Viser resultater 1 til 9 af 9

Emne: Ruth Maier

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    63

Standard Ruth Maier

Jeg såg et program på norsk TV for kort tid tilbake, som omhandlet en norsk dikter ved navn Gunvor Hofmo. Der ble denne boken presentert, som blir mitt neste "bokprosjekt":

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/pr...duktId=2863657

Dere kan lese omtalen i denne linken. Jeg kommer tilbake når jeg får fatt i boken og begynner å lese.
    The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    66

Standard Re: Ruth Maier

Uha Yvette

Det bliver vist en hård kost at komme igennem. Det har altid undret mig, hvordan i et kæmpe land som Norge, hvor afstandene er så enorme - hvordan det kunne lade sig at gøre "samle" de forholdsvis få hundrede jøder for deportation.....

Da jeg var teenager var jeg på en gruppetur i 3 dage i Auschwitz og må blankt indrømme, at verden har aldrig været den samme siden. Når man først står i en hal på størrelse med et hangar og ser bjerge af afklippede hår, briller.... sko og andre hverdags "fornødenheder" i disse ufattelige mængder..... bliver man forandret for evig tid.

Det var kort efter at jeg havde læst "Anne Franks Dagbog" så epilogen blev med èt nærværende, selv om denne i sagens natur ikke kunne være skrevet med i dagbøgerne.... blev det alligevel til en slags afslutning på årenes skjul. Ufatteligt, at det skulle ske så tæt på krigens afslutning og så berørende, at jeg har siden fuldstændig fortrængt grunden til, at Frank-familiens skjul er blevet afsløret. Tænker og prøver at huske, men "ser" kun intet.... Måske for ikke at eksplodere i raseriet ved tanken om, at nogen (?) havde bedrevet så enorm en nedrig dødssynd og havde angivet (?) dem, endda så kort før deres liv i skjul kunne afsluttes.... Tænk, at der findes mennesker, der kan gøre det og derefter leve med dem selv som intet var hændt.

Og så den aktuelle Østrig-historie om 24-års incest i en lille by, omgivet af naboer og endda lejere. Og alligevel kunne det fortsætte gennem næsten et kvart århundrede, så måske skal man blot indse, at nogle af os burde have været kvalt ved fødslen idet deres liv kom til at koste så mange andre liv og på en måde - ingen straf kan udligne....

Jeg læste med flere steder, at Gunvor Hofmo har prøvet i halvtredserne (?) at få sit forlag til at udgive Ruth Maiers dagbøger, men fik afslag og som der også står skrevet (i dit link): "Hofmo med dette innså at hun alene måtte bære sorgen over venninnen, hvilket brakte henne i mental ubalanse og til opphold på psykiatrisk sykehus i 22 år. Uten Jan Erik Volds innsats ville trolig dagbøkene aldri blitt publisert." 22 år er altså længe.... Ikke alene måtte leve med erkendelsen af, at det er ens egne landsmænd, der havde kostet en hjerteven livet, men så også senere - var det ligesom også "landsmænd", der ikke ønskede "lytte" til Ruth Maier posthumt.... Det er som om kærvennen dør to gange. Jeg kan godt forstå, at dette måtte koste en, sikkert sart sjæl - nogle dybe og ulægte sår.

Denne Jan Erik Vold, der havde redigeret Ruth Maiers dagbøger - ser ud til at havde haft en mangeårig kontakt til Gunvor Hofmo.... Han har vist sørget for at udgive hendes digte også efter at hun var død i 1995 (?). Jeg har nemlig fundet Gunvor Hofmos digtsamling "Jeg glemmer ingen" der blev udgivet i 1999 og er illustreret med fem akvareller af Ruth Maier og hvortil han har skrevet efterskrift. Hvis du er til digte - findes bogen HER... (linket er sikkert tidsbegrænset til nogen køber digtsamlingen))

Yvette? Hvorfor vil du gerne læse Ruth Maiers Dagbog? Det er jo en ret så "risikabel" bog idet man må være indstillet på, at den kan ændre læseren på mere end et punkt... uanset om man ønsker forandringen eller ej
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    63

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Yvette? Hvorfor vil du gerne læse Ruth Maiers Dagbog? Det er jo en ret så "risikabel" bog idet man må være indstillet på, at den kan ændre læseren på mere end et punkt... uanset om man ønsker forandringen eller ej
    Ja si det Anina. Du satte tankene mine i sving. Jødeutryddelsen er en så grusom og utilgivelig ondskap at man kan knapt orke å befatte seg med den, men samtidig så kan man heller ikke la være å lytte. Det finnes sterke krefter som hevder at dette aldri har skjedd, og mange unge i dag tror faktisk på dette.

Jeg har også lest Anne Frank. Og jeg har lyttet til overlevende fra disse fangeleirene, som har fortalt detaljer fra sine opphold i disse torturkamrene. Reportasjer har gått på TV opp gjennom tidene. De har vist skoleklasser som drar nedover (som du selv), og jeg har sett reaksjonene til disse elevene, og de sier som deg at man blir aldri den samme igjen. Og det blir man kanskje heller ikke etter å ha lest boken.

Men jeg vil lese den. Jeg vet at jeg blir rystet i mitt innerste. Hva jeg ellers får av reaksjoner aner jeg ikke. Da jeg såg dette TV-programmet der Jan Erik Vold berettet om disse to kvinnene, satt jeg med en tristhet og en sorg jeg umulig kan beskrive. Nå vet vi jo litt av hvordan det gikk med Gunvor Hofmo, og hun har jo skrevet mye som er tilgjengelig å lese...

Jeg har lest i 2 diksamlinger i et par uker nå. Diktene fra den tiden hun mistet sin gode venninne og tvillingsjel bærer sterke preg av smerte, lidelse og raseri...

Hun vokste opp i Oslos arbeiderstrøk og skrev protestdikt mot jødeforfølgelsen. Etter krigen skrev hun i diktning på vegne av den ungdommen som såg hele sin verden lagt i ruiner..

Når det gjelder Ruth Maier, kom det frem i programmet at hun var østerrisk flyktning til Norge. Hun ble beskrevet som meget begavet, hadde les mye, litterært begavet osv, men i motsetning til Gunvor Hofmo kom hun det europeiske borgerskap.

Hvorfor jeg vil lese boken? Jeg vil lese tankene hennes....

http://www.abcnyheter.no/node/53969 Hun ville at vi skulle lese.

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    63

Takk for linken til boken Anina. Jeg har allerede bestilt den.

Linken fra meg er dessverre på nynorsk, men jeg håper dere kan lese den.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    66

Citer Oprindeligt indsendt af Yvette Se indlæg
    Takk for linken til boken Anina. Jeg har allerede bestilt den.

Linken fra meg er dessverre på nynorsk, men jeg håper dere kan lese den.
    Bogen er første udgave så vidt jeg husker.... selv om den "kun" er fra 1999.... Og linket?

Ja, enten har jeg været nordmand i mit forrige liv, eller er nynorsk alligevel ikke så umulig.... jeg har fattet alt - indbilder jeg mig
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    66

Citer Oprindeligt indsendt af Yvette Se indlæg
    Det finnes sterke krefter som hevder at dette aldri har skjedd, og mange unge i dag tror faktisk på dette.
    Det fatter jeg heller ikke.... Det var ikke til at fejfortolke - det man hørte voksne talte om dengang, man selv var barn tidligt i halvtredserne.... Derimod i dag kunne man snilt gennemføre et komplot mod hostoriens mørke kapitler som dette, idet IT-power vi har til rådighed i dag er næsten så overvældende stærk, at man kan indbilde befolkningerne nærmest alt (hvilket "man" sgu også gør i storpolitik)... Så kan de tankeløse unge, der har en af mig ikke kendt årsag - fornægte alt det de vil - jeg ved hvad jeg .... Et relevant site fandt jeg her: http://home19.inet.tele.dk/antinazist/ .... skabt af en kvinde fra vores generation..... Imponerende stykke ressearch- og web-arbejde.....

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    66

Registreringsdato
    Feb 2005

Er der nogen der har denne bog? Den kunne være spændende at læse. Spændende forstået som indsigtsfuld og ikke blot ment som simpel tidsfordriv.

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    63

Takk for alle linkene Anina.

Jeg vil prøve opppsøke lokal bokhandler i morgen. Eller det er vel mulig å handle den i en nettbutikk? Skal lete...

Bookmarks

Regler for indlæg