PDA

Se fuld version : Sæson for ekstra D-vitamin

Tante Ana
22-09-07, 10:27
Vi har en bruger, der har fået konstateret Lavt D-vitamin i en grad, at det kræver en medicinsk behandling.

I denne anledning er vi kommet så langt ind i infoen om D-vitamin, at en del af det egner sig til en generel anbefaling for os - damer i den anden og tredje ungdom - hvis vi vil sikre os ikke alene mod knogletabet - men ikke mindst også mod vinterdepressioner, humørsvingninger og den kognitive forringelse af livskvalitet, der ofte følger med vinteren.... Det er altså ikke altsammen kun "alderdom" eller kun "overgangsalderen"..... Det er i høj grad også det naturlige, forøgede behov for D-vitamin (selv om det sikkert ikke er det eneste saliggørende), der automatisk følger med den mørke tid, der snart er over os igen, nærmest 3/4 dele af døgnet....

Hvis I kunne finde på at ønske et supplement af D-vitamin i vintertide - må I bare ikke købe noget, hverken på Apoteket elller hos materialisten, der IKKE hedder D3 - vitamin. Det SKAL være D3 og når man ellers "bare" skal supplere, specielt i løbet af vinteren - må D3-vitaminet gerne (helst) indtages sammen med kalk.... for en nemmere og bedre udnyttelse. Hvis ekspedienterne siger at de ikke VED det eller kan ikke finde ud af at skaffe den rigtige oplysning - skal man ikke handle hos dem.

Det er heller ikke lige meget hvilket kalkpræparat man køber... Nogle kan nemlig ikke optages godt nok i kroppen og så er pengene smidt ud af vinduet. Det SKAL være kalk i form af citrat!

Jeg selv bruger noget, der hedder Cal-Mag 1:1 Citrate fra Solaray ( http://www.nutraceutical.com/search/view_product.cfm?product_index=4536064 ). Koster kassen (ca. 1 kr for 1 kapsel), men til gengæld går det rub og stub i kroppen... og arbejder. Heller ikke på den danske ettiket kan man se, hvad slags D-vitamin er med i dette præparat og materialisterne kun sjældent aner hvad D3 er, men på Nettet fandt jeg ud af at det D-vitamin, der er med - er den "rigtige" dvs. Cholecalciferol (D-3), så er DET på plads. Men ikke alle ved hvor de skal lede.... og er totalt afhængige af sløve ekspedienter, der ikke gider gøre sig umage.... :? Jeg vil lige prøve at finde ud af, om denne kombination kan fås billigere... hos NowFoods... det tror jeg nemlig at man kan).

Hvis man er barn, ung eller kvinde lige før, under eller efter overgangsalderen - vil et tilskud af kalk/D3 = 1 kapsel daglig forår/sommer og 2-3 kapsler daglig efterår/vinter kunne forebygge knogletabet + VIGTIGST - hjælpe meget på det mentale, neurologiske og kognitive - vi normalt normalt plejer at "undskylde" med "naturlig" alderdomssvækkelse.

Der er fandme ikke noget "naturligt" i at blive svækket af et underskud af næringsstoffer, bare fordi vores optageevne svækkes tilsvarende i forhold til almindelig kost og udnyttelse af solens lys. Det er hvad jeg, i hvert fald IKKE synes, man skal finde sig i.

Og for vores - madammernes vedkommende - er det meget, meget nyttigt - for humøret, for initiativerne, for fysisk velvære - om vinteren - oven i kalk/D3 OGSÅ at supplere med 1-2 spsk torskelevertran om dagen efterår og vinter. Gør man det - er det efter alt at dømme - bye, bye til vinterdepressioner (hvilket også gælder ældre mænd). :smt039

Bemærk, at argumentet om at få tilstrækkeligt med D-vitamin i kosten, holder kun hvis man spiser nok af fede fisk hver dag. Der er også D-vitamin i mælk og smør, men for at få tilstrækkeligt med D-vitamin fra disse kilder skal man faktisk drikke 5-6 liter sødmælk eller spise op til 1 kg smør for at få dækket sit dagsbehov. En fedtfattig kost dækker overhovedet ikke det daglige behov for D-vitamin.

Meget mere om D-vitaminet kan læses her... (http://www.overgangsalderen.net/kvindesnak/viewforum.php?f=247)