Side 1 af 2 12 Sidste
Viser resultater 1 til 10 af 17
    Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    75

Standard Verdens bedste brød

Hvis I får Idé-Nyt ind ad døren, var denne opskrift på speltbrød i bladet for ca. 1 måned siden. Jeg har nu bagt det et par gange, og det er noget af det bedste brød, vi har fået længe - og så er det nemt og helt uden fedtstof.

Der bliver et stort, flot brød ud af 1 kg speltmel, og da vi jo ikke kan spise så stort et brød, inden det bliver kedeligt, skærer jeg det i skiver, når det er afkølet, og fryser det ned i poser á 4-6 skiver. De skal bare tøes op, og så er brødet lige så lækkert og saftigt, som var det nybagt.

Opskrift:

15 g gær
    ½ liter lunkent vand
    1/4 l kærnemælk
    1 spsk. salt
    ca. 1 kg speltmel

Rør gæren ud i lunkent vand, kærnemælk og salt.
    Rør speltmel i lidt ad gangen og ælt dejen godt igennem, så den er blød og smidig.
    Læg dejen i en skål og dæk til med plastfilm.
    Sæt dejen til hævning i køleskabet natten over.

Slå dejen ned, ælt den let igennem og form den til et aflangt brød. Sno dejen og læg den på en bageplade.

Lad brødet hæve til dobbelt størrelse under et fugtigt viskestykke ca. 1 time.

Bag det 15 min. ved 225 grader, sænk temperaturen til 175 grader og bag det yderligere 20 minutter.

Afkøles på rist.

God appetit!

Knus, Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    63

Standard Re: Verdens bedste brød

Citer Oprindeligt indsendt af Anne Se indlæg
    1/4 l kærnemælk5
    Kærnemelk??? Hva er det??Tror ikke det finnes i Norge.......
    The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    75

Uha Yvette - der må jeg være dig svar skyldig!

Jeg har prøvet at finde en oversættelse i en netordbog, men kan heller ikke finde et norsk ord for det.

Måske kan man bruge yoghurt i stedet for - nogen der har erfaring med det?

Knus, Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    66

Citer Oprindeligt indsendt af Yvette Se indlæg
    Kærnemelk??? Hva er det??Tror ikke det finnes i Norge.......
    Jo Yvette

Kærnemælk findes alle steder hvor mælken også findes... På engelsk hedder "kærnemælk" -> buttermilk og er egentlig et "affaldsprodukt" fra fremstilling af smør. Alligevel smager denne nymodens "kærnemælk" slet ikke som den gjorde i gamle dage, hvor vædsken var mindre hvid og var let syrlig, halvgennemsigtig og svagt gul - allertiders til hede dage hvor man kunne drikke denne oprindelige kærnemælk iskold .

Der var tonsvis af nyttige enzymer i og også de rigtigt vendte mælkesyrebakterier, hvilket var velgørende som drik lige før maden og lige efter.... Jeg kan faktisk ikke forstå, hvor den oprindelige kærnemælk er blevet af og hvorfor nutidens kærnemælk skal se ud og smage som den nu gør.... Det er jo i virkeligheden ikke en ægte kærnemælk....
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    75

Citer Oprindeligt indsendt af Anina
    Alligevel smager denne nymodens "kærnemælk" slet ikke som den gjorde i gamle dage
    Det er nemlig rigtigt - og hvor er det trist!

Som barn elskede jeg at drikke et glas kærnemælk, og koldskålen om sommeren var tyk og skummende. Det vandpjask, man får i dag, er ikke værd at drikke, og så kan de kalde det "Gammeldags kærnemælk" nok så mange gange, for det intet med den "gammeldags kærnemælk at gøre, og hvor er det synd.

Men til speltbrødet er det fint - jeg har lige bagt et i formiddags, og uhm, det er guf!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    57

Jeg skal prøve det i morgen, jeg prøver at lave dej til 2 og så i hver sin ovn, skal alligevel købe 1 l kærnemælk og vi drikker det ikke, så kan jeg lige prøve hvad for en ovn der er bedst, og finde ud af tider osv.
    Det lyder rigtig lækkert!!
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    57

Jeg kan bare ikke følge en opskrift Nu er min dej sat til hævning i køleskabet, men der er både fuldkornsspeltmel i og revet gulerødder
    Jeg har også lavet en dej med alm speltmel, så i morgen skal der bages
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    75

Det var morsomt, Helle! Så sent som i går sagde jeg til min mand, at næste gang ville jeg komme revne gulerødder i dejen. Jeg tror nemlig, gulerødder passer rigtig godt til det brød.

Jeg er spændt på dit resultat - også hvordan det bliver med fuldkornsspeltmel!

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    63

Hmmm.....tok et googlesøk på kjernemelk, og fant denne:

Kjernemelk

Kjernemelk er væsken som blir tilbake når smør skilles fra fløten under kjerning. Næringsinnholdet i kjernemelk er svært lik skummet kulturmelk. Kjernemelk blir enten tørket og brukt i industrien eller brukt som dyrefôr. Kjernemelk er ikke vanlig salgsvare fordi det er vanskelig å holde jevn kvalitet.

http://www.jw.melk.tv/Article.aspx?a...nu3id=&mnu4id=

Ser ikke ut som om de selger den her...Kanskje det er derfor jeg ikke kjenner begrepet... Eller så er det min manglende kokkekunnskaper som er forklaringen.

Så flinke dere er med brødbakst! Jeg har ikke baket hverken brød eller kaker på flere år. Men jeg tror dere greier å inspirere meg. I allefall nå med ny ovn.
    The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    75

Yvette - jeg glæder mig til at høre om dit eventuelle bageforsøg!

Det kan jo være, du bliver helt vild med at bage og lave mad i den nye ovn!

Held og lykke!

Side 1 af 2 12 Sidste

Bookmarks

Regler for indlæg