Viser resultater 1 til 7 af 7
    Registreringsdato
    Jun 2007

Standard Georg Ursin - politisk krimiroman

Velfærdssamfundet after dark

Jeg sad og så DR2 - Den 11. time, hvor gæsten var en forfatter ved navn Georg Ursin. En vis mand, der har arbejdet i magtens korriderer i en menneskealder og øser ud af sin erfaring med kancellisprogets ufølsomme væsen.

Det er umuligt at ønske nogen godnat ved brug af kancellisprog. Det nærmeste, man kommer noget vedrørende følelser, er ordet: betænkelighed. Og Ursin arbejdede i Socialministeriet, hvor man skulle tro, man talte lidt mere om følelser.

Han lød interessant og værd at læse mere om.

Det viser sig, at han har været jurist i Socialministeriet i en årrække og har nu som pensionist skrevet krimier om bl.a. "aflivning af usunde mennesker" og om magtmisbrug. Det skærpede kun min interesse yderligere.

Prøv at læse her:

Citat:
    En for en bliver regeringens ministre udskiftet og repræsentanter fra bevægelsen indsat, og de udsteder forbud mod rygning, alkohol, usund levevis og vedtager endda en særlig lov med navnet "aflivning af usunde mennesker". Langsomt udhules velfærdssamfundet indefra og erstattes af et regime, som får Congo til at ligne Vinterbyøster.

Krimien minder i sin tematik om filmen "Hvordan Vi Slipper Af Med De Andre" - den er bare en vellykket udfoldelse af demokratiets nedskrivning til nul.

Den er en slags velfærdssamfundet after dark, nøgternt fortalt og fantastisk effektfuld i sin kølige beskrivelse af, hvordan et samfund mister forstanden og humaniteten.
    Citat:
    Om bogen
    Georg Ursin: "Den navnløse bevægelse". 216 sider, 199 kroner. Er udkommet. People´sPress
    http://www.fyens.dk/article/780475:B...det-after-dark

Her kan man læse et interview med forfatteren:

Citat:
    I 34 år var Georg Ursin en pligtopfyldende embedsmand. Nu sprøjter han krimier ud, der langer ud efter magtmisbrug i den ministerielle verden, han selv har været en del af.
    Citat:
    Træt og nedslidt gik han på pension efter 34 år som embedsmand i statsadministrationen. Han havde været ansat i Socialministeriet som ekspeditionssekretær - "det er en akademiker i en bundstilling", erklærer han nøgternt - og han havde været flink og pligtopfyldende.
    Citat:
    "Chenlein og Schmidt", hvor Chenlein kommer på sporet af en mægtig embedsmand, som han mistænker for mordet på en ung pige, handler om magtmisbrug, brutalitet og kynisme i det offentlige.

- Den var direkte rettet mod centraladministrationens ledelse. Selvfølgelig skulle den først og fremmest være spændende, og noget tykt bliver der naturligvis smurt på. Alle de mord, der er i mine bøger, er for eksempel ikke foregået i virkeligheden. Men jeg syntes, det var udmærket at få gjort et par skarpe bemærkninger om visse ting, siger Georg Ursin med et glimt i øjet.
    Citat:
    "Arrivisten" er om en stræbsom, men talentløs jurist, der fedter og snor sig op gennem systemet og får lige så meget magt, som han er dum, og som i hvert fald slet ikke havde forestillet sig, at han skulle blive fældet af en lille, pæn pensionist.
    (Man får tanken, om Ursin har fået hævn over en med magt fra virkeligheden, som vi endnu har navnet tilgode på. )

Citat:
    Men i Georg Ursins nye krimi, "Den navnløse bevægelse" er Chenlein oppe imod en helt anden slags fjende - en hær af såkaldte eksperter, der vil have alt usundt - både det døde og det levende - fjernet fra samfundet. Det starter som kostråd og kampagner, men bliver snart til fanatisk forfølgelse af dem, der ikke er i ordentlig form og decideret udryddelse af de svageste. Da Chenlein indkaldes til en helbredsundersøgelse, som han ved, han aldrig vil vende tilbage fra, er han tvunget til at tage affære. Præcis som Ursin godt kunne tænke sig, at nogen i Danmark i dag ville gøre i forhold til den omsiggribende sundhedsbølge.

- Jeg synes, jeg ser askesen vinde frem. Man må nærmest ikke have det rart. Men hvorfor er der ingen, der siger disse "eksperter" imod?
    Citat:
    Fup og fitness
    Georg Ursin tror ikke et øjeblik på alle de slanke-rådgivere, diætister, fedtforskere og ernærings-professorer, som folk lytter til i dag.

- Hvorfor skulle jeg det? De kommer jo ikke med nogen dokumentation, bare en masse statistisk materiale, og den slags kan man altså sætte op, som man vil.
    Læs resten af dette tankevækkende interview her. Ursin lægger IKKE fingrene imellem.

Der er nogen, der får sandheden at "føle".

http://www.fyens.dk/article/780480

Af forfatteren:

"Chenlein og Schmidt"

"Arrivisten"

"Chenlein og dobbeltgængeren"

"Den navnløse bevægelse"

http://www.saxo.com/dk/author/georg-ursin.aspx

Jeg håber, jeg kan få dem læst. Det er helt klart en tur værd på biblioteket for at se, om de skulle være der.

Så anmelder jeg dem naturligvis... men jeg kan ikke love noget tidspunkt.
    "Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Libri's avatar
    Libri er offline Bestyrer af Biblioteket på Overgangsalderen.net
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Standard Re: Georg Ursin - politisk krimiromaner

Hvis Ursins bøger er blot halv så læseværdige som denne intro - kan det ikke gå hurtigt nok med at spænde afsted på biblioteket.

Ja da, der er nok intet der er så kringlet, spidsfindigt og uærligt som politik. Et eller andet sted på Nettet lod jeg mig friste til et par indlæg i en politisk tråd - lige meget hvad emnet var - og så selvfølgelig kom den med "I ser jo konspirationer alle vegne". Jeg er så hamrende dødtræt af dette "argument", der anvendt med slet skjult foragt - beskylder ethvert forsøg på at se bag om begivenheder med udspring i politiske processer eller beslutninger, for værende tomme "konspirationsteorier".

Enhver, der bare vil anerkende de nøgne facts og sammenhængen, der binder dem sammen til en "sag" eller blot en helhed - bliver såre beskyldt for at "se spøgelser alle vegne", som om der overhovedet var noget som helst ærligt og retlinet indenfor politik.

Et tilbageblik i historien og man kan ikke undgå at erkende, at politik er og bliver en stor konspiration, hvis kompleksitet afhænger alene af de langsigtede økonomiske og/eller geografiske interesser.

Vil glæde mig til at udforske Ursins forfatterskab og hvis det er så interessant som det fremgår af din intro - burde man nok støve gammel aftenbøn af og bede til, at han når skrive mange flere bøger endnu. Godt skrevet Zuzan Tak skal du have

Fandt også En embedsmand taler ud i Information/2005 og samme sted "Den lille 'sejrvinder'".

Kristeligt Dagblad skriver to år senere: "Det kønneste er noget fra i går" og "Navnløs fanatisme"

(Har ændret overskriften for denne tråd for at udnytte googlebottens indeksering på forfatternavnet og genre.)
    Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net , Findbogen.dk , Antikvarisk.dk , Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk , Brugte bøger via Saxo.cm , eller Antikvariat.net

Registreringsdato
    Jun 2007

Standard Re: Georg Ursin - politisk krimiroman

Nu har jeg gjort noget af det mest vanvittige, jeg kunne gøre.

Jeg har investeret i "åndelig føde" i stedet for fast føde.

Så nu vil jeg "leve" af dette resten af måneden. Jeg købte 3 af hans bøger antikvarisk... undtagen "Chenlein og dobbeltgængeren", så nu håber jeg, de lever op til omtalerne.

Gør de det, må jeg investere i den sidste også... i næste måned.

Tak for de ekstra links. Nogle havde jeg set, andre ikke. De skal også tjekkes.

Der er også det her til DR2, hvor man kan se og høre forfatteren fortælle selv.

Han har virkelig en tør humor af en kaliber, man sjældent hører nu om dage. En personlighed, der er værd at lytte til.

Her er ugens citat fra Ursin:

Ugens Citat

'Der var noget andet der virkede meget påfaldende i 70'erne; det var, at de begyndte at holde møder. Uden formål. Rent uden formål. De sagde at det havde et formål, men de kunne ikke angive et konkret formål.'

- Georg Ursin om sin tid i Centraladministrationen
    http://www.dr.dk/odp/player.aspx?uni...7%26odp%3Dtrue

"De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    54

Så ham i går og han oser af personlighed ...

Fortæl os om bøgerne når du er færdig Zuzan kunne godt tænke mig at jeg kunne tage mig sammen til at læse nogle bøger , men har stadig velfærd eller svindel jeg simpelthen ikke kan få mig samlet til at læse færdig uanset hvor gerne jeg ville (og tro mig det ville jeg )

Er irreterende når man altid har læst meget og man pludselig ikke kan samle tankerne ...

men måske man skulle starte med en god krimi i stedet for sådan noget samfunds noget som man sidder med hverdag ...

Så fortæl lige om det er noget der er værd at læse og om det fænger ....

Så kan jeg købe dem af dig bagefter så kan du få noget mad ... håber du klare dig igennem måneden alligevel

Registreringsdato
    Jun 2007

Jeg har et hav af klassikere på hylderne, som jeg heller ikke har fået læst. Af samme årsag. Jeg kan ikke længere koncentrere mig. Jeg læser en side, og så kan jeg starte forfra igen, fordi jeg allerede har glemt det.

Det er dybt frustrerende.

Det var også mit håb, at jeg kunne holde koncentrationen, da jeg "investerede" en formue (i mit husholdningsregnskab), at jeg dog blot kunne læse lidt, hvis det nu fængede mig rigtig meget.

Jeg skal nok give en melding... og vi finder sikkert en aftale.

(Købte også en brugt motionscykel for 150,- i dag. Så må jeg sidde på den og læse...)

Ny stil... læsning, vitaminer, sund mad og motion.

Kryds fingre for, at det lykkes at holde ved... bare noget af det virker. Så har jeg i det mindste prøvet.

Registreringsdato
    Jun 2007

"Chenlein og Schmidt" af Georg Ursin siger allerede en masse om handlingen, hvilket man opdager under læsningen af bogen.

Chen betyder "lille" og "lein" betyder også lille. Chenlein er den lille mand, der er oppe imod det anonyme netværk af embedsmænd i magtens korridorer... alle steder. Primært de offentlige myndigheder, men bankerne får da også lige en "hilsen" fra Ursin.

Det handler om et mord, men gyset handler for mig mest om de metoder, der anvendes for at dække over begåede ulovligheder... eller den ligegyldighed, embedsmænd kan vise flere steder... på et utal af måder.

Ursin beskriver disse personer og metoder, så man får kuldegysninger, og man ryster og dirrer af angst sammen med Chenlein, mens han undervejs prøver at afdække, hvad der egentlig skete i parken, og hvem den skyldige var.

En smagsprøve på Ursins skriveri kan læses her, hvor Chenlein fortæller:

"Jeg kan sjældent frigøre mig for en følelse af, at mine modstandere på den anden side af skrivebordene eller skrankerne er mere eller mindre urørlige - at de kan lade hånt om retfærdigheden, hvis det passer dem. Men jeg er ikke imponeret af dem, jeg stoler ikke blindt på, at deres udtalelser holder stik. Fortæller de mig, at en forsinket sag har "beroet på en overvejelse", tror jeg, at den snarere har beroet på, at de skulle tage sig sammen til at overveje den. Siger de, at de ikke har haft tid, tror jeg, at det ikke er tiden, men den gode vilje, der har været mangel på. Påberåber de sig administrative hindringer, mistænker jeg dem selv for at være det."
    Side 97

Helt klart en bog, der er værd at læse, og som er yderst tankevækkende.

Hvor får denne mand denne viden fra? Hvis ikke fra sin tid i centraladministrationen?!

Tankevækkende, meget tankevækkende. Og skræmmende.

75 kroner antikvarisk var helt sikkert investeringen værd og en appetitvækker til flere af samme forfatter.

Registreringsdato
    Jun 2007

Ursin er blevet kult

Georg Ursin kan høres - genhøres - radioen.

Som sådan er det ikke svært at se, at Ursin har fundet inspiration til plottene fra sit arbejdsliv i den offentlige administration i staten.

- Handlingen foregår et sted, jeg kender vældig godt, siger han.

Hovedbudskabet med Ursins kriminalrække er, at samfundet dybest set er uretfærdigt. Det er indrettet, så snyd og korruption kan trives, og alt for mange bliver henvist til at lave kedeligt, gråt og anonymt kontorarbejde.
    Udsendelsen ligger her:

http://www.dr.dk/P1/Feature/Udsendel...0506094103.htm

Bookmarks

Regler for indlæg