Viser resultater 1 til 5 af 5
    Registreringsdato
    Feb 2005

Standard TERM-modellen - sådan "genkender" du TERM-læger og andre TERM-aktører

Citer Oprindeligt indsendt af admin Se indlæg
    TERM-modellen - under forberedelse:

5. Sådan genkender du en TERM-læge
    Vi kan lige så godt starte med et eksempel fra selveste Lise Ehlers anbefalinger til sygeplejepersonale:

Sygepleje

Hvad kan sygeplejersken gøre, når hun møder en patient med en af de nye kultursygdomme?

Vise interesse, empati og forståelse ved at tage udgangspunkt i patientens oplevelse og ved at tage patientens symptomer alvorligt.

Tale om livssituationen frem for hendes symptomer.

Tale om at bevare arbejdet i en eller anden form, da det er vigtigt for identiteten.

Tale med patienten om, at der kan være fordele ved at beholde symptomerne. (Dette er ubevidst.) Hvad mister hun ved at blive rask?

Negative prediktorer* for et effektivt behandlingsresultat:

- Uafklarede sociale forhold, f.eks. igangværende erstatningssag og pensionsansøgning.

- Ubehandlede angst- og depressionstilstande.

Kilde....
    Bemærk så, at her kaldes de nu fink-definerede "somatoforme" tilstande for "kultursygdomme".

Henvender sig din læge, andre i sundhedssystemet - eller måske sagsbehandlere på kommunekontor - til dig som anført i citatet, så er du muligvis en TERM-patient...

*prediktorer = forløbere... såmænd.....

Fortsættelse følger efterhånden vi afdækker flere tegn på TERM-adfærd hos læger, sygeplejepersonale og andre offentlig ansatte....
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Re: TERM-modellen - sådan "genkender" du TERM-læger og andre TERM-aktører

Læs meget mere om TERM-modellen -> HER!
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Jun 2007

Standard Re: TERM-modellen - sådan "genkender" du TERM-læger og andre TERM-aktører

Det her må vist være en TERM-læge... og en FINK!!!

Læs her:

Hej, jeg har oplevet næsten det sammen. for snart 15 måneder siden fik jeg voldsomme rygsmerter med strølinger ned af højerben.tissede i bukserne m.m.

da jeg ikke kunne mere, tog jeg til lægen. han sage "at jeg bare skul tage mig samme". jeg blev flov og usikkert tog på arbejde igen. (rengøringsjob + at jeg var enligmor til 2 børn på 1 og 4 år) smerterne bliv værre så jeg tog til lægen igen men fik samme besked som før, jeg fejlede ikke noget.

så gik jeg til fysioterapeut,der fik jeg at vid at det nok var en diskusprolaps. så krævede jeg en henvisning til en reumatolog. det fik jeg efter 9 måneders kamp med min læge.

så kom jeg på hørsholmsygehuset, der fik jeg constateret en diskusprolaps. bliv opereret for 3 uger siden, og har selvfølgelig skifte læge. man skal ikke tro på alt hvad lægerne siger, det lært jeg efter at har midste 15 snart 16 måneder af mit liv på gund af den læge!!!
    http://premium.netdoktor.com/dk/disc...9259&view=true
    "Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Jun 2007

Ham her kunne efter nedenstående beskrivelse komme under kategorien en ægte TERM-læge... med adskillige FINKER.

Der er ordineret medicin mod psykiske lidelser, UDEN at han har lavet objektive undersøgelser osv., osv.

Han er måske prototype på, hvordan man klager, hvis man er kommet i kløerne på en TERM-læge.... pga. manglen på objektive undersøgelser.

Hvad vil Sundhedsstyrelsen gøre ved klager af den type?

Sætte SAMTLIGE TERM-læger under skærpet tilsyn?

Læs her:

Skærpet tilsyn: Praktiserende læge Lars Holm Johansen har fra Sundhedsvæsenets Patientklagenævn modtaget kritik for sit faglige virke. Fire af kritikkerne er givet med indskærpelse.

Alle fire kritikker er givet, fordi praktiserende læge Lars Holm Johansen ikke havde ført tilstrækkelige patientjournaler.

I alle fire tilfælde drejede det sig om patienter, der var i behandling på grund af psykiske lidelser.

Praktiserende læge Lars Holm Johansen behandlede patienterne med medicin gennem længere tid,

uden at han i journalen har beskrevet den tilgrundliggende helbredstilstand,

uden der foreligger en objektiv undersøgelse

herunder en vurdering af den psykiske lidelses alvorlighed

og uden der foreligger en vurdering af behandlingens effekt.

Sundhedsstyrelsen har derfor den 23. oktober 2006 pålagt praktiserende læge Lars Holm Johansen at føre korrekte patientjournaler jf. lovbekendtgørelse nr. 790 af 10. februar 2002 om sundhedsvæsenets centralstyrelse § 5a, stk. 1, pkt. 1.
    http://www.sst.dk/Tilsyn/Individuelt...syn/Liste.aspx
    "Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Feb 2005

Citer Oprindeligt indsendt af admin Se indlæg
    Vi kan lige så godt starte med et eksempel fra selveste Lise Ehlers anbefalinger til sygeplejepersonale:
    Sygepleje

Hvad kan sygeplejersken gøre, når hun møder en patient med en af de nye kultursygdomme?

Vise interesse, empati og forståelse ved at tage udgangspunkt i patientens oplevelse og ved at tage patientens symptomer alvorligt.

Tale om livssituationen frem for hendes symptomer.

Tale om at bevare arbejdet i en eller anden form, da det er vigtigt for identiteten.

Tale med patienten om, at der kan være fordele ved at beholde symptomerne. (Dette er ubevidst.) Hvad mister hun ved at blive rask?

Negative prediktorer* for et effektivt behandlingsresultat:

- Uafklarede sociale forhold, f.eks. igangværende erstatningssag og pensionsansøgning.

- Ubehandlede angst- og depressionstilstande.

Kilde....
    Bemærk så, at her kaldes de nu fink-definerede "somatoforme" tilstande for "kultursygdomme".

Henvender sig din læge, andre i sundhedssystemet - eller måske sagsbehandlere på kommunekontor - til dig som anført i citatet, så er du muligvis en TERM-patient...

*prediktorer = forløbere... såmænd.....

Fortsættelse følger efterhånden vi afdækker flere tegn på TERM-adfærd hos læger, sygeplejepersonale og andre offentlig ansatte....
    Adfærd og adfærd... Hvad med at lytte til, hvad lægen siger og hvis han/hun - mod sin tidligere "praksis" - forvandler sig til en venlig og opmærksom lytter, der stiller ellers uvante venlige spørgsmål, taler dig efter munden i visse henseender samt er empatisk, som vedkommende ellers ikke havde tid til før....? Ja, så er det på tide at skærpe opmærksomheden, for alt dette tyder på, at din læge er i færd med at omgøre dig til en TERM-patient.

Herunder kan du læse, hvilke øvelser i TERM-teknikken tilbydes praktiserende og andre læger, for at lære dem metoden til at omgås alle de patienter, de enten ikke kan finde ud af diagnosticere en sjælden eller "ukendt" sygdom - eller - blot vælger at betragte sin patient som værende offer for en Funktionel Lidelse.

Hvis en patient bliver udspurgt som anført her - af en praktiserende læge, andre læger eller Klinikker/Forskningsenhendens for Funktionelle Lidelser - betyder dette, at ens sygdom i virkeligheden er ikke anerkendt som værende fysisk og at man dermed er blevet "diagnosticeret", som værende indbildt syg = TERM-patient.

Det kan være helt o.k. at anvende TERM-modellen, hvis vedkommende patient ER indbildt syg. Men hvis vedkommende patient ER fysisk syg af f.eks. sjældne sygdomme, eller hvis den/de pågældende læger IKKE er dygtige nok til at diagnostisere sygdommen - vil patienterne blive enten mere syge eller værre - dør, som følge af at blive stigmatiseret som TERM-patienter.

Det er DETTE, der er problemet med TERM-modellen! At den gør det LOVLIGT at overse/ignorere ALVORLIGE sygdomme, fordi lægen alene bestemmer, om patienten er indbildt syg, og standser enhver yderligere udredning!

TERM-modellen: Øvelse1. i Forståelse:

Uddyb symptomanamnese:

"HVAD har du ellers bemærket"?
    "HVORDAN går din dag typisk?"
    "HVORDAN opfører dine "symptomer" sig i løbet af dagen/ugen?

Uddyb signaler om emotionelle problemer:

"Du ser ud til at være anspændt - er det sådan du føler det?"
    "Du ser bekymret ud?"
    "Du siger, at det hele er uoverskueligt - fortæl mig noget mere om det"
    "Jeg kan se/høre, at det er svært for dig - men jeg vil gerne høre lidt mere om det."
    "Hvordan har du det med at have de "symptomer"?

Spørg til angst- og depressionssymptomer:

"Hvordan er humøret ?"
    "Føler du dig nedtrykt/træt?"
    "Kan du slappe af?"

TERM-modellen: Øvelse2. i Forståelse:

Afdæk belastninger, stress og ydre faktorer:

"HVAD sker der (ellers/iøvrigt) i dit liv for tiden?"
    "HVORDAN har du det med det?"
    "HVORDAN klarer du det?"
    "Det må være svært for dig!"
    "Jeg kan se/høre at du har det svært med..."

Spørg til funktionsniveau:

"HVAD laver du til daglig?"
    "Hvad kan du foretage dig når du har 'symptomet'?"
    "HVORDAN har det påvirket dit arbejde?"
    "HVORDAN har det påvirket din hverdag?"
    "HVORDAN påvirker det din rolle/funktion som
    "HVORDAN har du tidligere klaret lignende situationer?"

TERM-modellen: Øvelse3. i Forståelse:

Afdæk patientens sygdomsforståelse:

"HVILKE tanker har du gjort dig om HVAD DU FEJLER?"
    "Du må selv have gjort dig nogle tanker om hvad du kunne fejle?"
    "MANGE mennesker gør sig nogle tanker om, hvad de fejler og hvad årsagen kan være. Hvad med dig? Har du også tænkt på det?"
    "DET ER VIGTIGT FOR MIG at vide, hvilke tanker du selv har gjort dig om dine symptomer?"
    "Har du tænkt på en bestemt sygdom?"

Afdæk patientens forventninger til behandling:

"Hvilke tanker har du gjort dig om, hvad der skal ske nu?"
    "Hvilke tanker har du gjort dig om behandling af dine 'symptomer'?"
    "Det er vigtigt for mig at høre, om du har haft nogle bestemte forventninger til hvad der skulle ske her i dag?"

Foretag en fokuseret klinisk undersøgelse:

Den kliniske undersøgelse foretages altid - og sidst i denne del. Glem alt om at man ikke må give patienten sekundær gevinst.
    I øvelsen angiver lægen kort hvad han/hun undersøger. Det er ikke selve undersøgelsen der vurderes her, men placeringen af den og hvad der siges til patienten.

TERM-modellen: Øvelse 4. Lægens bord og anerkendelse:

Fortæl resultatet af den fysiske undersøgelse:

"Jeg har nu undersøgt .... Der er ingen tegn på sygdom (du har spændinger i ...)."
    "Efter min undersøgelse af ...kan jeg fortælle dig, at der ikke er ... (i henhold til patientens egen sygdomsopfattelse)."

Anderkend symptomerne:

"MEN jeg kan se/mærke, at du har ondt!"
    "MEN jeg er ikke i tvivl om, at du har 'symptomet'."
    "MEN jeg kan se, at du er meget generet af..!"

Forklar +/- indikation for yderligere 'somatisk' undersøgelse/behandling:

"Du er blevet undersøgt meget omhyggeligt i form af .. og jeg finder ikke grund til at lave flere undersøgelser. Der findes ikke nogen medicinsk eller kirurgisk behandling, der vil kunne hjælpe dig. Kunne vi SAMMEN prøve at finde andre forklaringer på dine 'symptomer'?"
    "Jeg har undersøgt .. og 'undersøgelserne' viser ... Der er derfor ikke noget der tyder på alvorlig sygdom. Hvad tænker du, når jeg fortæller dig det?"
    "Efter at have undersøgt ... vil jeg gerne undersøge .. Indtil vi har svar på resultaterne kunne vi måske også prøve at se på ...(psykosociale faktorer)?"

TERM-modellen: Øvelse 6. Sammenhæng & konkret efterforløb forhandles:

Kendt fænomen/lidelse - sæt navn på:

"Der er MANGE som har det på sammne måde som dig. Det er ikke sjældent at have det sådan. I vores fagsprog hedder det "somatisering/FUNKTIONEL LIDELSE."

Årsag ukendt - biologisk forklaring:

"Vi kender ikke den grundlæggende årsag - sådan er det ved mange sygdomme."
    "Man har ikke kunnet vise nogen skjult legemlig lidelse."
    "Nogle undersøgelser har vist forandringer i nervesystemet. Mennesker med denne lidelse er f.eks. DÅRLIGE til at FILTRERE almindelige 'kropssymptomer' fra og plages derfor mere af symptomer end andre mennesker."

TERM-modellen: Øvelse 7. Øvelse 6: Statuskonsultationen:

Før konsultationen:

Referer i forbindelse med konsultationen hvad du har undersøgt forud for denne.

Under konsultationen: Fortæl patienten om årsagen til statuskonsultationen:

"Du har været igennem mange undersøgelser og behandlinger, som ikke rigtig har hjulpet dig. Nu har jeg kigget alle dine papirer igennem, skal vi prøve at se på det sammen?"

Gennemgå journalmaterialet for og med patienten (neutrale facts) - opsummer.

Uddyb patientens forventninger til "lægevidenskaben" og anfør grænser:

"For mange sygdomme gælder, at vi ikke kan helbrede dem. Men man kan ofte gøre noget for at mindske symptomerne. Er det noget du vil være med til at arbejde videre på?"

Traditionel medicinsk behandling kommer til kort - forhandl med patienten:

"Vi kan af forløbet se, at konventionel medicinske behandling ikke hjælper dig. Kunne vi i fællesskab forsøge at finde en ny tilgang, så du kunne få det bedre?"

Faste aftaler fremover (tid, varighed, intervaller)

Generelle råd for håndtering af kronisk somatisering:

Se poster og næste øvelse

TERM-modellen: Øvelse 8. Håndtering af kronisk somatisering:

Management/Håndtering af kronisk somatisering:

Somatisk:

Sanér medicin og undgå p.n.
    (dette betyder: Undgå recepter, hvor dosis er angive "efter behov".... eller: "Nedsæt medicinen mest muligt").

Psykologisk:

Vær direkte og ærlig - med respekt!

"Jeg kan høre, at du har svært ved at tro på det jeg siger?"

Reducér forventninger og forsøg "at rumme" patienten:

"Du har været syg i lang tid og det har været svært at hjælpe dig så godt, som jeg gerne ville. Vi har desværre ikke nogen mirakelkur."

Forstå en forværring som emotionel kommunikation:

"Det du fortæller mig giver mig ikke mistanke om en ny sygdom. Vi har tidligere talt om at du er meget kropsligt reagerende, så jeg tænker på, om der er sket noget for nyligt eller om der er noget der bekymrer dig?"
    "Når du fortæller mig at ... virker du urolig/anspændt ... Er det rigtigt?"

Psykofarmakologisk:

Vær stoisk (kølig/uberørt/red.):

"Jeg kan høre, at du gerne vil skifte til noget andet medicin; men vi bliver nødt til at sikre os, at dette præparat ikke virker."

Adminstrativt:

Vær proaktiv: Aftal faste tider for fremtidige konsultationer:

"Jeg kan se, at du har det meget svært. Vil du være med til, at vi i fællesskab forsøger at ændre på det?" Det er ikke noget der sker fra den ene dag til den anden, så jeg vil foreslå, at du kommer her f.eks. hver 2. uge i de kommende .. uger/måneder. Hvad synes du om det?" For at vi kan få noget ud af konsultationerne, er det vigtigt for mig, at vi laver nogle helt fast aftaler om .. Vil du være med til det?"
    Jeg har INTET imod TERM-modellen, SÅ LÆNGE den anvendes på indbildt syge eller hypokondere. Men anvendt på "rigtigt" syge mennesker, er den dødbringende! Jeg gentager:

Det kan være helt o.k. at anvende TERM-modellen, hvis vedkommende patient ER indbildt syg. Men hvis vedkommende patient ER fysisk syg af f.eks. sjældne sygdomme, eller hvis den/de pågældende læger IKKE er dygtige nok til at diagnostisere sygdommen - vil patienterne blive enten mere syge eller værre - dør, som følge af at blive stigmatiseret som TERM-patienter.

Det er DETTE, der er problemet med TERM-modellen! At den gør det LOVLIGT og acceptabelt at overse/ignorere ALVORLIGE sygdomme, fordi her er det lægen, der alene foretager en psykiatrisk vurdering (uden at have forudsætninger herfor), og derfor gerne må vurdere, om patienten er indbildt syg, og har magt til at.....

standse

enhver

yderligere

udredning!

Lyder det altsammen underligt? Helt enig! Men sådan er kendsgerninger!

Læs meget mere om TERM-modellen -> HER!

Bookmarks

Regler for indlæg