Side 3 af 4 Første 1234 Sidste
Viser resultater 21 til 30 af 31
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    66

Standard Re: Carmens kamp mod overflødige kilo ;o)

Hmm... for at tage det sidste først... - så tror jeg at det med huden er nok afgørende for, at du ikke skal jage med at blive mindre. Kan ikke lige huske (ved?) hvor gammel du er, men er man først over de fyrre - går det altså meget langsommere med hudens sammentrækning.... så ved et kg om måneden - ville det tage dig 3 år og 4 måneder at blive de 40 kg kvit... Men personligt tror jeg faktisk, at hvis det lykkes dig HELT at kvitte "smagningen" både hjemme og på jobbet - vil du nok kunne regne med et kg hver 2. eller 3. uge - til den rigtige side. Dog (desværre) med en plateau-tilstand af og til, hvor vægtnålen bare ikke vil rykke sig ud af stedet i dage eller uger.... og så under disse plateauer... ville en "proteindag" give dit stofskifte et spark. Så vær sød ikke helt at se bort fra dette fif, selv om det lyder skørt.

I mellemtiden, altså inden du vænner dig helt af med "smagningen" - kunne du måske nippe af en skive kødpålæg eller en frikadelle, eller et bid af stegen eller andet 100% protein i stedet for andre guf.... Det ville også gå ind på den effektive måde og hvem ved - måske ville det faktisk reducere tyggelysten, så du evt. slet ikke fik lyst til at smage på det næste.

Jeg selv gør det herhjemme, at en gang imellem køber jeg en skinkeculotte med fedtkant, sådan 2-2,5 kg, stopper den i en pose med krydderier og når culotten er helt krydret på begge sider - sætter jeg den på risten i en bradepande, dækker over med folie og steger den så i ovnen (for stor til Halogenoven) på 175 grader i to timer. Så 10 minutter under grillen for at få farve på overfladen og så ud igen. Efter at den er blevet afkølet nok til ikke at gå fra hinanden - skærer jeg den i 1cm-tykke skiver og gemmer i fryseren i poser med to skiver i hver. Der er nok til 2-2,5 ugers "proteindage" og jeg kan love for, at disse dage er jeg faktisk mindre sulten end jeg ellers kan finde på at være.... Carmen Bare rolig. Det er ikke et råd møntet på dig , men bare info om hvad jeg gør. Simpelt hen fordi jeg bare haaaaader at lave mad! Det opdagede jeg heldigvis først da knægten flyttede hjemmefra, men nu skal det være nemt og lige til ellers sulter jeg hellere, så dette trick med skinkeculotten (eller anden steg) er faktisk meget praktisk.... og smager godt gudskelov.

Med hensyn til motion, har jeg ikke nogen erfaring med at dele ud af. Jeg rører mig meget, men kun i "embedsmedfør" hvilket er ikke så lidt, men alligevel er det ikke noget, der får min puls til at stige. Sagen er, at da jeg var yngre havde jeg masser af problemer med spontan arytmi pga. oversensistiv elektricitet i kroppen. Den er fortsat oversensitiv, men i mellemtiden har jeg lært (bio-feedback) at kontrollere den og derfor, lige meget hvad - kan min puls ikke stige over de 80... Hvis jeg var løber var det fadme livsfarligt, men det er jeg heldigvis ikke og derfor er jeg heller ikke motionsfreak idet min hjertefrekvens er for lav. Haven kan jeg kun gå i krig med siddende på en rulletaburet eller kravlende pga. en discus i lænden fra 1999.... Så hvis jeg skal passe vægten, kan det kun ske gennem kosttricks, forbrændingboost og det jeg nu alligevel skal bevæge mig. Selv under det lange vægttab på de 60 kg har jeg ikke motioneret med det formål for øje....

Fagfolk siger, at man opnår lige så meget ved at synge, som ved at træne.... hva` siger du så? Og lungefunktionen holdes også tip top (trods smøgerne!) ved sang... så hvad med at synge i stedet? Ikke nynne eller mumle, men syynge højt og fornøjet.... helst ofte og du vil blive SÅ forbavset, som du nok endnu ikke har prøvet

Ja, at køre taxa er stort set en tam affære. Der er kun noget ved når man kører (for) hurtigt og kan mærke hormonerne danse i kroppen.... Dyr måde at tabe sig, hvis pancerne får øje på een i et uventet øjeblik....

Nåh, jeg vil nu lade dig slippe for jeg havde sagt hvad jeg havde at sige om vægttab, baseret på mine egne erfaringer.... Jeg vil holde øje og klappe når der stille og roligt begynder at ske noget.... Held og lykke med med forehavendet - eller bare - knæk og bræk
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    58

jeg kan nu godt lide de lidt skøre og skæve vinkler på tingene. Ofte er det jo det der virker bedst .

Det er ofte netop kød i form af steg eller pålæg jeg putter i munden. Førhen var det også dressinger og salater. Jeg putter stadig i munden, men prøver at være mere bevidst om at vælge en gulerod eller et stykke agurk eller andet grønt. Og ja ind imellem bliver det altså også til et stykke kødpålæg stadigvæk, men altså mest nu grøntsager.

Egentlig tror jeg også at man skal finde den metode der passer en bedst. Vi er jo trods alt forskelligt indrettet.

Kærlig hilsen
    Carmen

PS: jeg bliver 48 til August, så jo, det må nødvendigvis tage længere tid end hvis jeg kun var 20
    Husk, når du sender kærlighed ud, at ramme dig selv først.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    66

Citer Oprindeligt indsendt af Carmen Se indlæg
    Egentlig tror jeg også at man skal finde den metode der passer en bedst. Vi er jo trods alt forskelligt indrettet.
    Både ja og nej

Godt nok er vi forskelligt indrettede og hvad der virker for en, virker ikke nødvendigvis på en anden. Men der er altså visse gennemgående mekanismer, der er fælles for os alle.

Noget af det mest oversete er optagelsen af A- og D-vitaminet. Disse kan ikke optages - hverken fra kosten eller fra tilskud - medmindre ens kost indeholder en rimelig mængde fedtstof. Og uden eller med for lidt A- og D-vitaminet ingen eller for ringe fedtforbrænding.

Og således lever masser af mennesker fedtfattigt. Er slanke. Mere eller mindre hjerne- og nerveskadede uden at ane det før omgivelserne konstaterer tilstanden, når denne fedtfattige kommer op i årene og det viser sig, at dèn der mellem ørerne ikke virker godt nok.... hvilket så affærdiges med aldersforringelserne. Det er den første fare.

Den anden fare er, at selv om fedtet forsviner fra den fedtfattige kroppens overflade som følge af træning og motion - i og med at det ikke kan forbrændes væk - flyttes fedtet ind i kroppen og bliver til organfedt, der er så uendelig meget mere farligt for helbredet, end det fedtlag vi render med under huden. Og således ser vi mange mennesker på gader og stræder, der ser vidunderligt ud...slanke og adrætte... og alligevel har de lige så meget fedt i kroppen som dem, der ser overvægtige ud. Denne tilstand har et eller andet medicinsk navn jeg ikke lige kan huske. Men pointen er, at ingen fedtforbrænding kan ske uden fedt i kosten.

Så er der masser af fortvivlende beskeder man høster når man gerne vil undersøge hvad der findes på nettet af råd og vejledning. Det er en tvivlsom fornøjelse idet guruerne har hver især deres egen opfattelse af hvad der er godt og hvad der er skidt for vægttabet.

Masser af mennesker griber efter halmstrå og gør alt de bliver instrueret til.... og alligevel stiger antallet af overvægtige i DK og resten af den vestlige verden. Det er fortvivlende, hvor lidt kendskab disse forskellige vejledere har til emnet og hvor meget af det de prædiker - ligner mest af alt en slags "kost-religiøsitet". Noget vi helst skal sætte vores lid til på tro og love. Og det gør vi sgu! Også i den grad. Nærmest lige meget hvad "eksperterne" gylper op....

Noget af det værste havde jeg læst fornyligt (og også før) om kokosolie. Veeee.... hvor var den dog farlig og usund. Den var jo mættet fedt og som sådan skulle det UD af køkkenet....
    Begræns mættet fedt og transfedt mest muligt. Dvs. fede mejeriprodukter, fedt kød og kødpålæg, chokolade, kiks, småkager, smør, blandingsprodukter, stegemargarine, kokosfedt og palmeolie.
    Denne gode ekspert har blot glemt at undersøge, at kokosolie er det eneste fedtstof, der ikke kan gendeponeres som fedtdepot i kroppen, men at netop dette fedtstof forbrændes direkte og fuldstændigt, hvilket virker på samme måde som f.eks. druesukker.... hæver energiniveauet udenom spaltning i tarmene dvs. at nærmest uanset hvor meget kokosfedt man spiser - bliver man ikke fed af det. Desuden indeholder kokosfedt meget sjældne fedtsyrer, der skaber et miljø i tarmene/kroppen, der forringer trivslen for bakterier, virus, svampesporer m.v. plus mobiliserer kroppens egne forsvarsværker mod smitte udefra.

Har nogen måske set en afrikaner fra landet, hvor de netop lever af den slags kost med et højt indhold af kokosfedt - der ikke var slank og stærk? I byerne hvor "vores" velsignede forarbejdede fødevarer sælges hos købmænd er billedet noget andet... Men ude på landet, hvor livet er almindelig og i områderne uden hungersnød (selvfølgelig) - spiser folk oceaner af kokosfedt og trives sunde og raske alligevel....

Dette er bare en af de kostreligiøse forkyndelser jeg ser på nette og i medierne. Faktisk går mig det så meget på, at jeg bør helst undgå at læse med på disse artikler. Jeg kan alligevel ikke stille noget op imod de mange vildledninger der smides i hovederne på sagesløse, der bare gerne vil gøre det rigtige og høster - i stedet - endnu flere nederlag.

Min personlige overbevisning - efter mange års egne erfaringer og masser af kritisk ressearch - at vil man være svag og sløv som gammel - skal man bare spise fedtfattigt som ung og moden.

Selv bruger jeg jomfruoliveolie, avocadoolie og macadiamiaolie til at dryppe kolde madretter og salater med. Noget i retning af en spsk i alt pr måltid. Selv tunfisk i olie afdrypper jeg først for den olie den er nedlagt i og når den er dryppet færdigt - kommer jeg lidt af "mine" olier på i stedet. Til stegning og bagning bruger jeg kokosolie - smager himmelsk og steger smukt på et lavere varmetrin end andre fedstoffer. Og på de dage, hvor appetitten er ringere - får jeg mig et par kapsler med vegetabilsk Omega 3-6-9. Rapsolie er desværre for "krads" i smagen for mig når den er urafineret. Rafinerede olier rører jeg ikke. Og endeligt - en eller to gange om året nyder jeg en portion af ovnbagte flæskeskiver. Med tzatziki rørt med ekstra knust hvidløg i. Ligger så på sofaen som strandet hval bagefter og sværger højt og helligt, aldrig mere at gøre det igen . Lige til næste gang.

Og nu vil jeg holde op med at forstyrre din gode tråd og vil gerne heppe med fra sidelinien. For uanset hvilken vej man selv vælger - er det vigtigste af alt - være tålmodig og bevare modet igennem "plateau-perioder". Held og lykke
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jun 2007

Jeg blander mig lige lidt, fordi jeg faldt over noget, jeg kunne bruge om vægttab, om som rammer lidt af det, I har drøftet.

Jeg er meget skeptisk over for en masse kostråd, slankeprogrammer, motionshysteri osv. Alt med måde og sund fornuft er efter min mening den bedste kur, og derfor kunne jeg bruge nedenstående til noget positivt.

Anina skrev:

Jeg rører mig meget, men kun i "embedsmedfør" hvilket er ikke så lidt, men alligevel er det ikke noget, der får min puls til at stige
    Og den bemærkning har jeg åbenbart kunnet huske særligt godt, så den blev "tricket", da jeg læste nedenstående i dag:

(Anina... jeg tror absolut IKKE, at du er doven. Det er IKKE derfor, jeg tænkte på dig.)

Kuren til de dovne: Tab seks kilo
    Slankekuren til de dovne. Du behøver hverken at få sved på panden eller sulte for at tabe seks kilo inden sommerferien
    Ernæringsekspert Per Brændgaard fraråder ligefrem den hårde træning.

– Undersøgelser viser, at det er mere effektivt at dyrke motion med lav intensitet frem for hård motion. Når folk dyrker hård motion et par gange om ugen, har de tendens til blive mere dovne i hverdagen. Kroppen skal kompensere og aflastes efter den hårde træning, siger han.

Gå i stedet to gange en halv time om dagen i rask tempo, skær sodavand, øl og vin kraftigt ned samtidig med, at du kun spiser en portion aftensmad i stedet for to
    De fem faser

1: Lav ingenting
    Brug de første en-to uger på at gøre, som du plejer. Observér dine kostvaner og dit søvnmønster, lyt til kroppens sult og mæthedsfornemmelser. Overspiser du søde sager eller drikker meget sodavand? Sker det, når du kommer hjem fra arbejde eller om aftenen foran fjernsynet? Overvej, hvad du opnår ved at overspise: nydelse, afstresning, mere energi.

2: Drop slankekuren
    Drop alle tanker om slankekure. En fast plan for, hvordan du taber dig, kan være en udmærket løsning for nogle i perioder. Men for de fleste er det uoverskueligt at overholde alle de stramme regler på samme tid.

Fokusér på én dårlig vane ad gangen.For mange kan det at droppe de usunde drikkevarer være en nem måde at tabe nogle kilo på. Hvis tanken om at undvære juice, saftevand, sodavand, øl, vin og caffelatte er for hård, så halver forbruget, og du opnår stadig et vægttab.

3: Tag små skridt
    Når du har forsøgt at ændre en af dine dårlige vaner i en uge, kan du begynde at fokusere på den næste. Det kan være overspisning af søde sager. Find frem til, hvad du kan gøre i stedet for at overspise: Tag en lur, drik en kop kaffe, lav afspændingsøvelser, lyt til din favoritmusik eller dyrk sex.
    Sådan fortsætter du med at ’bryde’ de dårlige vaner lidt efter lidt. Får du eksempelvis ikke søvn nok, er det sandsynligt, at du overspiser med 35 procent. Byt fede mejeriprodukter ud med magre, spis flere fuldkornsprodukter og flere grøntsager. Det handler om, at du med så små skridt som muligt opnår det størst mulige vægttab.

4: Drop hård træning
    Drop det hårde træningsprogram og indfør let motion i din dagligdag. Det kan være at tage cyklen i stedet for bilen til arbejde, trapperne i stedet for elevatoren, stå eller gå mens du taler i telefon. Det er mere effektivt at dyrke motion med lav intensitet end hård motion, viser undersøgelser.

5: Skej ud indimellem
    Sørg for at skeje ud indimellem. Gå i byen, drik alkohol eller spis en kage. Fordelingen mellem at leve sundt og usundt skal være cirka 80/20 for ikke at miste gejsten.

Det tager op mod et år at fjerne alle de dårlige vaner. Men når du lærer at lytte til din krop, vil du opleve, at du kan bruge din fysiske sult som pejlemærke og dermed frigøre dig fra tanker om slankekure og kalorietælling. Alliér dig eventuelt med en person, som du skal stå til ansvar over for. Det kan være din kæreste, ven, veninde eller kollega. Sørg for at mødes en gang om ugen i starten.
    http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1010774.ece

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    58

Vil bare lige dele min glæde Jeg har tabt 10 kg nu

Kærlig hilsen
    Carmen

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    66

Tillykke, tillykke

Hvordan lykkedes det?

Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    58

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Tillykke, tillykke

Hvordan lykkedes det?
    Tjae ? nok mest pga. min mands diabetes2 som jo betød at vi nu var tvunget til at gøre noget, for at få både hans blodsukker og vægt ned. Det kommer jo også mig til gode rent vægtmæssigt

Så tænker at det var det spark der skulle til. Han har nemlig tabt ca. 15 -17 kg og blodsukkeret er dalet fra 23 til 5,5 på godt 3 måneder, ene og alene pga. kost ændring. Heldigvis har vi en læge, som ikke går ind for at udskrive unødig medicin.

En ændring som egentlig ikke er så vanskelig alligevel, som vi gik og bildte os ind. Den største ændring, er at han nu har madpakke med hver dag, hvilket han ikke før har haft, ligesom vi nu konsekvent spiser morgenmad, i stedet for at drøne ud af døren, uden mad. Og så minimælk i stedet for letmælk ( havde vi ellers forsvoret at vi nogensinde ville købe minimælk da vi ikke synes det smager af så meget. Men på havregryn og cornflakes - uden sukker er det ok.

Kærlig hilsen
    Carmen

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    57

FLOT!!! Tillykke med det flotte vægttab

Her går det også ned... jeg har smidt 2 ½ kg siden jul, måske pga de nye piller mod min sukkersyge som jeg er meget glad for, eller pga jeg ahr travlt med andet end at tænke over hvad jeg nu skal stoppe i munden
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    75

Tillykke Carmen - hvor er det godt at høre, at det lykkes for jer.

Måske skal der en forskrækkelse til, før man får sig taget sammen til at komme i gang. Sådan burde det jo ikke være, da det jo, som bekendt, er bedre at forebygge end at helbrede. Hvorfor pokker er det så svært at rette sig efter det?

Knus, Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    75

Også et stort tillykke til dig, Helle!

2½ kg på en måned er altså flot!

Fortsat god arbejdslyst med konfirmationsforberedelserne!

Knus, Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Side 3 af 4 Første 1234 Sidste

Bookmarks

Regler for indlæg