Patienter brænder lægen af

»Det er voldsomt irriterende og virker klart til at være et stigende problem. Nogle gange er der tale om forglemmelser eller misforståelser, men der er også nogen, som brænder os af igen og igen. Det går ud over andre patienter,«

Mere....
Det har vi også hørt før.... da var det hospitalerne, der beklagede de talrige udeblivelser.... Jeg er ikke sikker på om jeg husker det nøjagtige tal, men mener at have læst Rigshospitalets bud på antallet af udeblivelser - som værende i omegen af 25.000 om året.

Selvfølgelig er det ikke i orden og selvfølgelig skal man gøre noget effektivt ved det - men om det skal være bøder til de udeblevne patienter - tvivler jeg på!

Jeg tror nemlig ikke at det er patienterne, der bærer hovedansvaret for de mange udeblivelser. I "gamle dage" - altså FØR man indførte "grønt-høst-besparelser", hvor der var personale nok på hospitalerne og hvor de praktiserende læger havde færre patientkonsultationer, fordi hospitalerne havde været nemmere at komme i kontakt med, ikke mindst under rekonvalscensen der i dag foregår hovedsageligt hjemme, under evt. opsyn af den praktiserende læge - alt i alt - kunne man meget nemmere komme til at ringe et afbud til lægen eller hospitalet end man kan i dag.

Det har taget mig to dage (2) IKKE at kunne komme til at aflevere mit afbud til en aftalt undersøgelse, jeg var nødt til at afløse pga. Roskildesyge.... Jeg har ellers hængt i telefonen i timevis, blev "smidt af" telefonkøen undervejs; prøvede så igen indtil en træt telefonist havde oplyst mig om, at "det kunne ikke betale sig" at blive ved med at prøve og om jeg ikke hellere skulle prøve igen om et par timer.... (Hvidovre Hospital) . Jo, det kunne jeg. Men der var bare den hage ved det, at jeg allerede havde spildt så meget tid, at hvis jeg skulle vente yderligere - ville "min" tid alligevel blive spildt, fordi tidspunktet var allerede ved at passere det aftalte.

Denne situation havde jeg oplevet flere gange.... Også hos den praktiserende læge, hvor man måtte enten blive ved med at taste og taste og taste lægens telefonnummer - blot for at få optaget-signal ved hvert forsøg. Hvis lægen da ikke havde en noteringsaftale med sin telefonudbyder, for så kunne jeg jo bare bare betale 5 kroner for at blive ringet op, når lægens telefon omsider var ledig (hvis det var INDEN telefontiden var omme for denne dag).

Hvor mange mon af disse udeblivelser fra aftaler sker i virkeligheden fordi man ikke kan komme til RETTIDIGT at ringe afbud til lægen eller hospitalerne? Jeg spørger bare....

Og så læser jeg videre, at lægerne (og hospitalerne?) overvejer bøder til de stygge patienter, der brænder de stakkels læger af...

Der er noget jeg ikke kan forstå, specielt i disse digitale tider, hvor man nærmest kan ringe selv til Andromeda-galaksen, hvis man vil - bare ikke til læger og hospitaler

Hvad med at investere et par hundrede kroner om måneden - i et Afbuds-nummer patienterne altid kan ringe til hos den pågældende læge/hospital.... hvor man ikke kan andet end at aflevere sit afbud til en telefonsvarer, guidet til den rette klinik eller afdeling via en 1-2-3-4-5-osv. menu man bare kan taste og så indtale sit besked det rette sted?

En praktiserende læge kunne nøjes med et enkelt afbuds-nummer og hospitalerne kunne tegne abonnement på et afbudsnummer til hver af deres hovedafdelinger. Det er i hvert fald nemmere og billigere end at indrive bøder fra sagesløse eller miste værdifuld undersøgelsestid, der kunne anvendes til andre patienter på ventelisten....

Jo, jo - jeg ved at der findes folk, der bare sjusker og ikke gider ringe afbud uanset hvad, men disse - er jeg overbevist om - er et så lille marginalt tal, at det burde ikke betyde så meget i det store regnskab. Så hvorfor skulle det være et argument for at lade være med at oprette automatiske og ubemandede afbuds-telefoner?

Hallo! Hvor svært kan det være?