Side 1 af 2 12 Sidste
Viser resultater 1 til 10 af 12
    Guest avatar
    Joanna Gæst

Standard Under åben himmel i den danske natur...

Under åben himmel i den danske natur.

Jeg kunne godt tænke mig at forsøge på at ”slå et lille slag” for den danske natur, og de rekreative områder som ligger spredt over det ganske land.
    Vi har en vidunderskøn natur, og lyse milde sommer nætter. Hvornår er du sidst våget op ved solopgang til fuglenes sang og med morgendug i håret?

Håber dette lille indlæg i ord og billeder, giver dig lyst til at finde traveskoene eller cyklen frem, og måske mod på en overnatning i det fri, når det snart bliver forår og sommer. Mange naturoplevelser venter forude, og så er det helt gratis!!!

I det følgende, vil jeg gerne gøre opmærksom på vore naturreservater som bare ligger og venter på, vi får øjnene op for dem.
    Som jeg tidligere har nævnt, hvorfor rejse til verdens ende, for at få naturoplevelser, når oplevelserne ligger lige uden for vor egen dør!

Tæt ved København på Vestamager, ligger der et fredet naturområde der kan tage pusten fra enhver. Området er helt unikt, med små birkeskove, søer, marskområder, fuglereservat og desuden omkranset af Øresund Jeg har valgt Kalvebod fælled, fordi dette område ligger i nærheden af min bopæl, men tilslut i indlægget vil jeg bringe en oversigt over samtlige naturreservater i Danmark, og jeg er sikker på der også ligger et rekreativt område i nærheden af dig…

http://naturstyrelsen.dk/naturopleve...vebod-faelled/
    http://naturstyrelsen.dk/naturopleve...lled/historie/
    http://naturstyrelsen.dk/naturopleve...evaerdigheder/

http://naturstyrelsen.dk/naturbeskyt...urpark-amager/
    http://naturstyrelsen.dk/naturopleve...center-amager/
    http://naturstyrelsen.dk/naturopleve...a-naturcenter/

Guest avatar
    Joanna Gæst

Standard Re: Under åben himmel i den danske natur...

En ganske almindelig hverdag i begyndelsen af sidste sommer...

En ganske almindelig hverdag i begyndelsen af sidste sommer mødtes min veninde og jeg på Christianshavns Torv i København. Medbringende vores godt brugte cykler, et liggeunderlag hver, soveposer, en engangsgril, noget mad af forskellig art, vand i store flasker, og ikke sidst og mindst en gammel gryde til kaffevand, og cigaretter til et par dages forbrug. At medbringe spejl eller sminke var efter fælles aftale totalt forbudt! Nu skulle vi på tur, ud på Vestamager, en naturoase tæt på storbyen, vi skulle tilbringe 2 dage derude, under åben himmel og leve som vilde skovtrolde.
    Som det fremgår af billedet er hverken vores cykler eller oppakning særlig tjekket, for at sige det mildt, og for øvrigt havde vi glemt at få en cykelpumpe med! Ikke så smart, da mange af stierne ude på Kalvebod fælled er grusstier

Guest avatar
    Joanna Gæst

Her er vi kommet ud på området, det er min veninde der hjuler af sted på sin cykel forude.

Hele Kalvebod fælled var tidligere et militært område, og lukket for offentligheden. Der er stadig områder der er afspærret med hegn og advarselsskilte, hvorpå det fremgår der kan forekomme miner i jorden. Her er stort set mennesketomt, i de to dage vi tilbragte derude, så vi ikke flere mennesker end man kan tælle på én hånd. Vi havde det hele for os selv. Lidt synd, at flere københavnere ikke gør brug af denne oase så tæt ved byen. Jeg tror faktisk ikke de fleste københavnere overhovedet kender eksistensen af dette unikke naturområde.

Guest avatar
    Joanna Gæst

Et stemningsbillede fra Pinseskoven.

Ad små smalle snørklede stier kører vi her under de lyse birketræer.
    Farvespillet mellem træernes stammer er helt specielt, næsten eventyrligt og jeg ville ikke blive spor overrasket hvis der pludselig dukkede et elvervæsen frem af træernes skyggespil…

Guest avatar
    Joanna Gæst

Her gør vi ophold ved Hejresøen.

Der er godt nok ingen hejre på billedet, men man ser tit hejre og andre vandfugle ved søen. I det hele taget er Vestamager med sit fredede fuglereservat et paradis for ornitologer. Søen er et fantastisk smukt og fredfuldt sted. At sidde ved bredden og høre vinden synge i sivene, se de små rørsangere smutte ind og ud af sivskoven…tro mig det er lise for krop og sjæl.

Guest avatar
    Joanna Gæst

Man får en god appetit af at køre rundt på cykel en hel dag.

Her har vi fundet en lille lejrplads, hvor det er tilladt at slå telt op, eller benytte det shelter, - den åbne ”hytte” som ses i baggrunden af billedet. Et shelter, er et sovested, med 3 primitive vægge og tag, hvor man kan ligge i ly for regn og vind, der er ingen vandhane tilknyttet stedet her, og toiletfaciliteter er der ingen af. Det er gratis at overnatte på pladsen, og det er tilladt af skov og naturstyrelsen at overnatte på disse steder i 3 døgn – og for øvrigt er det gratis. Der er bålplads, men intet brænde, det måtte vi selv ud at finde.

Guest avatar
    Joanna Gæst

Her er ”kokken” gået i gang med at grille.

Her er ”kokken” gået i gang med at grille, men sådan en lille engangs grill, forslår jo ingen steder til to sultne damer på tur… vi må ud at finde noget brænde så vi kan lave et bål.

Guest avatar
    Joanna Gæst

Sommeren 2007 var en temmelig våd sommer.

Så det er ikke så nemt at finde brandbart og tørt kvas og brænde. Men efter en ekspedition omkring vores lejrplads i tusmørke lykkes det os at finde noget brugbart brænde. Her kommer min veninde slæbende med sin ”fangst.”

Og endelig fik vi gang i et bål. Jeg undskylder meget mine underlige ansigtsudtryk, men af bar glæde måtte jeg lige opføre en lille glædesdans, med røg i øjnene, og en meget sulten mave. Men nu er der udsigt til stegte pølser på pind og en kaffetår, og i bedste fald også at kunne holde de blodtørstige myg lidt på afstand.

Guest avatar
    Joanna Gæst

Natten sænket sig over vores lille lejr.

At falde i søvn til naturens nattelyde og dufte, med den sagte knitren fra bålets gløder, er i sig selv en oplevelse. At ligge og kigge op i den sorte himmel, og falde i søvn med stjernehimlen over sig, er rent EVENTYRLIGT.

Guest avatar
    Joanna Gæst

Næste morgen

At vågne op, ligge og høre fuglene starte deres morgenkvidren, og det pusler af liv i den grønne natur omkring os, er en dejlig måde at starte en ny dag på. Solen gemmer sig morgendisen, græsset er fugtigt at nattens dug….og min veninde ligner en skovtrold, som lige er vågnet op i sin sovepose.

Side 1 af 2 12 Sidste

Bookmarks

Regler for indlæg