Side 1 af 2 12 Sidste
Viser resultater 1 til 10 af 13
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    66

Standard Teenagernes vrede skyldes biologi

Store urhjerner er mere rasende

Børn og teenagere kan være komplet umulige, men nogle er meget værre end andre. Raseriet skyldes biologi, viser ny forskning.

Opdragelse – eller mangel på samme – kan være en del af forklaringen på de store forskelle. Men ny forskning viser, at der også er en biologisk faktor på spil.

Da Sarah Whittle og et forskerhold ved Melbourne Universitet i Australien satte sig for at undersøge, om der var en sammenhæng mellem hjernens struktur og det daglige humør hos børn i puberteten, fik de i hvert fald en række overraskende resultater.

Undersøgte 11 til 14 årige
    I undersøgelsen blev 137 australske børn i alderen 11 til 14 år og deres forældre sat til at diskutere fem forskellige emner, hvor man vidste, at der var forskellige opfattelser af tingene, og hvor man regnede med negative reaktioner.

Overvågelse efterfulgt af skanning
    Diskussionerne blev overvåget af forskerne, som noterede, hvor vrede børnene blev, om de surmulede, klynkede og plagede, og hvor længe de blev ved.

Bagefter blev børnenes hjerner skannet, og man koncentrerede sig specielt om tre centre, der spiller en vigtig rolle i styringen af sindsstemninger og humør.

Urhjernen afslører temperament
    Resultaterne viste for eksempel, at hvis amygdala-regionen dybt inde i urhjernen var stor, blev børnene mere ophidsede, og var vrede på deres forældre i længere tid, end hvis området var lille.

Børn med en lille orbitofrontal cortex (OFC) i venstre side af den mere udviklede del af hjernen var til gengæld mere modtagelige for deres forældres humør og argumenter end børn med en stor OFC.

http://politiken.dk/tjek/dagligliv/b...icle496766.ece
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    57

Standard Re: Vrede skyldes biologi

Måske burde man få rtg af sine børns hjerner inden de går i puberteten så man vidste om man skulle have listesko på eller ej...

Der er altså nogle undersøgelser som forsker laver hvor jeg kommer til at tænke... hvad i alverden skal man bruge det til?
    Det er jo ikke en ting man kan ændre på, puberteten er nu en gang puberteten uanset hjerne str så er det en svær tid for både unge og gamle
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    66

Citer Oprindeligt indsendt af Helle Se indlæg
    Der er altså nogle undersøgelser som forsker laver hvor jeg kommer til at tænke... hvad i alverden skal man bruge det til?
    Det er jo ikke en ting man kan ændre på, puberteten er nu en gang puberteten uanset hjerne str så er det en svær tid for både unge og gamle
    Hmm.... det er nok ikke hele hjernens størrelse, men mest amygdalaens ("urtidshjernens" hvis jeg husker korrekt) det mest kommer an på mht til ungernes anlæg for hidsighed i puberteten....

Og hvad man kan bruge det til? Faktisk tror jeg, at man kan godt bruge det til noget godt... Som forælder kan man selv prøve at huske, hver gang ungerne teer sig åndssvagt, at de ikke gør det fordi de er dumme, døve eller bare fjendtlige. Det sker jo ofte når en konflikt opstår, at nogle forældre forholder sig til ungernes aggressivitet eller irritabilitet som det var ungernes hensigt at såre forældrene, mens det oftest er noget de faktisk ikke kan gøre for. Og ofte bliver de unge selv forvirrede og forstår ikke deres egne, voldsomme reaktioner = "kort lunte".

Det betyder ikke, at man bare skal lade dem jorde een som det passer deres "urhjerne".... men konflikten kan drejes fra forældrenes "selvforsvar" mod "de onde teenagere" og til at være en ægte og konstruktiv opdragelse, hvor man reagerer mod det urimelige, men uden at nedkæmpe de unge hvormed man faktisk ville gøre tilværelsen svær for begge parter og hvor venskabet mellem forældre og teenagere ville blive afløst af et konfliktfyldt brud - nogle freudianske eksperter ellers kalder for "at klippe navlestrengen".

Jeg tror, at en forståelse for teenageres svære indre liv er ikke så udbredt som vi tror og netop den slags forskning kunne hjælpe mange forældre med at forstå deres børn bedre og derved hindre de mange dræbelige konflikter i, overhovedet at opstå.

Et andet sted læste jeg også engang om teenageres "irriterende" sovevaner", hvilket også påvirker deres liv i barndomshjemmet og også skolelivet og indlærning. Hvis man havde anerkendt at teenagere faktisk har behov for at sove længe og ikke mindst - længere om morgenen, således at de får lov til at vågne "af sig selv" - ville man ikke sætte starten på skoledagen til kl. 8 morgen, men udsætte mødetiden til kl. 10 om formiddagen.....

Desværre kommer lærernes overenskomster og deres "private" behov for placering af arbejdstiden "i vejen" og derfor skal teenagere beklagelsesvis gå glip af at kunne være 100% effektive mht. indlærning de første to skoletimer (og opførsel/trivsel senere på dagen) idet man tager slet ikke hensyn til deres naturlige forudsætninger der midlertidigt kommer i puberteten af naturlige og "lovlige" årsager.... Jeg vil sætte den artikel ind når jeg har fundet den igen.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    57

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg

Og hvad man kan bruge det til? Faktisk tror jeg, at man kan godt bruge det til noget godt... Som forælder kan man selv prøve at huske, hver gang ungerne teer sig åndsvagt, at de ikke gør det fordi de er dumme, døve eller bare fjendtlige. Det sker jo ofte når en konflikt opstår, at nogle forældre forholder sig til ungernes aggressivitet eller irritabilitet som det var ungernes hensigt at såre forældrene, mens det oftest er noget de faktisk ikke kan gøre for. Og ofte bliver de selv forvirrede og forstår ikke deres egne, voldsomme reaktioner = "kort lunte".
    Hmm... jeg siger til mig selv hver morgen " husk nu hun er i puberteten" og så går dagen lidt nemmer

Jeg tror, at en forståelse for teenageres svære indre liv er ikke så udbredt som vi tror og netop den slags forskning kunne hjælpe mange forældre med at forstå deres børn bedre og derved hindre de mange dræbelige konflikter i, overhovedet at opstå.
    Der er det nok en fordel at jeg "kun" har 1 unge tilbage hjemme, og at jeg på sin vis er der NÅR hun har brug for mig og holder mig i baggrunden NÅR det er det hun har brug for, jeg har nok et sjældent forhold til min datter (ihvertfald hvad jeg kan se på hendes veninder/families døtre)
    Vi har endnu ikke haft de store konflikter, og et eller andet sted tror jeg heller ikke de kommer, sålænge jeg stikker en finger i jorden når jeg kan mærke der er optræk til det.

Et andet sted læste jeg også engang om teenageres "irriterende" sovevaner", hvilket også påvirker deres liv i barndomshjemmet og også skolelivet og indlærning. Hvis man havde anerkendt at teenagere faktisk har behov for at sove længe og ikke mindst - længere om morgenen, således at de får lov til at vågne "af sig selv" - ville man ikke sætte starten på skoledagen til kl. 8 morgen, men udsætte mødetiden til kl. 10 om formiddagen.....
    Den skole min datter skal starte på efter sommerferien HAR taget i betragtning at teenager har et andet søvnmønstre, de begynder undervisningen kl 8.30 hver dag, og det er da et skridt i den rigtige retning.
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    66

Citer Oprindeligt indsendt af Helle Se indlæg
    Vi har endnu ikke haft de store konflikter, og et eller andet sted tror jeg heller ikke de kommer, sålænge jeg stikker en finger i jorden når jeg kan mærke der er optræk til det.
    He, he... at jeg gør mig så "klog" på det berør på, at jeg var selv en teenager, der blev betragtet som familiens fjende nr. 1 og behandlet derefter. Allerede den gang har jeg sværget i mit stille sind, at når jeg bliver forælder - vil jeg bare aldrig nogensinde byde "mit" barn noget lignende.... Så hvis jeg siger, at dine børn ER heldige at have dig til mor - ja, så ved jeg hvad jeg taler om.... af egen teenagererfaring, jeg heldigvis kunne bruge til noget senere i livet. Men kender desværre også andre hvis sår på sjælen lægtes aldrig efter at deres pubertet bleve kriminaliseret af deres forældre - og tilsvarende straffet... skadede for livet.

Jeg håber virkelig at pubertet anerkendes "i folkemunde" som værende en større udfordring og plage for ungerne selv, end de er for deres forældre.... Måske kunne man tænke på kærligheden før man hidser sig op over sine teenagere. Det ville i hvert fald nedbringe tallet for de ensomme unger, der ikke føler at nogen kærer sig om dem, end ikke deres forældre.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    66

Desværre kommer lærernes overenskomster og deres "private" behov for placering af arbejdstiden "i vejen" og derfor skal teenagere beklagelsesvis gå glip af at kunne være 100% effektive mht. indlærning de første to skoletimer (og opførsel senere på dagen) idet man tager slet ikke hensyn til deres naturlige forudsætninger der midlertidigt kommer i puberteten af naturlige og "lovlige" årsager.... Jeg vil sætte den artikel ind når jeg har fundet den igen.
    Jeg fandt den...
    Lad de unge sove ud

Bortset fra fødsel og død er teenagealderen det tidspunkt, hvor kroppen ændrer sig mest. Den har derfor behov for lange hvileperioder og næringsholdig mad. Respektér de unges søvnbehov og fyld køleskabet med sund mad, lyder rådet fra overlæge.

Af Søren R. Thuesen, freelance-journalist

Mange forældre har i tidens løb bekymret sig om teenageres store søvnbehov, som ofte tørner sammen med krav fra lærere og arbejdsgivere. Det er kilde til skænderier i familier, og kommentarer som ”du sover din ungdom væk”, eller ”mon ikke du lider af ungdomssløvsind”, må teenagere ofte lægge øre til.

Overlæge på gynækologisk afdeling på Roskilde Amts Sygehus, Charlotte Wilken-Jensen, der også er faglig leder af Sex og Samfunds Præventions- og Rådgivningsklinik, er ikke i tvivl om, at teenagerne skal have lov til at sove, til de er færdige med at sove:

- Omkring 12-13 års alderen vækkes modtageorganerne, så hypofysens (koglekirtlens) hormoner – som har ligget i dvale siden fødslen - kan komme til at fungere som hos voksne. Det sætter nogle meget energikrævende processer i gang, som kræver både meget søvn og sund, nærende kost, siger Charlotte Wilken-Jensen.

- I 13-16 års alderen lever de unge i nuet. De kan feste hele natten og sove hele dagen. Det er såre naturligt. De har endnu ikke udviklet en dags- og søvnrytme og er optaget af at undersøge hele verden. De gribes let af computerspil, tv-kiggeri eller en bog og kan blive ved til den lyse morgen. Så sover de til gengæld til ud på eftermiddagen, og da det er på tidspunkter, hvor vi andre er vågne, virker de som om, de sover i længere tid, end de egentlig gør, siger overlægen.

Hun anbefaler mindst 10 timers søvn i døgnet i den alder. Og at køleskabet er fyldt med ernæringsrigtige madvarer, så de unge kan få et sundt morgenmåltid, hvis de vågner kl. 13 og er sultne. Som teenager er det jo ikke naturgivent at spise sammen med familien, og uregelmæssige spisevaner fører nemt til, at de unge kaster sig over usunde fødevarer. Pigerne tror ofte, at de bare kan springe et måltid over og i stedet fylde sig med chips og cola, men den går ikke.

Indtages der for meget fedt i teenageårene, betyder det større risiko for overvægt, sukkersyge og hjerte/-kar-sygdomme senere hen i livet. Ifølge en rapport om unges vaner er cirka hver femte dreng på de videregående uddannelser overvægtig, og det samme er tilfældet for hver femte pige på de erhvervsfaglige uddannelser.

Dagligt sodavandsdrikkeri medfører i gennemsnit en vægtforøgelse på et halvt kilo per måned, og det er, hvad hver femte dreng i grundskolen i Roskilde Amt udsætter sig for.

- Både hjerne og krop fungerer på et lavere niveau. Jeg kan ikke sige det kraftigt nok: Pres teenagere under 16 år til at spise sundt! Stil op, hvis det medfører konflikter. Kroppen skal i den alder have de byggesten, som er nødvendige, understreger Charlotte Wilken-Jensen.

Hvis de unge er blandt den halvdel, der er fysisk aktive i mere end tre timer ugentlig og for eksempel dyrker fodbold, håndbold eller styrketræning er der ingen problemer med at spise fedtholdig mad.

Puberteten

Piger:

* Præpubertet 11-13 år.
    * Egentlig pubertet 13-16 år. Synlige tegn er udvikling af bryster og hårvækst på kønsorganer og under armene.
    * Første menstruation mellem 10 og 15 år. Gennemsnittet er 12 år.
    * To år efter første menstruation er pigerne stort set udvokset.

Drenge:

* Egentlig pubertet er også 13-16 år. Synlige tegn er skægvækst og hårvækst på kønsorganer og under armene.
    * Første (evt. natlige) sædafgang ofte som 12-13-årig.
    * Drenge vokser i puberteten langsommere end piger, men bliver ved med at vokse i længere tid – ofte indtil 18 års alderen.

Piger og drenge:

* Socialt: Prioriteringen af tid ændrer sig, så badeværelset, én selv og vennekredsen får mere tid, mens familien og fritidsaktiviteter får mindre. De unge synes, de er klar til at stå på egne ben. Forældrene, at de er for unge.

* Piger er ofte optaget af ældre drenge indtil 16 års alderen. Herefter vælger de hyppigere kærester på samme alder.
    * I gennemsnit har begge køn deres første samleje i 16 års alderen.

http://www.ra.dk/sw5102.asp

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    57

He, he... at jeg gør mig så "klog" på det berør på, at jeg var selv en teenager, der blev betragtet som familiens fjende nr. 1 og behandlet derefter. Allerede den gang har jeg sværget i mit stille sind, at når jeg bliver forælder - vil jeg bare aldrig nogensinde byde "mit" barn noget lignende.... Så hvis jeg siger, at dine børn ER heldige at have dig til mor - ja, så ved jeg hvad jeg taler om.... af egen teenagererfaring, jeg heldigvis kunne bruge til noget senere i livet. Men kender desværre også andre hvis sår på sjælen lægtes aldrig efter at deres pubertet bleve kriminaliseret af deres forældre - og tilsvarende straffet... skadede for livet.

Jeg håber virkelig at pubertet anerkendes "i folkemunde" som værende en større udfordring og plage for ungerne selv, end de er for deres forældre.... Måske kunne man tænke på kærligheden før man hidser sig op over sine teenagere. Det ville i hvert fald nedbringe tallet for de ensomme unger, der ikke føler at nogen kærer sig om dem, end ikke deres forældre.

Jeg havde stort set ingen at vende mig til da jeg var i teenageralderen, det "druknede" lidt i at min mor havde 2 tøser på samme tid men 1 ½ års forskel, var lige blevet skilt og havde også 3 mindre sønner at tage vare på, måske derfor jeg blev en "strigle", fik barn som 16 årig i "trods" ikke at jeg bebrejder min mor på nogen måde og jeg har det som dig, sådan ville/vil jeg IKKE være hvis jeg på nogen måde kunne undgå det, jeg syntes så det er sværer med en pige end det var med min søn Men på den anden side så har jeg en meget større fortrolighed med datteren og hendes veninder end jeg havde med sønnen og hans venner.
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    66

Standard Re: Teenagernes vrede skyldes biologi

Søn ødelægger støvsuger for at undgå pligter - mor sælger Xbox og mobber ham på nettet
    ... hmmm i min tid som teenager nøjedes man altså med mere "forenklede" former for straf.... Læs mere.....

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    57

Tja.... den form for "krig" kunne jeg nu ikke efterleve, men historien er da meget sjov.
    Jeg kan da godt se at feks. stuearrest ikke har nær den samme virkning som for 25 år siden, i dag har de unge jo både tv, pc og div spilledimser på værelset, og det ville jo tage dage at fjerne det så "straffen" ville kunne mærkes
    Her i huset er der 2 dage om ugen hvor der IKKE må tændes noget før der er tørret støv af, støvsuget og skiftet kanin, det fungerer fint.
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    62

The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

Side 1 af 2 12 Sidste

Bookmarks

Regler for indlæg