Viser resultater 1 til 6 af 6
    Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Grammatik er skabt af Fanden him self!

Skrevet af admin: Jeg har en del af de slettede tråde liggende på det gamle forum. Disse vil jeg overføre ved at poste dem her i samme rækkefølge, de var postet dengang... Det vil tage hundrede år, men jeg gør det alligevel mellem 1-4 tråde hver dag fremover og indtil de alle er her, gældende til den dato vi flyttede forum. Det er selvfølgelig "tilladt" at kommentere, selv om det er gamle tråde.....
    Skrevet af Anina: Tors Okt 25, 2007 18:47

Citer Oprindeligt indsendt af Hejdien
    Min datter går i 5 klasse og de knokler med grammatik og jeg skulle hilse og sige at det er ikke på sammen måde som da jeg gik i skole og nogle gange vækker det godt nok nogle problemer herhjemme og ved at det også gør det hos andre i hendes klasse (...)

I går havde min datter noget grammatik for , som jeg overhovdet ikke kunne finde hovde og hale i og det endte med at vi sad 5 voksne og tyggede på det, men det var ungene der fandt løsningen ( og en stavefejl i dansk bogen )
    Hmm... ikke for at lægge mig ud med alverdens dansklærere eller andre grammatikglade mennesker.... men jeg fatter altså ikke humlen (det helt store formål) med at gøre grammatik til et fag i folkeskolen.

Grammatik er sammensat og kompliceret på linie med algebra eller andet tørt fagstof, der faktisk kun opnår at svække ungernes skrivelyst... for læse kan de jo i forvejen... Det hører mere med under samme paraply som at lære at tale. Naturmetoden så at sige (min personlige holdning).

Nu kan man ikke ligefrem kalde mig for ordblind eller funktionel analfabet. Alligevel kender jeg intet til grammatik. Det er ikke noget jeg bare har glemt. Nope. Jeg kender ikke noget til grammatik... overhovedet

Da jeg var i førskolealderen havde jeg tilbragt nogle år hjemme, alene, 8-9 timer 6 dage om ugen. Og noget må man jo gøre når man har så meget tid til sig selv.... så jeg lærte mig selv læse og skrive, og den dag jeg startede i skole... kunne selv 10 vilde heste ikke få mig til at gide at lære, hvad jeg allerede mestrede til mere end husbehov.

Der er meget mere til den historie, men hvis jeg skal holde mig til emnet - er der kun det at sige.... at jeg kom igennem skolen og gymnasiet uden at kunne selv et minimum af grammatik. Jeg skrev glad stile og digte i en grad, at der aldrig faldt mine lærere ind, at høre mig i grammatik. Det lå i luften, at den kunne jeg bare lige så godt som jeg skrev. Efter gymnasiet, under resten af min uddannelsesforløb havde jeg heldigvis beskæftiget mig med andet end skrivekunsten (som fag) og slap derved for at skulle bedømmes på det grammatiske håndværk.

Jeg har lært et par sprog til, foruden modersmålet - på samme måde - naturmetoden. I tale og på skrift. Ved simpelt hen at lytte og gøre det.

Min søn havde lignende indstilling til grammatik den gang han var en nybagt skoleelev og jeg pressede ham ikke. Også han er kommet gennem skolen, gymnasiet og videre til civ.ing. uden at hidse sig over grammatik og alligevel skriver/læser han fint på både sit modersmål og et par fremmedsprog.... Så jeg fatter altså ikke formålet med at plage ungerne i den grad, det reelt forekommer i skolesystemet nu som før.

Min søster er cand. mag i klassisk filologi og kan sin grammatik til perfektion. Hun kan ikke åbne en bog uden at hun først ser teksten splittet op i syntaks, ordklasser, semantik m.v. og hun har derfor umådelig svært ved at nyde bogværket, danne billeder for sit indre blik og få følelserne med.... Ja, man kan også få for meget af den gode... grammatik. Stakkels unger
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Re: Grammatik er skabt af Fanden him self!

Skrevet af Anne: Tors Okt 25, 2007 23:40

Citer Oprindeligt indsendt af Anina
    Hmm... ikke for at lægge mig ud med alverdens dansklærere eller andre grammatikglade mennesker.... men jeg fatter altså ikke humlen (det helt store formål) med at gøre grammatik til et fag i folkeskolen.
    Nu kan jeg af god grund ikke svare på, hvordan grammatikundervisningen foregår i dag, men jeg er nu ikke enig med dig, at den er helt unødvendig.

Det er langtfra alle børn, der kan lære sig selv at skrive korrekt dansk uden at vide de grundlæggende grammatiske regler. Jeg tror endda, det er et fåtal, der kan "lege" sig igennem grammatikken, som du og din søn har gjort.

Jeg mener helt klart, at grammatik hører hjemme i enhver danskundervisning, ligesom den gør i fremmedsprog - i hvert fald de helt almindelige regler for, hvordan sætninger og tekster bygges op.

Jeg har læst korrektur på mange unge menneskers danskopgaver, og nogle gange må man altså rive sig selv i håret over, hvor elendige de er til at formulere sig skriftligt. Det synes jeg er synd, for mange af dem har aldrig fundet glæden ved at skrive, og der er mange, der er gået glip af et godt job, fordi deres ansøgning var dårligt formuleret.

Derfor mener jeg, at en grammatisk viden er helt nødvendig.

Knus, Anne der heller aldrig har kunnet fordrage grammatikundervisning!

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Biddi: Fre Okt 26, 2007 9:33

Hej piger
    Jeg er enig med Anne et langt stykke af vejen jeg ved ikke hvad der er galt med vores dages undervisning : ungerne lærer at læse på en meget underlig måde.
    Da mim ældste skulle starte i skole undrede jeg mig meget over måden de lærte på det at lære at læse skulle leges ind det resulterede i, at han endnu ikke kunne alfabetet i slutningen af anden klasse så blev mor her vred, jeg tog ham simpelthen i nakken og terpede og terpede, det tog en aften, så sad det der
    Hvad er der galt med den måde, vi andre lærte på : Min mindste mand går i 8 kl
    nu, i hele sidste skoleår skrev de kun en dansk stil og det var i slutningen af skoleåret.
    Jeg er meget ked af skolen, som den har udviklet sig, lærerne er urutinerede og uangerede.
    Da jeg selv gik i skole, var der både diciplin og de fleste lærere kunne da lære fra sig
    Knus Biddi

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anina: Fre Okt 26, 2007 13:14

Citer Oprindeligt indsendt af Anne
    Jeg mener helt klart, at grammatik hører hjemme i enhver danskundervisning, ligesom den gør i fremmedsprog - i hvert fald de helt almindelige regler for, hvordan sætninger og tekster bygges op.
    Jeg mener helt seriøst, at hvis man satser hårdt på at lære og udvikle barnets talesprog mod en så høj færdighedsgrad som muligt - vil dette danne en kraftfuld reference når man (barnet) skal til at lære at læse og formulere sig på skrift.

Jeg skriver som jeg tænker og som jeg taler.... og fra de første lyde, havde jeg udvekslet med min søn, stod munden ikke stille på nogen af os fra vores tidligste tid sammen. Efter at han er begyndt at tale - gik det hurtigere og bedre for hver dag.... Jeg har den dag i dag liggende båndoptagelserne han selv havde optaget med sine egne "historier" han digtede og improviserede fra han var omkring de 3 år. Og den dag han begyndet i skole - talte han faktisk fejlfrit uanset emne (sværhedsgrad) indenfor den almindelige norm.

Når han så skulle begynde lære at skrive - skrev han som han tænkte og talte.... uden nogensinde at konstruere sine skriftlige opgave grammatisk. Derfor var hans motivation ringe, når der var undervisning i grammatik. Da jeg kunne se, hvor godt han skrev, havde jeg på intet tidspunkt været interesseret i at presse ham til "terpe det døde stof".

Det er når man forsøgte at prække ham grammatik på, særlig intenst i perioder (folkeskolen), at hans skriftsprog faktisk stagnerede eller endda gik tilbage. Så var tiden inde til at tage en snak med skolen og det gjorde jeg så.... Desuden har udviklingen i hans skriftssprog fulgt tæt udviklingen af han talesprog.... og da vi (alle) taler mere med hinanden end vi skriver... var der større mulighed for at forfine sit talesprog, som så efterfølgende udgjorde en reference for den skriftlige udvikling...

Når jeg tænker på de ordblinde... jeg kender selv nogle, der har det smukkeste talesprog, man bliver helt misundelig over - alligevel kan de ikke skrive ned det de tænker, på samme fine måde som de tænker... De siger selv, at hvis man havde tvunget dem til at lære grammatik samtidigt med udviklingen af deres talesprog - ville de nok aldrig lære at tale ordentlig.

Og hvad med undervisning i musik efter Suzuki-metoden? Såvel voksne som små børn, helt ned til 3 år spiller guddommeligt på klaver eller violin... uden at nogensinde havde lært en eneste node.... Igen "naturmetoden".

Og naturmetoden til at lære at læse og skrive blev også anvendt den gang min søn gik i 6. klasse og fik en ny kammerat, der var søn af danske forældre, men født i Canada hvor de boede før.

Denne knægt kunne godt tale dans med amerikansk accent, dog helt korrekt og veludviklet. Kort efter at han startede på min søns skole - og skolens idè var at anbringe ham mindst en klasse under "så han kunne lære at skrive og læse først" - sendte de fortvivlede forældre kammeraten i stedet til skrive-/læseundervisning hos Berlitz. Efter kun 2 måneder skrev og læste knægten fejlfrit dansk. Hans forældre fortalte senere, at Berlitz-konsulenten havde tilbudt dem valget af metode: enten "naturmetoden" (grammatikfri) eller den almindelige, med grammatik og hele pibetøjet, dog uden garanti for udfaldet, hvis de valgte det sidste Tankevækkende sørme....

Citer Oprindeligt indsendt af Anne
    Jeg har læst korrektur på mange unge menneskers danskopgaver, og nogle gange må man altså rive sig selv i håret over, hvor elendige de er til at formulere sig skriftligt. Det synes jeg er synd, for mange af dem har aldrig fundet glæden ved at skrive, og der er mange, der er gået glip af et godt job, fordi deres ansøgning var dårligt formuleret.

Derfor mener jeg, at en grammatisk viden er helt nødvendig.

Knus, Anne der heller aldrig har kunnet fordrage grammatikundervisning!
    Selv knus

Hmm... nu er det alligevel ikke til at komme uden om, at hverken jeg eller min søn, eller en del andre jeg kender, der har lignende sprog-erfaringer som mine/vores - kunne udvikle vores sprog helt udenom grammatik.... mens du mener, at grammatik er helt nødvendig. Hvad hvis vi begge "har ret" ?

Måske er det mere individuelt og mere afhængigt af den form for den sproglige debut hvert barn generelt har haft. Måske kunne jeg så vove pelsen og konkludere, at jo mere intenst og hårdt man satser på udvikling af et talesprog hos et barn, jo mere komplekst og varierende et barn får lov til at udvikle sit sprog, mest gennem kommunikere ivrigt med sine omgivelser - jo bedre og nemmere og bedre vil den efterfølgende udvikling af skriftsproget forløbe....

Hvis man så lader børnene tale ad libitum, lytte til dem, svare udførligt på deres spørgsmål, lade dem eksperimentere og kommunikere med ungerne ligeværdig, med respekt og påskyndelse af deres sproglige bedrifter og afholde sig fra, hele tiden at udpege deres fejl - ja, så vil de nok kunne udvikle sproget noget mere uafhængigt af de grammatiske dogmer - end hvis de skulle starte helt fra bunden og lære både tale- OG skriftsprog stort set samtidigt.... Og i så fald - har de sørme min medfølelse, for grammatik uden egen, veludviklet sproglig reference er bare en pine (mener jeg ).

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Lør Okt 27, 2007 0:08

Hmm... nu er det alligevel ikke til at komme uden om, at hverken jeg eller min søn, eller en del andre jeg kender, der har lignende sprog-erfaringer som mine/vores - kunne udvikle vores sprog helt udenom grammatik.... mens du mener, at grammatik er helt nødvendig. Hvad hvis vi begge "har ret" ?
    Vi kan da sagtens have ret begge to! Det har du og din søn jo bevist. Jeg har bare aldrig mødt nogle, der har lært at skrive dansk så perfekt uden at kunne grammatikken! Nu skriver jeg "skrive" - for med talesproget er det noget helt andet. Hvis det ikke var sådan, hvordan skulle små børn så kunne tale et så perfekt sprog, som mange af dem kan.

Mine egne børn og nu også mine børnebørn har haft et ualmindeligt veludviklet og ordrigt sprog allerede ved 2-års alderen, uden at kende det mindste til grammatik.

Skriftsproget er jo meget forskelligt, afhængig af, hvad man skal bruge det til. Skal man fx skrive en bog, er det efter min mening af stor betydning, hvor godt bogen er skrevet. For mig er det ikke nok, at handlingen er god, hvis ikke sproget er godt formuleret. Opbygningen af afsnit og sætninger skal være i orden - ellers mister jeg lynhutigt interessen for at læse dem.

Skal der skrives officielle rapporter og den slags, så kan man altså ikke bare skrive på talesproget. Der er også helt nøje regler for, hvordan sådanne skriverier skal bygges op og disponeres.

For ordblinde er sagen en helt anden - der skal tages helt andre undervisningsmetoder i brug - men det er en anden historie.

Knus, Anne

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    63

Et interessant tema som fanget min interesse. Aner ikke hvorfor jeg har oversett denne tråden. Selv pugget jeg gramatikk i skolen. Og da mener jeg PUGGET! Jeg kunne alle gramatiske regler, og synes selv at jeg har hatt god nytte av det - spesielt i jobbsammenheng som saksbehandler, der brevene våre og vedtakene til nemnder ble gjennomlyst med lys og lykter etter feil og mangler....

Som barn leste jeg masse. Jeg skrev "bøker", som jeg lånte ut til venner, og jeg tror ikke gramatikken stod i fokus da. Fra 10-års alder ble gramatikk et fag på skolen, og jeg elsket det. Det ble på lik linje med matematikk og språk. Jeg ble rett og slett perfeksjonist på disse områdene.

Senere ble det sekretærskole, og dermed enda viktigere å kunne gramatikk. For meg kom den ikke naturmetoden....tror jeg da... : Jeg måtte lære, lære, lære og pugge. Noe har jeg nok glemt, men mye sitter igjen ennå. Og - kanskje hemmer det meg i å uttrykke meg skriftlig. Jeg leter etter feil hele tiden.....komma, punktum, utropstegn på rett plass....stor bokstav der den skal være, mellomrom på riktig sted....osv osv....

La meg poengtere at jeg sensurerer KUN meg selv! Ikke andre...
    The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

Bookmarks

Regler for indlæg