Viser resultater 1 til 7 af 7
    Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Standard En lille historie om mobning

Denne lille historie er skrevet af en kær ven, mens vedkommende var dybt depressiv. Jeg synes, den siger alt om, hvordan mobning kan ødelægge menneskers liv.

Du var det lille grimme træ i skoven, som de andre træer altid grinede ad. De sagde: ”Du kan kun blive til brænde – bare se os, vi bliver til de flotteste ting i træ, mens du kun kan brændes”.

Træet voksede sig stort og flot, og det kunne de andre træer ikke lide, så de satte råd i træet, så det kunne vælte ved næste storm.

Stormen kom, og træet knækkede midt over. Det syntes de andre træer var dejligt, for så kunne de rigtig gøre sig til. ”Bare se, vi fik ret, du bliver kun til brænde!”

Men træet voksede op igen og blev et pænt træ, men det blev ikke mere så stærkt, som det havde været. ”Vi skal nok få dig ned”, sagde de andre træer, ”der er ikke plads til dig i vores skov – til brænde skal du blive.”

Så tog de kraften fra det, så det væltede igen. Træet voksede dog op igen, men denne gang kun som en busk som ingen kunne bruge til noget. ”Der kan du bare se”, sagde de andre træer, ”det blev som vi sagde. Du blev ikke engang til brænde, men kun til en busk, som ingen kan bruge til noget! Vi vil stå i mange, mange år og være til gavn, mens du går i glemsel, for sådan har vi bestemt, det skal være, da vi er de fleste!”

Og sådan blev det. Træets saft og kraft var opbrugt hos det engang så smukke træ.
    Knus, Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    59

Standard Re: En lille historie om mobning

Øv hvor ondt og tarveligt at behandle andre på den måde

Håber da at din ven er kommet ovenpå igen ? Nogen må da gå mod strømmen og hjælpe synes jeg.

Kærlig hilsen
    Carmen
    Husk, når du sender kærlighed ud, at ramme dig selv først.

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Kære Carmen

Hvis alle var som du, ville ordet "mobning" være et fremmedord!

Sådan er det desværre bare ikke, og nogle mennesker er fødte "ofre" for andre menneskers ondskabsfuldheder. Nogle af dem, det går ud over, får ar på sjælen hele livet!

Min ven har det fint nu, men sindet er skrøbeligt, og læsset kan nemt vælte!

Knus, Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Jun 2007

Jeg læste den lille historie i går, og den har lige siden puslet i baghovedet på mig.

Tænk, at brugen af "billeder" som "træ" og "busk" kan være så sigende og beskrive et langt og barskt forløb så præcist på så få linjer.

Nogle gange kunne man ønske sig, at disse mennesker kunne mærke på deres egen sjæl, hvordan saften kan suges ud af dem ved den behandling.

Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det er sådan, vores syge og handicappede behandles i dagens Danmark. De har ingen "værdi", fordi de ikke tjener penge... og den danske "model" spredes med lynets hast i hele EU i skrivende stund.

Så det bliver værre og værre med den tankegang.

Men tak, fordi du delte det med os, Anne. Det er meget smukt og vemodigt... og får mig til at tænke, om depressive blot ser tingene, som virkeligheden er - UDEN filter - og derfor bliver triste, mens andre, som lukker øjnene for virkeligheden, bedre kan have "overskud". Tankevækkende.

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Guest avatar
    Bea Gæst

Hej Anne

Denne lille fortælling om træet fortæller tydeligt og præcist hvordan det er at være udenfor fællesskabet og hvordan det bliver sværere og sværere at rejse sig for hver gang et menneske får en nedtur. Jeg komme til at tænke på HC Andersen og han eventyr, som også var underfundige psykologiske fortællinger om livet via metaforer.

Mobning er et stort problem, der ødelægger livet for mange mennesker og jeg vil ønske at der kommer masser af fokus på emnet i skoler og på arbejdspladser. Der er brug for viden til både mobbere og de der bliver mobbet. Viden således at mennesker forstår hvor stor skade det gør på mennsker, når de ikke er med i det fællesskab, der er nødvendigt for at danne selvtillid og føle sig accepteret.

Dejligt du ville del denne lille historie med os.

Knus Bea

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Citer Oprindeligt indsendt af Zuzan
    Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det er sådan, vores syge og handicappede behandles i dagens Danmark. De har ingen "værdi", fordi de ikke tjener penge... og den danske "model" spredes med lynets hast i hele EU i skrivende stund.

Så det bliver værre og værre med den tankegang.
    Hej Zuzan

Ja, det er en uhyggelig udvikling - og når man så oven i købet læser gyseren om TERM-læger, så kan man godt blive bane for fremtiden.

Desværre har penge magten, og med større velstand i hele EU, udvikler mennesker - og dermed politikerne - mere og mere følelseskulde og egoisme! "Klar dig selv, og kan du ikke det, er det dit eget problem"! Stakkels fremtid!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Jun 2007

Jeg opdagede i dag - i går er det nu - at, 1 million englændere ud af 2,6 millioner førtidspensionister skal arbejdsevnevurderes. Man regner med, at højst 0,5 procent har snydt sig til en pension, men alligevel skal alle nu gennemgå lægeundersøgelser mv.

Kombineret med TERM-opfinderen fra England og det hæslige syn på mennesker, som intet er værd, hvis de ikke tjener penge, så er det grusomme tider, de skal gennemgå i England. De begynder til oktober.

De engelske handicaporganisationer skulle bare læse k10, så har de endnu mere at "gøre modstand med".

Vi er ikke mennesker mere... vi er penge-fremskafningsrobotter i nogles øjne, som bare skal gøres mere og mere fattige. Eller er det janteloven i EU-forklædning?

Er du syg og anderledes, skal du ikke tro, du er noget.

"Buske" tager ikke "næring" fra de "store træer".

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Bookmarks

Regler for indlæg