En udmærket, lettilgængelig artikel fra det norske blad Lifemagasinet , der kan læses på Nettet. Godt nok skrevet for kvinder, der er yngre end os, men de fleste oplysninger er anvendelige for alle aldersklasser.


Kaos i hormonlejren (norsk)

I hormonverdenen lever hormonene side om side i fred og fordragelighet helt til et hormon finner ut at det skal ta seg en løpetur. Da skapes det panikk i leiren. Andre hormoner begynner også å løpe, men helst i motsatt retning.

Tekst: Angela Hagen


Noen ramler, noen fyker i været og noen går og gjemmer seg og nekter å komme fram. Og hva skjer med oss? Tja. Vi blir kanskje hissige eller triste eller totalt urimelige overfor en stakkars partner. Eller så får vi kviser, eller så legger vi på oss eller blir stup trøtte. Det kalles hormonforstyrrelser og er virkelig forstyrrende. Kunne de ikke bare holdt seg i ro og latt oss fortsette hverdagen i ro og mak?

KJEMISKE BUDBRINGERE
Hormoner er kjemiske signaler, eller budbringere om du vil, og de styrer oss mer enn vi er klar over. De styres fra et hormonsenter i hjernen som heter hypofysen. Hormonene har til oppgave å sette i gang livsviktige prosesser i kroppen. Immunforsvar, regulering av sult, tørst og kroppstemperatur, sexlyst og forplantningsevne er eksempler på prosesser som i stor grad styres av hormonene.

Ingen hormoner jobber alene. Noen jobber side om side, slik at hvis produksjon av ett hormon synker, vil det dra et annet med seg. Andre jobber antagonisk, det vil si at når produksjon av ett hormon går opp, vil et annet synke. Det er derfor det oppstår kaos i hormonleiren når noe slikt skjer. Vi kaller det for en hormonforstyrrelse, eller en hormonell ubalanse som igjen får ulike utslag i kroppen vår.

HORMONFORSTYRRELSER
Hormon-nivået er ikke konstant, men svinger naturlig. Men når plagene kommer ofte eller føles for store, er det på tide å gjøre noe. PMS (premenstruelle spenninger) er en typisk hormonell ubalanse hos kvinner, som av og til kan være ganske plagsom. Da er det noen hormoner som kalles progesteron og østrogen som styrer. Østrogenet går opp og progesteronet går ned, og vi får en østrogendominans. Derfor er det svært mange som opplever å bli irritable (for å si det pent) rundt menstruasjon.

Stoffskifteproblemer, insulinresistens og blodsukkersvingninger er andre typiske hormonforstyrrelser. Slike ubalanser fører ofte til vektøkning eller ufrivillig barnløshet.

Menn påvirkes i stor grad av testosteronhormonet. For mye testosteron vil kunne føre til aggressivitet, mens for lite vil gjøre mannen spak og kanskje fungere dårlig seksuelt.

GROBUNN FOR IRRASJONELLE VALG
Som menneske har vi en frihet som dyrene ikke har. Det er friheten til å velge og å handle. Fra naturens side er vi utstyrt med muligheten til å si hva vi vil og gjøre hva vi vil. Derfor skulle en tro at vi stort sett valgte å gjøre det som er fornuftig, hensiktsmessig, rasjonelt og til det beste for oss. Men det som skjer ved hormonforstyrrelser er at kroppen får feil signal fra hormonene. Feil signaler fra hormonene får oss til å handle irrasjonelt. Vi tar feil valg. Hormonene forstyrrer rett og slett vår evne til å handle riktig.

Men hva er det som får hormonene i ubalanse i utgangspunktet? Det kan jo ikke oppstå ut fra ingenting? Noen ganger kan det være en bakenforliggende sykdom som gjør at hormonene kommer i ubalanse, som for eksempel diabetes. Men i svært mange av tilfellene er det feil ernæring som skaper ubalanse i hormonene. Heldigvis, kanskje. For da kan vi muligens klare å påvirke hormonene til å jobbe for oss og ikke mot oss.

VITAMINER OG HORMONER
Helhetsterapeut Anne-Lise Indergaard driver Almsenteret (tidligere omtalt i Lifemagasinet), et behandlingssenter for overvekt. Hun har også mange års erfaring fra egen praksis som helhetsterapeut.

- Min erfaring er at det, i de aller fleste tilfeller, går an å påvirke hormonene i riktig retning, sier hun. - Mange av de hormonelle prosessene i kroppen forstyrres på grunn av det moderne levesettet. Feil sammensatt kosthold, stress og p-piller er eksempler på dette. P-piller kan for eksempel forstyrre opptaket av et vitamin som heter B6. Opptaket av sink er avhengig av B6. Sink styrer over 300 forskjellige prosesser i kroppen, blant annet påvirker sink modningen av kjønnshormoner. For lite sink kan derfor gjøre det vanskelig å bli gravid.

HVORDAN FÅR VI I OSS B6 VITAMINET OG SINK?
- Den viktigste kilden til B6 er korn. Men i vår moderne verden blir dette raffinert bort. Mange spiser mye hvitt mel, som altså ikke inneholder B6-vitamin. B-vitamintilskudd og sinktilskudd er derfor viktig, men faktisk ikke nok. Vi må også passe på at den maten vi får i oss ikke sperrer for opptak av B-vitaminer. Sukker og alkohol er ”verstinger” når det gjelder å stjele B-vitaminer. Begge deler er nemlig avhengig av B-vitaminer for å omdannes til energi. Når vi spiser sukker, stjeler sukkeret B-vitaminene fra andre viktige prosesser i kroppen.

Men det er ikke bare B-vitaminet som er viktig. For lite C-vitamin gjør at vi produserer for lite stress-hormoner, som skal hjelpe oss å takle stress. Og for lite D-vitaminer gjør at blant annet kalkstoffskiftet blir forstyrret. Men Anne-Lise anbefaler likevel ikke multi-vitamin tilskudd. - Nei, det blir som å skyte med hagle. Ta kontakt med noen som kan hjelpe deg å finne fram til den kombinasjonen som er riktig for deg.

HVA KAN DU GJØRE?
Det første du må finne ut av er hva som forårsaker hormonforstyrrelsen, og et greit sted å starte er hos legen din, for å utelukke eventuelle sykdommer. Deretter kan du prøve deg fram. Du kan for eksempel kutte ut sukker og hvitt mel en måneds tid og se hva som skjer. Spis regelmessig, sunt og få i deg nok grønnsaker. Prøv også en multi-B vitamin, slik at du får i deg både B6 og B12, som du trenger for å ta opp jern i kroppen. Regelmessig mosjon gjør også underverker, og har du noen kilo for mye å dra på, vil du sannsynligvis gå ned litt. Hvordan føles det? Merker du forandring i kroppen? Er du fortsatt like irritabel og uopplagt? Merker du noen forskjell rundt menstruasjon?

En annen ting du kan gjøre er å prøve å redusere stresset. Hormonene reagerer voldsomt på stress. Lever du et hektisk liv med mye stress, bør du også sørge for å få i deg nok C-vitaminer.

Et tips fra Anne-Lise på tampen, er å ikke leve for fettfritt. - Vi har begynt å bruke mer fett i maten her på Almsenteret. For eksempel oljer, men også fløte og meierismør. Vi erfarer nå at de som er her går mer ned i vekt. Jeg er klar over at dette er på tvers av de ernæringsrådene vi har vært vant til. Men fett er en viktig kilde til A-vitamin, men vi trenger også fett for å ta opp D-vitamin. Men det er viktig å huske på at fett ikke skal kombineres med de raske karbohydratene. Da virker det mot sin hensikt. Vi trenger karbohydrater i form av frukt og grovt brød.

Appendix 1:

Dette er hormoner
Ordet hormon kommer av det greske ordet hormoain som betyr å sette i gang. Hormoner transporteres i blodet.

Insulin er et hormon som regulerer sukkernivået i blodet.

Testosteron er det mannlige kjønnshormonet. (Det finnes også hos kvinner, men i mindre grad).

Progesteron og østrogen er kvinnelige kjønnshormoner. Disse er involvert i menstruasjonssyklusen.

Kortisol er stresshormonet. Dette hormonet er også involvert i immunsystemet.

Adrenalin er et hormon som gjør at kroppen settes i alarmberedskap.

Oksitoksin er nytelseshormonet
Appendix 2:

Når det stormer som verst

Hvis du er den det stadig går ut over, den som må tåle den ene skyllebøtten etter den andre? Har du en hormonell tenåring i huset, som kjefter deg huden full?

Ikke prøv å ta igjen med samme mynt. Prøv heller ikke å snakke han eller henne til fornuft, det er nemlig ikke mulig. Prøv heller følgende:

Gå helt opp til personen slik at du er innenfor den private sfæren. Legg hendene dine på skuldrene hans eller hennes og si ”selvfølgelig har du rett” (selv om det ikke er sant. Den diskusjonen kan du ta senere.) Prøv å gi en klem, eller stryk og masser rygg, skuldre eller nakken. Det som skjer er at lykkehormonene kommer fram. Nytelseshormon eller berøringshormon skilles ut når noen tar på oss, eller ved massasje. Dette vil roe ned de andre hormonene, og du klarer å avvæpne kruttønna.