Viser resultater 1 til 2 af 2

Emne: "Hænderne"

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    66

Standard "Hænderne"

Skrevet af admin: Jeg har en del af de slettede tråde liggende på det gamle forum. Disse vil jeg overføre ved at poste dem her i samme rækkefølge, de var postet dengang... Det vil tage hundrede år, men jeg gør det alligevel mellem 1-4 tråde hver dag fremover og indtil de alle er her, gældende til den dato vi flyttede forum. Det er selvfølgelig "tilladt" at kommentere, selv om det er gamle tråde.....

Skrevet af mig: Ons Aug 08, 2007 18:56

Hænderne
    Af Rosa Abrahamsen

Der er hænder som hvide liljer,
    og hænder som roser i knop,
    der er hænder med stærke viljer,
    - en hånd kan være så smuk.

Der er hænder, som altid kræver,
    og hænder, som helst vil gi',
    der er store, barkede næver
    - og hænder med drømme i.

Der er hænder, som skælver følsomt,
    og hænder, som dirrer forskræmt,
    og nogle, som hvisker erotisk,
    mens andre er dybt beklemt.

Der er blide vedmodige hænder,
    og hænder, som altid ta'r hårdt,
    der er hænder, som kommer imøde,
    og hænder, som vender sig bort.

Der er bitte, bitte små hænder,
    som endnu intet har med,
    og gamle senede hænder
    så fulde af aftenfred.

Der er travle, urolige hænder,
    og hænder så triste og grå,
    og nogle er flagrende fugle,
    som ingen sjæl kan forstå.

Efter at vi har skrevet en god-bedring-hilsen til Annes Veninde fra Fyn - gik jeg lidt videre med at udforske Rosa Abrahamsen, hendes baggrund og hendes digte..... Her er der afgjort noget stort og værdifuldt at tage til sig.... hellere i dag end i morgen.

I FORORDET til sin bog Sider af sundhed - om det gode i dit liv skriver Carsten Vagn-Hansen om Rosa Abrahamsen:

"Dette digt (De gyldne timer/red.A.) er skrevet af Rosa Abrahamsen, der i 1952 blev så hårdt ramt af polio, at hun resten af livet ikke kunne bevæge sig og ikke engang trække vejret uden hjælp fra en jernlunge.

Hun formåede, til trods for sine handicap, at se det gode, det smukke og vidunderlige i livet, og hun følte, at hun havde mange gyldne timer. Hun blev symbol på positiv overlevelse, trods svær sygdom og modgang. Hun kunne se det store i det små, hvad bl.a. andet hendes digt "Hænderne" vidner om.

Ingen af os slipper for modgang i livet. Vi vil alle blive udsat for svære belastninger af krop og sind, og de færreste slipper for at blive syge. Kunsten er at kunne bære det, der rammer os, og at have øje for de positive konsekvenser af det. Der er ikke nogfet, der er så galt, at det er ikke godt for noget andet. Rosa Abrahamsen peger på, at det netop er på baggrund af modgangen, sørgerne og lidelsen, at vi får øje på de gyldne timer, at vi kan se lyset."

Jeg tror, at mange af os ville have godt at læse Rosas digte for os selv, vore kære og specielt for vores børn og børnebørn. Det ser ikke ud til, at der er nogen bestemt aldersgrænse og selv om de helt små slet ikke kan forstå og relatere til indsigterne i Rosas digte - kan de "forstå" disse gennem de indtryk, disse digte gør på den, der læser dem op for dem....

Det havde jeg selv oplevet så ofte med min, dengang lille bitte knægt, der slugte med lysende øjne ethvert ord jeg læste op for ham... og specielt fulgte han op på følelserne, der så for evigt havde skabt en forbindelse mellem de "rette" ord og de gode følelser.... Han er 32 år i dag og uden at han kan sætte de præcise ord på minderne - ser jeg tydeligt spor af oplæsningsoplevelserne fra den gang, selv om der er gået så mange år....

Rosa Abrahamsens digte kan desværre ikke mere købes hos boghandlere, men findes på http.www.antikvariat.net, hvor søgningen d.d. gav følgende resultat.
    Søgeresultat:

Der blev søgt efter "Abrahamsen, Rosa" i alle antikvariater. Klik Bestil for at lægge en titel i indkøbskurven. Klik på antikvariatets navn for yderligere oplysninger om antikvariatet og bogen.

Viser 1 - 8 af 8 titler

ABRAHAMSEN, ROSA: De gyldne timer. Haase & Søns Forlag København 1958. 46s. Hæftet, tilskrift på smudstitelblad, uopskåret.
    DKK 50 · spørg Ebeltoft Antikvariat, Ebeltoft (DK) · EBE41270 ·

ABRAHAMSEN, ROSA: De store skibe 1957. 1 udg. 6 opl. 46 s.
    DKK 80 · spørg Aabenhus Aarhus Antikvariat, Århus C (DK) · ABH67262 ·

ABRAHAMSEN, ROSA: De store skibe. Haase.. 1956. 1. udg. 1. opl. 1 bind. 46 s. Heftet, i originalt omslag. Pæn. Debut.
    DKK 120 · spørg Aabenhus Aarhus Antikvariat, Århus C (DK) · ABH67264 ·

ABRAHAMSEN, ROSA: De store skibe. Haase og Søns forlag 1957. 6.oplag. 46s.
    DKK 75 · spørg Corsaren, København Ø (DK) · COR18257 ·

ABRAHAMSEN, ROSA: De store skibe. Haase og Søns forlag 1962. 10.oplag. 46s.
    DKK 60 · spørg Corsaren, København Ø (DK) · COR92925 ·

ABRAHAMSEN, ROSA: De store skibe. Digte. Haase. København. 1957. 47 sider. Heftet. Mindre kuglepennestreg på omslag.
    DKK 35 · spørg Jydsk Antikvariat, Århus C (DK) · JYD2617520 ·

ABRAHAMSEN, ROSA. Hænderne. Thejls Bogtryk og Ivan Lystager, nytår 1957. 1. oplag. Upagineret. Heftet. Omslag lidt gulnet.
    Fra digtsamlingen De store Skibe.
    DKK 100 · spørg Clemens Antikvariat, Århus N (DK) · CLE67394 · Lukket 26.07 - 08.08

HANSEN, AAGE FALK: Kvindeportrætter. Frimodts Forlag. København. 1967. 220 sider. Heftet.
    Omtalte og portrætterede kvinder: Kronprinsesse Margrethe - Bibelens Jomfru Maria, Martha og Maria. Og kvinder fra Paulus' Breve og Apostlenes Gerninger. - Johanne Louise Heiberg - Bodil Neergaard - Ellen Storm P. - Rosa abrahamsen - Inger Bondo... >>
    DKK 70 · spørg Jydsk Antikvariat, Århus C (DK) · JYD1686570 ·

http://www.antikvariat.net/search.cgi?post
    .... og endnu et guldkorn....

Jeg har pantsat mit hjerte
    Af Rosa Abrahamsen

Jeg har pantsat mit bankende hjerte

hos livsglædens lyse Gud -

for dette - at leve og "være"

- se tingene folde sig ud...

Forundret ser jeg mod dage,

som endnu ikke er skabt,

og venter mig altid det bedste

selv hvor jeg på forhånd har tabt.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    66

Standard Re: "Hænderne"

Skrevet af Anne: Ons Aug 08, 2007 22:50

Jeg husker tydeligt, hvor både mine forældre og jeg i radioen fulgte med i den stakkels piges skæbne. Alle forældre frygtede jo dengang, at den hæslige sygdom skulle ramme deres børn, og jeg tror da også, at vi alle kendte en eller flere, der havde eller havde haft polio. Jeg husker tydeligt, hvor lettede vi børn blev, når vi havde fået vores stykke sukker med poliovaccine hos lægen! Nu kunne intet ondt ramme os!

I min tidlige ungdom har jeg læst hendes digte, men det er jo snart mange år siden. Den kvinde var dybt beundringsværdig. Gad vide, om man kan låne hendes digte på biblioteket.

Hendes digt "Hænder" blev ofte spillet i Giro 413, husker jeg.

Knus, Anne
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Bookmarks

Regler for indlæg