Et sted på Nettet snublede jeg over omtale af en "atypisk" bog, skrevet af en dansk forfatterinde Elisabeth Lyneborg:

Krigsdøtre - En fortælling fra det 20. århundrede
Af Elisabeth Lyneborg

Forlag: Hovedland
ISBN:87-7739-780-0
Udgiv.dato: 2005
Udgave: 1
Antal sider: 403

Bogen er atypisk (mener jeg) fordi den beskæftiger sig med svære emner og kræver et reelt, samvittighedsfuldt udforskning af den historiske baggrund, hvor man ikke kan springe over hvor gærdet er lavest for at tækkes tidens trends og higen efter en "nem læsning" i retning af tidsfordriv (ellers med al respekt for tidsfordriv). Speciel "atypisk" er bogen, fordi den er udgivet i 2005 dvs. midt i den tid, hvor nærmest ingen skriver eller tør skrive med større respekt for emnet end for jakkesættene fra forlagene.

At bogen "Krigsdøtre" er skrevet af en bemærkelsesværdig kvinde og handler om to kvinder i (vores) nyere tid - skader heller ikke. At bogen er udsolgt fra forlaget, et af de ekstremt få gode forlag i Danmark: Hovedland, betyder enten at den er blevet revet væk fra hylderne hos boghandlere, eller - at den er udkommet i alt for beskedent oplag.

En dokumentarisk roman om to kvinder fra det 20. århundrede. To kvinder, hvis skæbner krydser hinanden og på forskellig vis kommer til at vokse sammen med århundredet.

Johanne er datter af en velstående smed og opdraget til en tilværelse som bondekone. Hun stræber imidlertid efter en anden og bedre fremtid og søger, hver gang hun har muligheden for det, at realisere og ikke mindst berige sig. Hendes beslutsomhed fører hende rundt i Danmark, til England, Italien og Spanien, inden hun åbner et pensionat på Bornholm. Vi følger Johanne gennem to verdenskrige, indtil hun dør, ensom, men som en holden kvinde i 1980.
Kilde

Det var så Johanne....

Bogen anden skæbne er Karen Jeppe. Karen Jeppe, om hvem Kristeligt Dagblad skrev d. 13. oktober 2007, at hun er "Danmarks glemte heltinde".

Den danske missionær Karen Jeppe boede i 1915 i Urfa, en lille by i et armensk domineret område af Det Osmanniske Rige, hvor hun blev vidne til dødsmarcher, bortførelser og massakrer. Vidne til den massakre på armeniere, som et amerikansk kongresudvalg nu betegner som et folkedrab. (...)

– Hendes arbejde for armenierne var helt fantastisk, og jeg kan ikke tro, at nogen kan gøre noget lignende for et folk, som Karen Jeppe gjorde for armenierne, siger Elisabeth Lyneborg, forfatter til bogen ”Krigsdøtre. En fortælling fra det 20. århundrede”, hvor Karen Jeppes liv under folkedrabet fortælles.
Kilde

Godt nok lyder det ikke som en bog, man kan nøjes med at læse nogle sider af hver aften. Alligevel håber jeg, at flere vil tage handsken op og prøve kræfterne med en bog, der kan ændre ens syn på den historie, vi enten ikke har hørt om før, eller havde en anden opfattelse af. Det lyder for godt til at gå glip af.

Kvinder med mod og mandshjerte.
Karen Jeppe – Danmarks første befrielsesfilosof