PDA

Se fuld version : En bromatolog om stofskifte

Thyra
09-11-06, 13:04
Nedenstående er sakset fra Scleroseforeningens hjemmeside. En sclerosepatient med lavt stofskifte spørger efter kostråd. Jeg mener faktisk at både de kostråd hun får og begrundelsen herfor er relevante for alle stofskiftesyge.

Specielt informationen om hvad understøtter og hvad hindrer omdannelsen af T4 til T3 - er i høj grad en nyhed for mig....

Lavt stofskifte

Spørgsmål:

Jeg har fået diagnosen dissemineret sclerose i 1999. Mit store problen er, at jeg i denne anledning bliver nødt til at tabe mig, vejer 94 kg og er 168 cm høj . Det vil blive meget lettere, hvis jeg vejet 25 kg mindre. Jeg har fået konstateret lavt stofskifte i december, og det er ikke oppe på plads endnu; jeg tager eltroxin. Hvordan kan jeg sammensætte en kost, der fungere med sclerose og lavt stofskifte som virker, så jeg kan tabe mig?

Svar:

Det er godt man har fundet en årsag til din øgede vægt, som givetvis hænger sammen med at dit stofskifte er for lavt. I forhold til din vægt er det vigtigt, at dit stofskifte afbalanceres, idet stofskiftet har en overordnet funktion i forhold til en lang række af dine kropsfunktioner. Det er naturligvis vigtigt, at du taber dig, men uden at stofskiftet bringes i orden, er det næppe muligt, så jeg vil i det følgende koncentrere mig om
stofskiftet.

Et hyppigt problem ved stofskifteproblematikker er omdannelsen fra Eltroxin, T4 til det aktive stof, Triiodthyronin, T3, som er aktivt ude i vævene.

Omdannelsen kræver fedt-syren GLA 200-300 mg gammalinolensyre (se kostanvisninger længere nede), mineralet zink 20 mg og mineralet selen 125 mcg, idet enzymet, der forårsager omdannelsen er selenafhængigt. Så udgangspunktet er at starte her med at sørge for, at disse faktorer er til stede via kosttilskud. For at følge op på virkningen af dette tilskud, bør man også måle T3 både frit og bundet samt både frit og bundet T4 udover TSH, når der næste gang tages blodprøve via egen læge efter ca. 3 måneder.

Derudover er det nødvendigt at spise protein i et normalt niveau, idet der indgår en aminosyre tyrosin i stofskifte-hormonerne, så uden protein går det ikke. Tyrosin findes i næsten alle proteinholdige fødevarer, men eksempelvis fisk og kød er gode kilder. Hvis du synes det er vanskeligt at spise proteiner, så se venligst et af mine tidligere svar omkring fordøjelsen.

Det enzym, der omdanner T4 til T3 er beskrevet følsomt overfor kviksølv. Flere har fået målt Type IV allergi overfor metaller via en blodprøve, MELISA, når der har været stofskifteproblemer, hvor prøven har givet et positivt udslag.

Denne problematik er også beskrevet af Birgitta Brunes bog om sclerose, hvorfra følgende er hentet:

MELISA (Memory Lymphocyte Immuno-Stimulastion Assay)

Der findes en videnskabelig test, som kan fastslå, i hvilken omfang patienter er følsomme over for metaller. Testen er udviklet af docent Vera Stejskal hos firmaet Astra i Södertälje. Formålet er objektivt at påvise immunologiske virkninger af blandt andet metaller.

MELISA-testen (Memory Lymphocyte Immuno-Stimulastion Assay) går ud på, at man med en almindelig blodprøve under-søger om visse hvide blodlegemer, såkaldte hukommelses T-lymfocytter er påvirkede af metaller. I testen udsættes disse hvide blodlegemer for forskellige metalsalte, som de mistænkes at reagere på. Hvis testen viser en tydelig reaktion, kan det være tegn på, at patienten er overfølsom for et eller flere af de testede metaller. Metallerne kan have påvirket det enkelte menneske gennem arbejdsmiljøet (afhængig af arbejds-situation) eller gennem tandfyldningsmateriale. Det kan handle om kviksølv fra amalgam eller rodfyldninger, guld eller palladium fra guldbroer eller organisk kviksølv fra visse vacciner. Det kan også dreje sig om nikkel, bly eller andre metaller. I hvert enkelt tilfælde bør det vurderes (udfra din sygdomshistorie) hvilke metaller, der er aktuelle at måle i din situation. Det kræ-ver en erfaren ernæringsterapeut eller tilsvarende.

Basis i din kost skal være forskrifterne i MS-kosten, som er beskrevet på Scleroseforeningens hjemmeside. Husk også fedtstofferne, som ekstra tilskud, som er angivet her både GLA og fiskeolie. Brug olivenolie til evt. stegning. Her er jo mange råd at følge, tag et trin af gangen og fortsæt således. Det kan godt opleves som overvældende at skulle gøre det hele på en gang.

Af Birthe Kofoed Mortensen, Bromatolog: Kost & Ernæring, 28. 05 2004

Link til brevkassen (http://www.scleroseforeningen.dk/Sp%C3%B8rgepanel/Sp%C3%B8rgsm%C3%A5l%20og%20svar/Kost%20og%20ern%C3%A6ring/Metaller/Lavt%20stofskifte.aspx)

Advarsel: vedr. en bestemt plantekilde til GLA-fedtsyrer, man helst skal undgå....: Hjulkrone (Borago officinalis)

1. Den indeholder et levertoksisk alkalloid, som hedder Pyrrolizidin og det skader leveren.

2. GLA´en fra denne plante er desuden under mistanke for at få blodet til at klumpe sammen.