PDA

Se fuld version : Svigermødre er gode til at ødelægge parforhold

Anina
02-01-07, 12:35
Svigermødre er gode til at ødelægge parforhold
Hver sjette dansker oplever, at svigermor er skyld i ægteskabelige skænderier.

Svigermødre, der fortjener et reb, når de beder om noget stærkt til halsen, er for alvor sluppet ud af tegneseriestriben og ind i danskernes hverdag.

Det viser en internetbaseret undersøgelse Analyse Danmark har foretaget for URBAN.

Mere end hver tyvende dansker har ifølge tallene haft en svigermor, som var direkte årsag til, at de droppede deres parforhold.

Hver sjette oplever, at moderen til den, de elsker af og til eller ofte er skyld i ægteskabelige skænderier, og hele to procent af de adspurgte betegner deres nuværende svigermor som en regulær heks.

Ifølge parterapeut og konfliktmægler Ingrid Ann Watson er det ingen hemmelighed, at svigermor kan ødelægge parforholdet.

- Den onde svigermor er desværre ikke kun en myte, der gør sig godt i tegneserier, men virkelighed. Det ved jeg i praksis fra min konsultation, hvor hun ofte kommer på tale, siger Ingrid Ann Watson.

Hun oplever, at det især er kvinder, som har et stækt problematisk forhold til svigermor. For som hun siger:

- Kvinder er magtmennesker i familien. De vil bestemme, mens manden er mere large eller konfliktsky. Og det skaber problemer. Især hvis manden begår den fejl at holde med sin mor.

Psykoterapeut Martin Østergaard er enig. Han må ofte komme med gode råd og forklaringer på spørgsmål om svigermor i sin elektroniske brevkasse og er ikke i tvivl om, at kvinder bør indlede ethvert forhold med et lille familieopgør for at teste, om hun er en tyran. For som han siger:

- Svigermoderen fra helvede eksisterer i bedste velgående. Og det kan være meget voldsomt, når man først støder ind i en af dem. De vil styre alt. Brokker sig. Kommer med stikpiller og gør forholdet til en lang vej op ad bakke medmindre man tager magten eller sørger for at slippe væk i en fart.
LINK TIL KILDEN (http://www.bt.dk/)
Hmm... uden at jeg selv er "svigermor" endnu.... men hørt og læst rundt omkring OG oplevet hjemme hos mine forældre samt den øvrige familie i mine forældres generation - er det mit indtryk, at det oftest er kvindens-i-forholdet`s mor, der er specielt aktiv og tilstedeværende i de unges parforhold.

Ikke dermed sagt, at der ikke findes fine undtagelser - for det gør de - kender til nogle få selv... men overvejende er det mændenes mødre, der ser dem selv rendt over ende af de over-aktive mødre til de unge kvinder....

"Fænomenet" træder ekstraordinært tydeligt frem når der kommer småfolk og med èt bliver farmødre i stort tal, for alvor til et jaget vildt....

Mystisk nok står morfædre og farfædre pænt ligestillede når det kommer til stykket.... er det ikke bare mærkeligt :-k

Anina
02-01-07, 12:35
Svigermødre er gode til at ødelægge parforhold
Hver sjette dansker oplever, at svigermor er skyld i ægteskabelige skænderier.

Svigermødre, der fortjener et reb, når de beder om noget stærkt til halsen, er for alvor sluppet ud af tegneseriestriben og ind i danskernes hverdag.

Det viser en internetbaseret undersøgelse Analyse Danmark har foretaget for URBAN.

Mere end hver tyvende dansker har ifølge tallene haft en svigermor, som var direkte årsag til, at de droppede deres parforhold.

Hver sjette oplever, at moderen til den, de elsker af og til eller ofte er skyld i ægteskabelige skænderier, og hele to procent af de adspurgte betegner deres nuværende svigermor som en regulær heks.

Ifølge parterapeut og konfliktmægler Ingrid Ann Watson er det ingen hemmelighed, at svigermor kan ødelægge parforholdet.

- Den onde svigermor er desværre ikke kun en myte, der gør sig godt i tegneserier, men virkelighed. Det ved jeg i praksis fra min konsultation, hvor hun ofte kommer på tale, siger Ingrid Ann Watson.

Hun oplever, at det især er kvinder, som har et stækt problematisk forhold til svigermor. For som hun siger:

- Kvinder er magtmennesker i familien. De vil bestemme, mens manden er mere large eller konfliktsky. Og det skaber problemer. Især hvis manden begår den fejl at holde med sin mor.

Psykoterapeut Martin Østergaard er enig. Han må ofte komme med gode råd og forklaringer på spørgsmål om svigermor i sin elektroniske brevkasse og er ikke i tvivl om, at kvinder bør indlede ethvert forhold med et lille familieopgør for at teste, om hun er en tyran. For som han siger:

- Svigermoderen fra helvede eksisterer i bedste velgående. Og det kan være meget voldsomt, når man først støder ind i en af dem. De vil styre alt. Brokker sig. Kommer med stikpiller og gør forholdet til en lang vej op ad bakke medmindre man tager magten eller sørger for at slippe væk i en fart.
LINK TIL KILDEN (http://www.bt.dk/)
Hmm... uden at jeg selv er "svigermor" endnu.... men hørt og læst rundt omkring OG oplevet hjemme hos mine forældre samt den øvrige familie i mine forældres generation - er det mit indtryk, at det oftest er kvindens-i-forholdet`s mor, der er specielt aktiv og tilstedeværende i de unges parforhold.

Ikke dermed sagt, at der ikke findes fine undtagelser - for det gør de - kender til nogle få selv... men overvejende er det mændenes mødre, der ser dem selv rendt over ende af de over-aktive mødre til de unge kvinder....

"Fænomenet" træder ekstraordinært tydeligt frem når der kommer småfolk og med èt bliver farmødre i stort tal, for alvor til et jaget vildt....

Mystisk nok står morfædre og farfædre pænt ligestillede når det kommer til stykket.... er det ikke bare mærkeligt :-k

Fie
09-01-07, 22:03
Kære Anina!
Det er ikke altid at det er svigermoderens skyld. Hvis der kommer et svigerbarn ind i familien: Taler af egen erfaring. Da min søn blev gift i september 1984 med hans kone slog hun en hel kolbøtte (det vil sige at jeg ikke var fin nok til hendes familie). De havde penge, det havde jeg ikke , tilmed var jeg enligmor.

Den 6. eller 7.februar 1985 var sidste gang jeg var i min søns og svigerdatters hjem. Jeg ved jeg har et barnebarn (1 pige) der bliver 20 år sidst i denne måned. Har set hende 1 gang til min mors bisættelse oktober 1988. I gennem årerne er der mange tanker der er gået igennem mit hoved. Bl.andet "hvorfor". Et spørgsmål som jeg ikke har fået svar på.

Om jeg får kontakt med min søn igen ved kun Vorherre. Den 16 januar bliver jeg 75 år. Hvis han kom ville det være den bedste fødselsdagsgave jeg kunne få.

Undskyld mit brev. Men som sagt kan det lige så godt være svigerbørnene der er skyld i bruddet. Vil slutte mit indlæg med en venlig hilsen.

Fie. :smt039

Anne
10-01-07, 08:56

Mystisk nok står morfædre og farfædre pænt ligestillede når det kommer til stykket.... er det ikke bare mærkeligt

Mon ikke det har noget at gøre med, at kvinden altid har et tættere forhold til sin mor end til sin far? Det er jo hende, der er den rådgivende part, når der kommer børn. Det er så også hende, der - sikkert i de fleste tilfælde ubevidst - "glider" med ind i forholdet, hvor farmor står på sidelinien, idet sønnen nu har fået en "ny mor" som er tættere på.

Det er min teori omkring fænomenet. Jeg er jo selv "kun" farmor, og jeg står da helt klart ved sidelinien - ikke for at jeg bevidst skal holdes ude, men som en naturlig ting i min svigerdatters verden.

Jeg tror slet ikke, sønnerne tænker over, hvad der sker, og de unge gør da også en indsats for, at jeg/vi får del i barnebarnets opvækst, men slet ikke på lige fod med mormor. Det må vi farmødre vist bare acceptere - jeg oplever det jo også andre steder, hvor det foregår på nøjagtig samme måde.

Det kom nu ikke som en overraskelse for mig - og så måske lidt alligevel, for jeg havde jo haft en svigerdatter før (min ældste søn er fraskilt). Denne svigerdatter tog mig 100% til sig, men der var heller ingen mormor, så her blev det mig, der var tæt på.

Den 6. eller 7.februar 1985 var sidste gang jeg var i min søns og svigerdatters hjem. Jeg ved jeg har et barnebarn (1 pige) der bliver 20 år sidst i denne måned. Har set hende 1 gang til min mors bisættelse oktober 1988. I gennem årerne er der mange tanker der er gået igennem mit hoved. Bl.andet "hvorfor". Et spørgsmål som jeg ikke har fået svar på.

Kære Fie.
Jeg bliver så gal i skralden, når jeg læser, hvad du skriver! Jeg synes, din søn og svigerdatter skulle skamme sig! Er de virkelig så "fine", at der ikke er plads til dig som mor og bedstemor?

Det er ikke kun din svigerdatter, jeg vil give skylden, men så sandelig også din søn. Undskyld jeg siger det rent ud, men han må være godt under tøflen, som man siger. Hvis han havde været et mandfolk, havde han da sat både konen og svigerfamilien grundigt på plads allerede dengang.

Jeg håber virkelig, han snart får øjnene op for, hvad det er, han har gjort imod dig, Fie! Jeg ved godt, at alle de år aldrig kan indhentes, men det ville i midste give dig fred i sjælen, hvis du fik kontakt igen - og forhåbentlig en forklaring!

Knus, Anne :smi055

Fie
11-01-07, 14:49
Hej Anne!

Tak for dit indlæg. Jeg giver dig ret i at jeg ikke skal give min svigerdatter hele skylden (kan medd. at min svigerdatter er enebarn. Desværre godt forkælet, hvad hun selvfølgelig ikke kan gøre for). Min teori er, hun måske var jalous på den gode fortrolighed der var mellem min søn og mig. Men som du rigtig siger skulle min søn være mand nok til medd. at der skulle være plads til os alle. Men for husfreden skyld har han måske(vedr. mig) ladet slå til.

Kan medd. dig Anne at på lørdag får jeg måske min søn og hans familie at se hos dem der vil holde min fødselsdag. Jeg bliver 75-år den 16-januar. Men mine venner holder den på lørdag den 13.

Man spurgte mig hvordan min søn og svigerdatter de ville reagere hvis de blev inviteret. Det kunne jeg selvfølgelig ikke svare på, om de har ringet til min søn ved jeg ikke. Nu får vi at se. Ellers vil jeg som de skriver prøve at leve med det som det er. Men jeg ville da gerne have en forklaring på: hvad grunden er til at det er gået som er.

Anne ! Dig og din familie må have en god dag.
Knus og tanker Fie :smi054

Anina
12-01-07, 14:54
Kan medd. dig Anne at på lørdag får jeg måske min søn og hans familie at se hos dem der vil holde min fødselsdag. Jeg bliver 75-år den 16-januar. Men mine venner holder den på lørdag den 13.

Man spurgte mig hvordan min søn og svigerdatter de ville reagere hvis de blev inviteret. Det kunne jeg selvfølgelig ikke svare på, om de har ringet til min søn ved jeg ikke. Nu får vi at se. Ellers vil jeg som de skriver prøve at leve med det som det er.

Men jeg ville da gerne have en forklaring på: hvad grunden er til at det er gået som er.
Kære Fie :smi054

Jeg kan godt forstå, at du længes efter at forstå hvorfor det gik som det gjorde.... Du har ventet meget længe på en chance til at få det opklaret.... Så længe, at du sagtens kan vente lidt endnu....

Jeg håber nemlig at du IKKE vil spørge om noget af de gamle sager til din fest i morgen - hvis din søn med familien kommer til din fødselsdagsfest.

Ellers - er jeg bange for, at det kan ske at festen bliver afsporet.... for jeg er ret så overbevidst om, at hverken din søn eller hans kone har et godt svar parat til dig.... Så i stedet håber jeg, at du kan holde på dine spørgsmål indtil efter festen, helst nogen tid efter.... så indtrykkene når at bundfælde sig - ikke mindst for din søn - og på denne måde skabes der måske en god chance for at, lige så stille at lære at vedligeholde kontakten.... Denne chance er ikke så stor og sikkert vil ikke have godt af, hvis de opfatter dit spørgsmål som en bebrejdelse....

....de er nemlig selv godt klar over, at de har gjort noget ikke så pænt, og derfor vil de opfatte alting som om alle andre ved det også. Det er bedst at lade "farlige" spørgsmål vente til et godt stykke efter, så det evt. spirrende forbindelse ikke brydes igen med det samme.

Håber at jeg har forklaret min tanke ordentligt.... dagen i dag er ikke den stærkeste oppe i hovedet, som allerhelst ville ned på puden og sove lige nu.... (har en laaaang arbejdsdag bag mig kan jeg indrømme til min undskyldning :wink: ).

Hvorom alt er - ha`nu en herlig weekend du søde Pige og dejlige Menneske :smi003 og husk nu, også forkæle dig lidt i på tirsdag igen :smi070 :smi069