Jeg blev for nogle år siden for første gang opmærksom på, at der fandtes en særlig type digte, som kaldes Haiku.

Jeg bliver altid fascineret over, når mennesker forstår at jonglere med sproget, som eksempel Halfdan Rasmussen og Benny Andersen. Og især, hvis man kan "ramme plet" med et enkelt ord eller med meget få. Og det gør Haiku også.

Denne leg med ord bruges også i Haiku, men der findes nogle "regler", som afgør, om det er Haiku eller ej.

Her er lidt:

World Haiku Association har ingen officiel definition af haiku.

Ban’ya Natsuishi’s (WHA’s formand’s) forsøg på foreløbeligt at indsnævre en international definition på haiku gengives her.

Et kort digt på 1-4 linier, hver på under 10 stavelser.
I hvert haiku er et brud eller spring ønskelig.
Klar forståelse eller opfattelse af sandheden er nødvendig.
God klangfylde er nødvendig i såvel traditionel som fri form.
På Wikipedia kan man læse følgende om Haiku:

Haiku er en japansk lyrikform med strenge formkriterier. Et japansk haiku-digt består som udgangspunkt af 17 skrifttegn fordelt på tre grupper med hhv. fem, syv og fem tegn, men det overholdes ikke altid, især ikke i oversættelser eller i haiku-digte skrevet på andet end japansk.

Haiku skal indeholde natur og skal foregå i nutid.

Haiku-digtningen opstod i 1600-tallet, fra denne tid er en af de kendteste digtere Matsuo Basho. Siden hen er digtformen undergået flere forandringer og fornyelser og den har også, især i det 20. århundrede, bredt sig sig til den vestlige verden, hvor mange forfattere benytter formen.
http://da.wikipedia.org/wiki/Haiku

Her er et smukt eksempel, som ramte mig. At så få ord kan give mig så mange billeder på nethinden og samtidig sætte tanker og følelser i sving, falder jeg altså på halen over.

Sneen. Intet spor.
Alligevel går jeg og
åbner postkassen.
Žarko Milenić
oversat fra kroatisk af Milena Rudez

Žarko Milenić
Født 1961 i Brcko i Bosnien-Hercegovina. Har arbejdet som journalist i Kroatien. Har været redaktør for den kroatiske forfatterforenings litteraturmagasin "Litterær flod" i byen Rijeka.
Har offentliggjort seks romaner, en digtsamling, en novellesamling samt tre dramaer. Har desuden offentliggjort sin lyrik, anmeldelser, essays og avisartikler i talrige tidsskrifter og radioudsendelser.
Debut i 1987 med digtsamlingen "Fastetiden". Hans seneste roman er "Den glemte planet" (1999).
Žarko Milenić er en af initiativtagerne til Haiku foreningen i Rijeka, dannet i 2000. Hans haiku digte er udkommet i antologien "Haiku sans frontiers" i 1998 i Orleans, Canada, og er prisbelønnet i haiku konkurrencen ITOEN i Tokio i 1995.
På nedenstående link kan man gå på opdagelse i en masse om Haiku og læse mange andre Haiku-digte.

http://haikudanmark.dk/