Viser resultater 1 til 3 af 3
    Guest avatar
    Joanna Gæst

Standard Fantasy bøger

Fantasy bøger…

Jeg har i en årrække haft en stor svaghed for fantasy/eventyrs bøger. Det startede for mange år siden med Hobitten og Ringenes Herre af Tolkien. Siden har jeg været ret bidt af den slags litteratur.
    Det var ikke noget man skiltede med, lidt flovt som grand voksen kvinde at læse den slags.
    Så blev Ringenes Herre filmatiseret, og Harry Potter kom på banen, både som bog og film.
    Her for kort tid siden, fik endnu en stort opsat film premiere, nemlig Det gyldne Kompas, som er den første bog i en serie på tre. Jeg har desværre ikke set filmen, men bøgerne har jeg læst.
    Dejligt at det nu er det helt legalt at læse den slags bøger, selvom man ikke er barn/teenager mere . Lidt sjovt, jeg smutter til tider ind i en speciel lille boghandel men kun fantasy bøger, og jeg er langt fra den eneste voksne der roder i reolerne.

Joanna

Libri's avatar
    Libri er offline Bestyrer af Biblioteket på Overgangsalderen.net
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    62

Standard Re: Fantasy bøger

Citer Oprindeligt indsendt af Joanna Se indlæg
    Det var ikke noget man skiltede med, lidt flovt som grand voksen kvinde at læse den slags.
    Jeg "plejer" at sige, at man i så fald, lader snobberne få for meget at skulle have sagt.... for uanset litteraturgenren - findes der kvalitetsbøger i hver af dem - og afskrive et bestemt genre som helhed - på forhånd, som værende mindre værd - siger meget mere om dem, der fordømmer end det siger om genren...

Jeg har haft højt estimerede klassikkere eller intellektuel prosa mellem hænderne, og endda nogle højt præmierede bind, inkl. Nobelprisen i litteratur og.... så skete det ikke en gang eller to, men flere, at jeg sad med underkæben langt nede i skødet og fattede ikke en meter, hvordan sådan en omgang ævl overhovedet kunne nomineres, endsige modtage udmærkelsen....

Efter mange år som læsehest - ved jeg nu - at der findes guldkorn i alle genrer af skrivekunsten.... også science fiction og fantasy....

Blandt mine egne foretrukne findes Julian May med hans Sagaen om Det pliocæne Eksil i 6 bind; Ursula K. le Guin Troldmanden Gæt i 3 bind; Anne McCaffrey
    Pern-serie i 4 bind (på dansk)
    ; Meredith Ann Pierce med serier: "Den sorte engel" og "Ildbringerens fødsel" ....

Der er flere enkelte titler, men med undtagelse af Tolkien og få andre - ser det ud til, at mine foretrukne fantasybøger er skrevet af kvinder... Fantasy skrevet af mandlige forfattere - handler mest om den evindelige "ææædle" kamp mellem Godt og Oooondt! Overvejende drejer rundt om de enkelte "heltes" egoer og navlepilleri, samtidigt med at de fjerne perspektiver og "kampen for LIVET" underprioriteres... så det kommer mest til at ligne vor egen tid, bare på "konflikt-sprog" og placeret til et fremtidigt scenario.... ved hjælp af nogle få rekvisitter... Jeg får faktisk lige så meget (lidt!) ud af den "maskuline" fantasy, som jeg får ud af TV-avisen...

Så når fantasy er målet for mig - holder jeg mig mest til de kvindelige forfattere...
    Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net , Findbogen.dk , Antikvarisk.dk , Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk , Brugte bøger via Saxo.cm , eller Antikvariat.net

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Standard Re: Fantasy bøger

Jeg læser mange bøger og er stor fantasy-fan, hvilket jeg nu aldrig været flov over.

I skal have tak for de mange titler på fantasy-fortællinger. De er noteret ned, og er kommet med på listen over de bøger, jeg absolut må læse, når jeg er færdig med 3. bind af Stieg Larsson-trilogien - en af de bedste og mest spændende kriminalromaner, jeg nogensinde har læst.

Det siger ikke så lidt, for jeg gider normalt ikke læse krimier.

Så skal jeg også lige have læst sidste bind af Harry Potter - den er jeg endnu ikke nået til. Det går ikke så hurtigt, når det kun bliver til 15-30 minutters læsning, når jeg endelig har fundet min seng ud på natten.

Knus, Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Bookmarks

Regler for indlæg