindelige muslimske stand up komiker, Shabana Rehmann. Det har indtil videre været en endeløs travetur fra det ene nederlag efter det andet.

Hvem siger, at det absolut skal være et teater? Hvorfor prøver man ikke at leje et auditorie i et konferencecenter, eller en scene i Parken, Roskildehallerne e.l. samt huske at sende gratis invitationer til alle-mod-enhver-undertryk-kæmpende-menningsdannere ? Efter et eller et par arangementer vil fåreflok-instinktet nok vækkes i de fleste til-pynt-progressive og isen kan blive brudt.

Vi befinder os pt i en meget underlig tid, hvor mange af dem, der faktisk er ofre for et "system" - falder over hinanden i deres blinde iver for at lefle for og understøtte netop det selvsamme system.... tankemønsteret eller adfærdsmønsteret.

Det er lige som om, at de fleste integritets-forladte søger at komme tættere på dem, der ser ud til at have det i behold - man selv higer efter og ved at støtte op om (som her - en afvisning) håber at komme med på holdet med de "rigtige", de velhavende, de med de "rette" meninger og rundsave på albuer. Det er så ynkeligt, at det skråler til himmels om lyn og torden!

Personligt har jeg selv et mindre problem med Kvinder for Frihed som slogan eller et foreningsnavn.... Hvorfor ikke "Kvinder For Kvinder". "Frie Kvinder", "Frit Kvindeliv For Alle" "For frit Kvindeliv" eller noget andet, bare mindre bombastisk end Kvinder For Frihed, hvilket uvilkårligt kalder et billede af en knyttet næve frem for det indre blik.

Problemet er, at Kvinder For Frihed bærer et "navn", der ikke vil tillokke andre end dem, der i forvejen er "politiske".... mens dem, hele sagen handler om - vil holde sig tilbage eller slet ingen interesse fatte.

Hvis det ikke er Kvinder for Frihed`s hensigt at være elitære - risikerer man, at de rent faktisk bliver det i den boble, deres modstandere allerede har en del held med at skabe, for derved at isolere foreningen og få den til at implodere.... Måske er denne "upopularitet" netop, hvad der sker nu, bl.a. i form af disse afvisninger på stribe, lidt krydret med den frygt og selvcensur, der for alvor er nu blevet en kendsgerning i samfundet som helhed....

.... bare et par tanker....

Sisse
16-05-06, 15:01
lyder meget fornuftigt, en god ide jeg glad og gerne giver videre. =D>

Anne
16-05-06, 17:13
Det er rigtig gode tanker, du har omkring denne forening - en forening som jeg sympatiserer fuldt og helt med.

Når jeg læser artiklen ovenfor, er min første tanke: "Hvorfor skal det absolut være så kulturelt og så "fint"? For at få mange flere kvinder på banen kunne jeg foreslå et arrangement som ovenstående afholdt i fx Chritiania eller et sted, hvor ganske almindelige borgere har deres gang. Det signalerer i hvert fald, at arrangementet er for alle, og ikke kun for kultureliten og dem der er "noget ved musikken".

Fordi det er overvejende er kendisser, der har stiftet foreningen, kan det, med sådan en artikel, godt virke som om de overvejende henvender sig til folk med de "rigtige" meninger og med den "rigtige" position i samfundet.

Så synes jeg, at et navn som fx "Frit Kvindeliv For Alle" lyder meget mere tiltalende, fordi det signalerer netop "alle kvinder". :P

Gi'r det mening? Det er nemlig skrevet i al hast, så hvis der er tvivl, vil jeg gerne uddybe senere. :P

Sisse
16-05-06, 20:37
Nej, nej, det er fint Anne. Tak for svarene begge 2, det gav en øjenåbner til mig, og noget jeg kan give videre.
Knus til Jer
Sisse