PDA

Se fuld version : Jod og stofskifte ( og fluor )

Thyra
27-11-06, 20:02
Jod (I)

Vidste du at

* Kroppen indeholder 10-20 mg jod, hvoraf 2/3 findes i skjoldbruskkirtlen. Det tilhører samme kemiske gruppe som fluor (halogener).

* Et årligt beløb på 8 mia. kr. bliver brugt til behandling af struma (tyk hals) og jodmangelsygdomme i Tyskland. I en befolkningsundersøgelse fra en dansk provinsby (Randers), havde 10% af de 68 årige kvinder struma, eller var opereret herfor.

* Jodmangel er sandsynligvis en udbredt lidelse. Jodmængden i jord og landbrugsprodukter, angives generelt at være lavere i områder, der har været dækket af is. Efter istiden er der med smeltevandet sket en udvaskning af jod og andre sporstoffer fra jorden. De mest jodfattige områder i Europa er Alperne. Her var der før indførelsen af jodtilskud en høj forekomst af struma.

Mangeltilstande

* Er der for lidt jod til at danne tilstrækkelig stofskiftehormon, reagerer skjoldbruskkirtlen med vækst. Denne fortykkelse af halsen kaldes struma.

* Jodmangel er udbredt i Skandinavien, særlig i indlandsområder, hvor der ikke spises fisk. Det er derfor aktuelt at genindføre tilsætning af jod til køkkensalt (Danmark).

* Når vi koger fisk, reduceres jodindholdet. Fødekæden unddrages jod, hvis ikke kogevandet indgår i madlavningen.

* De jodholdige hormoner regulerer vækst, udvikling, energiomsætning og produktionen af proteiner.

* Jodmangel i svangerskabet kan medføre fosterskade. Hjernens udvikling er følsom for mangel på hormoner fra skjoldbruskkirtlen. Kretinisme er en medfødt hjerneskade, der viser sig ved hæmmet vækst, skader i nervesystemet og lav intelligens. Den findes kun i områder med jodmangel.

* Planter, især fra korsblomstfamilien (kål, karse, radise, sennep, raps og kålroe), indeholder svovlholdige forbindelser der nedsætter hormonproduktionen i skjoldbruskkirtlen. Et ensidigt overforbrug kan derfor svække stofskiftet.

Måleenhed
Mikrogram (µg).

Dagsbehov

Forebygge mangler: voksne: 75 µg; børn: 40 µg

Langtidsprofylakse: voksne: 150 µg; børn: 50 µg

Støttebehandling: voksne: 200 µg; børn: 70 µg

Som medicin: voksne: 1000 µg; børn: 90 µg

Tilskud tilrådes

* Hvis man bor i et område med øget forekomst af struma, eller hvis der er tendens til struma i familien, tilrådes tilskud af jod.

* Hvis vi bor i et land, der forbyder bordsalt tilsat jod. I Danmark blev dette forbud ophævet i 1997. Der formodes at over 200 000 danskere lider af struma på grund af jodmangel.

* Vegetarer kan få behov for ekstra tilskud, hvis de undlader at spise fisk eller anvende jodsalt.

* Gravide anbefales en jodindtagelse på 175, og ammende på 200 µg/dag.

* Modermælk bør indeholde mindst 50 µg jod per liter. Store dele af Skandinavien ligger formentlig under denne grænse.

Som medicin

* Mod struma der skyldes jodmangel. Man skal starte med små doser, for ikke at risikere en overproduktion af stofskiftehormoner og forhøjet stofskifte til følge.

* Jodmangel i svangerskabet kan medføre blivende fosterskader: dværgvækst, manglende mental udvikling og kønsmodning.

* Den nyeste forskning tillægger jod en antioxidativ effekt, med gunstig virkning på forkalkningssygdomme.

* Ved radioaktivt udslip (med jod131), tilrådes jodtabletter for at undgå optagelse af det radioaktive jod, og senere risiko for kræft i skjoldbruskkirtlen.

Overdosering

* Doser på 1000-2000 µg/dag over længere tid kan føre til betændelse i skjoldbruskkirtlen. Den forsvinder dog ved reduktion af dosis.

* For meget jod (over 500 µg/dag) kan hos ældre medføre en overproduktion af hormon, med forhøjet stofskifte til følge.

* Radioaktivt jod som forureningskilde (fx. efter atomkraftulykker) forårsager de største skader, da det hurtigt koncentreres i skjoldbruskkirtlen.

* Undgå slankepiller med store mængder jod. De kan medføre forstyrrelser i hormonbalancen på lang sigt.

* Jod udskilles hovedsageligt gennem urinen.

Husk

* Ved radioaktivt udslip er det nødvendigt at spise jodtabletter, for at undgå skader på stofskiftet og senere kræft i kirtlen.

* Radioaktiv forurening kan reduceres ved kelationsbehandling med EDTA (se afsnit om kelation).

* Jodtabletter bliver for gamle i løbet af få år.

* Man kan godt have både struma og lavt stofskifte uden at mangle jod.

Findes i
Mejeriprodukter og fisk er vor væsentligste jodkilde. Æg, kød og brød indeholder mindre mængder. Drikkevandets jodindhold varierer meget fra et vandværk til et andet.

Litteratur:
Eskin B.A. et al. Mammary Gland Dysplasia in Iodine Deficiency, JAMA 200; 691-5, 1967.
Ghent W.R. et al. Iodine Replacement in Fibrocystic Disease of the Breast, Can J Surg 36; 453-60, 1993.
Hetzel, SC. Present knowledge in nutrition. 6th edn. Iodine deficiency. An international public health problem. Washington DC: Nutrition Foundation. p 308-312, 1990.
Hetzel, B.S. Iodine deficiency and fetal brain damage. N Eng J Med. 331: 1770-1771, 1994.
Hunnikin C, Wood FO. Endemic goiter and endemic cretinism. New York: John Wiley. p 497-512, 1980.
Kearny, CH, Orient, JM. Thyroid protection. Science. 274: 1596-1597, 1996.
Matovinovic J, Trowbridge FL. Endemic goiter and endemic cretinism. New York: John Wiley. p 37-67, 1980.
Matovinovic J. Endemic goiter and cretinism at the dawn of the third millenium. Ann Rev Nutr 3: 341-412, 1983.
Stanbury, JB. Iodine deficiency and the iodine deficiency disorders. In: Present knowledge in nutrition. 7th edn. Iodine. Washington, DC: Nutrition Foundation. p 378-383, 1996.
Wang YY, Yang SH. Improvement in hearing among otherwise normal schoolchildren in iodine-deficient areas of Guizhou China, following use of iodized salt. Lancet 2: 518-520, 1985.
Xue-Yi C, Xin-Min J, Zhi-Hong D et al. Timin of vulnerability of the brain to iodine deficiency in endemic cretinism. N Eng J Med. 331: 1739-1744, 1994.
Linket til kilden: Vitamindoktor.com (http://www.vitamindoktor.com/)
Linket til "Vilkår for anvendelse" af materiale tilhørende Vitamindoktor.com (http://www.vitamindoktor.com/cm8/)

Foruden at man endeligt kan få en korrekt og letfattelig information om mineralet jod - mange af de stofskiftesyge kan have vanskeligheder med at forstå betydningen af, på godt og ondt.... ser jeg, at personen bag hjemmesiden www.vitamindoktor.dk er den norske læge - speciallæge i almen medicin, Knut T. Flytlie - de velfriserede, tabellæsende (norske?) læger elsker at hade (har jeg ladet mig fortælle/korriger mig hvis jeg vrøvler...).

Jeg må erklære mig glad for, at min jagt på en velskrevet og lettilgængelig information om jod - har ført mig til Knut T. Flytlie`s portal, han selv kalder for "en uafhængig sundhedsportal med et eneste formål: At bidrage til sundhedsfrem-mende egenomsorg og bedre livskvalitet. Naivt? Måske, men interessant. "

www.vitamindoktor.dk

Yvette
28-11-06, 00:55
Denne boken har vært min "vitaminbibel" i tiden før internett. (Har vært på luften i bare 2 1/2 år :oops: ) Synes den er utrolig interessant.

Min erfaring med jod (kelp) for nesten 2 år siden, var at jeg fikk en vanvittig skjelving i hele kroppen. Helt forferdelig. Jeg vibrerte. Spurte på Sonjas Forum (http://www.xlpluss.no/thyroforum/index.php) for å høre om noen kunne forstå denne plutselige skjelvingen. Der var en som tipset om kelp, og da jeg sluttet å ta disse tablettene, forsvant skjelvingen. :roll:

Anina
28-11-06, 04:52
* Kroppen indeholder 10-20 mg jod, hvoraf 2/3 findes i skjoldbruskkirtlen. Det tilhører samme kemiske gruppe som fluor (halogener).

Mangeltilstande

* Er der for lidt jod til at danne tilstrækkelig stofskiftehormon, reagerer skjoldbruskkirtlen med vækst. Denne fortykkelse af halsen kaldes struma.

* Jodmangel er udbredt i Skandinavien, særlig i indlandsområder, hvor der ikke spises fisk. Det er derfor aktuelt at genindføre tilsætning af jod til køkkensalt (Danmark).

* Når vi koger fisk, reduceres jodindholdet. Fødekæden unddrages jod, hvis ikke kogevandet indgår i madlavningen.

* De jodholdige hormoner regulerer vækst, udvikling, energiomsætning og produktionen af proteiner.

* Jodmangel i svangerskabet kan medføre fosterskade. Hjernens udvikling er følsom for mangel på hormoner fra skjoldbruskkirtlen. Kretinisme er en medfødt hjerneskade, der viser sig ved hæmmet vækst, skader i nervesystemet og lav intelligens. Den findes kun i områder med jodmangel.
Problemet med fluor er, at hvor fluor befinder sig "først" og "mest" fortrænger det jod ved at optage jod`s plads i cellerne. De celler, der normalt optager jod, som er nødvendig bl.a. til omdannelsen af dele af T4 til T3 (Trijodtyronin).

"Erhvervet skjoldbruskkirtelsvigt skyldes i vore dage sjældent jodmangel, oftere klor eller fluorforgiftning. Klor-, brom- og fluoratomet har samme ydre struktur - står i samme spalte i det Periodiske System - som jodatomet, og optages derfor let af organismen i de biokemiske positioner, hvor jod funktionelt har sin plads. Når organismen lider af jodmangel eller overbelastning af klor, brom eller fluor, vil den strukturelle lighed let føre til, at disse atomer indtager jods plads i organismen og funktionelt blokerer denne.

Da jods eneste opgave i kroppen er at finde i skjoldbruskkirtlen, er det således denne, der bliver forgiftet af klor, brom og/eller fluor. Da fluor er det letteste af de forgiftende stoffer og det kemisk mest aktive, vil der oftest være tale om en fluorforgiftning.

Hvis man vil afværge belastning af sin skjoldbruskkirtel skal man tage visse forholdsregler. Man skal undgå al forurening fra grundstofforbindelser af halogen-gruppen - dvs fluor, klor, brom. Det vil sige, at man skal undgå fluortandpasta, teflon køkkenudstyr, freon i spraydåser og andet fluorholdigt materiale. Undgå også svømmebassiner med klorvand og klorholdige rengøringsmidler samt klorineret vandværksvand. Drik kun filtervand eller kildevand. Undgå ligeledes mediciner indeholdende brom." Kilde... (http://www.subvenio.dk/images/pdf/1.%20Ny%20effektiv%20Naturhelbrdelse%20Bd.2.pdf)

Min påstand er, at hvor der er fluor i den daglige husholdning i form af tilsætning af fluor til drikkevandet eller anvendelsen af tandplejemidler så som tandpaste og mundskyllevand... vil det på sigt medføre forstyrrelserne eller ødelæggelsen af thyro-funktioner hos de raske OG forværre de allerede eksisterende thyro-sygdomme hos de syge! Og jeg er ikke alene om denne "påstand"! (http://www.overgangsalderen.net/forum/showthread.php?t=11152)

Her "skændes" folk om (http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/showthread.php?t=3595) hvorvidt fluor er skadelig eller ikke. Der fremføres bl.a. argumenterne om, at uden fluor falder tandsundheden og at fluor tilsættes i "minimale" mængder, hvilket siges ikke at have nogen skadelige virkning på thyro-funktionerne.

Halloooo! Hvis denne "minimale" tilsætning har en forebyggende virkning på carries - hvordan kan det så gå til, at det ikke har en skadelig virkning på andet? Hallooo! Vågn op og tænk!

Behandlingen (eller forsøg på samme) af thyro-sygdomme foregår bl.a. ved at man får ordineret tyroxin i lige så "minimale" mængder... ikke engang i miligram, men i mikrogram! Det samme gælder optagelsen af jod....de nødvendige mængder befinder sig ligeledes på "mcg-niveauet". At argumentere FOR fluor, med udgangspunkt i "minimale" mængder er mildest talt - uklogt!

I min verden rangerer tilsætning af fluor til drikkevandet samt tandplejemidlerne på samme linie som tandbehandlinger, hvor man benytte kviksølvamalgam til at stoppe huller i tænderne med. Begge dele er skadelige for thyro-funktionerne.... fluor som beskrevet før og kviksølv - fordi enzymet, der forestår omdannelsen af T4 til T3 er ekstremt kviksølv-følsomt og nedsættes væsentligt af tilstedeværelsen af kviksølv i "miljøet" i kroppen.

Når man taler så meget om, hvad der mon grunden kan være til, at stofskiftesygdomme "eksploderer" i den grad, at man vedtager en lov om tilsætning af jod til bordsalt.... kunne det så ikke tænkes, at den allerstedsværende fluor/kviksølv-tandpleje kan have en del af ansvaret for?

For hvad nytter det, at man tilsætter jod til levnedsmidlerne, hvis det ikke kan optages i kroppen fordi receptorerne allerede er optaget af fluor! Fluor vi endda tilfører os selv et par gange i døgnet ved opretholdelsen af almindelig tandhygiejne. Hvis jeg skulle vælge mellem risikoen for flere huller i tænderne og thyro-sygdomme - ved jeg udmærket godt hvad jeg vil vælge: fluor fra!

Det er, til enhver tid nemmere og sundere at passe sine tænder hyppigere og mere omhyggeligt med fluorfrie metoder - end at have sit liv ødelagt af thyro-sygdomme! Og selv et mistanke eller tvivl burde være afgørende for det valg man træffer om at fravælge fluor.

Sidst i 1980`erne er jeg for første gang blevet klar over "betydningen" af fluor og kviksøv. Jeg gennemførte en komplet sanering af mine egne sølvplomber og fjernede fluor fra vores husholdning. Det har vist sig, at ved at tilføre en ekstra omgang tandbørstning om dagen - har dette haft samme forebyggende effekt på min og familiens tandsundhed: ikke et eneste hul i tænderne helt frem til i dag! Tanken om, at jeg på denne måde, i det mindste har bidraget til mit barns hidtidige og fremtidige sundhed er ligefremt berusende.

I øvrigt havde vi en "tandpaste-snak" her på siden allerede sidste år HER (http://www.overgangsalderen.net/kvindesnak/viewtopic.php?t=2104) og HER (http://www.overgangsalderen.net/kvindesnak/viewtopic.php?t=2105) - og dette vel at mærke før jeg er blevet klar over effekten fluor har på optagelsen af jod i organismen.... hvilket jeg læste om, og senere skrev om et andet sted.... Min "lavt-stofskifte-hukommelse" er ikke til megen hjælp her på stående fod, men lige så snart jeg opsporer kilderne til ovenstående appel/påstande - vil jeg vende tilbage med et supplerende indlæg.

I mellemtiden vil jeg opfordre enhver til at tænke over, at fordi jeg ikke angiver straks alle videnskabelige kilder til min opfordring - bliver fluor i mellemtiden ikke mindre giftigt og ikke mindre skadeligt for bl.a. jodoptagelsen i kroppen. Jeg vil opfordre alle til selv at tænke, evt. udforske - men først og fremmest bringe sig selv frem til en erkendelse af, at hellere risikere huller i tænderne end et ødelagt stofskifte!

Anina
28-11-06, 10:26
Fluor
Fluor er et giftigt, gasformigt grundstof, der findes i en række bjergarter og i havet. Fluor anvendes i en række industriprocesser, og er bl.a. et affaldsstof i aluminiumsproduktionen. En vigtig grund til at det er vigtigt at vide noget om stoffet er, at forskellige fluorforbindelser bruges som led i det forebyggende tandplejearbejde. Teorien går her ud på, at fluor i små portioner kan forbedre folks tandpleje, dvs. gøre tænderne stærkere, sådan at man ikke så let får huller, selv om kosten og pasningen af tænderne ikke er, som det ideelt set burde være. Dette er en teori, der har fået stor udbredelse i en række lande. Både fordi der står stærke økonomiske interesser bag, og fordi ideen om at kunne forbedre tandplejen ved tilskud af fluor er tillokkende og enkel - langt enklere end hvis man skulle foretage fundamentale ændringer i kosten i de overudviklede industrilande.

Forskellige fluorforbindelser findes næsten overalt i naturen, så det er praktisk taget umuligt at undgå at indtage fluor under en eller anden form. Det faktum at fluor findes i naturmiljøet, er imidlertid ikke ensbetydende med, at vi behøver det. Frem til i dag venter vi fortsat på beviser for, at dette skulle være tilfældet. Mens naturligt forekommende fluor ofte findes i form af calciumfluorid, er det natriumfluorid som anvendes i Danmark. NaF er mere letopløselig end CaF2, og vil derfor lettere akkumuleres i tænder og knokler. Meningen er, at når fluor binder sig til tænderne, bliver de hårdere, sådan at de ikke så let angribes.

I Danmark er tilsætning af fluor til drikkevandet tilladt, men dette er f.eks. ikke tilfældet i Norge, til trods for at fluoristerne (fluor-tilhængerne) længe førte en kamp for dette. Istedet for uddeles fluortabletter af lægerne og sælges på apotekerne. På skolerne foregår der en udstrakt anvendelse af skylning eller pensling af tænderne med fluoropløsning, samtidig med at folk opfordres til at bruge fluortandpasta.

Hvis vi spiser meget sukker, får det ret umiddelbare følger for tænderne, mens konsekvenserne i form af overvægt, hjerte-karsygdomme, sukkersyge osv., først kommer senere og ikke når alle. Spiser man rigtigt, får man hverken dårlige tænder eller sygdomme som skyldes fejlernæring. Lakering af tænderne eller forsøg på at hindre caries, kan derfor virke som en sovepude. De dårlige tænder bliver en form for legitimering for vor dårlige ernæring, istedet for at medføre at vi stoppede anvendelsen af mindreværdig, industriforarbejdet mad.

Det er helt klart, at for stort indtagelse af fluor har meget store skadevirkninger. Diskussionen drejer sig om, hvor stor indtagelse der er for meget. For eksempel er en dosis på nogle få gram fluor dødelig, mens fluortabletter indeholder 0,25-0,75 mg, afhængigt af hvilket alderstrin tabletterne er beregnet på. Grænseværdierne for fluorindtagelse ligger på omkring 2 mg pr. dag for en voksen mand, dvs. at man må indtage mindre end dette gennem et helt liv, hvis det ikke skal føre til målbare skader. Imidlertid er der gjort en del undersøgelser, som tyder på, at folk i industrilande ofte indtager langt mere end dette. Særligt mennesker som spiser mad med megen fluor, samt drikker mere fluorholdigt vand end andre, eller som evt. får meget tandpasta i sig.

Der ser ud til at være flere tegn på en sammenhæng mellem fluor og mongolfødsler. Det samme gælder fluor og kræft. En større nordamerikansk undersøgelse af 20 storbyer med en befolkning på ca. 18,5 millioner mennesker viser store forskelle i dødelighedsraterne for kræft i byer som har haft vandfluoridering overfor byer uden en sådan fluoridering i tidsrummet 1952/56 til 1970. Til trods for hårdnakket imødegåelse af disse undersøgelser fra officielt hold, har det nordamerikanske National Cancer Institute måttet indrømme, at de ikke har foretaget undersøgelser der kan garantere, at der ikke findes en sammenhæng mellem fluor og kræft.
Link til kilden (http://www.leksikon.org/art.php?n=812) Klik på linket for at komme til at benytte links i ovenstående tekst.

I mellemtiden vil jeg opfordre enhver til at tænke over, at fordi jeg ikke angiver straks alle videnskabelige kilder til min opfordring - bliver fluor i mellemtiden ikke mindre giftigt og ikke mindre skadeligt for bl.a. jodoptagelsen i kroppen. Jeg vil opfordre alle til selv at tænke, evt. udforske - men først og fremmest bringe sig selv frem til en erkendelse af, at hellere risikere huller i tænderne end et ødelagt stofskifte!

Her kommer nu et par links eller tre - med håb om, at disse kan få os til at besinde os og ikke frivilligt, for vores egne penge at ødelægge vores og vores børns helbred.

Sproget er engelsk, men prøv alligevel....

1. Historie af fluor/jod antagonisme 1854-2005 (http://bruha.com/pfpc/html/thyroid_history.html)
2. Efekt på helbredet - fluor og skjoldbruskkirtelen (http://www.fluoridealert.org/health/thyroid/index.html)
3. FLUORIDE HEALTH EFFECTS DATABASE: (http://www.fluoridealert.org/health/index.html)
4. Fluoride Action Network/hovedsiden (http://www.fluoridealert.org/)

... et enkelt dansk link....
5. ANVENDELSEN AF FLUOR I TANDPLEJEN (http://www.lichtenberg.dk/anvendelsen_af_fluor_i_tandpleje.htm)

... og et her hos os....
Fluor tilsat salt, mælk og drikkevandet.... (http://www.overgangsalderen.net/forum/showthread.php?t=10859)

.... der er flere på dansk. Søg på Google-danske sider-fluor .

Anina
28-11-06, 10:36
Hmm... det var en stor omvej.... Fra fluors kemiske dominans over jod i kroppen, specielt den stofskiftesyge krop.... over tænderne og andre aspekter - tilbage til vores problem, som er en stofskiftesygdom.

Dem, der endnu ikke er syge - opfordres til at udvise en særlig agtpågivenhed over dette giftige grundstof. Fluor findes i dag i tandpasta, mundskyllevand, tyggegummi, tandfyldningsmaterialer, tandcementer, tandlak. Vi er desuden blevet kraftig opfordret til, at vores børn fik fluorskylninger, fluortabletter og fluorpenslinger. Lad være!!

Dem, der allerede er syge, skal simpelt hen sky fluor som pesten og forlange af lægerne andre former for behandling af stofskiftelidelserne end fluorholdige medikamenter!

Jeps, du læste rigtigt! En betydelig andel af præparatlisten over midler til brug ved behandling af stofskiftesygdomme indeholder.....fluor! Og dette endda i mængder, der regnes i miligram! Mens en granvoksen mand kan dø af så lidt som et par miligram af stadset....

Læs også thyroid-relateret: Fluoride Levels Too High Say National Academies (What The Press Release Did Not Mention) (http://www.rense.com/general70/fllevels.htm)

Væk med fluor!

Anina
11-12-06, 12:48
For hvad nytter det, at man tilsætter jod til levnedsmidlerne, hvis det ikke kan optages i kroppen fordi receptorerne allerede er optaget af fluor! Fluor vi endda tilfører os selv et par gange i døgnet ved opretholdelsen af almindelig tandhygiejne. Hvis jeg skulle vælge mellem risikoen for flere huller i tænderne og thyro-sygdomme - ved jeg udmærket godt hvad jeg vil vælge: fluor fra!

Jeg har siden tænkt en del over det fænomen, at mange af de stofskiftesyge (og andre) reagerer faktisk negativt på tilstedeværelse af jod i kosten og vitaminpiller m.m. - selv om netop jodmangelen samtidigt er med til at forårsage adskillige stofskifte-uregelmæssigheder....

Kunne det ikke tænkes, at netop fluor der ved at optage receptorerne, der normalt er med til at optage jod i organismen - forårsager at jod ikke kan optages og derfor "svæver" frit i organismen, overbelaster lever og nyrerne som skal sørge for at komme af med "overskuddet" af det "frie" jod - med en "forgiftnings-reaktion" til følge?

En betydelig andel af præparatlisten over midler til brug ved behandling af stofskiftesygdomme indeholder.....fluor! Og dette endda i mængder, der regnes i miligram! Mens en granvoksen mand kan dø af så lidt som et par gram af stadset....

Hvorfor netop fluor? Hmm... måske netop fordi fluor blokerer for optagelsen af jod og derved nedsættes dannelsen af stofskiftehormoner i tilfælde af forhøjet stofskifte.... ?

At fluor rangerer nærmest som kviksølv, alluminium m.m. på listen over giftige grundstoffer.... gør lissom ikke så meget indtryk på sagkundskaben... man helbreder lissom hovedpine ved at halshugge patienten....

Thyra
16-01-07, 23:53
Multivitamin uden jod

1."Spektro" fra Solaray (http://www.nutraceutical.com/about/solaray.cfm)

Dansk distrubutør:
Natur Energi
Rypevang 4
3450 Allerød
Tel: 48 16 12 13
Fax: 48 14 68 16
E-mail: natur@naturenergi.dk

Spektro er udviklet af Amerikas førende kosttilskudseksperter og indeholder over 100 vigtige stoffer som kroppen har behov for. Indholdet af papaya og aloe vera virker positivt ind på fordøjelsen og optagelse af næringstoffer bliver bedre.

Spektro er sammensat med et helt specielt afbalanceret forhold mellem vitaminer, mineraler og urtekoncentrater og kapslen opløses på 20 minutter, så optageligheden optimeres.

Alle mineralerne er aminosyrebundet fra naturris, hvilket gør at de optages og udnyttes bedre i organismen og giver mere energi. Desuden indeholder Spektro gelé royal, bipollen og propolis. Alfalfa´en i Spektro indeholder protein og omega-3, 6 og 9 fedtsyrer, samt betakaroten, octocosanol og klorofyl.

Både selen og chrom er gærfri, så Spektro kan bruges af allergikere. Spektro er desuden fri for laktose, sukker, gluten, soya og kunstige tilsætningsstoffer. Da mange har svært ved at optage zink ,er den her bundet til picolinat, citrat og hele spectret af aminosyrer fra naturris.

Spektro Multi-Vita-Min findes også uden jern og vitamin-K.

Vejl. pris: Spektro Multi-Vita-Min 100 kapsler kr. 189,95

Link til kilden (http://www.alternativinfo.dk/public/natur2000/spektro.htm)

2."True Balance" fra NOW (http://www.nowfoods.com/)

Pruducentens info:
True Balance™ (Multi-Vitamin supporting Natural Glucose Metabolism) - 120 Caps (http://www.nowfoods.com/?action=itemdetail&item_id=2842)
True Balance™ - 240 Caps (http://www.nowfoods.com/?action=itemdetail&item_id=13835)

For nærmere information - skriv (gerne på dansk) til silentherbs@gmail.com

3. Flere vitaminpræparater uden jod følger, når vi finder dem....

Zuzan
12-02-08, 16:53
Vedrørende flour, så sker der åbenbart noget meget snart.

Ønsker man at vide mere, kan man læse her:

Ændring af kosmetikbekendtgørelsen vedr. hårfarve og tandpasta

Bekendtgørelsen gennemfører to EU-direktiver: 2007/53/EF og 2007/54/EF.

85 stoffer, der anvendes i hårfarve, forbydes, fordi de mangler ajourført sikkerhedsdokumentation.

Derudover skal tandpasta, der indeholder mellem 0,1-0,15 % fluorid, mærkes for at begrænse børns indtag af fluorid.

Emne: Miljø og fysisk planlægning
Høringstype: Bekendtgørelser
Oprettelsesdato: 11.02.2008
Høringsfrist: 25.02.2008
Status: I gang
Myndighed: Miljøstyrelsen
Kontaktperson: Louise Møller Jensen
Kontaktpersons e-mail: lomje@mst.dk

http://borger.dk/forside/lovgivning/hoeringsportalen/faktaside?p_hoeringid=1622000079

:smi004

Zuzan
27-12-08, 22:29
EU's "kontor" for fødevaresikkerhed, EFSA, har taget stilling til brug af flour.

The Panel noticed that the foreseen supplementation with calcium fluoride will not exceed fluoride upper tolerable intake levels established in Europe for different populations. Furthermore, the potential added contribution of this supplementation for adults to the available total fluoride daily exposures’ estimates will not exceed the specific upper tolerable intake level for the adult population and for children above the age of 8 year old. The Panel concludes that the use of calcium fluoride as food supplement at the proposed use levels would be of no safety concern for these populations.

However, the Panel noted that one available exposure scenario, which considers drinking water fluoride supplementation of 1 mg/l, suggests that the potential added contribution of calcium fluoride supplementation to the total estimated dietary exposure from food and drinking water could reach or exceed most upper tolerable intake level values established in Europe for children in age ranges of 1 to 3 and 4 to 8 year old.

The Panel concludes that the use of calcium fluoride as food supplement would be of no safety concern :skyd1 provided that fluoride upper tolerable intake level values established in Europe are not exceeded by the combined exposure from food supplements and the diet.

http://efsa.europa.eu/EFSA/efsa_locale-1178620753812_1211902224312.htm

God "fordøjelse" og "velbekomme".:sur111

Pas godt på jeres børn under 8.:trist2:

Anina
27-12-08, 23:28
EU's "kontor" for fødevaresikkerhed, EFSA, har taget stilling til brug af flour.

Panelet bemærkede, at de planlagte tilskud med calciumfluorid vil ikke overstige niveauet for indtagelse af calciumfluorid, der er fastlagt i Europa for forskellige befolkningsgrupper. Desuden skønnes der, at de potentielle ekstraindtag af calciumfluorid vil ikke overstige den øvre grænse for indtagelse af calciumfluorid for voksne og for børn over 8 år. Panelet konkluderer, at brugen af calciumfluorid som tilsætning i kosten m.v. i overensstemmelse med de foreslåede grænseværdier vil ikke udgøre nogen sundhedsmæssig risiko for disse befolkningsgrupper.

Men panelet bemærkede, at en tilgængelig eksponeringsscenario, hvor et tilskud af fluorid i drikkevandet på 1 mg / l, kan tyde på, at de potentielle ekstra mængder af calciumfluorid i det samlede regnskab for indhold af calciumfluorid i fødevarer og drikkevandet kan nå op til, eller overskride de fleste øverste grænseværdier for indholdet af calciumfluorid, gældende i Europa for børn i aldersgrupperne fra 1 til 3 og 4 til 8 år.

Panelet konkluderer, at brugen af calciumfluorid som tilsætning i fødevarer og drikkevandet vil ikke udgøre nogen sundhedsmæssige risiko, forudsat at calciumfluorids indhold i kosten og drikkevandet, samlet ikke overstiger europæiske grænseværdier.
http://efsa.europa.eu/EFSA/efsa_locale-1178620753812_1211902224312.htm

God "fordøjelse" og "velbekomme". :sur111

Pas godt på jeres børn under 8. :trist2:
Bla, bla, bla.... Hvordan kan de overhovedet plapre løs om grænseværdierne, endsige have den frækhed at "fastsætte" eller "skønne" den såkaldte sikre grænse for indtagelse af fluorid - når de end ikke anerkender at stoffet er giftigt for mennesker - præcis som det netop også er giftigt for ROTTER, idet den ganske almindelig, alle vegne tilgængelig ROTTEGIFT består nemlig af fluorid.

Dette "panel" tror mere end det ved... samtidigt med, at af en eller anden uransagelig årsag bliver de ved med at bilde os ind, at fluorid hindrer dårlige tænder. Jeg ville nok være noget mere indstillet på at løbe en stor risiko for at hindre udvikling af en livstruende sygdom. Men HULLER I TÆNDERNE!?! Er det virkelig værd at æde rottegift blot for at undgå huller i tænderne? Endda uden at der foreligger nogen som helst ÆGTE bevis på, at fluorid virkelig påvirker tændernes tilstand.

Tænk bare på de enorme internationelle aluminiumudvindere, som takket være embedsmænd-idioterne og tandlæge-tumper - slipper for at skulle bekoste en hundedyr deponering af dette spildprodukt af aluminiumudvinding, som er SÅ giftigt, at det ikke bare kan deponeres hvor som helst iflg. de internationelle miljøregler. Det skal sgu kapsles, plomberes og begraves hundreder af meter under jorden, før man kan få deponeringen godkendt. Hvordan kan det så være, at det er et frit slag, når møjet anvendes til mennesker? Så er det sgu meget nemmere at blande skidtet i tandpastaen og mundplejeprodukter samt i gurglevædsker og fluoridlak, tandlægerne forgifter vores børn med for at forebygge indbildte huller i tænderne. Og nu planlægger mand, gudhjælpemig, også tilsætning af fluorid i køkkensalt, vand, mælk???? Hva´ sker der????

Stoffet er så massivt helseskadende, at det burde rangere under forbrydelserne mod menneskeheden - at markedsføre endsige - anvende det til levende mennesker.....

Der er ikke andet for, at smøge ærmerne op og undersøge hvilke fødevarer, drik og andet, som indtages gennem munden i almindelige husholdninger - er fri for fluor. Hvis eget og ens børns helbred er een kært. Vores folkevalgte, udpegede og lønnede af os vores repræsentanter kan man ikke regne med. De tager hellere vare på aluminiumproducenterne end de tager vare på os.... Vi må klare os selv.

Og Zuzan :smi036 - selvfølgelig er det vigtigt at vores børn og børnebørn under 8 år ikke udsættes for fluor i kosten, tandpleje m.v. - men også os selv. Vi voksne. Vi har mere end rigeligt at bruge kræfterne og helbredet til, selv uden at skulle få helbredet forringet af fluor i vores hverdag.... Så det er altså ikke kun børn, men os alle, i alle aldre, der skal gøre vores yderste for at sky fluor som pesten. SOM PESTEN! :smt100

Zuzan
28-12-08, 00:13
Ja, Anina... men desværre værst for børnene, idet de allerede fra nyfødte får flour i vandet, og hvordan i alverden har vi en chance for at forebygge, at vores børn får for meget, når vi ikke engang oplyses om, hvad EFSA beslutter?

Vi "gamle" kan kun forebygge YDERLIGERE skader ved at begrænse indtaget, men hvad med børnene?

Og hele dette undersøgelsesresultat består af "hvis" og "såfremt".

Men sådan tænker børn ikke, når de indtager noget... i skolen, hos venner, i børnehaven osv.

Det er fortvivlende, hvad man tillader at proppe i hvad som helst. :trist1:

Læs mere om fluor -> her! (http://www.overgangsalderen.net/forum/forumdisplay.php?f=445)