Se fuld version : Vedr. stofskiftetal - specielt T3
Jeg har siden den 07-05-07 taget 125 mkg Eltroxin. (Skjoldbruskkirtlen er fjernet).
Den 29-05-07 lå TSH på 4,10 - T4 på 155 - T3 på 1,63.
I sidste uge den 20-06-07 har jeg atter fået taget blodprøver.
TSH ligger nu på 2,11 - T4 på 133 - og T3 på 1,42. (Der er ikke sket medicin justeringer).
Som tidligere skrevet er jeg stadig træt - hvilket måske også kan skyldes Primcillin p.g.a. betændelse i øregangen samt rosen i øret.
Men jeg mener stadig mit T3 ligger for lavt. (ref. på "mit" laboratorie: 1,45 - 2,50). Som mig bekendt må T3 gerne ligge i den øvre ende.
Hvilket er med til at give mere energi.
Hvad mener I "garvede" stofskiftept. om dette :idea: :idea: ??
T3 har forøvrigt altid ligget i den nedre ende i den periode hvor jeg har modtaget kopi af lab. prøver - men jeg har også været unormal træt i mange år. Kan sagtens gå i seng kl 8 - 8.30.
Er der nogen der ved hvad S-Triiodthyronin-reaktion (T3R) har indflydelse på? Idet jeg ikke kan finde noget om dette.
Kærlig hilsen Annemarie :D :D :D Very happy, hvis nogle kan bidrage til mine spørgsmål
Er der nogen der ved hvad S-Triiodthyronin-reaktion (T3R) har indflydelse på? Idet jeg ikke kan finde noget om dette.
Hej Annemarie :)
Du kan prøve at nærlæse denne her: http://www.kortelinks.dk/?T3Reaktion
og http://www.kortelinks.dk/?T3Reaktion2 - disse er noget "tørre" teoretiske tekster, men håber du kan udlede en del facts alligevel.
Jeg tror, at det bliver svært at finde et svar på dit spørgsmål forfattet på et mere dagligt sprog.
Jeg har nogle bøger liggende. Prøver lige at se efter om der findes en nærmere beskrivelse af hvad af-/bekræftes af denne test. Jeg skriver hvis jeg finder noget.
:)
Hei Annemarie :)
Mulig jeg burdre vite dette nå, men jeg husker så dårlig. Har du skrevet noe om at du har prøvd Liothyronin, som er ren T3? Finnes den hos dere? Kanskje under et annet navn?
Jeg brukte Levaxin (Eltroxin) + Liothyronin en periode. Mange hevder at de blir klarere i hodet med tilskudd av T3. Og at de blir varmere i kroppen. Jeg merket ikke noe sånt. Jeg gikk ned 12 kg i vekt etter at jeg begynte med den, men kiloene smøg seg på igjen. Etter at jeg startet med Armour, som jo inneholder T3, så har de fleste kiloene reist igjen. Dessuten ble jeg veldig skjelven av T3. Andre "symptomer" husker jeg ikke nå....
Måler du morgentemperaturen din? Eller også noen ganger i løpet av dagen også? Er den lav så sies det at man er dårlig medisinert. Hvis du gidder lese.....:
http://home.online.no/~meretlun/temperaturkart.htm
Jeg håper du får bedre hjelp Annemarie.
Hilsen Yvette :smi054
Kære Anina og Yvette.
Tusind tak for jeres besvarelser. :D :D
Jeg har endnu ikke rigtig haft tid til at sætte mig ind i materialet.
Jeg arbejder som tidl. skrevet som soc. - og sundhedsassistent på et plejecenter. Der foregår megen strejke omkring dette, og i dag har jeg e-mailet med Fyens Stiftstidende, m.h.t. et læserbrev, som vil komme i avisen i morgen under Odense debatter - endda det læserbrev med den flotteste opsætning på siden - som journalisten skriver til mig. :smt041
Jeg troede, at jeg kunne gøre det anonymt. Men nej, jeg står med navn og adresse. Og jeg står gerne inde for det, som jeg har skrevet.
Så derfor håber jeg, at I har tålmodighed med mig. Jeg føler, at jeg har meget, at skrive om stofskiftesygdomme endnu. :!: :!:
Jeg har ikke glemt denne side. Men det er svært, at være "alle" steder på engang.
De kærligste hilsener
Annemarie
Jeg har bedt min mor om, at tage stofskifteprøver idet hun for flere år tilbage er blevet blevet diagnosticeret "fibromyalgi". Min mor er til tider usigelig træt og har ømme led og muskler. Hvis hun en dag har udrettet noget, er hun sikker på, at være træt de næste mange dage.
Jeg har læst at de fleste med fibromyalgi har problemer med skjoldbruskkirtlen. E.l. sagde, at prøverne tidligere var taget - altså TSH og T3R (reaktionen), og ikraft af disse to tal kunne det udelukkes, at hun havde stofskifteproblemer.
Hvad mener I? Jeg selv har jo stofskifteproblemer, ingen andre er konstateret for dette.
Er det nok med TSH og T3R reaktion for at konstatere om stofskiftet er i orden :?: :?:
Knus og kram fra Annemarie
Jeg vet ikke helt om de tar de samme blodprøvene i Danmark som i Norge, men her måles fritt T4 (fT4), fritt T3 (fT3), og TSH.
I tillegg bør også B12 og Ferritin måles. Og der er helst sikkert enda flere, men dette er de første prøvene jeg fikk tatt da jeg skulle utredes for hypothyreose.
Hvis du leser over på Sonjas Stoffskifteforum i Norge så finner du mye informasjon. Jeg husker ikke om jeg har lest at du har vært der, men adressen er iallefall:
http://www.xlpluss.no/thyroforum/index.php
Lykke til med din mor! :smi054