Viser resultater 1 til 2 af 2
    Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Lotte sykehjem - Plejehjemmet Lotte

Bemærk: Jeg har en del af de slettede tråde liggende på det gamle forum. Disse vil jeg overføre ved at poste dem her i samme rækkefølge, de var postet dengang... Det vil tage hundrede år, men jeg gør det alligevel mellem 1-4 tråde hver uge fremover og indtil de alle er her, gældende til den dato vi flyttede forum. Det er selvfølgelig "tilladt" at kommentere, selv om det er gamle tråde.....

Yvette: Tors Aug 30, 2007 22:48
    Jeg såg et program på TV i kveld, som omhandlet Lotte sykehjem i Danmark (klikk på lenken til NRK).

For godt til å være sant....? (Kanskje dere har diskutert dette tidligere?) Slike sykehjem finnes ikke i Norge, men kanskje påtrykk fra pårørende kan legge press på politikerne...osv...

Man kan da ikke bare late som om man har ingenting hørt og ingenting sett...

Anne: Fre Sep 07, 2007 21:49
    Det er skam sandt, dette plejehjem findes - eller som Thyra Frank selv siger: "Det er ikke et plejehjem, men et hjem, hvor der ydes pleje!"

Lotte er ikke et "normalt" kommunalt plejehjem, men et privat plejehjem.

Jeg har svært ved at forstå, at politikerne ikke kan se, hvor mange ressourcer samfundet kunne spare ved at behandle de ældre på vore kommunale plejehjem på samme måde.

De skal ikke bilde mig ind, at det vil koste flere penge, for på Lotte er økonomien vist ikke bedre end på andre plejehjem.

Knus, Anne

Bea: Man Sep 10, 2007 18:21
    Nej, hvor vile jeg ønske at Lottes model kunne kopieres til andre steder. Det kan det også hvis den rette leder og den rette ånd er på stedet. Gad vide om den rette ånd kan trives under kommunale regler? På Lotte er livet for den enkelte og glæden i Centrum.

Jeg så Dronning Silvia besøgte hjemmet da kongeparret var på besøg i Danmark. At tænke sig at et lille plejehjem er kendt langt ud over landets grænser.

Jeg beundrer den kvinde. Tænk hvis man kunne være med til at gøre så meget for de ældre?

Jeg har altid sagt, hvis jeg vinder i lotto, vil jeg bygge en slags " Olle kolle". Et sted, hvor man kan den hjælp man har brug for, og et sted hvor man kommer hinanden ved. Jeg vil selv bo der, når jeg bliver gammel, og så kan i allesammen komme og bo der sammen med mig På stedet skal der være hjertevarme, tillid og tid til alle. Lyder det ikke tiltalende : Jeg synes det kunne blive så vidunderligt.

Tanker Bea

Laura: Man Sep 10, 2007 19:01
    Hej Bea den er jeg med på hi hi , så kan vi nyde vores sidste otium sammen 9
    knus laura

Anne: Fre Sep 14, 2007 9:01
    Jamen det gør vi da, Bea!

Jeg fatter heller ikke, man ikke rundt omkring lærer af forholdene på Lotte. Det er jo ikke engang et spørgsmål om ressourcer, men udelukkende et spørgsmål om at behandle de gamle anstændigt.

Knus, Anne

Anina: Fre Sep 14, 2007 9:27
    Hej piger

Det er altså ikke "kun" spørgsmål om at behandle de gamle anstændigt. Gid det var. Der er nemlig mange mennesker, der allerede er beskæftiget i "branchen" og som ikke ønsker andet end at udgøre en forskel for deres beboere, men som ikke bydes på ledelsestil og forhold, hvorunder disse gode hensigter kan efterleves eller overhovedet opnås.

Thyra Frank havde taget diverse praktiske beslutninger om den administrative og driftsmæssige side af hendes virke som leder, samt på vegne af sine medarbejdere. Bl.a. det som nærmest samtlige omsorgsinstitutioner i landet - indenfor ældreomsorg eller ganske almindelige og talrige børneinstitutioner - klager over: denne enorme mængde af indberetnings-krav fra institutionen og til forskellige myndigheder - fra Danmarks Statistik og til komunnerne osv. - har Thyra Frank f.eks. ansat en medarbejder, hvis eneste opgave netop er at besvare forskellige myndigheders krav om indberetninger af forskellig karakter. På denne måde - siger hun - har hun frigjort en bunke af tid for sig selv og de øvrige medarbejdere, der ellers ville være nødt til at "hjælpe" med at ekspedere den slags forspørgsler/krav.

Så meget "spam" kommer der, i form af krav, fra myndighederne og til alle omsorgsinstitutioner - at det faktisk godt kunne betale sig, at ansætte en medarbejder kun til det. Og så siger Thyra Frank, at selv om en hel fultidsstilling går til andet end omsorg, kan de øvrige, nu frigjorte for dette arbejde medarbejdere - alligevel præstere det mere, bedre og på en mere ustresset måde, end hvis alle skulle deles om at tilfredsstille myndighedernes spørgelyst.

Der er sikkert flere andre af Thyra Franks "påfund" hun havde iværksat, for at skabe det nødvendige frirum, hendes medarbejdere kunne udfylde i overensstemmelse med hver isærs bedste evner, hvilket så kulminerer i, at på Lottes Plejehjem simpelt hen trives alle - både beboere og medarbejdere.

Jeg gruer bare for den dag Thyra Frank ikke er længere... Om hendes erfaringer, kundskaber og indstilling kommer til at dø sammen med hende eller om det bliver taget over af andre, der ligner hende.... Faktisk burde hun tage og skrive en en "hvid-bog" om kunsten at skabe ig drive et plejehjem for mennesker.

For de plejehjem vi har i dag, gennemgående netop er for de "gamle", hvilket i min optik lyder "genstandgørende" og fratagende de gamle deres menneskelige værd og som følge deraf - bliver de nemlig ikke længere betragtet/behandlet som "en af os", men mest som noget, der skal stuves væk, når vi nu engang (endnu?) ikke kan få lov til at "eliminere" dem med en velgørende sprøjte....

Thyra Frank burde finde en måde at viderebringe alt det hun havde lært i sit liv som en leder for et hjemsted for gamle mennesker, mener jeg

Hejdien: Lør Sep 15, 2007 0:17

Citer Oprindeligt indsendt af Bea
    Nej, hvor vile jeg ønske at Lottes model kunne kopieres til andre steder. Det kan det også hvis den rette leder og den rette ånd er på stedet. Gad vide om den rette ånd kan trives under kommunale regler? På Lotte er livet for den enkelte og glæden i Centrum.

Jeg så Dronning Silvia besøgte hjemmet da kongeparret var på besøg i Danmark. At tænke sig at et lille plejehjem er kendt langt ud over landets grænser.

Jeg beundrer den kvinde. Tænk hvis man kunne være med til at gøre så meget for de ældre?

Jeg har altid sagt, hvis jeg vinder i lotto, vil jeg bygge en slags " Olle kolle". Et sted, hvor man kan den hjælp man har brug for, og et sted hvor man kommer hinanden ved. Jeg vil selv bo der, når jeg bliver gammel, og så kan i allesammen komme og bo der sammen med mig På stedet skal der være hjertevarme, tillid og tid til alle. Lyder det ikke tiltalende : Jeg synes det kunne blive så vidunderligt.

Tanker Bea
    Bea jeg vil også gerne med, også selv om jeg har en fornemmelse af at jeg måske runder de skarpe hjørner lidt senere end jer

Når man sidder og ser om Lotte plejehjemmet i tv så sidder man automatisk og smiler , det må være så godt for ældre mennesker at være sådan et sted og det mest tragiske af det hele er nok at det ikke koster meget mere at lede og køre det end andre plejehjem, men det er tiden og kontrollen det halter med , og det er edder sørgeligt..

Bea et Olle Kolle det er ikke nogen dum ide, jeg kom til at tænke på en jeg engang chattede med ( er gammel meget ihærdig chatter ) jeg var på en chat hvor vi havde aftalt at alder var irrelevant , derfor spurgte vi aldrig ind til hvor gamle de andre var, der var ingen alders indeling eller noget , alle var bare med som de mennesker de nu var (eller ønskede at være ) he he

vi var ca 25 faste chatter, forstået på den måde at vi fulgte med i hinandens gøren og laden , i blandt disse 25 var der en mand , han fortalte meget malerisk om sine motorcykel ture, sin interesse for det paranomale (som jeg delte med ham) vi planlagde ture til hjemsøgte steder og efter at have mødtes et par gange os 25 faste tog vi på spøgelse jagt ...

Det der viste sig at være så specielt med denne motorcyklist (som alle nye damer måtte flirte med ) var at han viste sig at være på den anden side af 50 nærmer betegnet 59 han var single og havde solgt sit hus og købt sammen med nogle gamle venner et kæmpe hus på amager, og det kørte de som et kollektiv .. alt efter om de var par eller single blev der tildelt værelser og der var et kæmpe fælles køkken, og sjældent har jeg mødt så varmt et hus, der var totalt respekt for hinanden også hvis man ville have fred, men ingen fik lov til at gå og synke ned i ensomhed..

jeg har tit tænkt på den måde at indrette sig på , og på hvor mange der er blevet alene på deres gamle dage (nogen lidt yngre) og hvor stor en gavne de ville have af et sådan hus...

jeg kunne godt finde på at gøre det på et tidspunkt når børn var væk og hvis jeg stadig bor alene (som jeg har det helt fint med og ikke kunne tænke mig at lave om på ) men bare fællesskabet og det at der er nogen at snakke med ...

jeg syntes det var en genial løsning de havde fundet det , og frem for alt så det ud til at virke

Så Bea bare skriv mig på vente liste til Olle Kolle, den er jeg med på

Bea: Lør Sep 15, 2007 9:31

Hej piger

Olle kolle ideen har spøgt længe i mit hovede. Først vil jeg arbejde /drive stedet og senere vil jeg/vi også bo der.

Mit liv er fyldt med ideer og drømme, uden at de bliver ført ud i livet. Jeg kunne ikke leve uden disse tanker. Måske kommer der en dag, hvor en af ideerne/drømmene virkelig bliver til virkelighed? Man har da lov at håbe at modet, kræfterne og midlerne dukker op en dag.

Jeg glæder mig da til den dag hvor vi skal bo sammen. Peøv og tænk på, hvad vi kan give hiananden. Der er så meget erfaring og viden som vi alle kan drage nytte af.

Vi ses på olle kolle

Bea

Anina: genbesøg søndag 31. marts 2019, kl. 19:36

Fandt tilfældigvis en gammel optagelse af Plejehjemmet Lotte (i to dele) fra 2010, fint supplerende de gamle indlæg fra 2008.

Sidst redigeret af Anina : 31-03-19 kl. 18:36 Årsag: Tilføjelse
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    59

Standard Plejehjemmet Lotte

Ved ikke om indlægget hører til her, men ellers må det flyttes

At komme på plejehjem kan af og til føles som en uhyggelig og skræmmende tanke, selvom det ikke burde være sådan. Nu om dage kommer man måske heller ikke så nemt på plejehjem, som førhen ? Jeg mener, nu om dage står man jo nærmest med det ene ben i graven, før man får en plads.

Regler og bureaukrati har sikkert også ødelagt meget, og gjort det svært for det personale, som dybest set gerne vil gøre det godt for de ældre.

Men i Søndags hørte jeg et interview med forstanderen fra plejehjemmet Lotte. Jeg er ikke helt klar over hvor det ligger, men skidt pyt.

Lotte er noget for sig, og opbygget med tanke på at være et hjem og ikke bare en anbringelse.

Beboerne får lov at være oppe så længe de orker. De får lov at stå op når de selv vil. Morgenmad, når de selv vil, og ikke som normalt at de bliver lagt i seng tidligt på aftenen, og hevet op før en vis herre får sko på, fordi morgenmad, og øvrige måltider skal være på fastlagt klokkeslet.

Som forstanderen siger, til spørgsmålet om økonomien i det "jammen de spiser jo ikke mere morgenmad kl. 9 i forhold til kl 7"

De havde haft inspektion en dag, en af de ældre var med til at skrælle kartofler ?! Og det var jo helt uden for regler og norm, for så skulle den ældre ligepludselig have et 37 timers køkkenkursus, hvilket jo er helt hen i vejret.

Og som forstanderen siger, nu nedlægger man køkkenerne rundt om, for at gå over til centralt tilberedt mad, af vacumpakkede kartofler som får en hård skal når de opvarmes, mens man går op i at folk skal have så og så meget plads på toiletterne.

Som hun udtrykte det, så var det tydeligt at alle disse regler var lavet på baggrund af skrivebordstanker uden hold i virkeligheden.

Nåe ja juristerne og skrivebordstænkerne skulle selvfølgelig også have noget at lave. Det måtte jo kede sig bravt mente hun Ikke fordi hun havde noget imod disse, bare de så kun formerede sig som vi andre. Men de formerede sig jo nærmest ved knop skydning som hun sagde.

En bramfri dame må man sige, men hvor havde hun ret i meget af det hun sagde.

Gid der var flere plejehjem som Lotte

Kærlig hilsen
    Carmen
    Husk, når du sender kærlighed ud, at ramme dig selv først.

Tags for this Thread

Bookmarks

Regler for indlæg