Viser resultater 1 til 4 af 4
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard Kræft for viderekomne

Kræft for viderekomne
    At møde sin sygdom

Af Merete Birkelund

Pris: DKK 199,00
    Sideantal: 207
    Indbinding: Hæftet
    Forlag: Hovedland
    Udgivet: 20-09-2002
    Udgave: 1
    Udg./opl.: 1. udgave, 1. oplag
    ISBN: 8777396243
    ISBN-13: 9788777396243

Handskemager.com skriver:

Merete Birkelund har levet 14 år med brystkræft uden at modtage den etablerede lægelige behandling. I en årrække forsøgte hun sig med forskellige alternative behandlinger. I dag har hun også fravalgt disse. I stedet har hun valgt at leve med lidelsen. Men lidelse behøver ikke at sætte livet i stå, fremhæver Merete Birkelund. Tværtimod kan den medføre en åbning og en intensitet, som man tidligere kun har kendt i glimt.

Titlen Kræft for viderekomne kan forekomme makaber. Usentimental, vil Merete Birkelund selv mene. Det handler om at erkende sin virkelighed og om at komme videre i livet. Også selv om vejen går gennem lidelse, og også selv om livet sandsynligvis bliver kortere, end hvis man ikke havde fået kræft. Udover det personlige aspekt har det imidlertid været Merete Birkelunds ønske, at også kræftdebatten må komme videre ... Derfor er bogen blandt meget andet også et skarpt opgør med kræftbehandlingen i Danmark.

Kræft for viderekomne er et personligt vidnesbyrd, hvor Merete Birkelund taler med betydelig vægt. Derudover er hendes bog et både nøgternt og stærkt kritisk indlæg i sundhedsdebatten.

Merete Birkelund skrev for første gang om sin egen sygdom og om kræftbehandling i bogen Ulydige kræftpatienter i 1993. Hun var dengang medstifter af kræftforeningen Tidslerne

http://www.handskemager.com/shop/bog...eft-1595p.html
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Libri's avatar
    Libri er offline Bestyrer af Biblioteket på Overgangsalderen.net
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Standard Re: Kræft for viderekomne

Kræft for viderekomne
    At møde sin sygdom

Af Merete Birkelund
    Indhold

1. Del

"Salig er den mand, som har lidt! Han har fundet livet."

Er man syg, når man har kræft?

- Figenbladet
    - Syg af diagnosen
    - Smertegrænsen flytter sig
    - Sundhedsidealet
    - Sygdomsforklaringer

Lidelsens invitation
    - Lidelsen
    - Besøg i dødens grænseland
    - Vendepunktet
    - Ydmygelsen
    - Døden som servicetilbud
    - At træde ind i virkeligheden
    - Angstens bedrag
    - Håbets forførelse
    - Nærkontakt med liv og død

I Guds nærvær
    - Hvem er jeg?
    - Erkendelsens grænser
    - Personlighedens adskillelse
    - Den røde port
    - Bøn
    - Ønskesedler til julemanden
    - At søge Guds nærvær
    - Bønnen opløser adskillelsen
    - Guds velvillige tavshed
    - Må man bede om at blive rask?

Viljen til overgivelse

2. Del

"Lægens opgave er at underholde patienten, mens patienten helbreder sig selv."

Impulsen til helbredelse

- Udryddelse eller fredelig sameksistens

Spontan remission - et overset aspekt af kræftens biologi
    - Kroppens reparationsmekanismer
    - Livsstilsændringer
    - Meditation og bøn
    - Livsvilje
    - Kræftlægernes reaktioner
    - Hvad kan der gøres?

En balancesygdom
    - Stress
    - Indre ro
    - Svulsternes egen medicin
    - Influenza
    - Reparationsmekanismer
    - Handlekraft

Underholdning
    - Den magiske tankegang

Alternativ behandling
    - Virker det?
    - Alternative diagnoser
    - Kostplaner
    - Hajbrusk
    - Forskning i hajbrusk

Den forkerte psyke
    - Alternative sygdomsforståelser
    - Den selvprogrammerende computer
    - Den syges skyld og ansvar

Fra regeltænkning til kreativ proces
    - Det kreative felt

3. Del

"En onkolog er en optimist med en hukommelse som en si."

Drømmen om helbredelse

- Helbredelsesdefinitioner
    - De officielle tal
    - Fremskridt?
    - Brystkræft

Balancen mellem at skade og gavne
    - Kræftlægernes hukommelse
    - Patientinformation
    - Stråleskader på hjertet
    - Den syges valg
    - Livsforkortende behandlinger

Kræft som en kronisk sygdom
    - Og så var der kræftlægen, der ikke kunne tåle at se kræft....

De ubehandlede
    - Forslag om bedre registrering
    - Udregning af overlevelsestid
    - Syltekrukker
    - Undersøgelse nr. 2
    - Metoden
    - Livet som mytologisk patient
    - Det må ikke ske
    - Hvor blev den faglige nysgerrighed af?

Evidens eller konsensus?
    - Mammografiscreening
    - Højdosis kemoterapi
    - Professionen som sundhedspolitisk rådgiver
    - Behov for en uafhængig instans
    - Når troen vinder

4. Del

"Borgerne har kun yderst begrænset indflydelse på sundhedsvæsnet."

Har vi overhovedet noget at skulle have sagt?

- Når institutionerne tager magten fra os

Patient eller behandlingsforbruger
    - Fra alternativ til supplement

Sundhedspolitikkens onde cirkel
    - Patienten som politisk aktør

Noter

Forslag til videre læsning

Resume af sygdomsforløb
    Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net , Findbogen.dk , Antikvarisk.dk , Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk , Brugte bøger via Saxo.cm , eller Antikvariat.net

Libri's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Kræft for viderekomne
    At møde sin sygdom

Af Merete Birkelund
    Indledning

Kræft er en alvorlig sag, hvor man helst ikke skal trække på smilebåndet, og nogle vil sikkert finde denne bogs titel anstødelig. Jeg må derfor slå fast med det samme, at jeg har et afslappet forhold til kræft, og jeg vil gerne rykke lidt ved de generelle holdninger til sygdommen.

I det moderne samfund sættes der ofte lighedstegn mellem det gode liv og det sygdomsfrie liv. Sygdom skal undgås for enhver pris - specielt kræft er en sygdom, som er omgærdet med stor fortvivlelse og angst, og antallet af behandlingstilbud vokser konstant. Sygdomsbehandling er blevet en del af forbrugerkulturen. Der findes utallige behandlinger mod kræft, lægelige som alternative, som kræftpatienter i dag kan vælge med frit valg på alle hylder. Kun økonomien sætter grænser. Effekten af behandlingerne er dog ofte af tvivlsom karakter, hvilket imidlertid ikke begrænser behandlingsforbruget. Sålænge vi forbruger behandlinger er vi jo i gang med at blive raske, og flugten fra sygdommen ender ofte først på dødslejet. Denne bog søger at skabe opmærksomhed omkring en anden måde at forholde sig til sin kræft på: At være i sygdommen og på den måde komme videre med livet - hvor kort eller langt det end måtte blive.

Selvfølgelig er titlen provokerende: Er vi ikke alle hjælpeløse ofre for denne frygtede sygdom, eller kan det virkelig lade sig gøre at komme videre? Ud over frygten og ind i en klarhed, hvor beslutninger tages ud fra en indre overbevisning og ikke ud fra angstens formørkelse. Ind i en klarhed, hvor man kan rumme lidelsen og ikke behøver at flygte fra den. Bogen vil både beskæftige sig med den manglende klarheds konsekvenser for det enkelte syge menneske og for samfundets sundhedspolitik. Mange problemstillinger forsøger jeg i bogen at belyse fra andre vinkler end de traditionelle, fordi jeg mener, at når man ser en sag fra nye vinkler, har man større mulighed for at undgå vanetænkning og komme nærmere til sagens kerne.

Min baggrund for at skrive denne bog er 14 års samliv med brystkræft samt 7 års kontakt med mange tusinde kræftpatienter gennem mit arbejde i Kræftforeningen Tidslerne, som jeg forlod som formand i 1998. I de samme 7 år var jeg også en flittig deltager i den offentlige kræftdebat og fik et indblik i, hvor svært det er at stille spørgsmålstegn ved etablerede tankegange på dette område. J eg føler, at kræftdebatten har hårdt brug for at komme videre, bl.a. ved at tage stilling til ømtålelige spørgsmål inden for den etablerede kræftbehandling, som spørgsmålet om, hvor mange man må skade med en behandling for at gavne en.

Min egen proces kalder jeg et samliv med kræft, fordi jeg betragter min brystkræft somen kronisk sygdom, som jeg er i stand til at leve med, lige til jeg dør - sandsynligvis af brystkræft. Måske i morgen, måske om 20 år. Derfor behøver jeg ikke at jagte den ultimative helbredelse. Jeg har valgt ikke at modtage den etablerede lægelige kræftbehandling, men forsøgte mig i en del år med forskellige alternative behandlinger. De seneste år har jeg imidlertid heller ikke anvendt alternativ behandling. Det var kriser tæt på døden, der fik mig til også at give slip på alternative behandlinger. Jeg har flere gange fået lov at vende tilbage fra dødens grænseland, hvor jeg gjorde de erfaringer, at det er i den åndelige dimension, den dybeste hjælp er at finde. En hjælp, der kan være rettet mod sygdommen, men også en hjælp, der kan være rettet mod en god død. Og jeg har oplevet, at på dette niveau er udfaldet ikke så vigtigt!

Det er ikke min hensigt med denne bog at give en detaljeret beskrivelse af min personlige lidelseshistorie, men i bogens bilag har jeg givet en kronologisk fremstilling af forløbet i min sygdom for at dokumentere den usædvanlige, stadige vekslen mellem vækst og skrumpning af svulster uden lægelig behandling. Dette forløb har andre sommetider betegnet som "for viderekomne", hvilket også har inspireret mig til bogens titel!

Samfundets indsats over for kræft er præget af en høj grad af aktivitet, som let bliver forvekslet med evige fremskridt. I offentligheden bliver problemerne ofte fremstillet som et spørgsmål om mangel på penge. Det fundamentale problem er selvfølgelig mangel på effektive behandlinger, og det løses ikke blot med flere bevillinger. Så længe der ikke findes effektive behandlinger for de fleste kræftsygdomme, er det vigtigste vi kan gøre, at skabe bevidsthedsændringer omkring sygdommen. Det vil være til stor hjælp, hvis vi kan komme til at se på kræft med andre øjne, og den altfortærende angst, der i dag omgiver sygdommen, bliver kørt på lossepladsen. Mens vi fortsat venter på det endelige behandlingsgennembrud, kan vi forsøge at finde en vej til at aktivere det fantastiske reparationssystem, som vi selv rummer. I øjeblikket findes der ingen statsautoriseret løsning, som kan serveres for os patienter. Det vil være et skridt på vejen, hvis vi kan lære at rumme denne mangel på enkle og sikre løsninger.

I moderne lægevidenskab er kroppen en maskine, som skal repareres af teknikere. Teknikerne er dygtige til mindre komplekse sygdomme end kræft. Ved kræft er det mange komplicerede biologiske mekanismer, der er defekte. Teknikerne forsker i de fysiske udtryk for disse defekter, og det er da muligt, at de en dag får heldet med sig og finder en helbredelse af sygdommen. Troen på dette inden for lægevidenskaben er i hvert fald ukuelig. En medieforsker optalte, at kræftens gåde blev løst af lægerne knap 100 gange i 1900-tallet. For få år siden hed det i et TV-reklamespot fra Kræftens Bekæmpelse: "Nu kan vi se, at målet er inden for rækkevidde". Alt imens dør der flere og flere mennesker af kræft, trods en massiv behandlingsindsats og milliardbevillinger til området. Kræftbehandlingen er blevet en mastodont, der lever af vores angst for sygdommen, mere end den lever af sine resultater.

I den alternative verden er kræftens gåde også blevet løst adskillige gange, uden at det har påvirket patienternes overlevelse. Kost og en "korrekt" psyke anses for at være de vigtigste aspekter. Psyken ses i vid udstrækning som softwareprogrammet, der styrer kroppens hardware. Vi er blevet den selvprogrammerende computer, der antages at kunne styre vores liv og helbred selv. Det er en holdning, der hos de raske ofte giver en, måske ubevidst, meget nedladende vurdering af de syge, som er så dumme eller uansvarlige, at de ikke fatter denne enkle sammenhæng. Men de kræftsyge må som regel erfare, at helt så enkel er virkeligheden ikke.

Selvfølgelig spiller vi selv en vigtig rolle i en sygdomsproces, og vi har handlemuligheder og ansvar for en lang række faktorer i vores liv, som påvirker vores helbred. Men der er en grænse for vores egen formåen og for vores eget ansvar - og der er en grænse for, hvad vi kan forlange af lægevidenskaben. Men når vi har gjort alt, hvad vi selv formår, kan vi give slip på vores eget ansvar og på muligheden for at andre kan redde os. Da har vi mulighed for at træde ind i den dimension, hvor vi kan erfare, at livet er et Guds under. Personligt oplever jeg denne åndelige dimension som den højeste virkelighed, som vores dybeste eksistensgrundlag. Men et eksistensgrundlag, der i det moderne samfund er blevet fraspaltet som ikkeeksistens.

Jeg vil i bogen se kræftsygdomme og det behandlingssystem, der er opbygget heromkring i lyset af det moderne samfunds fraspaltniger.

Denne bog er ikke nogen "gør det selv" kræfthelbredelses-bog - tværtimod vil jeg se med kritiske øjne på mange af de alternative teknikker, der markedsføres som kræftbehandling. Selv kan jeg ikke levere nogen opskrift eller teknik, men jeg kan beskrive en anden måde at forholde sig til kræft: at leve med kræft lige til man dør, og lade sygdommen være en vej mod livets kerne.

Bogen er skrevet til eftertanke og mulig inspiration for den enkeltes personlige kreative proces med sygdommen. Det er mit håb, at bogen også vil kunne give anledning til eftertanke i de forskellige behandlersystemer. For at skabe bevidsthedsændringer er altid første skridt på vejen til at ændre på forhold i den fysiske verden.

Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net , Findbogen.dk , Antikvarisk.dk , Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk , Brugte bøger via Saxo.cm , eller Antikvariat.net

Libri's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Kræft for viderekomne
    At møde sin sygdom

Af Merete Birkelund
    Uddrag af kapitel: Alternativ behandling

Den syges skyld og ansvar

Lige så lidt som den lægelige, rationelle sygdomsforståelse kan rumme lidelsen og skubber den væk med flere og flere fysiske kure, ofte med tvivlsom effekt - lige så lidt kan den alternative sygdomsforståelse forholde sig til lidelse. Løsningerne bliver meget lette, og når de ikke virker, er det den syges egen skyld. Det er aldrig teorierne, der er noget galt med. Jeg har flere gange været udsat for meget arrogante reaktioner fra alternative behandlere i forbindelse med, at nogle af mine venner er døde af kræft. Jeg har f.eks. til begravelser hørt alternative behandlere, hvis behandlinger havde slået åbenlyst fejl for den døde, sidde og opremse alle den dødes fejltrin i behandlingen, og samtidig diskutere, hvordan man nu fik lægerne til at anerkende alternativ kræftbehandling, som for dem var den absolutte løsning på kræft!

Døden skal forklares, når kuren ikke virkede: Den syge fulgte ikke sin kostplan, løste ikke sine psykiske problemer, havde et mørkt sind osv. osv. Den syge døde, fordi hun ikke gjorde sit arbejde godt nok. Teorien om de virksomme behandlinger skal opretholdes, og det bliver ofte patienten, der må bære ansvaret for behandlingsfiaskoen.

Personligt tager jeg altid afstand fra de små dommere, som er så kloge, at de kan forklare døden, og kan dømme den døde til "ikke godt nok, om igen!" Vi har lov at håbe på lidt større barmhjertighed i Himlen!

Man er virkelig ude på et sidespor, hvis man ser døden som en fiasko. Den er dog det eneste, vi kan være sikre på her i livet, og en ydmyghed over for, at vi ikke ved hvornår, hvorfor og hvordan vil skal herfra, må være et grundvilkår i gensidig menneskelig respekt. l den alternative sundhedsmoralisme finder jeg personligt langt værre end moralismen af den mere fysiske slags som kampagner mod rygning, fedt og alkohol er udtryk for. I den alternative sundhedsmoralisme sættes sundhed i kroppen lig med sundhed i sindet. Denne teori har enkle forklaringer på meget svære problemer, og mangler ofte forståelsen for, at der er noget, der er så svært, at vi ikke selv kan løse det. At den fysiske krop har nogle barrierer, som er endog meget svære at overvinde.

Inden for det traditionelle behandlingssystem bliver patienterne som regel kun pålagt skyld, hvis de vælger at gøre noget andet, end eksperterne foreslår. Hvis de dør, står eksperterne parat til at fortælle, at de kunne have reddet den syge, hvis blot hun havde gjort, som de sagde. De syge, som gør hvad eksperterne siger, og dør alligevel, må ikke døje med sådanne bebrejdelser. Her er medfølelse og erkendelse af, at der er noget, eksperterne ikke har helt styr på.

Det etablerede system kan dog også give den syge skylden for et dlårligt behandlingsforløb i bebrejdelser om, at man "ikke kom i tide", og det var derfor behandlingen ikke virkede. Nu om dage har ventelisterne dog begrænset disse bebrejdelser! Eller: "Du har røget" og derfor kan eksperterne kun trække på skulderen over for lungekræftpatienterne. De pludselige ændringer i det etablerede systems vurdering af kostens betydning for, at der opstår kræft, kan måske i fremtiden blive brugt på samme måde: "Du har ikke spist nok grøntsager - det kan vi ikke gøre noget ved."

Sålænge kræftårsagerne i vid udstrækning er ukendte, er det temmelig absurd at tale om skyld og ansvar i forbindelse med kræfts opståen. Det giver kun mening, hvis der er tale om årsager, vi selv kan påvirke. Der er selvfølgelig fornuft i at give rygere et vist ansvar for deres lungekræft, men socialklasse og arbejdsforhold spiller også en væsentlig rolle for sygdommen.

Jeg mener ikke, man kan tale om patientens ansvar i forbindelse med sygdommens opståen og udvikling, men det er ikke ensbetydende med, at jeg vil betegne de syge som magtesløse. For vi er i vid udstrækning selv herrer over, hvordan vi vil forholde os til sygdommen. Vil vi gå ind i den meget belejlige offerrolle, som det etablerede system præsenterer os for, eller vil vi selv gå ind og forholde os aktivt og ansvarligt til både behandlingerne og de lidelser, sygdommen påfører os.

Vælger vi offerrollen, giver vi kraften til "de andre" . Så er det de andre, først og fremmest behandlerne, som skal redde os. Vælger vi at sige, at vi selv kan gøre en forskel i den måde, vi forholder os til sygdommen på, så beholder vi i langt højere grad kraften hos os selv.

Vi kan vælge, om vi vil sylte os selv ind i selvmedlidenhed, bruge vore sparsomme ressourcer på at spørge "hvorfor lige mig" - eller om vi vil vælge at sige "hvad kan jeg gøre ved det"? Naturligvis slipper de fleste ikke for at have ondt af sig selv, men det er min erfaring, at bliver man hængende i selvmedlidenheden, giver man ikke sig selv de bedste muligheder for at give sygdommen modspil.

Vi har et ansvar for, hvordan vi forholder os til sygdommen.

Måden at forholde sig til sygdommen har jeg imidlertid selvoplevet som så væsentlig, at den kan have indflydelse på sygdommens forløb. Sommetider har vi muligheden for at påvirke forløbet, andre tider har vi ikke.

Derfor mener jeg, vi bør finde en balance, hvor det er tilladt at tale om, at vores egen indsats vitterligt kan gøre en forskel - men uden at sige, at alle andre så bør gøre lige sådan, for hvert enkelt menneskes ressourcer, muligheder og baggrund er forskellig. I nogle tilfælde er det indlysende, at vi selv kan gøre noget ved belastende livsomstændigheder. I andre er det ikke.

Hvis vi helt ignorerer betydningen af vores egen indsats i en bestræbelse på ikke at give de syge skyldfølelse, fordi ikke alle har mulighed for at give sygdommen modspil - så kommer vi måske til at overse noget af det allervæsentligste i bedring af en sygdomsproces.

Jeg har set mange mennesker dø af kræft, selvom de har gjort alt, hvad der var menneskeligt muligt - derfor kunne jeg aldrig drømme om at fortælle andre, at de bare skal gøre sådan og sådan, så skal det nok gå.

Jeg har ingen magisk teknik, billig trøst eller letkøbte erfaringer, men jeg har med blod, sved og tårer gennemlevet mit eget sygdomsforløb og erhvervet nogle indsigter omkring mine svulsters skrumpning, som jeg synes er så væsentlige, at jeg ikke bør holde dem for mig selv.

UDDRAG SLUT

Tags for this Thread

Bookmarks

Regler for indlæg