PDA

Se fuld version : Introduktion til Bibliotekarens Jule-Gåde-Kalender 2007

Bibliotekaren
02-12-07, 15:19
Hallo! Hallo alle venner og forbipasserende :smt039

Her kommer (med en dags forsinkelse :oops: ) selveste Bibliotekarens Jule-Gåde-Kalender jul09

En, for vores generation velkendt julehistorie, skrevet af en stor forfatter - vores børnebørn (vist nok) ikke længere lærer om og læser i skolen (:smi027 ) - hermed bringes frem i lyset igen og tages til nåde af dem (os), der endnu ikke havde glemt de gode, uforkortede bøger vi, i modsætning til vores børn/børnebørn.... havde held til at have mellem hænderne.

Frygt dog ikke og vær helt rolig. :oktober41: - denne julehistorie er ikke lang, men kan dog deles op i 24 dele. En for hver dag fra nu af og til Juleaften.

Hvad er så "gåden" ved denne julekalender?

Ja, ja... gåden består af, at vi får hverken titel eller forfatternavnet afsløret her.... og det er meningen, at vi efterhånden som historien udvikler sig - skal prøve at gætte os til, hvem mon har skrevet historien, hvornår og hvad er dens titel :ny19

Den af os, der først løser gåden - får lov til at vælge mellem 3 hovedpræmier:

- en splinterny 6-liters trykkoger,
- et splinternyt, tungt stegefad med en løs indsats til flæskestegen eller fuglen.... eller....
- en lige så splinterny Grøntsagsdamper fra Braun.

Skulle der efterfølgende komme flere rigtige løsninger på Jule-Kalender-Gåden - vil den næste heldige kunne vælge mellem de to tilbageblevne præmier; og den sidste er nødt til at modtage, hvad der er tilbage.... Til de øvrige, der evt. løser gåden efter de første 3 vindere... er der desværre kun stolthed og glæde tilbage.... Vi har kun tre præmier i denne gættekonkurrence :smi036

Gættelegens sidste dag er den 24. december og skulle det ske, at der ikke melder sig en heldig "gætter" eller tre - vil alle kunne frit lægge billetten ind på disse tre præmier.

Alle bud på det rigtige svar bedes sendt til admin udelukkende via PrivatBeskeder eller mail. I denne tråd kan man så i stedet snakke om, hvem pokker har mon skrevet denne historie og ellers brokke sig over det aldersrelaterede hukommelsesbesvær eller andet relevant for emnet "hvorfor er det så svært (eller nemt) at gætte?"

Bemærk venligst, at tråden med Bibliotekarens Jule-Gåde-Kalender - er låst og er der evt. kommentarer - må disse postes her.

Knæk og bræk - alle sammen :oktober15:

Direkte link til Bibliotekarens Jule-Gåde-Kalender -> HER.... (http://www.overgangsalderen.net/forum/showthread.php?t=9881)

Helle
05-12-07, 07:41
Jeg kan huske at vi altid fik læst den op til jul da jeg gik i skole, men ikke om jeg kan komme på hvad den hedder :roll:
Lea kender den ikke, men nyder at følge med i den, jeg havde ellers håbet på lidt hjælp fra hende :lol:
Jeg læser den flere gange om dagen for at få sat lidt skub i hjernecellerne, men lige lidt hjælper det (ENDNU) :lol:
Dejlig historie som jeg virkelig nyder jul09

Bibliotekaren
05-12-07, 13:02
Helle!!!

Du har reddet min dag :smt026

Jeg var ved at fortvivle og spørge mig selv, om det virkelig kunne være rigtig, at jeg var den sidste i verden, der endnu ikke havde glemt netop denne historie....

Den er SÅ absolut værd at huske og videregive.... Men begrundelsen for, hvorfor jeg mener det - må vi vente med til afslutningen.... Så er der ingen forklaring nødvendig mere... for så giver det hele sig selv....

Du er bare en Sveske :smi001

Yvette
05-12-07, 18:34
Hei!:smi208

Jeg vil også bare si at jeg har lest den mange ganger. Jeg elsket denne historien som barn, men må med skam innrømme at det er mange år siden jeg unte meg selv gleden av å nyte den. Derfor er det fantastisk å få den servert her på denne måten. Tusen tusen takk! :august6

Anne
06-12-07, 00:26
Uha - uha! Jeg må med skam melde, at jeg aldrig har læst den, så jeg er fuldstændig på bar bund!

- og så jeg, der altid har været en læsehest! :oops:

Jeg glæder mig til at læse hele historien - men gætte den! Det bliver i hvert fald ikke mig! :august15

Knus, Anne :smi055

Bibliotekaren
07-12-07, 23:11
Uha - uha! Jeg må med skam melde, at jeg aldrig har læst den, så jeg er fuldstændig på bar bund!

- og så jeg, der altid har været en læsehest! :oops:

Jeg glæder mig til at læse hele historien - men gætte den! Det bliver i hvert fald ikke mig! :august15

Ja, det er lidt svært, når man ikke har læst den før.... Det var jo heller ikke obligatorisk, hvilke juledigte, sange eller historier de enkelte lærere havde valgt den gang i "antikken" og formidlede til ungerne :smi022

To af disse fortidens "unger" har allerede tilkendegivet kendskabet til både forfatternavnet og titlen på Gåde-Historien.... :august26 - men det afslører vi først til sidst.

Jeg er bare glad for, at jeg ikke valgte en julehistorie, jeg var ene om at tro - var så velkendt.... Det er jo set før, at ens begejstring sagtens kan vildlede èn til at tro, at hele verden bare må kende den, fordi den er så god.... (min mening). :oktober43:

Helle
10-12-07, 07:25
Jeg vil have mere!!! Ihh... hvor er det dejligt at få genopfrisket lige netop den julefortælling!
Jeg har tænkt min at printe den ud og lave det som en fin lille fortælling til mit barnebarn næste jul, den kan være en af pakkekalenderens små ting. Og så er jeg sikker på at hun også lærer den at kende jul22
Lea spurgte om ikke vi skulle låne den, hun kan næsten ikke vente, men det ville være snyd (og kedeligt) Jeg nyder virkelig at få genopfrisket den sammen med min morgenkaffe og sidder med en skøn fornemmelse af nu er det snart jul :august6

Kan i alle have en dejlig 10 december... nu er der kun 14 dage til :smi212

Bibliotekaren
10-12-07, 12:36
Jeg vil have mere!!!
Sorry, sorry :oops:
Jobbet trak ud i det uendelige og jeg kom for sent til det heeeeele :smi205

Helle
10-12-07, 12:51
Skidt pyt... det var ikke for at jage med dig.. den er nu også dejlig til frokost :lol:

Bibliotekaren
25-12-07, 00:13
Jeg kan huske at vi altid fik læst den op til jul da jeg gik i skole, men ikke om jeg kan komme på hvad den hedder :roll:
Lea kender den ikke, men nyder at følge med i den, jeg havde ellers håbet på lidt hjælp fra hende :lol:
Jeg læser den flere gange om dagen for at få sat lidt skub i hjernecellerne, men lige lidt hjælper det (ENDNU) :lol:
Dejlig historie som jeg virkelig nyder jul09

Ding! Dong! december2

Det har kun taget...... Helle - en dag til, og d. 6. december var gåden løst!!

"Legenden om Juleroserne" af Selma Lagerlöf

Nogle få dage efter kom også Yvette i mål med den helt rigtige løsning.... Der burde ellers være langt mellem Frederiksberg og Norge... men øjensynligt ikke langt nok, når gode historier skal fortælles, nydes og mindes :oktober15:

Tak for legen og pågensyn til en ny julehistorie til næste år :august23

Helle
25-12-07, 00:35
Det var så hyggeligt at følge med i lige netop den historie, jeg kan huske den fra da jeg gik i skole, og jo længere vi kom jo mere huskede jeg, det var næsten som at være skolebarn igen.
Tak for lige netop den!

Yvette
25-12-07, 00:58
GRATULERER Helle! :ny001

Det gikk samme veien med meg. Historien ble bare mer og mer levende for meg, og jeg husket mer og mer. Da jeg endelig husket tittel og forfatter, ilte jeg til biblioteket og lånte boken der jeg fant historien, og jeg må innrømme at jeg tjuvleste hele historien - om og om igjen....Den er så utrolig vakker, og bærer med seg så mange budskap.

Jeg har skrevet litt underveis i PB til Bibiliotekaren...da den ikke skulle røpes før dagen var der. Jeg skulle like å lese om dine tanker og opplevelser underveis i denne "reisen".....:smi055

Jeg kan gå tilbake til mine betraktninger, og legge ut noe. Eller jeg overlater oppgaven til Bibliotekaren selv...

Knus til deg Helle. :smi003

Anne
25-12-07, 16:58
Jeg er helt flov over, at jeg ikke kendte den, men det gjorde jeg altså ikke, så det må være en brist i min opdragelse! :oops:

Sikke dog en dejlig og tankevækkende fortælling. Jeg har nydt at læse hvert afsnit, og tillykke med gevinsten, helle!